неделя, 21 декември 2008 г.

Телевизия при поискване

IT Forum - 5 стр.
Телевизия при поискване

Ваню КРЪСТЕВ

Когато в забързаното ежедневие искаме да проследим някое интересно телевизионно предаване, разчитаме преди всичко на WebTV - пренос на телевизионно съдържание през уеб, което може да се възпроизвежда на различни мобилни устройства. Но Мрежата като преносна среда за доставка на различни услуги е доста нехомогенна и не предлага достатъчно надеждни механизми за качество, затова основното й предимство си остава преди всичко мобилността.
Когато обаче човек се прибере вкъщи с планове да прекара няколко часа в гледане на телевизия, го интересува не мобилността, а качеството на картината и звука, както и възможността по някакъв начин да може сам да дирижира какво да гледа. В момента телевизионният зрител, освен да изразява предпочитание за някой TV канал (което и без това е трудно поради големия им брой), друго не може да прави. И ако той се разсее за момент, пропусната култовата сцена от филма изчезва безвъзвратно в миналото. А когато при смяна на каналите попадне на интересен епизод, не знае кога е започнал той и има ли смисъл да продължава да го гледа.
Платформите за цифрова телевизия, базирани на IP протокол (IPTV), променят неравенството между зрител и телевизор, а добрата вест е, че компанията Вестител има идеи как всичко това може да се случи. За тях ни разказва Александър Въгларов, изпълнителен директор на дружеството, което е част от семейството на Овергаз.
По-интелигентната навигация
на телевизионното съдържание е в основата на проекта на компанията. Това означава зрителят да може да управлява бъдещето. IP базираните телевизионни платформи предлагат електронен програмен гайд (EPG), който позволява на зрителя да навигира напред в различни телевизионни програми – например ако гледате bTV, но след 15 минути по Discovery Channel започва любимо предаване, телевизорът предупреждава за неговото начало или направо сменя канала. Друго удобство е статус барът с информация кога е започнал даден филм, за да може зрителят да прецени струва ли си да го гледа. Цифровите платформи позволяват и жанрово подреждане на телевизионните програми с информация кои канали излъчват в момента предаване от този жанр (филми, музика, публицистика и т.н.).
Но това не е всичко. Потребителят получава достъп да информационен портал, приличащ на уеб страница и предлагащ новини от различни информационни източници, които се ъпдейтват онлайн. Нещо като добрия стар телетекст, но с много повече опции. През TV портала на Вестител, крайният клиент ще има достъп и до различни тематични онлайн радиа без реклами.
IPTV платформите предлагат и възможност за навигация в миналото (Time-shifted TV). С нея зрителят ще може да гледа новините, излъчени в 20 часа, когато се прибере късно, но иска да проследи интересен репортаж. “Това е на пръв поглед несложна услуга, но всъщност за да бъдат съхранявани предаванията на сървър на Вестител, трябва да има договорка с доставчика на телевизионно съдържание, която касае авторските права”, пояснява Въгларов.
Платформата на Вестител ще предлага и навигация за Video on Demand (видео по поръчка), която ще става в реално време. Това означава потребителят да наема филм за 24 часа или 3 дни (има различни схеми) на определена цена, който да бъде гледан n брой пъти с всички опции, присъщи на домашния видеорекордер (превъртане, паузиране и т.н.). Възможни са дори интерактивни услуги, като коментари, чатове, рейтинги на филмите и т.н.
Достъп до всичко това се получава чрез началната навигационна страница на телевизионния портал на Вестител. Тя позволява персонализация на настройките – ограничаване на достъпа до канали с ПИН код или направо тяхното забраняване на телевизора в детската стая.
Услугата на Вестител не минава през уеб,
а през IP базирани мрежи, направени така, че да гарантират максимално качество. “Такива могат да бъдат мрежите на ISP или телеком оператори, включително и ADSL мрежата на БТК, но всеки от тях трябва да извърши тестове за необходимото качество, за приоритизиране на трафика и т.н., защото повечето мрежи са с концепция за интернет и без преработката им, дори теоретично да имат пропускателна способност за TV услуги, могат да възникнат проблеми”, пояснява директорът на Вестител.
Схемата на компанията за пренос на TV услуги до крайния потребител е да използва изградените мрежи на различни партньори, а IP платформата на Вестител ще им позволи те да развиват собствени услуги. На базата на подобна интеграция може да става и конвергенция на услуги - например партньорът на Вестител може да предложи на крайните си клиенти, когато някой ги потърси на фиксирания телефон, номерът му да бъде изведен върху горната част на екрана на телевизора и с помощта на дистанционното повикването да бъде прехвърлено на телефонния секретар или отказано.
“Избрахме пътят на партньорството, защото нито ние можем да пораснем толкова бързо самостоятелно, нито останалите играчи на пазара. Нашата идея е да консолидираме партньори, които имат желание да предлагат IPTV и на базата на общия брой абонати (в рамките на няколкото броя мрежи) да осигурим не само интерактивно, но и значително по-добро, забавно и интересно съдържание от това, което в момента кабелните телевизии могат да предложат”, коментира Въгларов. Според него проблемите пред IPTV са следните - големите кабелни оператори имат натрупана клиентска маса и собствени ресурси да развиват IPTV, но по-старият стандарт на цифрова телевизия през кабелните мрежи в момента е значително по-евтин за развитие от IP базираната (например крайните Set-Top Box устройства са на по-ниска цена); повечето от домакинствата имат над два телевизора, а цифровата технология налага на всеки да има Set-Top Box устройство, за което трябва да се плаща поотделно; аналоговите кабелни оператори имат много възможности да “поскриват” абонати от доставчиците на телевизионно съдържание и да не плащат за него, и т.н.
Марката Tivia
е регистрирана преди месец и е насочена както към крайни, така и към бизнес клиенти. “Направихме много сериозно социологическо проучване с фокус групи от хора с различен социален статус, възраст и пол, за да проверим дали продуктът, който предлагаме, ги интересува - разказва Людмила Йорданова, ръководител на отдел “Маркетинг Комуникации”. - Нагласите им бяха много положителни, което ни даде самочувствие да продължим напред.”
Засега освен Спектър Нет компанията има втори партньор, с който работи усилено, както и още седем, с които прави интензивни тестове. С три от тях вече е на финалната права - уреждат се отделните клаузи по договорите, разговаря се за цени.
“В момента се опитваме да кажем на потребителите, че такава услуга съществува, защото на базата на сравнително малкия брой абонати, които имаме, не можем да договорим атрактивно съдържание и да доставим по-интересни филми”, пояснява Въгларов. Основният фокус на Вестител през 2009 г. ще бъде да увеличи броя на услугите, които ще могат да се ползват през TV портала и най-важното – да осигури максимален брой партньори, с които да започне да трупа абонати. Паралелно с това ще работи върху осигуряването на добро базово телевизионно съдържание, а в началото на годината ще пусне HD.
В по-далечен план платформата на Вестител ще позволи гледането на телевизионното съдържание да става и върху други устройства – например компютър, но със съответните нива на защита. Това ще става с добавянето на специализирани софтуерни модули (Conditional Access System - CAS), които да отговарят за криптирането и декриптирането на съдържанието. Има няколко световни производители на CAS и определен вид съдържание, като на Sony Pictures, Disney, Warner Bros и др. могат да се достъпват само ако в IPTV платформата на доставчика има подобен софтуер. Той гарантира, че съдържанието ще бъде достатъчно защитено и няма да може да се копира в цифров вид.

1 коментар:

IPTVman каза...

По-пълно и професионално изложение на тема “IP телевизия” може да се намерят в книгата:
http://liternet.bg/book/partnerbooks.php?ID=26375
http://bgbook.dir.bg/showsubcat.php?ID=40
http://www.helikon.bg/index.php?act=books&do=detailed&id=142203