събота, 22 март 2008 г.

Vodafone победи Google на търг за радиочестоти в САЩ

Vodafone победи Google на търг за радиочестоти в САЩ

дата : 22 март 2008 г. 10:35 ч.
Vodafone даде на търгa 4,74 млрд. долара



Американското поделение на компанията Vodafone победи Google, като даде на търг за радиочестоти в САЩ 4,74 млрд. долара, съобщи британският в. "Дейли телеграф", цитиран от К2Капитал.

Компанията, която е собственик на едноименната търсачка, предизвика силно вълнение сред фирмите от мобилната индустрия, като обяви, че ще вложи най-малко 4,7 млрд. долара за т. нар. блок Це от честотния диапазон.

Това намерение предизвика опасения освен това, че компанията Върайзън уайърлес (Verizon Wireless), в която Vodafone държи 45 на сто от капитала, ще трябва да плати големи суми, за да попречи на Google да навлезе в този отрасъл.

Търгът, който продължи почти два месеца и привлече 19,6 млрд. долара, стана най-големият в досегашната история по лицензиране на радиочестоти в САЩ.

За тридесети път отваря врати изложението Стройко 2000

За тридесети път отваря врати изложението Стройко 2000

дата : 22 март 2008 г. 13:46 ч.
Щандовете са разположени върху осемте етажа на НДК
Щандовете са разположени върху осемте етажа на НДК


От 26 март до 1 април за 30-и пореден път Националният дворец на културата - София ще отвори вратите си специализираното изложение за архитектура, строителство и обзавеждане Стройко 2000. Непрекъснатият успех на Стройко за изминалите 15 години го превърна в голям център за търговия.

Огромното множество производства, които съвременното строителство обхваща, определя нуждата от такива специализирани изложения, без които бихме се лишили от най-важния фактор в търговията - информацията.

Глобалната конкуренция кара производителите да изстискват докрай своите възможности. Така купувачите имат голям избор и той не е лесен. Модните тенденции в архитектурния дизайн и интериора се менят, технологиите непрекъснато се усъвършенстват. Стройко помага на строители и потребители да се ориентират в това многообразие.

По време на изложението ще бъдат показани както предмети за крайна употреба, като мебели, домашен текстил, аксесоари, така и такива, които се влагат в процеса на строителството - основни материали за груб строеж, за инсталации, строителна химия, дограми, хай-тек фасади, електро-, отоплителни, вентилационни, климатични инсталации, нови материали за хидроизолации и топлоизолации, за довършителни работи, за подобряване на технологичните процеси и много други.

Повечето изложители са български търговци и производители. Голяма част от тях са и представители на производители от цял свят. Водещите световни марки присъстват на изложението. Все повече чужди фирми се интересуват от Стройко, особено след влизането ни в Европейския съюз. Това е резултат от повишаването на интереса към България като платежоспособен пазар и място за инвестиране.

Щандовете са разположени върху осемте етажа на НДК. Удобните връзки - асансьори и ескалатори, улесняват разглеждането. Входът е свободен. Счита се, че поне 20 000 души дневно посещават изложението. На Стройко 2000 има и много директни продажби, често с отстъпка в цените.

Официалното откриване на Тридесетото строително изложение Стройко 2000 ще бъде на 26 март, сряда, от 11 часа сутринта в централното фоайе на НДК.

Конкурс ще отбележи Деня на Земята

Конкурс ще отбележи Деня на Земята

дата : 21 март 2008 г. 17:57 ч.
Националният конкурс е на тема



Денят на Земята е единственото събитие, отбелязвано едновременно от хората на Земята, като повече от половин милиард са участниците в кампанията, всяка година.

Международната мрежа за отбелязване на Деня на Земята (Earth Day Network, EDN) вече включва над 17 000 организации от 174 страни. Чрез Мрежата за Деня на Земята, активистите поддържат връзка, взаимодействат, подпомагат техните общности, и създават положителна промяна в местни, национални, и глобални политики.

Неслучайно през 2006 година Международната мрежа за Деня на Земята стартира тригодишна глобална кампания фокусирана върху решението на проблемите от изменението на климата. Изменението на климата вече е реалност и оказва своето влияние върху цялата планета. Прогнозите за изменението на климата показват, че то ще продължи и ще предизвиква световни катаклизми - свързани с водата, земята и въздуха.

Националният конкурс е на тема "Климатичните промени са факт! Да направим за Земята това, което искаме да получим от нея!" и се реализира по проект "Изграждане и развитие на Младежки информационно-консултантски център "МАЖОР", финансиран по Национална програма "Младежки информационно-консултантски центрове" 2007 - 2010 на Държавна агенция да младежта и спорта.

Конкурсът се провежда в рамките на Световни дни за младежка активност и Световната кампания за отбелязване на "Деня на Земята", организирана от световната мрежа "Ден на Земята".

Конкурсът се провежда в две категории:
І. Художествен конкурс за рисунка и ІІ. Литературен конкурс за есе. В конкурса могат да участват деца и младежи на възраст до 30 години. Всеки участник има право да подаде за участие в конкурса максимум по две творби, в различните категории, специално създадени за конкурса.

"Винпром Пещера" АД протестира срещу въвличането на бизнеса в интриги

"Винпром Пещера" АД протестира срещу въвличането на бизнеса в интриги

дата : 21 март 2008 г. 21:22 ч.
Дружеството никога не се е занимавало с незаконна дейност, не се занимава и няма намерение да се занимава с политика,  заявяват от



"Дружеството никога не се е занимавало с незаконна дейност, не се занимава и няма намерение да се занимава с политика."

Това заявяват от "Винпром Пещера" АД в открито писмо по повод информации, в които фирмата "напълно незаслужено е обвинена в престъпни деяния" и името й се свързва с имена на хора, свързани с престъпния свят.

"Компанията не е участвала и няма намерение да участва в политическите борби в България, не поддържа финансово която и да е политическа сила в страната, се посочва още в писмото.

От самото си създаване дружеството винаги се е стремяло да спазва законите и добрите бизнес практики в страната, в резултат на което се ползва с добро име в обществото, сред държавните институции и бизнес средите", заявяват от "Винпром Пещера".

"Внесените от фирмата преки и косвени данъци в хазната са над 220 милиона, което прави дружеството вносител на над 50 на сто от данъците, внасяни от всичките над 250 регистрирани производители в бранша", се посочва още в отвореното писмо.

"Винпром Пещера" АД е многократно номинирано за приза "Данъкоплатец на годината" и два пъти е удостоено с приза "Златна роза".

Направените от дружеството инвестиции са за над 50 милиона лева, а ежегодно кредитираните земеделски кооперации и производители в страната са над 200, пише още в писмото.

След хаоса пак хаос

След хаоса пак хаос

Председателят на КРС предупреди, че ако продължаваме да се бавим с цифровизацията, ще последват санкции от ЕК

Весислава Антонова
в. Капитал

Според председателя на КРС Веселин Божков СЕМ може да обяви тв конкурси за 21 града без София, Варна и Пловдив
Фотограф: Цветелина Ангелова
След като Съветът за електронни медии (СЕМ) отмени решенията си, с които преди повече от година и половина даде ход на тв конкурсите, така и не стана ясно какво всъщност ще се случи с операторите, които в момента излъчват на основание временните лицензи (§9а), които имат по Закона за радиото и телевизията (ЗРТ).

Според закона операторите с временен статут излъчват програмите си до обявяването на конкурс. Такъв няма да има.

С временни честоти в момента работят канали като GTV, TV2 и ВВТ в София, които най-много печелят от неизяснения си статут. И трите телевизии са консултирани от рекламния могул Красимир Гергов, който е е убеден, че временният статут на контролираните от него аналогови медии ще се запази до 2012 г., когато секторът вече трябва да е цифровизиран. Освен посочените три тв канала обаче по временния параграф излъчват още 37 ефирни оператора с местен обхват в 29 града на България.

Отговорът на въпроса каква ще е съдбата на телевизиите с временни честоти през последните години се прехвърля като пинг-понг между институциите СЕМ - Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и обратно. КРС, която все пак отговаря за разпределянето и подреждането на радио- и телевизионния ресурс, има по голяма тежест при даване на отговорите. Преди старта на цифровизацията е важно да се обясни какво ще стане с тв операторите, които в момента излъчват с "временни" лицензи. Не е ясно още и при коя от двете фази на процеса (първа - юли 2008 - юли 2010, втора - юли 2010 - декември 2012) осемте честоти във София, Варна и Пловдив, обявени през 2006 г. първо за свободни, а после изтеглени от КРС, трябва да бъдат освободени, за да не пречат на цифровизацията. Бъдещите конфликти между играчите на пазара биха били много по-малко, ако всеки от тях знае докога радио- и тв операторите имат право да използват честотите по параграф 9а.

"Ако аналоговите честоти, които заемат операторите, работещи на основание §9а, влизат в първа и втора фаза на цифровизацията, да, те ще пречат на процеса", категоричен е председателя на КРС Веселин Божков. По отношение на София два от каналите (които бяха считани за свободни при обявяване на аналоговите конкурси от СЕМ) ще бъдат предоставени за цифрово излъчване още при първия етап на процеса. Третият канал пък е предвиден за втора фаза, затова и трите отпадат от списъка на свободните честоти. За двете пловдивски и варненски честоти важи същото.

"Де факто за конкурсите в тези три града, които СЕМ обяви, честотите не са свободни. Не искам да се ангажирам и да казвам конкурсите да бъдат прекратени, но така или иначе те влизат в процеса на цифровизация и не трябва по никакъв начин той да се стопира, защото ние и без това сме изостанали от него почти с две години и половина. Ако се бавим прекалено много, са възможни и санкции, образуване на наказателна процедура от Европейската комисия, както е с Полша например", коментира Божков.

По данни на КРС има 29 честотни канала, за 25 населени места, на които операторите излъчват по §9а. Законът за електронните съобщения пък позволява до 31 декември 2008 г. СЕМ да обяви конкурси за тези честоти. С други думи, независимо от факта, че честотите за трите големи града София, Варна и Пловдив са проблемни, за останалите 29 няма никакъв проблем и за тях могат да бъдат обявени конкурси. "Ако СЕМ даде ход на тв конкурси за останалите градове, този, който участва в състезанието, трябва да знае, че има един преходен период, който в България завършва 2012 г., и той трябва да си направи съответните анализи и разчет дали в оставащите му близо четири години и по-малко си струва да инвестира в аналогов тв проект. ", разсъждава Божков.

Според председателя на КРС, ако на 31 декември 2008 г. се спрат всички подобни телевизии, "тогава се получава един вакуум, по една или друга причина това са бизнес интереси, това са големи обороти, освен това никога не трябва да забравяме, че отношенията в този пазар представляват един триъгълник държава - предприемачи - потребители". "В този аспект, когато няма изричната необходимост и определени факти, които не стопират процеса на цифровизация, тогава аз смятам, че може би примерно трябва да се мисли за вариант, при който от датата на обявяването на цифровия конкурс или от датата на обявяването на съответния победител в едномесечен срок след спечелването на конкурса за цифрово излъчване, да бъде освободена дадената честота, която функционира на основание на параграф 9а", анализира Божков. Според него това е един от възможните подходи. Предстоят и дебати по промените в медийния закон, така че категорични твърдения не е уместно да се правят (подробности за тях на стр. 43).

По думите му, ако тук всички чакат държавата, "в Испания например всички, които са участвали в процеса на цифровизация, сами са заделили по един фонд вноска по 1 млн. евро и този фонд е за информационна кампания и други необходими инвестиции по процеса на цифровизация".

Накратко, няма някакви изгледи ситуацията на телевизионния пазар скоро да се изясни. И ако въобще цифровизацията започне навреме, отново ще бъде заложник на хаоса в сектора.

Неотложен ремонт

Неотложен ремонт

Цифрофизацията на ефира на може да тръгне без поправки в медийния закон

Весислава Антонова
в. Капитал

Медийният сектор не може да се модернизира без незабавни промени в Закона за радио- и телевизия
Фотограф: Красимир Юскеселиев




Като една от основните пречки за старта на цифровизацията в тв сектора дълго бяха сочени обявените от Съвета за електронни медии (СЕМ) аналогови тв конкурси.

Медийните надзорници вече отмениха аналоговите конкурси и сега напред излязоха останалите затруднения пред модернизацията на този пазар.

Цифровизацията на телевизионния ефир е важна, защото ще позволи в него да има много повече телевизии с по-добро качество на сигнала. Това обаче създава възможност (или опасност в зависимост от гледната точка) за преразпределение на пазара. Претендентите за нов телевизионен ред напират за бърза промяна на статуквото, докато сегашните силни блокират всички опити за (р)еволюция. И така вече две години.

След спирането на аналоговите конкурси, за да започне процесът, е важно да се приемат бързо промени в медийния закон, изготвени от работната група, инициирана от Министерството на културата (МК). Новите моменти в проектозакона за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията (ЗРТ) уреждат именно цифровото лицензиране.

През седмицата в културното ведомство се събраха авторите на промените в закона, представители на СЕМ, Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), Асоциацията на тв операторите (АБТО) и медийни експерти, за обсъждане на предложенията за промени. След срещата се оказа, че препъникамъкът за приемането на поправките в закона може да се окаже новият §29 (виж карето), който урежда въпроса с временните лицензи на тв операторите, които функционират по §9а, до обявяването на конкурс, какъвто очевидно няма да има (виж още на стр 46). "Цифровизацията е политически приоритет, поради което със закон може да се преуреди статусът на операторите с временни разрешения, за да освободи ресурс за цифровия преход. Министерският съвет (МС) или парламентът може да промени §29, но нашата позиция е именно тази, записана в предложението", коментира медийният експерт и един от авторите на проекта доц. Нели Огнянова пред "Капитал". Параграф 29 е бил подробно обсъждан на срещата, но страните са останали на позициите си. АБТО са за незабавно прекратяване на излъчването на операторите с временни лицензи, ако е възможно още от май 2008. АБРО пък е на противоположната позиция - текстът да отпадне или изобщо да няма такава дата. От Съвета за електронни медии на заседанието е присъствала и.д. председателката на СЕМ Мария Стефанова, която обяснила, че съветът е разделен по §29. Тя самата потвърдила пред участниците в обсъждането, че подкрепяла текста, но в кулоарите на парламента вече се коментира, че сред медийните надзорници вече се сформира мнозинство, което да се бори срещу текста, "защото той щял да засегне интересите на операторите, които през годините инвестирали много средства да развиват каналите си". През следващата седмица предстои медийните надзорници да се съберат на извънредно заседание, за да заемат по-категорична позиция относно новия параграф в ЗРТ, уреждащ положението на операторите с временни лицензи.

По принцип и МС и парламентът искат изцяло нов закон. Уверяват, че това трябва да стане още в рамките на този мандат. Любопитно е обаче как смятат да го постигнат. "До края на тази година Министерството на културата със сформираната специално за целта работна група трябва да изготви изцяло нов медиен закон", е мнението на зам.-министърът на културата Явор Милушев, който докладва на заседание на Комисията по гражданско общество и медии през седмицата. Според председателя на парламентарната медийна комисия Иво Атанасов "този закон с малко повече усилия може да бъде напълно готов и много преди края на 2008".

Отдавна е ясно, че настоящият медиен закон не действа според европейските изисквания и е крайно време да бъде изцяло променен, но в момента много по-важно е бързо да се приемат промените в ЗРТ и засега от парламента идват индикации, че ще подкрепи проекта за изменение на ЗРТ. Според експерти проектът за поправки в ЗРТ е плод на всички компромиси, на които работната група, пишеща текста, е била способна и пристрастия очевидно не е имало. Все пак по някои от постановките в него ще има преброяване на лобитата - на първо място по §29.


§29 Лицензите за изграждане, поддържане и използване на далекосъобщителна мрежа за телевизионно радиоразпръскване с местно покритие, издадени по реда на §9а от Преходните и заключителни разпоредби на ЗРТ, се прекратяват след приключването на конкурс, обявен от СЕМ по реда на ЗРТ... когато радиочестотите с местно или регионално покритие, използвани от лицата по §9а, са част от възможните електронни съобщителни мрежи за наземно цифрово радиоразпръскване съобразно предвиденото в Плана за въвеждане на наземно цифрово радиоразпръскване в България, приет от Министерския съвет, но не по-късно от 31 декември 2008 г.

Режисьор на култови филми засне новия клип на "Шуменско"

Режисьор на култови филми засне новия клип на "Шуменско"
в. Топ новини

Култовият режисьор на холивудски продукции и рекламни клипове Дейвид Уин-Джоунс и най-известният стилист на реклами на напитки в Европа Адриан Йендрос създадоха заедно новия рекламен клип на "Шуменско". Видеото, което представя новата 0.5-литрова ретро бутилка, се завърта в национален ефир от днес. Дейвид "Уин-Джоунс е един от безспорните авторитети в тази област като през последните десет години участва в подготовката и създаването на рекламните кампании на най-големите производители на напитки и храни в света, сред които и "Карлсберг". Кариерата му започва на снимачната площадка на филма "2001: Космическа одисея" на Стенли Кубрик, когато е едва на 16 години. По-късно Джоунс доказва режисьорските си умения по време на заснемането на фипмите "Супермен II" и "Италианска афера" с Майкъл Кейн.
У нас големият режисьор прави своя професионален дебют с работата си по новия клип на "Шуменско". 30-секундното видео е уникално заради начина на заснемане. За кадрите, показващи разливащото се пиво, е използвана специална камера, позволяваща заснемането на до 2000 кадъра в секунда. Работата с такава техника, обаче е свързана и с някои сериозни неудобства - нуждае се от специално и изключително мощно осветление, което развива твърде висока температура. Това налага ползването на специално облекло, предпазващо от изгаряния. Сесията по заснемането е продължила над 18 часа.
Стайлингът е дело на най-известният стилист на реклами на напитки в Европа Адриан Йендрос, който има 22 години опит в консултирането на телевизионни реклами. България е 42-та страна, в която работи. След края на снимките Адриан Йендрос е заявил, че е изключително доволен от резултата и се надява красивите продуктови кадри да впечатлят българската публика. Режисьорът е бил заинтригуван и от тънкия "английски хумор" в текста на рекламата. Освен с Уин-Джоунс, Йендрос си е партнирал със световноизвестни режисьори като Ридли Скот, Алън Паркър, Вим Вендерс и Крие Палмър. "Горди сме, че "Карлсберг България" успя да привлече такива световни имена, защото противно на очакванията снимането на реклама с фокус върху самата .бира е едно от най-големите предизвикателства. Зад рекламния клип обаче стоят и много български професионалисти - екипът на рекламна агенция "Noble Graphics", чието дело е цялостната концепция. Благодарение на обединените ни усилия зрителите ще успеят буквално "да преживеят" емоцията на току-що отворената бутилка „Шуменско", заяви Милена Вълчева, бранд мениджър на „Шуменско".
Акцентът в лентата е върху новата 0.5-литрова бутилка на „Шуменско", която носи отличителните елементи на пивоварната и символите на 126-годишна традиция. Релефният дизайн и формата на опаковката са създадени от агенция "Budinovabrand". Нейно дело е и юбилейната бутипка на „Шуменско". която миналата година бе отличена на фестивала на рекламните агенции за най-добър продуктов дизайн.
21.03.2008
стр. 2, 4

Говори интернет

Говори интернет
в. Капитал
Андриан ГЕОРГИЕВ

Напук на всички прогнози радиото така и не изчезва от медийния хоризонт. Дори напротив - всеки ден се появяват нови и нови станции. Неговата еволюция достигна най-различни форми - то от години се разпространява чрез сателит и през интернет. Съдържанието е същото като на наземния събрат, а интересът към тази медийна форма постоянно нараства. Особено силен е ръстът при интернет станциите. От началото на новото хилядолетие аудиторията на онлайн радиата се покачва годишно с 27%, съобщават от JP Morgan. Според съвместно изследване на Arbitron и Edison Media Research само в САЩ 33 млн. души на възраст над 12 години седмично слушат програми от интернет. След като осъзнават потенциала, станциите започват да търсят начини как да привлекат и рекламни инвестиции
Една от компаниите, разработващи тази ниша, е TargetSpot. Маркетинговата агенция съществува от близо година, но вече обслужва повече от 500 интернет радиа. Сред станциите са едни от най-големите играчи като CBS Radio, но също така и съвсем любителски програми. Те могат сами да създадат своите рекламни послания и да ги излъчват единствено в желаната аудитория. Елизабет Олсън, журналист в New York Times, дава следния пример. Чрез радиооблъчване една пицария може да се фокусира само върху мъже между 18 и 21 години, тъй като те харчат най-много в този тип заведения. Нещо повече, нейната реклама може да се пусне точно в 6 вечерта, когато е прието, че клиентите са най-гладни. По същата методология мениджър на хипотетичен ресторант на "Таймс скуеър" може да установи в 11 сутринта, че за обяд има няколко свободни маси. От сайта на TargetSpot за броени минути той може да запише реклама и чрез специфични филтри да изготви нейното прецизно планиране. За тази цел той може да избира формата на радиостанцията като и да въвежда демографски критерии, данни за местоположение (като пощенски код), часови пояс и т.н. Така мениджърът може да подкани местната аудитория (например само тази, печелеща повече от 75 хил. долара годишно), да се възползва от празните места за обяд. Именно тази способност за свръхточно таргетиране се определя като най-силната черта на онлайн станциите. Представители на TargetSpot смятат, че технологията им ще заинтересува най-вече дребния и средния бизнес. Една от причините е, че в сравнение с традиционното радио, рекламирането в интернет програми излиза много по-евтино. От маркетинговата агенция нямат изисквания за големината на рекламните бюджети, като може да започнете кампания и с 50 долара
Пред изданието Forbes изпълнителният директор на TargetSpot Дъг Пърлсън сравнява технологията на компанията си с тази, извела Google до първото място на рекламните мрежи в интернет. Той смята, че потребителите вече са претоварени от останалите формати като текст, банери и видео. Пърлсън добавя, че в целия този шум радиото има най-голям потенциал да се открои и да достави своето съобщение на желаната аудитория. Освен постоянно нарастващата публика онлайн станциите имат и други преимущества, смята директорът на TargetSpot. Сред тях са все по-ниската цена на създаване на професионално озвучени радио реклами и възможността за получаване на обратна връзка в реално време. Мнението на Пърлсън е, че този рекламен модел ще популяризира онлайн станциите повече от сателитни радиа като XM и Sirius, които залагат на абонаментни планове.
***
Направи си сам
Ето как да създадете собствено онлайн радио. Посетете shoutcast.com и оттам изтеглете SHOUTcast Win32 console. Ако искате да пускате музика, ще ви трябва и клиент като WinAmp. От същия сайт си изтеглете и софтуерната добавка DSP. След като инсталирате SHOUTcast, стартирайте файла sc_serv и сървърът ще започне работа. От настройките на WinAmp въведете описание на радиостанцията си и с какво качество на звука ще излъчвате. Изберете Connect и пуснете пробно някоя песен. За да популяризирате своята радиостанция, трябва да знаете само своя IP адрес. Процесът е визуализиран стъпка по стъпка в този видеоклип.
стр. 71

А ти кого спонсорираш?

А ти кого спонсорираш?
в. Капитал
Зорница СТОИЛОВА

Успешният бизнес върви ръка за ръка с грижата за обществото. Тази истина е добре известна на компаниите по света, а спонсорството отдавна е самостоятелна търговска дейност. В България обаче тази сфера на развитие на компаниите тепърва започва да се осъзнава като печеливша стратегия.
Win - win инвестиция
През последните няколко години по-големите събития, концерти, спортни прояви, изложби и телевизионни продукции в страната неизменно минават под шапката на нечие корпоративно лого. Българските компании отделят все по-голямо внимание и средства, за да подкрепят различни инициативи. "Спонсорството е много важна сфера от дейността на компаниите и все по-голяма част от тях го осъзнават. Повечето от големите, особено международни фирми, имат дългосрочни стратегии какво се спонсорира и това е свързано с цялостното маркетингово позициониране", обяснява Гергана Василева, управляващ партньор в PR агенция United Partners.
Спонсорството е партньорство, от което печелят и двете страни (вижте допълнителния текст). То е и нова платформа, от която да предадеш посланието си на аудиторията. Маркетинг директорът на "Каменица" Симеон Горанов го определя като задължителен елемент от маркетинг микса. "Спонсорството е естествено продължение на масовата комуникация, което създава сфери на общи интереси между потребителя и марката", коментира той.
Инвестициите в събития с широк обществен отзвук създават популярност на фирмата и провокират диалог между публиките и компанията. Важен аспект, който рекламата не може да осигури. Според Людмил Каравасилев, мениджър "Връзки с обществеността и спонсорство" на Обединена българска банка, спонсорството може да бъде чадър на всяка маркетингова и PR комуникация. "Спонсорството продава продукти и услуги, защото асоциира спонсора със свободното време, любимото хоби, любимото развлечение на хората", пояснява той. На тази основа се "създават положителни нагласи и позитивен климат, в който компанията да оперира", смята Людмил Каравасилев.
Корпоративен гражданин
За повечето от компаниите, отделящи средства за спонсорство, тази дейност е неотделима част от т.нар. корпоративна социална отговорност."Един бизнес може да бъде наистина ценен, ако създава ценности за обществото, в което се развива", счита Биляна Георгиева, мениджър "Корпоративни връзки" в Nestle. Всяка компания е длъжна да се съобразява със средата, в която оперира, и да допринася за нейното развитие, е убеждението и на Стелиана Георгиева, маркетинг мениджър на Globul . Тя обръща внимание, че не се отнасят към спонсорството като към благотворителност, а като към инвестиция както в марката, така и в начина, по който хората възприемат Globul.
В Coca-Cola предпочитат думата партньорство, "защото не сме само спонсор, а активен партньор в инициативите, които подкрепяме", държи на уточнението Петя Джонева, мениджър "Маркетинг, PR и корпоративни комуникации".
А за Danone спонсорската дейност е заложена в самия бизнес модел на фирмата, където редом с икономическите цели се поставят и социални такива, обяснява Цветелина Георгиева, мениджър комуникации в "Danone България". Компанията отделя финансови ресурси само за проекти, които се развиват във времето. Така например детският футболен турнир "Данониада", който тръгва от България и се разраства до единственото официално признато от ФИФА световно първенство за деца, се провежда за 11 поредна година.
Nestle пък е традиционен спонсор на форума "Кариери" и тази година го подкрепя за пети пореден път. Според Биляна Георгиева дългосрочното сътрудничество е ключовата дума за проектите, които реализира компанията. Тя пояснява: "Спонсорството е стратегическа дейност при нас. Всяка година се изготвя план за корпоративна социална отговорност, в който се формулират основните направления, в които ще се инвестира."
Спорт и култура
За да постигнат желания образ пред своята аудитория, бизнес организациите предпазливо подбират инициативите, зад които ще застанат. "Сега компаниите много внимават къде ще се появи тяхното име и с какво събитие ще се свърже", коментира Гергана Василева от United Partners. Тя обяснява още, че най-предпочитаните сфери за подобни инвестиции са спортът и музиката, "защото всички хора се интересуват от спорт и музика". Те имат голямо въздействие върху масовата аудитория и привличат вниманието, а това са едни от най-определящите критерии за подбора на събития.
Важен фактор е и сходството между корпорацията и подкрепяната инициатива, защото имиджът на събитието се прехвърля върху репутацията на марката, която го спонсорира. "Да помислим за марките като за хора, които имат своите интереси. Ако един човек се интересува от футбол, не можем да му натрапим балет", намира логичната връзка между бирата и футбола Симеон Горанов от "Каменица". За Coca-Cola е най-важно спонсорираната проява "да носи емоциите, които съответната марка носи и предава на своите потребители", казва Петя Джонева.
Целевата аудитория, която се очаква да посети дадено събитие, е един от важните елементи, според които Toyota определят подкрепата си за конкретно начинание, твърди Асен Василев, Бранд и PR мениджър в Toyota Balkans. "Винаги се стремим да подкрепяме културни, спортни или екологични прояви с обществено значение", обобщава той и добавя, че никога не биха спонсорирали конкурс за красота, попфолк изпълнители или концерти.
Globul откликва на всяка по-сериозна кауза, която получи широк обществен отзвук, като наводненията в Цар Калоян миналото лято например, напомня Стелиана Георгиева, маркетинг мениджър в компанията. Тя добавя, че в такива случаи и трите мобилни оператора винаги реагират адекватно: "Ако маркетингът е война, спонсорството е онази малка част, където се съюзяваме в името на кауза."
Бюджетите
Инвестициите в спонсорство не са евтино начинание. Затова обикновено маркетинг екипите съгласуват решенията за това какъв ресурс ще се задели за тях с генералния или изпълнителния директор на компанията. "Каменица" например отделя годишно около 15% от своя бюджет за подкрепа на събития и прояви. Маркетинг директорът на компанията Симеон Горанов обаче държи да уточни, че първо се одобряват проектите и след това се определят средствата. В банка ОББ парите за спонсорство се включват в "общата рамка за маркетингови и PR бюджети за съответната година", уточнява Людмил Каравасилев. Техният спонсорски календар отбелязва както традиционните спонсорства, така и възможните нови начинания. За 2008 г. спонсорският бюджет на ОББ е над 700 000 лева. Голяма част от фирмите обаче отказват да огласят публично колко влагат в такъв тип дейности.
Количеството или качеството
Когато дойде ред да се измерват ефектите за компанията от подкрепата на дадено събитие, за едни фирми е по-важна репутацията, която печелят след провеждането му, докато други се вълнуват повече от броя хора, до които е достигнало посланието им. "Ползата трудно би могла да се измери в цифри", смята Цветелина Георгиева от Danone и добавя, че за тях е по-важно хората да ги възприемат като социално ангажирана компания.
В Globul отчитат направената инвестиция чрез социологически проучвания за познаваемостта на дадено спонсорство. Маркетинг мениджърът на мобилния оператор Стелиана Георгиева уточнява какво ги интересува: "Колко хора от нашата целева група са видели и забелязали това спонсорство и колко от тях, забелязвайки това спонсорство, са го свързали с нас." Според нея връзката между продажбите и спонсорската дейност е по-скоро индиректна и истинският дивидент за компанията е хората да запомнят марката и да я асоциират с нещо хубаво.
стр. 44-45

New Moment за второто издание на MIF

New Moment за второто издание на MIF
в. Капитал
Рекламната кампания в подкрепа на второто издание на организирания от "Капитал" Marketing Innovation Forum е създадена от New Moment New Ideas Company. Кампанията включва прес- и интернет реклама, използваща всички трикове на маркетирането на бързооборотни стоки - намаления, дребен шрифт и т.н. Сайтът за втория форум отново е създаден от Design.bg. Събитието ще се проведе на 29 май в Народния театър "Иван Вазов".
стр. 45

петък, 21 март 2008 г.

Започна Националната кампания "Да засадим дърво"


Започна Националната кампания "Да засадим дърво"


дата : 20 март 2008 г. 12:42 ч.

Началото на Националната кампания "Да засадим дърво" бе дадено днес в Клуба на народния представител в парламента. Организатори на кампанията са парламентарната Комисия по околната среда и водите, Министерството на околната среда и водите и Държавната агенция по горите.
Председателят на Комисията по околната среда и водите Георги Божинов даде старт на кампанията с пожеланието всеки да срещне много природна красота и човешка доброта. Той припомни, че има 50 милиона фиданки, които чакат да бъдат засадени.
Председателят на Народното събрание Георги Пирински отбеляза, че апелът "Да засадим дърво" отеква много силно в обществото ни. "Това е израз на усещането да се обърнем към природата, да си спомним вечното и стойностното и да го съхраним", каза Пирински.
Той призова този апел да бъде пренесен в цялата страна, за да бъде съхранено националното ни богатство - природата и гората.
В Клуба на народния представител бяха космонавтът Георги Иванов и народната певица Валя Балканска, която лично поведе народните представители и гостите пред сградата на парламента, където Георги Пирински, председатели на парламентарни групи, депутати и гости посадиха дръвчета в подкрепа на идеята.
Лица на кампанията са Елица Тодорова и Стоян Янкулов. Те изпълниха песен, специално посветена за случая. На откриването на кампанията присъстваха и генералните директори на БТА - Максим Минчев, на БНТ - Уляна Пръмова, и на БНР - Валери Тодоров.

Маги Желязкова рекламира новата линия на "Classics"


Маги Желязкова рекламира новата линия на "Classics"


дата : 20 март 2008 г. 13:03 ч.


Новата декоративна линия на козметика "Classics" ознаменува стъпването си на българския пазар с бляскава фотосесия.
Чаровната Маги Желязкова отдели 6 часа от натоварения си график, за да позира за първи път пред обектива на фотографа Петър Илиев, а за безупречния й грим се погрижи Кристина Пондева.
Резултатите очароваха специалистите и ценителите на женската красота, които със сигурност ще заложат на пролетната колекция на "Classics".

"История" спечели онлайн наградата на Jameson


"История" спечели онлайн наградата на Jameson


дата : 20 март 2008 г. 13:30 ч.

Вече е известен победителят в онлайн конкурса за наградата Jameson - това е филмът "История" на режисьора Горан Гънчев от град Стара Загора. Лентата печели с убедителен коефициент - 3,54 от 102-ма гласували, дали общо 361 точки за филма. Горан Гънчев ще получи преносим компютър Mac Book Pro с професионален софтуер за монтаж - Final Cut Studio.
Онлайн конкурсът на Jameson се провежда за първи път у нас и има за цел да разшири аудиторията на български късометражни филми и да провокира кинаджиите да правят повече филми. Наградата ще бъде връчена на специална церемония в Дома на киното в началото на месец април.
Ето какво отговори победителят на въпроса за провокацията да участва в един чисто нов онлайн конкурс: "Kонкурсът дава възможност на всички млади кинотворци /любители или професионалисти/ да се изявят, представяйки продуктите си пред неограничен брой зрители.
Освен всичко друго това е и един своеобразен начин да прецениш нивото си на работа. И най- важното е, че дава шанс да бъдеш забелязан. Та нали става въпрос за "откриване на млади таланти". Основният ми мотив за участие е да си "сверя часовника" спрямо останалите".

Ева Мендес спечели още един рекламен договор


Ева Мендес спечели още един рекламен договор


дата : 20 март 2008 г. 16:03 ч.


Американската актриса и топмодел от латиноамерикански произход Ева Мендес беше избрана за лице на нова рекламна кампания на бельо с марката Калвин Клайн.
Президентът на фирмата Том Мъри посочи, че определящ критерий при избора не е било възстановяването на Ева от пристрастеността към алкохола, а нейните съблазнителни форми. Необходимостта от рехабилитация обаче стана причина през февруари да бъде прекъсната рекламна кампания за парфюм на Калвин Клайн.
Това не е първият рекламен договор с голяма марка за актрисата. Миналата година тя украси 12-те месеца в календара на Кампари.

Елица и Стоян станаха лица на кампанията "Да засадим дърво"


Елица и Стоян станаха лица на кампанията "Да засадим дърво"


дата : 20 март 2008 г. 16:48 ч.

Елица Тодорова и Стоян Янкулов приеха поканата да бъдат лица на кампанията "Да засадим дърво".
Музикантите изпълниха песента "Земя", с която още преди пет месеца стартираха своя собствена екокампания "Пазете Земята чиста". Всички присъстващи получиха подарък - палки за барабани. Кулминацията на събитието бе моментът, в които Елица ги поведе в импровизиран ритъм, като аудиторията се справи изненадващо добре.
Елица, Стоян, Георги Божинов, Георги Пирински, Георги Иванов засадиха първите дръвчета в непосредствена близост до народното събрание. Финалистите от "Евровизия" споделиха, че това е най-благородната кауза, която всеки от нас може да подеме и пожелаха на всички българи това да се превърне в традиция и всяка година в началото на пролетта да се садят дръвчета, за да е чиста земята ни.
"Да засадим дърво! Да спасим земята ни!" е апелът на Елица и Стоян. БНТ вече изготви и рекламен клип с барабанистите, в който те призовават българите да засадят дърво и да пазят красивата българска гора. На събитието присъстваха и Георги Иванов - първият български космонавт, Валя Балканска, Максим Минчев, представители на медии, които също подкрепиха идеята.
На 25 март в парка "Заимов" предстои втора акция по залесяване. Елица Тодорова, Стоян Янкулов, Ники Кънчев и "Дарик Радио" ще залесят част от парка.
До май месец дуетът е планирал да бъдат залесени райони във Варна и около София на места, които са опожарени или изсечени. Дърветата ще бъдат закупени със средства от концертите на дръм двойката.

Купувачи ще живеят в дом за реклама

Купувачи ще живеят в дом за реклама
в. 24 часа

Нов начин за рекламиране на имоти започна да набира скорост на пазара у нас. Вместо традиционния оглед от няколко минути кандидат-купувачите вече могат да пренощуват в жилището, да си направят купон или просто да прекарат сами известно време в него без присъствието на брокера или продавача. Това се прави основно при скъпите и луксозни имоти. Обикновено те са на топ места, довършени са със скъпи материали, имат добра гледка, а цените им са по няколкостотин хиляди евро и дори милиони. Целта е клиентът да усети как ще се чувства в апартамента, обясниха предлагащите тази услуга. стр. 8

Христина Ванчева стана управляващ съдружник на рекламна агенция A Team

Христина Ванчева стана управляващ съдружник на рекламна агенция A Team
в. Кеш

Христина Ванчева е новият управляващ съдружник на рекламна агенция A Team. Тя има опит със създадената ! от нея през 2005 г. агенция за събитиен мениджмънт "MX Консулт". Преди това е един от най-успешните артдиректори у нас: работила е като продуцент и мениджър на популярния дует "Каризма", а също в периода 1998-2003 г. е собственик на звукозаписно студио ВР Studio. В началото на професионалния си път работи като мениджър PR и връзки с чуждестранни клиенти в продуцентска къща Hit Music. Професионалният й опит включва работата като имиджмейкър и организатор на предизборна кампания, криейтив и артмениджър на кампания за популяризиране на спешна контрацепция, основател на асоциация Face to the World. Ванчева е завършила българска филология и философия в СУ "Св. Климент Охридски". През 1996 г. следва следдипломна квалификация в Кеймбридж. Владее полски, английски и руски език. Рекламна агенция A Team е основана през 1997 г. и е компания на холдинговото дружество "ВМ Финанс Груп". Централният офис на агенцията е в гр. София, а в подкрепа на BTL отдела е разработена национална мрежа, ръководена от 13 регионални мениджъри в цялата страна. Сред клиентите на A Team са: P&G, Diageo, Nestle, "Калиакра", Обединена млечна компания, KFM, "Оргахим", Davidoff, Beiersdorf (Nivea Baby), Avon, Национални дистрибутори, Jagermeister, GlaxoSmithKline. стр. 52

Големите търсачки губят дял през февруари

Големите търсачки губят дял през февруари
insurance.bg

Google обаче бележи ръст на американския пазар Известен спад на пазара за търсене в интернет отчете компанията ComScore в анализа за февруари. Така например, потребителите в САЩ са извършили 9,9 милиарда търсения през миналия месец, срещу 10,5 милиарда за януари. И ако общото намаление се обяснява с по-малкия брой дни през февруари, то известна изненада са спадовете в дяловете на основните играчи в търсенето. Google бележи намаление от 63,1% на 62,8% на световния пазар за търсене в мрежата. Втората по популярност машина, тази на Yahoo, също отстъпва дял – от 12,2% през януари на 11,9% за февруари, информира TechNews. Китайската търсачка Baidu продължава да отстоява трета позиция с 4,5% от пазара на търсене, което е само с 0,1% по-малко от януарския й дял. При Micorosft, която е четвърта, няма промяна в процентите – чрез своите ресурси компанията държи постоянни 3,1% от търсенията в интернет. В частност, на американския пазар Google доминира с 59,2% през февруари, бележейки ръст от 0,7% спрямо януари. Второ и трето място заемат Yahoo и Microsoft с дялове съответно от 21,6% и 9,6% - резултати, които носят 0,6% спад на Yahoo и 0,2% надолу за Microsoft. 20.03.2008

четвъртък, 20 март 2008 г.

Представят финансовата схема за трансфера на знания към предприятия


Представят финансовата схема за трансфера на знания към предприятия


дата : 20 март 2008 г. 9:05 ч.

Днес в 10 ч. в Министерството на икономиката и енергетиката на пресконференция ще бъдат представени условията за подкрепа на трансфера на знания към предприятия (ваучерна схема).
В срещата с представители на медиите ще участват заместник-министър Анна Янева, директорът на Дирекция "Политика по отношение на предприятията" в МИЕ Ели Анави и директорът на Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия Станимир Бързашки.
Схемата за подкрепа на трансфера на знания към предприятия е насочена към реализиране на дейности за предоставяне на технологични знания от висши училища и научни организации ("доставчици на знания") към предприятия, с цел да се стимулира връзката между науката и бизнеса.

Министерството на културата се ангажира да представи нов медиен закон

Министерството на културата се ангажира да представи нов медиен закон

дата : 19 март 2008 г. 16:37 ч.


Министерството на културата се ангажира да представи за обсъждане един съвременен нов медиен закон с приблизителен срок към началото на 2009 г.
Това каза на заседанието на Парламентарната комисия по гражданското общество и медиите заместник-министърът на културата Явор Милушев.
По думите му този нов закон няма да се нарича вече Закон за радиото и телевизията (ЗРТ).
Председателят на комисията Иво Атанасов каза, че работна група би могла да изработи нов медиен закон в по-кратки срокове, който да бъде приет преди края на мандата на сегашното Народно събрание.
Измененията в ЗРТ, които се подготвят от работна група, уреждат първия етап от цифровизацията, която трябва да започне през юни тази година, каза заместник-министър Милушев.
По думите му основният въпрос за цифровизацията е свързан с мултиплексите.

Златна рибка аз съм,мене хвани...*

Златна рибка аз съм,мене хвани...*
в. Дневник
Зорница Маркова

Бизнесът на чалга заведенията отдавна не е това, което беше в началото си - в тъмни и опушени дупки с лошо озвучаване. После мина през мутренския период на белите покривки, в който всичко се решаваше със сила, за да се превърне в това, което е сега. Днес част от чалга заведенията не само са представителни за нощния живот в София, но и със самочувствието на предпочитано място за развлечение на голяма част от политическия и бизнес елит, в неизменната компания на звезди от шоубизнеса.Промяната в имиджа премина през промяната на собствениците и, разбира се, на стратегиите за печалба.

За да изкараш много, трябва да вкараш много
Нито един от представителите на бизнеса с т.нар. попфолк не желае да разкрие какъв е реалният оборот от заведенията, които притежава.Няма счетоводни отчети във фирмените дела нито на "Син сити", нито на "Най клуб" - двете най-големи и посещавани заведения в центъра. Очевидно е обаче, че част от чалга клубовете в столицата въртят бизнес за милиони. Личи и по супермодерния и скъп дизайн, присъствието на звезди с четирицифрени хонорари и пълните до зори зали.Едно най-грубо изчисление показва, че оборотът в петък вечер в най-лошия случай би бил 30 хил. лв. Изходните данни за него са близо до реалността - 1000 посетители, платили вход по 10 лв. и консумирали средно за по 20 лв. Тази сметка не отчита особеностите, характерни за този тип заведения. Те много често са посещавани от хора, които за една вечер могат да оставят и няколко хиляди лева. За да си запазиш сепаре в "Син сити" например, трябва да платиш десетки левове, които не включват консумацията. А когато гостува нашумяла звезда, и входът е по-скъп. По някаква причина в чалга клубовете е модна игра със салфетки, като често се купуват цели табли за десетки левове. Отделно традицията изисква втъкмяване на банкноти в сутиените на кючеклийките и няма защо да се уточнява, че не са от дребните. Да си поръчаш поздрав също струва няколко десетачки, да не говорим за доставката на непозволени от закона субстанции.Всички тези неща качват значително направената по-горе базова сметка. Освен това съществен нюанс по отношение на приходите е и в коя част на града се намира заведението. Ходенето на чалга клуб в центъра е по-скъпо от Студентския град например. Но в тези с по-ниска категория се разчита на оборота от многобройните посетители.За да се държи на повърхността, заведението трябва и непрекъснато да инвестира в бизнеса си, казват представители на бранша, уверявайки, че колкото е по-посещавано, толкова повече и разходи има. Сред най-сериозните са хонорарите на гостуващите изпълнители. "Стандартните" певци и певици взимат обикновено по 2 хил. лв., по-търсените - 5-6 хил., а суперзвездите - 8-10 хил. на вечер. "През последните няколко години изпълнителите си коригираха тарифите на няколко пъти, водени от стратегията "Ние без вас не можем, но и вие без нас не можете", разкри вече бивш управител на заведение.

Възход и падение
През последните две-три години картата на чалга забавленията в София тотално промени топ местата си. облика си. Култови преди заведения вече са отишли безвъзвратно в историята. Или ако все още съществуват, в тях "вече никой не ходи". Мнозина вероятно си спомнят опашките пред "Нерон", радиорекламите на всеки половин час за "Файтона" - тука е купонът", а още по-назад в годините - и за студентските тълпи пред "Цецо Спасов". С времето те отстъпиха мястото си на нови реклами и нови опашки.Този сценарий обаче не е задължителен, ако се съди по метаморфозата на БИАД, чието бляскаво възкресение от пепелта се очаква с интерес.Създател на популярния чалга клуб на ъгъла на "Гурко" и "Раковска" в столицата е Слави Бинев. Заведението преживя десетилетие със славата на перла в короната на веригата "Куул хаус" , притежавана от бизнесмена таекуондист и настоящ евродепутат от "Атака". Под същата шапка в различно време влязоха "Библиотеката", клуб "Дали", ирландския пъб "Дъблин", нощният бар в столичния "Шератон". Всяко от тези заведение за поне пет години от създаването му беше на върха на успеха си, разказват тогавашните управители. Веригата наистина разцъфтяваше в смътните години на прехода, разширявайки обхвата си с ресторанти и кафенета на атрактивни общински места.Със смяната на караула в общинската власт започна и залезът на БИАД, не на последно място и заради възникналата силна конкуренция. По това време се появиха бързо придобилите популярност "Син сити", както и винаги пълният "Най клуб". Още с началните симптоми, че бизнесът на "Куул хаус" тръгва надолу, Слави Бинев реши да го да продаде. Първоначално се опитал да продаде веригата си накуп, разказаха играчи на този пазар, но не намерил купувач за целия пакет. Затова към момента всички заведения са на различни собственици."Дъблин" например е на простреляния миналата година Манол Велев; "Дали" официално е собственост на "Лагуна С" - дружеството, което Бинев е продал на "Диема груп холдинг".

БИАД умря, да живее БИАД
В продадения миналата година БИАД в момента тече усилен ремонт. По план заведението трябва да отвори в началото на април отново като попфолк дискотека и вече се очаква неговото бляскаво възкресение от пепелта.Новият собственик е компанията "МИГ груп А", в която мажоритарен дял държи Светослав Атанасов. Справка във фирмения регистър ДАКСИ показва, че съдружници в компанията са и собствениците на PR агенция "Апра" Томислав Цолов и Любомир Аламанов. И купувачът, и продавачът отказват да съобщят цената на сделката, не потвърдиха и информацията в някои медии, че става въпрос за 2 млн. евро. Интересно е да се отбележи, че сделката е за самия бизнес и марката, тъй като собственик на помещението продължава да е Федерацията на научно-техническите съюзи.С придобиването на БИАД Атанасов е на път да се превърне в една от водещите фигури в бизнеса със заведения в София. Той е собственик още на "Джим Бийм", "Ориент 33" и "Файър" в Студентски град, веригата ресторанти "При Яфата", ресторант "Витоша" на едноименния булевард, хотел "Акорд" в "Хаджи Димитър". Всички те се управляват от компанията "Макситур", която е в този бизнес повече от десет години.По информация на новите собственици БИАД ще запази името си, но драстично ще промени интериора си. За целта са наети международни дизайнери, които да "преоблекат" клуба изцяло. БИАД ще е и първото заведение в София с право да използва името на световната марка шампанско "Моет Шандон" (Moet Chandon).

Слуховете не повлияха на "Син сити"
През миналата година в България за няколко дни пристигна маркетинг гуруто Серджо Зийман. Стъпвайки в София, той пожела да отиде в "Син сити". На летището във Флорида бил чул от българи, че това е заведението, в което се събират най-лъскаво облечените хора.Попфолк дискотеката беше отворена през 2006 г. от хора, които дотогава работеха със Слави Бинев и управляваха неговия бизнес. Става въпрос за съдружие между десетина души. След като се отделиха от Бинев, между двата лагера непрестанно прехвърчат стрели. Последната беше една неотдавнашна публикация, че Бинев бил поръчал покушение върху хора от "Син сити".За времето на съществуването си "Син сити" разви сериозно бизнеса си и в момента в една и съща сграда се помещават няколко заведения - чалга клуб, ретро бар, нощен клуб, лоби бар с диско и хаус и кафене. Сградата е собственост на Красимир Георгиев, който притежава и хотелите "Централ" (срещу "Син сити") и "Форум" (бившият "Славия").Преди около година упорито се заговори, че дните на "Син сити" са преброени, защото сградата, в която се помещава, е продадена и на нейно място ще се строи съвременен бизнес център с офиси и магазини.От Столичната община обясниха, че преди около година чужд инвеститор е заявявал подобно намерение, но към момента няма подадени документи с искане за промяна на предназначението на терена. Справка в службата по вписвания също показа, че сградата не е продадена и все още е собственост на Георгиев.

Третият голям - "Най клуб"
Друг ключов играч в конкуренцията между попфолк дискотеките е "Най клуб" (наследник на "Ай клуб"). Юридически заведението е собственост на "Най клуб ентъртейнмънт плейс", в което един от съдружниците е Петър Лашов. Това е човекът, който заедно със застреляния Георги Илиев направи най-голямата дискотека в Слънчев бряг - "Мултиплейс". Лашов има и други заведения в София. Заедно с хотелиера Стефан Шарлопов е съдружник в ресторант "Москва" на ул. "Леге" и в гръцкия ресторант "Кумбаре". През последните години собствениците на "Най клуб" го превръщат в лидер на пазара, като канят звезди от световен ранг. Последният такъв случай беше гостуването на Горан Брегович.
*Песен на Камелия
стр.16

Как се правят 137 евро млн. тт реклама върху екипите

Как се правят 137 евро млн. тт реклама върху екипите
в. Дневник
Лили ЧОЛАКОВА

За първия си спонсорски договор през 1973 г. германският футболен клуб "Айнтрахт" (Брауншвайг) получи 90 хил. марки. След неговото подписване на 24 март същата година играчите на тима излязоха срещу "Шалке 04" пред 15 500 зрители с логото на производителя на алкохол "Йегермайстер" върху фланелките си. Впоследствие "Хамбургер" започна да рекламира "Кампари", "Айтрахт" (Франкфурт) подписа договор с "Ремингтън", а "Браян Скот" стана спонсор на "Дуисбург". Към този момент футболните клубове от Бундеслигата генерират общо 418 млн. евро от реклама. Разнообразието от цветове върху екипите на футболистите вече е нещо напълно обичайно. За това, че всички 36 отбора от Първа и Втора бундеслига предоставят на разположение фланелките си на спонсорите, ще получат 137 милиона. Това прави по средно 4 млн. евро на тим, но разликите в договорите са гигантски. Вече Германската футболна лига (ГФЛ) забрани клубовете да рекламират цигари, алкохол с по-високо спиртно съдържание от 15% и, разбира се, политическата, религиозната и расистката пропаганда. Заради рекламните лога отборите бяха принудени дори да променят цветовете на екипите си при домакинските мачове и при гостуванията. Днес тимовете трябва да уведомяват съдията по електронната поща с какъв цвят ще играят. В миналото домакинът предоставяше този избор на гостите, но сега от спонсорски съображения нещата се обърнаха. Минаха времената, когато телевизионните коментатори казваха "гостите с тъмни екипи отляво надясно на екраните". Вече всичко е цветно, не само телевизията. Един екип може да има до четири-пет цвята. Имената на гърба на фланелките не трябва да са с по-големи букви от 7.5 см. По данни на в. "Велт" през сезон 2006-2007 една трета от общите приходи на шампионата се осигуряваше от продажбата на телевизионните права. В същото време обаче от реклама се натрупа една четвърт от постъпленията, а феновете по стадионите формираха една пета от цялата сума. Приходите от трансфери бяха 5.3% от всички постъпления, а продажбата на мърчандайзингови продукти осигури още 5%. Други 11% представляват наеми на ресторанти към ГФЛ и членски такси. От 2009 г. в центъра на вниманието ще бъде новият договор за ТВ правата на двубоите, от който централата трябва да получи 3.45 млрд. евро в рамките на шест сезона. стр. 21

bTV e информационният лидер

bTV e информационният лидер
в. Класа
Мила Николова, изпълнителен директор на tns tv plan

Новинарските емисии гонят риалити форматите по рейтинг Българската телевизионна аудитория проявява подчертан интерес към новини, сочат данните от Национално представителното пипълметрично изследване на ТВ План/ТНС от 2001 г. насам. Ако сравним топ 500 излъчени предавания за първото тримесечие съответно на 2006, 2007 и 2008 година, делът на новините сред тях с всяка година нараства. За началото на 2008 г. средният рейтинг на най-гледаните в тв-ефира формати - риалити/развлекателни предавания, е в рамките на 16%, а на новинарските емисии 15,9%. Още едно любопитно сравнение - предаването с най-високи параметри на зрителска активност от началото на година е "Великолепната шесторка" (21.02.2008) -рейтинг 26,2%, а най-гледаната новинарска емисия е на bTV c рейтинг 26% (05.01.2008). Публиката има очертани твърди предпочитания към новините на определен канал. Но за близо 1/3 от зрителите над 40-годишна възраст честа практика е проследяването хронологично на две, дори на три последователни новинарски емисии на различните телевизии в рамките на делничния прайм-тайм. Както за всички ежедневни предавания с фиксиран час на излъчване, при новините се наблюдава значимо влияние на сезонния фактор - в пролетно-летния сезон, поради променения ритъм на ежедневието, нараства с няколко пункта гледаемостта на късните новини. Обратното, в "студения" период новините между 19,00 и 20,30 ч. увеличават аудиторията си. В този смисъл прецизният анализ на тенденциите изисква съпоставимост на периода - в случая фокусираме вниманието си върху първите тримесечия на 2006, 2007 и 2008 г. В сегмента обедни новини bTV е убедителен лидер с 57% пазарен дял за началото на настоящата година, като се наблюдава лек спад на аудиторията от 2006 г. насам. Обратна тенденция има при Канал 1 - аудиторията на обедните новини се увеличава средно с около 20 000 души годишно, като за 2007 г. този информационен блок е гледан от 217 хил. души и приблизително всеки пети зрител в този часови пояс. За разлика от bTV, аудиторията на обедните новини на БНТ е концентрирана в горните възрастови групи - 70% от зрителите са над 55-годишна възраст. Нова телевизия към момента не е сериозна конкуренция със среден рейтинг на обедните си новини 1,1%. Сериозният сблъсък за зрителско внимание безспорно е в пояса 19,00-20,00 часа. В централните новини телевизиите най-смело експериментират по отношение на позициониране в програмните схеми (например "изпреварване" на конкуренти програми с 15 минути с цел задържане на вниманието на потребителите) и формулата на поднасяне (отделяне на външни новини, прекъсване с "вложена" кратка форма тип "Малък коментар" на bTV) и т.н. Тук отново първата частна национална телевизия е лидер с два пъти по-висока гледаемост от конкурентните национални телевизии - средният рейтинг за първото тримесечие на тази година е 17,5% и пазарен дял 46%. Тенденцията на плавен спад в аудиторията на частната медия обаче повтаря тази при обедните новинарски блокове (от 20,9% през 2006 до 17,5% през 2008). Намалява аудиторията и на "По света и у нас" - за първите три месеца на 2008 г. рейтингът е с 23% (като относителен дял) по-нисък в сравнение със същия период на миналата година. "Календар" (Нова ТВ) изпреварва централната емисия на държавната медия с около 50 000 души средно, като гледаемостта на емисията нараства сред зрителите извън София. Прави впечатление профилът на аудиторията на централния "Календар" - над 1/3 от аудиторията е в активната възрастова група 25-54 години. Пряко сравнение между късните новини е възможно между БНТ и bTV за интервала 22,00-22,30 ч. Частният тв канал удържа рейтинги около 12%, с което аудиторията му е близо 4 пъти по-голяма от тази конкурента. Нова телевизия излъчва последните новини за деня с час по-късно, като привлича вниманието на средно 250 хиляди души, 27% от които са на възраст между 15 и 34 години. стр. 11

Рекламите по време на филм са незаконни

Рекламите по време на филм са незаконни
в. Сега

Върховният съд на Швеция реши, че са незаконни рекламните блокове по време на излъчване на филми по телевизията, предаде Би Би Си. Според върховните съдии това нарушава авторските права. Те се произнесоха по дело, заведено от режисьорите Вилгот Шьоман и Клаес Ериксон. Те подадоха съдебен иск срещу телевизионния канал TV4 за това, че е прекъсвал техни филми с реклами. Шьоман и Ериксон заявиха, че никога не са давали разрешение филмите им да бъдат прекъсвани с рекламни блокове. "Дори когато рекламата е поставена между две сцени, тя прекъсва взаимодействието между тях така, както са планирани от режисьора," се казва в съдебното решение. Излъчването на реклами по време на филми, показвани по шведската телевизия, няма да спре. Повечето режисьори са разрешили това срещу определено заплащане. стр. 7

Над 340 производители ще участват на Винария

Над 340 производители ще участват на Винария
в. Пари
Михаил ВАНЧЕВ

Силен интерес на чужди компании на изложението в Пловдив Пловдивското изложение Винария, което ще се проведе от 26 до 29 март, е най-важното маркетингово събитие за българските производители и търговци на вино. Това показват заявките за участие в изложението, както и силният интерес към националните дегустации, предшестващи изложбата. Участие Ще бъдат представени 838 проби, с 86 повече от миналата година, съобщиха от Националната лозаровинарска камара. Според Пламен Моллов, председател на камарата, България има вече 15 марки вино на световно ниво. В Конгресния център ще се проведе Дефиле на мавруда, където чужди и наши експерти ще представят и обсъдят традиционния местен сорт и налагането му на международния пазар. Дефилето се организира от фирма Вила Винифера, която се радва на добър износ на това сортово вино в Русия. През 2004 г. бяхме изкушени да направим розе от Мавруд, като някои единични бутилки от това вино бяха продадени в Москва на цена 1000 EUR, съобщи собственичката на Вила Винифера Росица Кючукова. Интерес Френски и италиански фирми са най-настъпателни за изложбата, съобщиха организаторите, които досега са записали 342 винопроизводители и търговци. Италианците ще участват със 145 фирми, като за първи път ще се появят вината от избите в Сицилия. Френски изложители от 71 фирми ще покажат вина, коняци, лозов разсад, технологии и известните бъчви "барик" от френски дъб. Очаква се винари от Нова Зеландия и Република Южна Африка. Финансиране На Винария 2008 ще се обсъждат и възможностите за усвояване на 166 млн. EUR от фондовете на ЕС. Част от тези средства ще отидат за реклама на наши вина в чужбина. В бранша досега са инвестирани 250 млн. EUR в нови лозя, винарски изби и обновяване на съществуващите лозови Собственичката на вила винифера Росица Кючукова е масиви. организатор на Дефиле на мавруда стр. 8

Създателят на интернет каза "не" на следенето

Създателят на интернет каза "не" на следенето
в. Класа

Тим Бърнърс-Лий, създател на Световната паяжина, каза пред BBC, че ако доставчикът му започне да складира информация за поведението и общуването му в мрежата, той ще го смени. Тези данни са си само мои и никой не може да разполага с тях", заяви английският физик. "Кой ще ми гарантира, че ако прегледам няколко онкологични книги, това няма да достигне до застрахователната ми компания, която да повиши вноските ми с 5% само защото съм чел подобни книги," попита Бърнърс-Лий. *** Текст под снимка Събираните данни могат да се използват за недобросъвестни цели, предупреждава "Таткото" на Световната паяжина Тим Бърнърс-Лий. стр. 5

WWW

WWW
в. 24 часа

Все повече читатели проявяват интерес към вестниците в САЩ, сочат данни за 2007 г*. съобщени от "Франс прес". Те опровергават прогнозите за читателски отлив от печата в полза на интернет. Наблюдателите разглеждаха модерните технологии като средство за демократизация на медиите и смятаха, че традиционната журналистика запада. Източниците наистина станаха по-многобройни, но все повече читатели търсят продукта, произвеждан в старите редакционни зали на печатните издания, се казва в документа, разработен от изследователския център "Пю". Аналитиците са проучили близо 70 000 вестникарски статии, материали от сайтове в интернет и от емисии на радиостанции и телевизии. Тиражите на всекидневниците в САЩ през 2007 г. са спаднали с 2,5 на сто, но читателската аудитория се е разширила повече от двойно. Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС) ще осигурява свързаността на българските ведомства и институции с информационната система на Европейския съюз, съобщи председателят на ДАИТС Пламен Вачков. По този начин се въвеждат европейските изисквания за оперативната съвместимост и информационната сигурност между институциите. Изгодно ли е да се пътува с нискобюдежтна авиокомпания, проверяват редакторите на Computer Bild - България, в последния брой на списанието. Те са проучили офертити в сайтовете на WizzAir, EasyJet, MyAir, German Wings и Sky Europe, като са ги сравнили с националния авиопревозвач Bulgaria Air. Описали са скритите уловки като допълнителни застраховки, странни такси извън стандартните и други разходи, които повишават цената. ЕС изпреварва САЩ и Япония по нарастване на броя на интернет потребителите, съобщи вчера еврокомисарят за информационното общество и медиите Вивиан Рединг. Засилената конкуренция между доставчиците довела до нарастване на процента на интернет потребителите в осем страни от ЕС над равнището в САЩ и Япония. Растежът би могъл да се ускори още повече, ако ЕК успее да наложи въвеждането на реформи в страните, доминирани от бивши държавни монополи, заяви Рединг в Брюксел. Тя посочи, че през 2007 г. в ЕС са отчетени 19 млн. нови интернет абонати, което е еквивалентно на 50 хил. домакинства на ден. стр. 26

Гледаш реклами, изкарваш пари

Гледаш реклами, изкарваш пари
в. 24 часа
Тони МАСКРЪЧКА

Стотици сайтове за реклама предлагат заработване на лесни пари чрез интернет. Адресите на станалите популярни и у нас PTR/PTC (pay to read/ pay to clik) сайтове са основно в САЩ - Алабама, Далас и др. "Заработките" могат да стигнат до над 1000 долара месечно само ако седите по няколко часа пред компютъра и кликвате върху рекламните карета на фирми, гласят обявите. Отскоро и българите луднаха по "лесните пари" и си правят масово регистрации в интернет.. Принципът е следният: фирми плащат за реклама в интернет, а собственикът на сайта от своя страна има интерес да разпространи тази реклама до колкото се може повече потребители и да регистрира по-голям брой посетители на рекламното каре. За да се отчете по-голяма гледаемост, се плаща на всеки, който кликне върху рекламния банер. Обикновено за едно кликване се дават от 1 до 3 цента. Има и откровено измамни сайтове, които предлагат по 50 долара за едно отваряне на реклама. Всеки, който се регистрира за участие, е добре от своя страна да набере колкото се може повече хора, наречени реферали, които да кликат от негово име. Някои сайтове предлагат и проценти от заработката на тези, които са зарибени на по-ниски нива. Така се оформя пирамидална структура от няколко нива, като идеята е човекът на върха на пирамидата да взема и част от печалбата на стоящите под него. Като варианти за превод на парите се предлагат пощенски запис или пък по електронен път чрез посочена банкова сметка. Гаранция, че ако кликате по цял ден с мишката, ще ви пратят пари, няма. Наш репортер се свърза с няколко души, регистрирали се в такива сайтове. Част от тях твърдят, че са получили преводи. Други пък бяха категорични - по цял ден гледаш някакви реклами и накрая никой не ти праща пари. стр. 26

Наредбата за следенето на интернет се обжалва

Наредбата за следенето на интернет се обжалва

в. Дневник


Жалба в съда пусна вчера „Програма достъп до информация" срещу наредбата на МВР и ДАИТС, която задължава мобилните оператори и доставчиците на интернет да следят разговорите и контактите на абонатите си. стр. 5

МВР и ДАИТС в съда заради "следенето" в интернет

МВР и ДАИТС в съда заради "следенето" в интернет
в. Дума

Жалба срещу МВР и ДАИТС внесоха вчера във Върховния административен съд от "Програма достъп до информация". Повод за това стана наредбата на двете институции, която задължава мобилните оператори и интернет доставчиците да запазват данни за електронните съобщения. Наредбата бе посрещната с вълна от възмущение и критики от страна на гражданското общество и бизнеса поради сериозното вмешателство в личната неприкосновеност и кореспонденцията. Според текстовете на самата наредба тя е приета в изпълнение на европейската Директива 2006/24/ЕО. Според нея т.нар. предприятия, предоставящи обществени електронни мрежи и услуги, са длъжни да запазват данните за всяко мобилно повикване: дата и час, място и страни по комуникацията, както и за всяко електронно съобщение (чрез интернет). стр. 5

сряда, 19 март 2008 г.

"Розовите" продукти и услуги са новият хит на пазара


"Розовите" продукти и услуги са новият хит на пазара

дата : 19 март 2008 г. 15:31 ч.


Дамите се превръщат в меганишата на потребителското общество на новия век и в основна група за маркетинговите специалисти и стратегии. Доказано е, че в САЩ нежният пол, който съставлява 50% от населението, взема решението за 80% от покупките в семейството.

Според компанията "Ей Ти Киърни" жените купуват 60% от всички автомобили и притежават 40% от всички акции в страната. Това е причината все повече и повече компании да изживяват по нов начин "страстта по жените" и да предлагат услуги и продукти ексклузивно за дами.

Последният хит в сферата на "нежните" стоки е водката "Дамская", създадена от руснака Игор Володин. Той рекламира напитката като най-подходяща за финал на една добра фитнес тренировка, и то задължително в компанията на салата.

Питието се предлага като най-подходящо за пробивните и модерни жени, каквито в Русия наистина не липсват. И вкусът е различен - на лайм, ванилия, бадем. "В Москва вече има таксита специално за жени и цигари за дами, защо да няма и водка?", коментира Володин пред Ройтерс.

По принцип слабоалкохолните напитки като ликьорите се смятат за "женски" питиета. Новото в света на маркетинга са опитите на компаниите да привлекат женската аудитория към традиционно мъжки напитки като бирата например. Като почти безалкохолното пиво "Карми", произведено в Полша, което се рекламира специално за дами.

Бирата има три различни вкуса на кафе, ананас с пина колада, и гуава с мента.
В Холандия и Белгия три от основните играчи на пазара на пиво миналата година промотираха бира розе, насочена към нежната половина от човечеството. "Викзе розе" и "Гулпенер розе" са нискоалкохолни бири с плодов вкус и различни цветове.

По-закачливо настроените дами може би ще се заинтересуват от шведската напитка "Нексите", съдържаща пет любовни билки: дамяна, женшен, гуарана, чай мате и китайски лимоник. В нея има също и малко кофеин. "Любовната течност" повишавала женското либидо и издръжливостта, твърдят специалистите.

Такситата специално за жени се радват на голямо търсене в руската столица. Компанията "Пинк такси" е създадена през август 2006 г., като започва с два автомобила. Сега тя притежава 20 автомобила с 27 шофьори. Таксита само за жени има и в Дубай, където те дебютираха през 2007-а.

Идеята е на "Дубай роуд" и "Трафик отротити", които обучиха 100 жени шофьори и имат 50 автомобила. Целта е да се осигури безопасно придвижване на жени и деца.

Идеята се посреща добре и във Великобритания, където автомобилите под наем на "Пинк лейдис" се забелязват отдалеч. Боядисаните в розово отвън и отвътре "Рено Кангу" обслужват само жени и деца. Заявка за колите се дава по телефона и при пристигането на колата на адреса се изпраща SMS до клиентките, за да не се налага да чакат навън.

Жените шофьори преминават курс по самозащита. При пристигане с клиентките на посочения адрес изчакват, за да се уверят, че те са се прибрали. Всичките автомобили са снабдени със сателитна навигация и GPRS чип за проследяване, както и с паник бутон.

В края на 2007 г. такива таксита се появиха и в Турция. Всички автомобили са BMW 3-а серия и носят името "Пудракар". Те са снабдени с аксесоари за гримиране, iPod, 7-инчов LCD дисплей, DVD плеър и, разбира се, жена шофьор.

Автомобили, които трябва да въздействат върху женската аудитория, се произвеждат отдавна. Но автомобил, създаден само от жени и само за жени, вече е нещо различно. Това е идеята зад "Волво YCC". Засега обаче тази кола е само прототип.

Затова пък има мотоциклети, създадени специално за дами, които се продават доста успешно. Това са "Стрийт даймънд моторсайкълс", които са създадени, за да угодят на дамите. Мотоциклетите не са прекалено тежки, нито прекалено широки, а на височина отговарят на средния женски ръст. Цветът им обаче не е само розов.

Със създаването на автосервиз, който се обслужва само от жени пада и един от последните бастиони на мъжкото царство. Такива автосервизи функционират в Детройт и Залцбург. И според пробвалите техните услуги се справят доста добре.

За дамите, които не могат да шофират, в Мексико има специални автобуси. Създаването на линии само за жени има за цел да намали сексуалните посегателства срещу представителки на нежния пол. "Забранените за мъже" автобуси се движат в пиковите часове на интервали от 20-30 минути. Япония, Тайван и Египет отиват още по-напред, като пускат метро само за нежната половинка на човечеството.

В Токио има и магазин, в който достъп имат само дамите. Мястото се казва "Хепилай" и се рекламира като място, създадено от жени за жени. Основният асортимент са различни козметики и хранителни добавки. Всички служители са жени освен тези, които работят през нощта.

Ако достъпът на ограничен брой хора до определени ексклузивни места е това, което всички искат да имат, то в Италия са ударили джакпота. "Ла Спаджия ин роса" е плаж само за жени и обслужван от жени. Там на почит са услуги като фризьор, гримьор, фитнес и нискокалорийно меню в ресторанта.

Кампания търси мъжа, който е на изчезване


Кампания търси мъжа, който е на изчезване


дата : 19 март 2008 г. 12:13 ч.


Стартира една новаторска кампания фокусирана върху мъжете. "All about him" или накратко - A-A-H! е съвместна артинициатива на Гьоте институт България и вестник "39 Грама" в защита правата на мъжа и изследване на мъжката душа и психология във времена на преход и размиване на конкретните граници на пола.
Концепцията на проекта е следствие на основната тема - "gender" в културната програма на Гьоте институт за Югоизточна Европа за 2008-ма темата за пола и личностните идентификации свързани със сексуалността. Всички държави от Югоизточна Европа и Балканите развиват свой специфичен подход по темата. В България Гьоте институт развива и реализира проекта A-A-H!
"All About Him" е кампания за съвременното положение на силния пол, която ще покаже истината такава, каквато е. Проектът има за цел да разкрие един по-задълбочен поглед върху мъжа и мъжкото начало, върху психологията на мъжа и чисто мъжкото присъствие /или отсъствие/.
A-A-H! търси мъжа, който е на изчезване, мъжа на златната среда, в разцвета на силите си - стабилен, чаровен, с вътрешна сила и характер. Инициаторите на проекта смятат, че дебатът за мъжа и неговите права като съвременен мъж, както и присъствието му в изкуството в публичното пространство, е една тема, която тепърва ще търпи развитие в модерната епоха.
Крайният резултат от проекта е инсталирането на 10 билборда в публичното пространство на София-център през есента на 2008 г. "10-те Най" е крайната селекция на международно жури за визуалните решения по темата, които ще бъдат изложени като една своеобразна изложба.
Билборд екпозицията ще е предшествана от изложба на открито, представяща широката селекция от постъпилите визуални предложения, както създаването на каталог към нея.
Планира се през 2009 г. изложбата, каталогът и 10-те билборда, да се представят в страните, които имат свои участници в проекта и с които са установени партньорски отношения. През 2009 г. се очаква проектът да бъде представен в Германия, Сърбия, Турция и Гърция.

Започна седмото издание на "Кариери - Добра Кариера, Добър Живот"



Започна седмото издание на "Кариери - Добра Кариера, Добър Живот"


дата : 19 март 2008 г. 13:39 ч.


В Националния дворец на културата министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев даде официален старт на форума за студентски стаж и кариера "Кариери 2008 -Добра кариера, Добър живот". Това е седмото поредно провеждане на инициативата.
В присъствието на управителя на JobTiger Светлозар Петров и Антонис Кандзелис, изпълнителен директор на "Нестле България" АД - генерален спонсор на форума - министър Василев пожела успех и все по-добри възможности за развитие и професионална реализация на младите специалисти.
Тази година в Софийското издание на форум "Кариери 2008 - Добра кариера, Добър живот" участват 138 фирми от цялата страна, сред които 30 ИТ компании и 35 търговски дружества.
За първа година в отговор на нуждите на пазара на труда по време на форума се предлагат много работни места в сферата на услугите, което дава шанс и на студентите първи и втори курс да намерят подходяща реализация. Тази заетост би могла да бъде и алтернатива на студентските бригади в чужбина.

Очаква се бум на мобилния интернет

Очаква се бум на мобилния интернет
News.bg

Количеството на мобилните интернет услуги и на уеб сайтовете, адаптирани за телефони, ще се увеличат съществено в най-скоро време. Това прогнозира изследователската компания Forrester Research, съобщава HiComm.bg. То е свързано с факта, че по света притежателите на 3G и 3.5G апарати стават все повече. Скоро нормалното сърфиране с помощта на мобилни телефони ще се осъществява от 125 милиона човека само в Европа. Очаква се през 2013 година всеки четвърти на нашия континент да има 3.5G телефон. По този начин мобилният интернет има всички шансове да стане масов. Но за това трябва време, защото проучването на Forrester Research показва, че по-малко от половината, които имат устройства от трето поколение ги използват за високоскоростен пренос на данни. За да има напредък, операторите трябва да имат атрактивни тарифи, да се появи по-богат набор от услуги и също така да се създадат нови апарати, които да са напълно пригодни за "пътешествие" из световната мрежа. 18.03.2008