сряда, 23 юли 2008 г.

Почивка

Тази седмица ще се отдам на краткотрайна почивка. Следващите новини на блога ще се публикуват в неделя(27.07). Пожелайте ми късмет с времето, че май ще ми е нужен. Желая ви приятен отдих/работа. :)

"Файненшъл таймс": Брюксел предписва очистително за България


"Файненшъл таймс": Брюксел предписва очистително за България

дата : 23 юли 2008 г. 7:31 ч.


Строго предупреждение ще се съдържа в доклада за България на Европейската комисия, съобщи британският в. "Файненшъл таймс".
"Необходима е ясна стратегия за прочистване", се казва в документа на Европейската комисия. "Борбата срещу корупцията по високите етажи и организираната престъпност не дава резултати... Корупцията и измамите засягат и предоставянето на европейската финансова помощ", се казва още в доклада, прочетен от "Файненшъл таймс". България не е осъществила прогрес в областта на реформата на съдебната система, което беше условие за приемането й в Съюза през 2007 г.

Финансовите санкции ще се окажат голям удар за България, която е най-бедният член на ЕС, смята изданието. Страната разчита на значителна помощ от ЕС, за да поддържа икономическия си растеж и да насърчава чуждите инвеститори. Предпазните клаузи в договора за присъединяване позволяват на ЕС да спира преводите и да отказва да приема решения на българските съдилища.

Комисията е заявила, че "за момента" би се въздържала от финансови санкции срещу България, за да се улеснят българските усилия по изкореняване на корупцията. Страната обаче е предупредена, че усилията й ще се наблюдават внимателно. Успешната борба с измамите и конфликтите на интереси "е особено важна, за да може страната да продължи да получава финансиране от европейските фондове", предупреждава ЕК.

"Липсата на прогрес ще повлияе и на преценката дали България е способна да се справи с отговорностите и да играе по-значима роля спрямо останалите страни-членки, което ще е необходимо, ако страната иска да влезе в шенгенското пространство и еврозоната". Много българи очакват с нетърпение страната да се присъедини към шенгенското пространство на безвизово пътуване, за да отпаднат ограниченията за пътуване и работа, на които са подложени в много страни от ЕС.

Опозицията ще внесе вот на недоверие. Министър-председателят Сергей Станишев ще се опита да омаловажи значението на критиките, очаква "Файненшъл таймс". Всекидневникът напомня, че миналата седмица той вече окачестви реакцията на медиите на очакванията за доклада като "истерия".

Десет български депутати са били лишени от имунитет по подозрения в корупция миналата година и разследващите органи работят. Трима от тях са били осъдени по обвинения, несвързани с корупция, допълва изданието.

„Рекламен хулиган“ съди общината за психически тормоз

Дневник - 5 стр.
„Рекламен хулиган“ съди общината за психически тормоз



Столичната община ще насочи усилията си към борба с рекламните хулигани, обяви главният архитект Петър Диков. Той добави, че започва кампания за прочистването на незаконните билбордове и плакати. Един от тези „хулигани“ -собственикът на фирма „М комплект 33“, получил 44 акта от Столичния инспекторат за незаконни реклами на ауспуси. В отговор дружеството завело иск в съда срещу общината за психически тормоз, каза Диков. Той посочи за пример и друг системен нарушител, който рекламирал със слогана „Кърти, чисти, извозва“. Служителите на инспектората се
опитаха да го хванат няколко пъти чрез посочения в обявите телефон, но той явно има опит и изпраща подставени лица, разказа главният архитект. В София ще бъдат построени няколко кръстовища на две нива, за да се намалят задръстванията, съобщи още Диков. Такива съоръжения ще има на ъгъла на бул. „Г. Софийски“ и бул. „Ив. Ев. Гешов“, на бул. „П. К. Яворов“ и бул. „Драган Цанков“ при телевизионната кула, както и при Семинарията. Кръстовището на бул. „Черни връх“ и бул. „П. К. Яворов“ ще бъде допълнено с естакада, която ще минава покрай бившия „Софияленд“.

сряда, 23 юли 2008 02:58:26

У нас луднаха по домейна.me

Телеграф - 3 стр.
У нас луднаха по домейна.me



У нас съдържатели на интернет сайтове луднаха по домейна на Черна ropai
(Montenegro) - .me. Интересът от страна на българските потребители е в езиковото сходство, което позволява образуването на интересни словосъчетания, включващи местоимението "ме", използвано често в българския език. Така например вече са заети имената izberi.me, dokos-ni.me, snimai.me, obichai.me, kupi.me. Интересно е също, че домейните .me се купуват активно и от населението на англоговорещи страни, тъй като на английски език "me" има същото значение, каквото и "ме" на български език. Така например една бърза проверка показва, че популярни комбинации като kiss.me, love.me, read.me и call.me вече са заети.

сряда, 23 юли 2008 04:06:07

Facebook близа във Vodafone live!

Класа - 22 стр.
Facebook близа във Vodafone live!



От 29 юли всички потребители на Facebook ще могат безплатно да общуват и през мобилния портал Vodafone live! Всички клиенти на М-Тел могат да ползват услугата без такса за достъп. Социалната мрежа бе създадена през 2004 г. и е един от най-бързо развиващите се интернет сай-тове. Всеки втори потребител използва сайта ежедневно, а посещенията на месец са над 65 млрд. В същото време от най-голямата телекомуникационна компания в света Vodafone съобщиха по-слаби от очакваните финансови резултати през първите месеци на 2008 г. По прогнозни данни от началото на годината приходите е трябвало да достигнат 39,8 млрд. до 40,7 млрд. английски лири. Резултатите от първото шестмесечие на 2008 г. обаче вещаят, че в най-добрия случай годишните постъпленията на Vodafone няма да надхвърлят 39 млрд. паунда. Тези данни показват, че годишният ръст на постъпленията няма да е повече от 12% в сравнение с 14,1% през предходната година.

сряда, 23 юли 2008 04:50:59

вторник, 22 юли 2008 г.

NBC продаде рекламно време за Олимпиадата за 900 млн. долара


NBC продаде рекламно време за Олимпиадата за 900 млн. долара


дата : 22 юли 2008 г. 9:26 ч.


Компанията "NBC Universal" продаде рекламно време за периода на олимпийските игри в Пекин за над 900 млн. долара 3 седмици преди началото им, съобщи неин представител.

За времетраенето на Олимпиадата тя планира да получи 1 млрд. долара от продажбата на ефирно време.

Между 8 и 24 август за отразяването на игрите ще бъдат отделени 3 600 часа.

За 18 път Реклама Експо 2008

Пари - 28 стр.
За 18 път Реклама Експо 2008



Форумът по традиция се провежда между 6 и 9 октомври в НДК и е най-доброто място за срещи и обмяна на идеи между професионалистите в рекламната индустрия. Участниците имат възможност да преценят конкуренцията, да представят пълния обем на своите продукти и услуги, както и да обменят информация. Над 80% от тях посещават изложението, за да проучат новите продукти и услуги, посочват организаторите. Конкурсът за Годишните награди на Реклама Експо е едно от основните събития в програмата на форума. Най-добрите постижения се отличават със Златния петел
- символът на изложението. В конкурсната програма са включени както оригинални идеи и творчески решения, така и производители на рекламни продукти. От няколко години организаторите обмислят в рамките на форума да предоставят възможност на студенти от специалност Реклама и дизайн да се представят и евентуално да намерят работа. За първи път на Реклама Експо ще се представи M.I.P. Group. Това е компанията, която организира търговския панаир Rеклама, Pоlygraf в чешката столица Прага. Marins, световният лидер в производството на мобилни дисплеи Lama, също е сред новите участници. Румънски и унгарски компании от рекламния бранш също ще участват за първи път.
***
Текст под снимка
Форумът е място за срещи и обмяна на идеи между професионалистите в рекламната индустрия

вторник, 22 юли 2008 04:19:15

Масларова със свой блог в Интернет

News24bg - Политика Политика категория
Масларова със свой блог в Интернет



Министерството на труда и социалната политика, оглавявано от Емилия Масларова стартира блог на адрес socialni.bg. Платформата е създадена за подпомагане на комуникацията между гражданите и МТСП относно различните цели и програми на правителството.
В блогa всички работещи и работодатели ще могат да изпращат сигнали за нарушения в трудовото законодателство. Социалната платформа е място, където всеки гражданин ще може да сподели своята позиция и ще вземе пряко участие в популяризирането и решаването на редица социални проблеми, съобщава БГНЕС.
Инициативата на МТСП цели изграждането на неформален канал за комуникация, който ще улесни общуването с гражданите и ще даде повече прозрачност върху дейността на министерството.
21.07.2008

вторник, 22 юли 2008 00:01:00

Google купи руска компания за $140 милиона

News.bg - Технологии
Google купи руска компания за $140 милиона



Google вложи 140 млн. доларa в рекламния бизнес в руския интернет.
В петък интернет-гигантът сключи договор за закупуване от Rambler Media на 100% акциите на Begun,която е специализирана в контекстната реклама в Мрежата, съобщава РИА Новости.
Освен това Rambler Media получава правото да използва разработената от Google технология за контекстна рекламав рускоезичните си услуги.
Досегашни собственици на Begun бяха интернет компанията Rambler Media, която имаше 50.1% дял от нея, и Bannatyne Limited, държаща останалите 49.9%.
Begun е от 6 години на пазара наконтекстна реклама и реклами при търсенето в интернет.
Begun има около 40 000 рекламодателив мрежа от 143 000 уебсайта на руски език.
Кампанията e сред лидерите, предлагащи контекстно търсене за огромния пазар на рускоговорящи.
Според анализатори, в мотивите си за сделката Google e съблазнена както от добрите позиции на Begun, така и от
21.07.08

вторник, 22 юли 2008 00:01:00

Google се сдоби с още една титла

Монитор - 16 стр.
Google се сдоби с още една титла



Основателите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин.
Световната търсачка Google е новата любима марка на Великобритания, съобщи BBC. Според резултатите от проучването YouGov на Superbrands Council, компанията се е изкачила от трета позиция в предишното издание на листата и се е преборила с конкурентите за сърцата на британците -софтуерния гигант Microsoft и автомобилния производител Mercedes Benz, които останаха съответно на втора и трета позиция. По-рано тази година интернет гигантът оглави и листата на световните марки.
Сред 100-те любими марки на Острова през тази година не успя да влезне нито един супермаркет. Водещите марки като Asda, Tesco и Sainsbury's са загубили значително от позициите си за 2007 г. Те са изпаднали съответно с 253, 230 и 194 места в сравнение с миналата година. За разлика от тях марката на хранителните стоки Marks & Spencer е успяла обаче да си извоюва позиция сред първите 20.
Според председателя на борда на Superbrands Council Стефън Челиотис, причина за бързото издигане на интернет марките е всекидневната им близост до потребителите и поради това успяват да си извоюват тяхната обич и привързаност.
В топ 10 на класацията влизат още британската медийна корпорация BBC, авиопревозвачът British Airways, компанията Royal Doulton, германският автомобилен концерн BMW, немският гигант Bosch, производителят на спортни стоки Nike и японската технологична група Sony.
Проучването е съставено чрез запитване на 2200 потребители, които е трябвало да оценяват над 1000 марки.

вторник, 22 юли 2008 07:26:46

Yahoo се споразумя с Икан

Монитор - 16 стр.
Yahoo се споразумя с Икан



Интернет гигантът Yahoo се споразумя с инвеститора Карл Икан, съобщи агенция Reuters. Компанията ще назначи магната и още двама души, номинирани от него, в борда си. С новото развитие на ситуацията сделката с основаната от Бил Гейтс корпорация Microsoft се "отдалечава" още повече.
Споразумението беше обявено вчера само 11 дни преди годишната среща на акционерите на Yahoo, на която Икан заплашваше да подмени целия борд на компанията със свои приближени и да изгони основателя є и главен изпълнителен директор Джери Янг. Досега обаче Икан не беше успял да спечели подкрепата на всички акционери. Част от тях заявиха, че ще продължат да подкрепят досегашната управа на компанията. Сред тях беше и Бил Милер, който притежава чрез фонда Legg Mason 4,4% от корпорацията.

вторник, 22 юли 2008 07:27:02

понеделник, 21 юли 2008 г.

България ще се дели на туристически региони

Дневник - Компании&Финанси - I стр.
България ще се дели на туристически региони

Зорница МАРКОВА

Всеки район трябва да излъчи свой представител за връзка с държавата
България ще се представя на международния туристически пазар не с разпокъсани продукти, индивидуални хотели и курорти, а с осем цялостни региона, всеки от които ще се отличава от останалите със специфична за себе си характеристика. По този проект Държавната агенция по туризъм работи близо година, но вече са избистрени концепцията и принципът на райониране на страната. Ако проектът има успех и туристическите райони действително успеят да се обособят, агенцията ще получи допълнително финансиране от бюджета, съобщиха източници от ведомството. За това имало принципно политическо съгласие. Осемте района са: Софийски, Рило-Пирински, Родопски, Тракия, Черноморски, Старите български столици,Стара планина, Дунавски. Всеки от районите ще представлява самостоятелен туристически продукт, с който България ще популяризира туризма си. Не можем да участваме по изложенията с различни хотели и курорти, рекламата трябва да е на целите райони, коментира председателят на агенцията Анелия Крушкова. „Така например не може да има разделение между Северното и Южното Черноморие. Продуктът е един - Черноморие", каза тя. Всеки от районите трябва да обедини представителите на туристическия бранш и да излъчи свой представител. Той ще е човекът за връзка между агенцията и района. Мандатът му ще е една година. Представителите ще са на заплата към агенцията, ще получават финансова и логистична помощ от нея. Допълнително бизнесът от всеки район може да се самоорганизира и да финансира свои рекламни и маркетингови инициативи. Всеки от районите съвместно с общините ще може да кандидатства и за финансиране от европейските фондове, каза зам.-председателят на ДАТ Станислав Новаков. Агенцията е дала срок на бранша до есента всеки район да излъчи свой представител. Той ще влезе и в националния съвет по туризъм, където се обсъждат въпросите за развитието на бранша.

понеделник, 21 юли 2008 03:13:06

41 млн. лв. за национална реклама през 2009-а

Монитор - 14 стр.
41 млн. лв. за национална реклама през 2009-а

Лияна ПАНДЕЛИЕВА

41 млн. лв. са предвидени за национална туристическа реклама през идната година. Това става ясно от годишната програма на Държавната агенция по туризъм (ДАТ). Според нейния отчет приходите от международен туризъм за 2007 г. възлизат на 2,2 млрд. евро, което е с близо 11% повече от същия период на 2006 г. Българите в чужбина са отделили 1,3 млрд. евро и отново са отбелязали ръст с почти 14% спрямо предходната година. 14% от БВП се формират като приходи от вътрешен и международен туризъм, като общият брой на заетите в сектора е близо половин милион души.
През 2007 г. страната ни е била посетена от 7,7 млн. чуждестранни граждани без транзитно преминалите. От тях 4 млн. са дошли с цел туризъм, което се явява спад с 3,3% в сравнение с 2006 г.
От посетилите България най-много са гостите от Гърция - над 800 хил. души. Тези от Турция са над милион, но при повечето от тях не става дума за туризъм, а за посещение при близки. Германия е на трето място с над половин милион посетители, но това все пак е спад с близо 2% спрямо предходната година. Русия е на 6-о място с почти 250 хил. посетители и ръст от 14%. Числото на руските гости е плашещо ниско, като се вземе предвид някогашната установена традиция на руски почивки както в летните, така и в зимните ни курорти. Стабилен ръст на пътувания към нас - цели 35%, показват от Италия, 90% от Естония, 70% от Латвия и 135% от Ливан, въпреки че гостите от тази страна са едва на 41-во място с 5 хил. посетители.
Един от основните проблеми на родния туризъм е, че почти 70% от туристическите дейности са концентрирани върху 5% от територията на страната и при това само сезонно. Онези, които се случват в други региони, са така слабо познати и рекламирани, че на практика са регионални и не дават отражение върху цялостната картина на чуждите посещения. От ежегодните културно-фолклорни празници почти всички чужди туроператори с лекота посочват Празника на розата в Казанлък. Присъствието на японци, китайци, корейци, англичани, французи, италианци е видно и осезаемо за целия град. Сред водещите страни на стратегията за туризъм за идната година е заложено да се предлага СПА туризъм, ориентиран към повече националности. Проблем е, че все още не съществува стратегия за този тип туризъм, а начинът, по който СПА се предлага у нас, е в компетенциите на всеки отделен хотелиер и неговото лично схващане за същината на този тип услуга. В тази сфера наши преки международни конкуренти са Унгария и Чехия.
Екотуризмът е търсен в световен мащаб, тази тенденция няма да подмине и нашата страна, става ясно от програмата на ДАТ за 2009-а. У нас обаче всеки собственик на семеен хотел в селски район е убеден, че предлага именно екотуризъм. По-смелите добавят дори паша на крави и доене на овце.
***
Текст под снимка
Чуждестранните туристи се радват по традиция на топлото море, но очакват повече и по-качествени услуги от българския туристически бранш.

понеделник, 21 юли 2008 04:16:37

Google купува руската "Бегун" за 140 млн. долара

Класа - 11 стр.
Google купува руската "Бегун" за 140 млн. долара



►Приходите от контекстна реклама скачат с 50% годишно
Интернет гигантът Google има желание да купи руската компания за контекстна реклама "ЗАО "Бегун", като за нея ще брои сумата от $140 млн. на "Рамблер Медия". Тя притежава 50,1% от "Бегун" и първоначално ще изкупи и останалите акции от дъщерната компания на инвестиционния холдинг "Финам". След това ще продаде целия пакет на Google, като близо 70 млн. долара по условията на сделката ще отидат във "Финам". Чистата печалба за "Рамблер Медия" се изчислява на 50 млн. долара и ще бъде използвана в бъдещи инвестиции. "Бегун" е един от лидерите в предлагането на контекстна реклама в Русия. Освен големия си опит на местния пазар
компанията има ефективна система на продажби и обширна мрежа от рекламодатели, които наброяват 40 000. "Бегун" си партнира с 143 000 сайта. В края на миналата година "Бегун" започна разделянето на своята аудитория по демографски признак, а през март тази година анонсира за рекламодателите си таргетиране по пол. Всеки рекламодател може да избира на кого да бъде показвана кампанията му. В момента 52% от обявените реклами са закрити за мъжете, а 48% - за дамите. "Бегун" е успешна компания, която под ръководството на Google ще укрепи позициите си. За "Рамблер" това е важна крачка, с която ще предостави на клиентите си по-голямо качество", заяви Марк Опзумер, генерален директор на "Рамблер Медия". Генералният директор на "Бегун" Алексей Басов пък е категоричен, че от сделката ще има полза целият отрасъл, тъй като щяла да обедини иновационните технологии на Google c шестгодишните опити на "Бегун" в областта на интернет рекламата. Успоредно с това от Google съобщиха, че отсега нататък "Рамблер" ще използва Google AdSense за търсене и Google AdSense за съдържание в собствените си проекти. Очаква се сделката да бъде финализирана през септември. Според предварителните разчети за първите четири месеца за тази година "Бегун" трябва да плати данъци в размер на 3,4 млн. долара. Запознатите с особеностите на руския пазар на контекстна реклама твърдят, че този тип услуги са едни от най-скъпите и приходите от подобен род дейност са значителни. Само за една година приходите в този вид бизнес са се увеличили със 110 млн. долара и през 2007 година те са били 225 млрд. долара. Според прогнозите на "Рамблер" скокът ще бъде с 50% на година. Най-големият конкурент на "Бегун" към днешна дата е услугата на "Яндекс" за контекстна реклама "Яндекс.Директ", държейки 64% от пазара.

понеделник, 21 юли 2008 02:13:32

Брюксел натиска и за евтин интернет

Телеграф - 15 стр.
Брюксел натиска и за евтин интернет



Еврокомисар критикува България заради монопола
След като принуди мобилните оператори да свалят цените на роуминга и замисля същото по отношение на SMS-ите, еврокомисарят по комуникации Вивиан Рединг готви подобно предложение и за тарифите за широколентов интернет. През септември Рединг ще обяви своето решение дали да сложи лимит на тарифите за широколентова интернет връзка на мобилните оператори. Това става ясно от нейно интервю за Dow Jones Newswires.
Според еврокомисаря развитието на мрежите за широколентов безжичен достъп до интернет е похвално, но окуражавайки дългосрочните планове за инвестиции в сектора, властите трябва да направят необходимото, за да не допуснат създаването на монополи на пазара на този тип услуги, които са не само вредни за развитието, но поддържат изкуствено завишени цени.
Лош пример Рединг посочва като страни със сериозни проблеми в това отношение България, Гърция, Словакия, Полша и Румъния, които според нея са най-изоставащите по отношение на широколентовия достъп именно заради наличието на монополи в сектора. Европейските мобилни оператори трябва да продължат да намаляват тарифите си за роуминг и да са сигурни, че потребителите са акуратно информирани за тях, посочва още тя. Според нея, при роуминг тарифите, цените са тръгнали надолу и когато през септември тя излезе с решение, то ще се основава и на станалото през лятото и на това, дали намаляването на цените е продължило или не. Освен това тя смята, че има още какво да се направи по отношение на информираността на клиентите за структурата на цените и наличието на някакви форми на безплатни мрежи, така че потребителите да получават необходимата им информация за услугите, без да се товарят със сметки. През октомври Рединг ще предложи на Европейската комисия правила, каращи мобилните оператори да намалят цените на текстовите съобщения, изпращани от чужбина с около 70%.
***
Текст под снимка
Вивиан Редингсе прицели и срещу високите цени на интернет.

понеделник, 21 юли 2008 02:10:52

Мемристорът - липсващото звено в електрониката беше открито

Дневник - 14 стр.
Мемристорът - липсващото звено в електрониката беше открито



Изобретението дава възможност за още по-малки и ефективни чипове
След почти 40 години теоретизиране най-сетне „липсващото звено" в електрониката беше открито, писаха световните агенции. Става дума за устройство, известно в литературата като „мемристор", даващо възможност чиповете да бъдат правени все по-малки и много по-ефективни от досегашните. Изобретението, дело на учени от „Хюлет Пакард", беше представено за пръв път на страниците на сп. „Нейчър". То вече се влага в транзисторите от ново поколение, изграждащи всички чипове в електронните устройства За пръв път за мемристо-ри се заговори през 1971 г., когато те бяха издигнати като идея от проф. Лион Чуа от университета „Бър-кли" в Калифорния, припомня Би Би Си. Според него те трябва да бъдат четвъртият основен елемент от веригата заедно с резисторите, индукторите и кондензаторите. „Не мислех, че ще доживея да ги видя реализирани, заяви проф. Чуа. Особено съм развълнуван от факта, че те се оказаха не само в моето въображение, а част от реалността." Професорът беше обосновал идеята си върху необходимостта от симетрия и наличието на не по-малко от четири градивни елемента, които да изграждат по-сложните електронни устройства. „Той се беше вгледал във фундаменталните уравнения на електропотока и беше установил, че има дупка, обяснява Стан Уилямс от лабораторията за информационни и квантови системи към „Хюлет Пакард". При това положение би трябвало да има и устройство, което да „помни" колко заряд е преминал през устройството." Мемристорите носят това название, тъй като са в състояние именно да „запомнят" част от заряда, преминаващ през тях, и след като захранването е изключено. Той се състои от два пласта титаниев двуокис, свързани с жички. Когато през единия протича ток, съпротивлението на другия се променя, а промяната се регистрира като информация. Създаването им дава възможност за производство на компютърна памет, неизискваща захранване. Сега повечето компютри ползват т.нар. DRAM, която губи данни, когато бъде изключена. Компютър, изграден чрез мемристори, ще може да се включва моментално, лаптопът ще работи и след падането на батерията, а мобилният телефон няма да има нужда да се зарежда цели седмици, смятат създателите на устройството. Екипът на проф. Уилямс, създал мемристора по поръчка на „Хюлет Пакард", обяснява, че устройството, което може да бъде свързвано както с транзистор, така и с друг мемристор, има чудесна функционалност, но „работи при съвсем различна физика". Същевременно то може да бъде произвеждано в значително по-малки размери от сегашните конвенционални транзистори. „А колкото по-малък е мемристорът, толкова по-добре работи", казва проф. Уилямс. Той е убеден,че именно това устройство ще даде възможност електрониката да продължи минимизацията си, следвайки закона на Мур, който с досегашната технология вече е на ръба на капацитета си. Все пак мемристорът едва ли ще навлезе изведнъж в индустрията, тъй като първо тя трябва да го тества и нагоди към апаратурата си, както и да гарантира съвместимостта му с досегашните технологии.

понеделник, 21 юли 2008 03:04:56

неделя, 20 юли 2008 г.

Платна за бизнес

Капитал - 46 стр.
Платна за бизнес

Елеонора ТАРАНДОВА

Регатите по Черноморието правят България все по-лесно откриваема за
Доскоро ветроходството в България се свързваше с безцелно шляене в морето, а екипажите ходеха при бизнесмените за подаяния. Откакто страната започна да търси място на европейската карта за яхтен туризъм и бизнесът се спретна да предлага достатъчно условия, за яхтинга довя нов имидж. В момента няма съмнения, че ветроходството е много престижен, елитен, високотехнологичен и екологичен спорт, за който се намери добра среда за развитие по Черноморието.
Пазарът на яхти в страната показва над 100% ръст спрямо миналата година. Сериозно увеличение на броя на регатите отчита и Българската федерация по ветроходство (БФВ), като техният брой през настоящата година достигна 44 прояви. Увеличил се е и броят на лодките участници, като повечето от тях са круизери и пърформънс круизери с доста добри състезателни качества. Броят на хората, занимаващи се с яхтинг, е вече над 2000.
Регатите станаха толкова много, че вече срещаме трудности кой да ги организира и съдийства, каза за "Капитал" Станислав Касъров - член на УС на федерацията от 13 години и президент от 2005 г. Факт е, че развитието на яхтинга като бизнес изпреварва броя на подготвените кадри, които може да го обслужват.
Кой ще ми кара лодката
За миналата година продажбите на луксозни яхти в България са надхвърлили 50 млн. евро. Според Лъчезар Братоев, председател на Българската асоциация на яхтените пристанища, една трета от закупените лодки са ветроходни. Освен това голяма част от тези с моторните яхти, сега ги сменят за такива с платна, споделя наблюденията си служител от "Марина Диневи". Всеки горд собственик на яхта изпитва страст сам да усети колко бързо могат да го возят платната. И понеже това става най-добре в конкуренция по време на състезание, логично е да се очаква те да искат да се включат в регати. Защо тогава все още много малко от новите лодки участват в надпревари? "Няма кой да ги кара, отговаря Касъров. Квалифицираните хора, шкиперите и екипажите не достигат." Ветроходството премина през един доста тежък преходен период в годините от 1989 до към 2004 г. И сега трудно се събира екипаж, хората са на работа, на две дори, разяснява шкиперът Андрей Стафутски. Явно трябва да мине още малко време, до година и половина ще могат да се включат всички и тогава ще стане наистина интересно, прогнозират по-старите морски вълци. За идеалния модел, в който човекът с яхтата може да поддържа собствен рейсинг тим, каквато практика се прилага в развитите ветроходни нации, трябвало да се изчака много, много повече.
Равен старт
Възхищавам се на това, че в България яхтингът се практикува от заможни хора и такива с нисък доход, това е много интересно, споделя впечатленията си за "Капитал" Филип Ромбаут. Белгиецът е изпълнителен директор на завода за торове "Агрополихим". До миналата година той обикалял с тримаран различни регати в Европа. Не можел да се състезава в България, защото няма този клас лодки. Затова той продава тримарана и си купува състезателна яхта клас Melges 24 за 20 000 евро, оборудва я с платна за 10 000 евро и се класира на второ място за купата на Уникредит Булбанк. "Никъде на друго място не може да се види да се състезават лодки на над 30 години с други от последен модел", продължава да се възхищава Ромбаут.
"Сириус" е на 34 години. Конструирана е в Полша през 1974 г. и доставена в клуб "Порт Варна" в годините, когато държавата се бе заела да развива яхтинга в България. Допреди две години тази лодка вървеше винаги една от първите, защото нямаше други правени по нови технологии, за да я победят. На старта до нея застава модерната "Ханзе 400", производство отпреди 2 месеца, нова лодка за туризъм, която има също и много добри състезателни качества. Въпреки че "Ханзе 400" направи фалстрат и трябваше да се връща след 100 метра, накрая тя финишира първа, и то със значителна преднина. Двата екипажа са съставени от много добри ветроходци - многократни шампиони на България в олимпийските класове. Това е все едно трабант да се състезава с мерцедес, обясняват шкипери. За да няма такава несправедливост, БФВ въведе от настоящата година хандикапната система IRC и много от българските лодки се сдобиха с IRC сертификат. Той позволява на яхти с различна конструкция и размер да се състезават заедно и да бъдат класирани по коригирано време.
Изгодно партньорство
Основното нещо, което направи федерацията в последните години, е да покаже на потенциалните си спонсори и рекламодатели не как да изхарчат 10 000 лв., а как да получат престиж и дивиденти от участие в организацията на ветроходни регати. Това се случи за пръв път преди две години, когато "Уникредит" реши да опъне платната. Банката стана партньор на федерацията, като пое патронажа на националната купа за килови яхти. За три години продуктът стигна тавана на развитие в България и вече търси излаз по бреговете на Румъния и Турция, където "Уникредит" има присъствие. "За нас това беше много сериозен пробив, отчита Касъров. Доста време ухажвахме банката, докато ни стане партньор. Сега парите, които идват към нас, не са от спонсорство, а за реклама и тези средства сериозно подпомагат дейността на федерацията и развитието на яхтинга в България. Участието на рекламодател и спонсор в такава проява е много престижно. Още две банки предлагат партньорството си, но политиката на БФВ е да работи само с един представител на сектор. За Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк, събитието е добър начин да се види с клиентите и да помогне на един спорт с перспектива за развитие. "На първата регата поканихме 40 клиенти, сега са 100. Искам да направим такава регатата, че клиентите ни да питат кога ще е следващата и дали ще са между поканените", каза за "Капитал" Хампарцумян.
Миналия месец бизнесменът Ангел Лингорски постави началото на нова регата за крейсерски яхти "Калиакрия къп" в Балчик. Изпълнителният директор е собственик на строителната компания "Линекса пропърти", която изгражда ваканционно селище "Калиакрия" и осигури наградния фонд от 18 000 лв.
Регатата носеше името на новооткрит ваканционен комплекс, проектиран по подобие на испанските в Марбея, и беше използвана за представяне на обекта. Лингорски обяви, че има петгодишен план за създаване на нов имидж на Балчик чрез организиране на регати. "Доволни сме от броя на участниците и организацията. Kaliakria Cup 2008 надмина очакванията ни. Ще увеличаваме наградния фонд и ще привлечем международно участие - яхти от всички черноморски страни", каза Лингорски, който догодина дори щял пусне яхта на "Линекса пропърти", като най-вероятно той ще бъде част от екипажа.
За развитието на ветроходството наистина е много важно да се работи както с рекламодателите, така и със собствениците на пристанищата и курорти. Те осигуряват и наградните фондове за победителите, които се движат около 20 000 лева на регата, като всяка изминала година нарастват. Състезанията често се използват за популяризиране на нови марини, както това се прави в Св. Влас. Братя Диневи сами предложили домакинство на "Уникредит" и федерацията. Те подпомогнаха организацията на проявата, като осигуриха луксозни яхти за разходка на гостите на банката. Този уикенд отново в "Марина Диневи" ще се проведе регата Victory. След оттеглянето на спонсора "Булгартабак холдинг" АД сега тя ще се проведе под името "Св. Влас" и с парите на BMW - "Камор ауто", модна къща Denyl, "Шарк България" и "Карлсберг България". Интересен факт е, че министър-председателят на Република България г-н Сергей Станишев е приел да стане официален патрон на събитието.
Платната са рекламна площ
На практика платната на яхтите са един подвижен билборд, който с еднократно плащане може да бъде ползван за години напред. Принципът е следният - който иска да вижда марката си да плава по цялото крайбрежие на Черно море, трябва да купи платната, за колкото яхти реши. Така сделката е в ход на цена около 10 000 евро за комплект. Технологично няма как да се сложи реклама на компания на платната само за едно събитие, ако не ги купи. Друг е въпросът доколко си заслужава да се вложат толкова пари в старо корито, като "Сириус" например. Такива само в клуб "Порт Варна" са 30 на брой. В момента се работи по проект между "Уникредит" и БФВ банката да закупи и оборудва с платна 30 лодки от клас "Оптимист" за националното отборно първенство, които след състезанието в началото на септември ще останат за клубовете, участвали в проявата. Никога в България не са купувани толкова платна наведнъж за клас "Оптимист", споделят ветроходци.
Има и друга възможност да се рекламира чрез ветроходство. Фирмата да си купи яхта и да поддържа екипаж. Такъв случай още не е известен в България, но е въпрос на време да се случи.
Международната федерация по ветроходство вече е отчела, че по българското Черноморие има много добри условия за сериозни състезания от ранга на световни и европейски първенства. От 2004 г. България гради имидж на сериозен организатор на такива прояви и те започнаха да се случват всяко лято. Тъй като ветроходството е между най-добре отразяваните спортове в интернет, с такива събития страната става по-лесно откриваема за яхтинг, а той включва спортно и туристическо ветроходство.
събота, 19 юли 2008 04:46:10

Ако социолозите бяха богове

Сега - 9 стр.
Ако социолозите бяха богове

Галя ГОРАНОВА

Щяхме да си живеем безметежно, защото по прогнозни данни олигархията в България умира до пет години от естествена смърт
Ако социолозите бяха богове, щяхме да живеем в най-добрия измежду всички познати светове като Кандид на Волтер. Щяхме да открием, че в света няма грях и добродетел, а само безкрайно разнообразие от търговски възможности и безбрежно поле за маркетингови проучвания. Че светът е един огромен пазар - на идеи, стоки и хора, в който всичко е за продан, но на различна цена. Съобразно парите за реклама. И търговския нюх.
Ако социолозите бяха богове, щяхме да си живеем безметежно, без да се кахърим особено за организираната престъпност. Защото по прогнозни данни на една от най-големите маркетингови компании, която сондира и предизборни нагласи при нужда, олигархията в България умира до пет години от естествена смърт. Защо ни е да се противим на нещо, което приключва своя земен път? Не е етично на умряло куче нож да вадиш. Ще повилнеят още някоя и друга годинка, ще се налудуват, ще се наколекционерстват на воля, ще покарат джетове, атевета и яхти, пък после ще си отидат от само себе си. Впрочем те нашите олигарси били съвсем безобидни, от неотровния вид, ако се съди по приказките на един социолог от въпросната компания. Богатството им било нищожно в сравнение с по-глобалните им събратя от мултинационалните компании. Затова не бивало да им завиждаме, защото влиянието им върху живота ни е силно преувеличено. Ако социолозите бяха богове, светът сигурно щеше да е населен предимно от мънички, симпатични олигархчета с лъскави хотелчета тип "лего", с джипчета в различен цвят и с по някоя и друга Венера (о, Милос!) в хола за разкош.
Ако социолозите бяха богове, щяха да си редят разноцветни управленски коалиции от по три до пет "субекта", които да провеждат една и съща политика. Така широко прокламираната от тях приемственост (най-вече в далаверата) щеше да е абсолютно гарантирана. Само от време на време щяха да сменят багрите от естетически съображения. Зер и социолозите са малко нещо артисти. Червено, жълто, синьо... после синьо, червено, синьо, накрая само турско синьо и т.н. Всички комбинации от цветове за тях биха били приемливи, стига да си плащат редовно за изследване на общественото мнение и кризисен пиар. Но задължително с либерален превес в идейно-политическо отношение. Защото либералът е ларж, наш човек, може и тако, и вако. Тегли го към по-богатите и недолюбва бедните неудачници. Готов е даже учебниците да пренапише в името на капитала.
Както добре го формулира един социобог (Андрей Райчев) неотдавна: "Ако бог беше либерал, щеше да има 10 божи препоръки, а не 10 божи заповеди". И никакво грехопадение. Само стопроцентова добродетелност. Тук-таме неизпълнение на препоръките и предписания за спазването им. От време на време по някой критичен доклад и после пак либерализъм в действие. Това да ви напомня нещо?
Впрочем, ако социолозите бяха богове, и правителства нямаше да има, защото пазарът щеше да е идеалният обществен регулатор
И всичко щеше да придобие относителна стойност. А социологическият сондаж щеше да е единствено мерило за нещата. "35% от българите си сменят летните гуми със зимни, значи е налице средна класа"... или "30% от българите не одобряват нито крайно лявото, нито крайно дясното, затова има смисъл от съществуването на НДСВ"... или "98% от българите не одобряват политическите партии, да сменим кройката на избирателния модел" и прочее. Ако социолозите бяха богове, щяха да запазят една безкритична маса от мързеливци и пройдохи без усет към парите, над които да издевателстват капиталистите-либерали - да им продават сухи супи с консерванти и кренвирши от дървесни стърготини, да им пробутват кокошка за кон и да ги убеждават, че телето е под вола. А също да им показват скъпоценните си играчки, които биха загубили тежест без принадената стойност на простонародния възторг.
Ако социолозите бяха богове, щяхме да измерваме живота в проценти и числа. Престъпността щеше да намалява с три пункта в сравнение с първото тримесечие на предходната година, а рейтингът на политиците да скача съобразно дебелината на пачките в портфейла им. Да му мислят министрите без портфейл! Всичко щеше да се случва закономерно, както повелява развитият капитализъм. Простосмъртният народ щеше да живее с измислените си страхове от мутри, олигарси и беззаконие, докато пенсиите растат с 569% в сравнение със зимата на 1996 г., а стандартът му на живот се покачва със 17% в сравнение с четвъртото тримесечие на ... и с 48 на сто..... за полугодието... през първата половина...86% ... се е повишила...миналата година...
събота, 19 юли 2008 05:51:04

Искат $ 800 млн. за Би Ти Ви, Нова тв продава 30%

Труд - 2 стр.
Искат $ 800 млн. за Би Ти Ви, Нова тв продава 30%



Единствените ни две частни национални ефирни телевизии Би Ти Ви и Нова тв са на тезгяха за продан. Според информация на Ройтерс австралийският медиен магнат Рупърт Мърдок има намерение да продаде Би Ти Ви, която е собственост на неговата „Нюз корпорейшън". Той бил поръчал на консултантската компания „Лемън брадърс" да изготви оценка на стойността на три нейни телевизионни станции от Източна Европа, сред които и Би Ти Ви. По повод информациите, че синът на Симеон Сакскобургготски принц Кирил се е нагърбил със задачата да оценява Би Ти Ви като част от екипа на „Лемън брадърс", пресаташето на царя Галя Дичева съобщи за „Труд", че той от 6 години не работи за въпросната компания. За разлика от телевизията на Мърдок, която се продава изцяло, Нова телевизия, собственост на гръцката „Антена груп", вади на тезгяха само 30 процента от акциите си. Дъщерната „Антена България" продава миноритарния си дял. Преговорите не се водят в България, а в чужбина, защото желаещите да се сдобият с акции в медията, са все големи международни инвестиционни фондове. Сделката се прави за пари, издадоха източници, близки до Нова тв. Председателката на борда на директорите Силва Зурлева отказа коментар. Генералната директорка на Би Ти Ви Вики Политова, която през октомври 2006 г. наследи на поста дясната ръка на Мърдок у нас Албърт Парсънс (който пън бе избран за президент на новото телевизионно подразделение на медийния гигант -„Нюз норпорейшън Европа"), потвърди пред „Труд", че управляваната от нея телевизия може да смени собственика си. И добави, че са нужни една-две седмици, за да се изчакат резултатите от оценката на стойността на Би Ти Ви. Отлично запознати хора от бранша у нас прогнозираха, че евентуалният купувач на медията ще трябва да брои приблизително 800 милиона долара за Би Ти Ви, ако иска даяпритежава. Според пий-пълметричната агенция „Тв план/ ТНС" брутните приходи от реклама на Би Ти Ви от старта й през 2000 г. до днес са на обща стойност близо 1,4 милиарда лева (вит таблицата вляво). Вижда се и че медията се е развивала все по-добре през последните години, когато приходите й са се качили почти двойно в сравнение със старта.
Според простите изчисления евентуалният купувач ще си върне инвестицията от близо 1 милиард лева за най-малко три и половина години. Но само при положение, че приходите от реклама са колкото са били през 2007 г. -близо 290 млн. лв., и без да се калкулират разходите за дейността на медията. Би Ти Ви предлага доста скъпо рекламното си време в ефира, става ясно от сайта на медията. Най-евтините обявени цени за 30-секунден рекламен клип са в сутрешните и преди обедните часове (между 60 и 1000 лв.), към 18 часа те скачат на около 2000 лв. Най-високите рекламни тарифи са в праймтайма, който трае от 19 до 23 часа. Те започват от 4930 лв. за 30 сек между двете емисии новини и стигат до 250 лв. във вечерните новини в 22 часа, а по време на „Шоуто на Слави" са 6300 лв. Важна подробност е, че медията ги е обявила без ДДС. Нова телевизия също е апетитна хапка за инвеститорите. И втората ефирна медия държи високи цени за реклама. От публикуваната на сайта на тв станцията информация за рекламните тарифи от 1 юли се вижда, че ако рекламодател иска да пусне клипче в сутрешния блок „Здравей, България", трябва да плати 420 лв. без ДДС. След 18,30 часа цените вече са между 1800 лв. и 2500 лв., а в праймтайма между 21 и 22 часа стигат 3300 лева.
***
Текст под снимка
Шефката на борда на директорите на Нова тв Сил ва Зурлева и изпълнителният директор Павел Станчев си шушукат за бъдещето на медията.
***
Текст под снимка
Президентът на „Нюз корпорейшън Европа" Албърт Парсънс и генералната директорка на Би Ти Ви Вики Политова в щастливите времена, в които медията не се тресеше от слухове за продажба.
събота, 19 юли 2008 06:39:59

България се обръща към PR-агенции, за да промени имиджа си

Днес + - Политика
България се обръща към PR-агенции, за да промени имиджа си



България отвърна на критиките на ЕС, като нае ПР компании от САЩ и Австрия, които да променят нейния имидж, посочва агенция "Ройтерс", цитирана от news.bg.
През декември миналата година българското правителство е подписало договор за 1,53 милиона долара с австрийската компания "Хохегер Комуникационсбератунг", показват данни от официалния уебсайта на Агенцията за обществени поръчки.
Задачата й включва "провеждане на кампания за укрепване на положителния имидж на България в Европейския съюз".
Според австрийската компания, тя е спечелила договора за пиар в конкурентен търг и е организирала, а в някои случаи платила на европейски журналисти да посетят София и интервюират премиера Сергей Станишев и други правителствени служители.
"Задачата на "Хохегер" по отношение на българското правителство включва цялостни комуникационни услуги за Република България. Обхватът на консултантските ни услуги е в засилване на комуникацията и отношенията с медиите", заяви Мартин Йеневайн, представител на компанията.
Компанията "Хохегер" е свързана с базираната в САЩ пиар консултантска компания "Бърсън-Марстелър", от която заявиха, че са свършили в Брюксел малко работа за българското правителство според договор, насочен предимно към "сближаване" с журналистите.
Робърт Мак, директорът на компанията в Брюксел, каза, че една от техните услуги е била да уредят медийни срещи за Рейчъл Еренфелд, директорка на базирания в Ню Йорк Американски център за демокрация и автор на статии, в които пише, че Европейската комисия се отнася несправедливо към България.
Еренфелд посети България през май по покана на Станишев, за да направи "независимо проучване за усилията на България в борбата с организираната престъпност и корупцията", както го определя самата тя в статия, публикувана във "Вашингтон Таймс".
"Наказването на България би имало обратен ефект", е нейното заключение, посочва информационната агенция.
17.07.2008
петък, 18 юли 2008 00:01:00

Чао, Рупърт и благодаря за телевизията

Капитал - 38 стр.
Чао, Рупърт и благодаря за телевизията

Весислава АНТОНОВА

Класацията на най-големите български сделки съвсем скоро може да има ново попълнение, ако собственикът на bTV - американската компания News Corporation, осъществи плановете си да я продаде, заедно с други телевизии от Източна Европа.
В началото на седмицата информацията, която "Капитал" получи от свои източници, бе потвърдена от Reuters. В кратката информация на агенцията се уточнява, че инвестиционната банка Lehman Brothers е наета от Мърдок да направи оценка на състоянието и преглед на стратегическите опции за три телевизионни станции в Източна Европа. Източници на Reuters, запознати с процеса, разкриват, че става дума за България, Сърбия и Латвия.
Приблизителна оценка на най-печелившата българска телевизия показва, че само нейната стойност може да прехвърли един милиард лева (виж допълнителния текст за подробности). Ако продажбата се осъществи за подобна сума, тя ще измести от третото място в класацията на най-големите сделки продажбата на Булбанк и ще се нареди след тези на БТК от преди година (1,9 млрд. евро) и Мобилтел през 2004 г. (1.2 млрд. лв.).
Ревизия
"Действително активите на News Corp. се оценяват от консултанти предвид многобройните предложения, които се натрупват за тези компании към News Corp. Компанията редовно оценява своите активи, за да прецени какви са стратегическите опции за компанията. Става въпрос за нормално проучване и оценка, която би могло да доведе до продажба, но на този етап е рано да се каже", се казва в официално съобщение от ръководството на българската bTV.
PR-ът на сръбската Fox Сладжана Паунович, коментира пред "Капитал", че нямат информация на местно ниво за намерението на News Corp. да продаде канала си в Сърбия. Мърдок придоби медиата след конкурс, в който основен конкурент беше и германската RTL.
Ако действително се окаже вярно, че става дума за тези три държави, то най вероятно каналите за продажба ще са не три, а поне четири, тъй като Мърдок притежава два ефирни канала в Литва - LNT и TV5 Riga, Fox Televizija в Сърбия и bTV в България (виж карето). "Може да се реши и да не ги продаваме", уточнява източникът на Reuters, който не разкрива колко са кандидатите. Според информацията на агенцията причината за тази стъпка на Мърдок e интересът, проявен от няколко кандидати, а не фактът, че медийният магнат е недоволен от финансовите показатели на телевизиите. Засега не са започвали никакви формални преговори, допълват още източниците на Reuters.
bTV е може би най-печелившият и добре развита бизнес на News Corp. в региона. Още преди да бъде сменен от позицията председател на News Corp. Europa, Мартин Помпадур коментира пред Wаll Street Journal през 2006 г.: "Българската ни телевизия е все още малка в сравнение с мащабите нa News Corp., но откакто съществува, е повишила цената си повече от пет пъти" (за финансовите показатели на bTV виж таблицата).
И News Corp., и Lehman Brothers не коментират новината пред Reuters. Дейзи Дънлоп, говорител от лондонския офис на News Corporation, прехвърли молбата на "Капитал" за коментар към говорителката на News Corp. в САЩ Тери Еверет. От офиса на Еверет обясниха, че тя отсъства и едва ли ще коментира.
bTV получи лиценза за първата частна национална тв на 17 февруари 2000 г. и започна да излъчва оригинална програма на 1 юни същата година. Появата й разчупи монопола на държавната телевизия и промени изцяло медийната среда у нас. Лицензирането на първия частен национален канал беше следено много внимателно от правителството на Иван Костов, но въпреки това рекламният "бос" Красимир Гергов успя да пробие и да участва инкогнито в управлението на телевизията. Няколко години по-късно той официално заяви, че е "консултант" на bTV, a главният изпълнителен директор на News Corp. Питър Чернин го определи като "местния ни партньор Краси".
Собствеността на най-голямата частна национална телевизия винаги е била гледана изключително внимателно заради силното обществено влияние, която тя има. Евентуалната сделката за продажба на bTV със сигурност също ще бъде проследена внимателно, защото новият собственик би могъл да промени сегашната редакционна политика на новините и коментарните предавания.
Към момента няма сигурна информация за това кои компании проявяват интерес към покупката на източноевропейските телевизии на News Corp. Сред участниците на медийния пазар циркулират единствено слухове, които набеждават кандидатите за нови собственици на bTV от анонимни руски олигарси, до американската компания Central European Media Enterprises (CME). "Интересуваме се от възможности в Централна и Източна Европа и оглеждаме внимателно всяка една от тях, но за момента не мога да коментирам повече", заяви за "Капитал" Романа Томасова, директор "Корпоративни комуникации" на CME.
Международното положение
Промените в региона се случват след като преди повече от два месеца синът на Рупърт Мърдок, Джеймс Мърдок, който вече отговаря за бизнеса на компанията в Европа и Азия, бе на обиколка в региона и за шест часа остана в bTV. Първият знак, че в тв бизнеса тук ще има промени, бяха рокадите в мениджмънта.
Съобщението за евентуалната продажба на bTV и другите канали от Източна Европа идва малко повече от месец след сериозна промяна в мениджмънта на News Corp. След като повече от осем години ръководи бизнеса на компанията в Европа и Русия, през май тази година Мартин Помпадур се оттегли от тази си позиция. Името на Помпадур е познато на участниците в българския медиен пазар, тъй като по времето, по което той пое управлението на бизнеса на News Corp. в Европа, една от победите му бе спечелването на лиценза за bTV. С него Красимир Гергов договори и консултантския си договор с News Corp. за България, на база на който се смята, че има влияние в управлението на телевизията. За нов главен изпълнителен директор на News Corp. за Европа след преместването на Помпадур бе избран досегашният изпълнителен директор на Sky Italia Том Мокридж, който е директно подчинен на Джеймс Мърдок.
Не всички инвестиции на News Corp. в Източна Европа са толкова успешни. Полският канал Puls TV, в който той държи 35%, съобщи в сряда, че ще съкрати всичките си репортери. Източник от Puls TV посочва, че идеята за ликвидирането на новинарския екип дошла от хората на Мърдок с цел пестене на разходи в момент, когато аудиторията й намалява бързо. Развлекателният канал Fox Turkey , 56,5% собственост на News Corp. също не отчита добри показатели през последните години.
Идеята за евентуална продажба на част от източноевропейските активи на компанията вероятно е част от цялостна стратегия за оптимизиране на тв бизнеса на корпорацията. В началото на седмицата News Corp. предприе радикални сделки и по отношение на американските си тв канали и продаде 8 от 35-те, които притежава до момента.
***
Текст под снимка
Синът на Рупърт Мърдок, Джеймс даде старт на промените в региона след като пое ръководството на бизнеса на News Corp.
събота, 19 юли 2008 04:42:24

Съдът обяви Наредбата за следенето в Интернет за законна

ЕКСПРЕС.БГ - Политика
Съдът обяви Наредбата за следенето в Интернет за законна



Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отхвърли жалбата на фондация „Програма достъп до информация” срещу Наредбата за категориите данни и реда, по който се съхраняват и предоставят от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, за нуждите на националната сигурност и за разкриване на престъпления, издадена от министъра на вътрешните работи и председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения. Тя стана известна в обществото като наредбата за следене в Интернет. Решението подлежи на обжалване пред петчленен състав на ВАС в 14-дневен срок, съобщиха от пресслужбата на съда.
Жалбоподателят твърди, че наредбата е приета в нарушение на изискването за форма на нормативния акт, с който се урежда намеса в правото на личен живот. Според него, изискването на чл. 32 от Конституцията, чл. 8 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи (КЗПЧ) и чл. 17 от Международния пакт за граждански и политически права е такава уредба да бъде създавана единствено с акт на законодателната власт и поради това е налице порокът нищожност на наредбата. В жалбата се твърди, че наредбата е приета извън законовата делегация на Закона за електронните съобщения и в нарушение на Закона за защита на личните данни и Конвенция № 108 на Съвета на Европа от 28.01.1981 г. за защита на лицата при автоматизираната обработка на лични данни.
В жалбата пишеше: „Конституционният законодател е установил правилото, че ограничение на неприкосновеността на личния живот, изразяваща се в забрана за записване или подлагане на други подобни действия, може да бъде предвидена единствено в закон. Очевидно е от текста и на самата Директива 2006/24/ЕО, чието въвеждане се осъществява с атакуваната наредба, че с регулираната материя се засяга правото на неприкосновеност на личния живот. Следователно въвеждането и прилагането на директивата в националното законодателство е допустимо единствено с акт на законодателната власт и поради изискването на конституционната норма”.
Наредба № 40/7.01.2008 г. е издадена на основание чл. 251, ал. 2 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС). С тази норма фактически е въведено изискването на Директива 2006/24/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за запазване на данни, създадени или обработени във връзка с предоставянето на обществено достъпни електронни съобщителни услуги или на обществени съобщителни мрежи, съобщиха от ВАС. В обхвата на нормата, в съответствие с чл. 5, ал. 2 от директивата, изрично е изключено запазването на данни, разкриващи съдържанието на съобщението. Според съда, при положение, че приложението на директивата е въведено с чл. 251, ал. 1 от ЗЕС, то издаването на наредбата за прилагане на тази норма е в съответствие със Закона за нормативните актове.
Съдът приема за неоснователно оплакването за нищожност поради липса на материална компетентност за издаването на наредбата.
Неоснователно е и оплакването за противоречие с материалния закон на чл. 5 от наредбата, според който за нуждите на оперативно-измервателната дейност предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, осигуряват на ДОТИ при МВР пасивен технически достъп чрез компютърен терминал до съхраняваните от тях данни. Достатъчна гаранция е, че данните се предоставят само на компетентните национални органи (съд, прокуратура, разследващи органи, служби за сигурност) в специфични случаи. В съответствие с националното право е изискването данните да се предават само по писмено искане на национални органи. Съответно при злоупотреба или съобщаване от длъжностно лице на получената информация във вреда на държавата, на предприятието, на организацията или на частното лице е предвидена наказателна отговорност. За да не се допуснат направените в жалбата оплаквания за профилиране на отделни лица без основание, както и на противоречия с изискванията на Закона за защита на личните данни, в наредбата не е въведено задължение за „активен” достъп - информацията да се разпространява по инициатива на задължения субект чрез публикуване или съобщаване в друга форма, завършва съобщението на ВАС.
Парламентарната комисия по европейски въпроси днес ще разглежда предложението на депутата от НДСВ Минчо Спасов за промяна в Закона за електронните съобщения. Предложението му е, следенето в интернет да се разрешава само, когато става дума за тежки престъпления.
17.07.2008
петък, 18 юли 2008 00:01:00

Уеб-комиксите набират сила

Политика - 28 стр.
Уеб-комиксите набират сила

Виктория ВИКТОРОВА

Над 18 000 сайта за он-лайн новели са създадени към момента
Познатите хартиени комикси вече не са никак актуални и главна роля за това изиграват все по-разрастващите се по посещаемост уеб-комикси. Обикновено всяка седмица излизат по една или две страници от онлайн новелите, а феновете винаги ги чакат с нетърпение. Уеб-комиксите, познати още като Интернет комикси и онлайн комикси, се публикуват в сайт, обикновено създаден специално за конкретната история, който осигурява лесен достъп на аудиторията. Въпреки че някои от комиксите са публикувани в книги и вестници, те все пак поддържат уеб-архив. Уеб - комиксите дават свобода и възможност на всеки ентусиаст да се изяви чрез тях. Понастоящем в Мрежата съществуват над 18 хиляди уеб-комикса, като те варират от традиционните анимационни ленти до графически новели, покриващи много жанрове и теми. Много малко от тях обаче са финансово самоиздържащи се. Разлики Има няколко основни разлики между уеб-комиксите и обикновените хартиени комикси. С уеб-комиксите официалните ограничения на традиционните формати на вестници или списания могат да бъдат премахнати, позволявайки на авторите да се възползват от уникалните възможности, които Мрежата предлага. Скот МакКлауд, един от първите поддръжници на уеб-комиксите, е пионерът по отношение на идеята за безкрайно платно за рисуване, където, вместо да бъдат ограничавани в нормалните измерения за принтиране, авторите са свободни да се разпростират във всяка посока и без граници със своите комикси. Това е направено от Интернет потребителя deMian5, който пуска своят разгъващ се комикс "Когато съм Цар". Други създатели на комикси, като Марк Фиоре с неговите базирани на флаш-анимация редакторски илюстрации, са експериментирали, вплитайки интерактивност и анимация. И все пак много, ако не и повечето, уеб-комикси имат традиционната форма. Някои, като т.нар. "PvP" на Скот Куртз и "Фестивал на греха" на Татсуя Ишида, се появяват стилистически, подобни на черно-белите вестникарски комикс издания. Други Интернет комикси излизат с формата на традиционни книги - комикси, манга и графични новели. Няколко самопубликуващи се книги комикси, като "Откривател" на Карла Спийд МакНийл и "Момичето гений" на Фил и Кайа Фолио, спират да излизат като отделни изпринтирани книги и вместо това съдържанието им започва да се пуска на серии като уеб-комикси, с цел да съберат по-голяма аудитория.
Прехрана
Някои автори са способни да работят върху своите уеб-комикси по цял ден и без да имат нужда от друга работа, за да се издържат. Тази група от " професионални автори на уеб-комикси" включва Майк Краулик и Джери Холкинс, които създават " Пени пасаж", Джеймс Кочалка - създател на "Американски елф", Рандал Мънро -автор на "xkcd", Брайън Клевинджър от "8-бвтов театър",ЕрикМиликинсъс "Зародишът - X", Тим Бъкли с" Ctrl+Alt+Del" и много други. Повечето от тези автори започват своите комикси като хоби, но успяват да стигнат до точката, в която се издържат, благодарение на дарения и рекламни материали със символи и образи от техните творения. Има различни начини за създателите на уеб-комикси да печелят пари. Такива са дарения, реклами и продажба на рекламни материали (мърчандайз). Някои продават рекламните си материали чрез произведенията си, а други продават творбите си директно, често срещу комисиона. Ако един уеб-комикс има достатъчно трафик, рекламите и/или абонаментни приходи също се появяват. Някои успешни уеб-комикси в последствие се ориентират и като книжни компилации, обикновено публикувани от самия автор. Примери за уеб-комикси в хартиен вариант са "PvP", "Пени Пасаж", "Мегатокио" и много други. Някои уеб-комикси като "Хелън", "Сладурчето от Интернет", "Ван Вон Хънтър" и "Дизелови сладки" са одобрени и публикувани на страниците за комикси на ежедневни вестници.Други, като "Задругата на Библията на Пери" и "Пристрастяващи клипчета" са публикувани в по-малки алтернативни вестници или се отпечатват в списания, както "Заръката на пръчката" се пуска в списание "Дракон", а "Започвай войната си" - в списание "Ролинг стоун".
Награди
Голям брой награждавания за комикси са добавили категории за комикси, публикувани в Мрежата. Наградите "Орел" създават категория "Любим уеб-базиран комикс"
през 2000 г., а наградите "Игнатз" следват примера им на следващата година, представяйки категорията "Изтъкнат онлайн комикс". След като започват да номинират уеб-комикси в няколкото от своите категории за традиционни печатни комикси, наградите "Айснер" започват да награждават комикси в категория "Най-добър дигитален комикс" през 2005 г. През 2006 г. наградите "Харви" пускат категория "Най-добра онлайн комикс-творба", а през 2007 наградите "Шастър" стартират награждаване в категория " Изтъкнат канадски създател на уебкомикс".
У нас
Българските опити за уеб-комикс също са налице. Такива са peshoMan.coM, kostatheturtle.coM и coMic.sen-works.net. За съжаление, у нас все още няма развита широка практика за сериозно създаване на такива истории. В първия споменат български уеб-комикс, главният герой е съвсем обикновен човек, без никакви възможности, който обаче изведнъж решава да стане супергерой и се кръщава Пешо-мен. Следват множество забавни случки и голяма доза "простащини", като страниците на интригуващата новела излизат през неопределено време, най-вероятно тогава, когато авторите имат възможност да пуснат нов епизод.
***
Текст под снимка
"Кадър" от българския уеб-комикс, разказващ за Пешо-мен.
петък, 18 юли 2008 04:44:05

Сливането "Кейбълтел" и "Евроком" под въпрос

24 Часа - 9 стр.
Сливането "Кейбълтел" и "Евроком" под въпрос



Антимонополната комисия прави нов анализ на сделката
Обединяването на двата най-големи кабелни оператора - "Кейбълтел" и " Евроком кабел", е под въпрос. Това стана ясно вчера, след като от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) съобщиха, че засега не разрешават придобиването на първата компания от собственика на "Евроком" - FN Cable.
Проучването на антимонополната комисия показало, че "планираната сделка поражда сериозни съмнения за установяване на господстващо положение". Рискът бил основно за пазара на платената телевизия. Сливането можело да доведе до ограничаване или нарушаване на конкуренцията. Според неофициална информация пазарният им дял при платената телевизия щял да мине 35 на сто.
От КЗК уточниха, че окончателно решение ще бъде взето след задълбочен анализ. Крайният срок за обявяване на решение е 2 месеца.
„Убеден съм, че пазарният ни дял не е доминиращ. Той е 24-25%. Комисията събира по различен начин данните", каза шефът на „Евроком" Петьо Стайков.
Производството в КЗК е образувано на 18 юни 204)8 г. Намерението за обединяване бе оповестено от "Евроком кабел" и "Кейбълтел" в края на май. Компаниите развиват кабелна и цифрова телевизия, интернет и телефония. Новосъздадената телекомуникационна компания ще бъде част от холдинга FN Cable, регистриран в Амстердам, Холандия. Той е контролиран от инвестиционния фонд WarburgPincus и притежава „Евроком кабел Мениджмънт България".
„Кейбълтел" съществува от 1999 г., а от 2003 г. е собственост на международен стратегически инвеститор.
петък, 18 юли 2008 00:01:00

Google достигна почти 70% пазарен дял

Монитор - 16 стр.
Google достигна почти 70% пазарен дял



Пазарният дял на търсачката Googlе достигна почти 70% през юни. Данните са от наблюдателите на интернет пазара Hitwise и са извлечени от проучване сред 10 милиона американски интернет потребители, съобщи TechNews.bg. Пазарният дял на Google в САЩ се е увеличил от 68,29% през май до 69,17% през миналия месец. В същото време интересът към търсачката на Yahoo е намалял от 19,95% до 19,62 на сто. Спад регистрира и Мicrosoft Live до 5,46% през юни от 5,89% през май. Отрицателната тенденция важи и за дела на четвъртата по рейтинг Ask. От 4,23% през май нейният дял се е смъкнал до 4,17% месец по-късно.
Google постигна дял от 60 на сто точно преди година. Този показател е от основно значение за интернет търсачките. Само така компаниите, предлагащи подобни услуги на пазара, могат да демонстрират пред рекламодателите потенциала си за резултати от интернет сърфирането.
петък, 18 юли 2008 05:56:07

В САЩ тръгва мюсюлмански „ЮТюб"

Дневник - 8 стр.
В САЩ тръгва мюсюлмански „ЮТюб"



Новосформираната американска ислямска организация „Мюзлим чанълс" създаде едноименен уебсайт, който да конкурира световноизвестни сайтове за видеообмен като „ЮТюб" (YouTube) и „МайСпейс" (MySpace), предадоха агенциите. Според създателите на „МюзлимЧанълств" (MuslimChannels.tv) основната му цел ще бъде не само да разпространява видеоклипове, създадени от потребителите на сайта, но и да предава на живо емисии от различни мюсюлмански телевизионни канали. До момента договори са били подписани с утвърдени телевизионни компании като катарската сателитна „Ал Джазира", англоезичната иранска „Прес тв", американската некомерсиална телевизия „Линк тв", както и с
религиозно ориентирани канали като „Худа тв" от Саудитска Арабия и „Ислам чанъл" от Великобритания. Директорът по комуникациите на „Мюзлим чанълс" Стефани Кан смята, че новият сайт ще представлява интерес в частност за ислямските духовни водачи, тъй като ще им предостави възможност да се обърнат към по-младите мюсюлмани от съвременното поколение. „Надяваме се, че мнозина от теолозите и имамите от ислямските центрове в САЩ, които са над 1000, в най-скоро време ще добавят десетки хиляди полезни видеоматериали на сайта ни", заяви Кан. Тя обаче поясни, че добавяните видеоклипове ще минават през строг контрол, като материали със сексуален или насилствен характер няма да бъдат допускани на „МюзлимЧанълств". Мюсюлманският сайт ще бъде отворен и за хора от други вероизповедания, като по този начин не само ще спомага за изграждането на по-тесни връзки между различните култури, но и ще хвърли повече светлина върху ислямската религия и мироглед, отбелязва Стефани Кан. Освен образователни материали сайтът съдържа и различни развлекателни видеоклипове и анимация по подобие на съдържанието на „ЮТюб" например.
петък, 18 юли 2008 04:58:25