skip to main |
skip to sidebar
Виктор Тричков, управителят на студиото Cinemotion: Анимацията в тв слотовете е подценена
сп. Тема
-Г-н Тричков, един от последните проекти на студиото ви е анимационната риба на „2bе". Ползвахте ли за модел някой световен воден обитател?
- Някои хора сравняват рибата с Немо или с героите от филма “История с акули". Разбира се, не сме имитирали никого. Когато рисуваш риба, възможностите за импровизация не са много. Целта беше героят да изглежда симпатичен на възрастните и на децата, изразителен, с характер. Основният проблем на 3D анимацията по принцип е липсата на достатъчно гъвкавост. Раздвижването е най-сложната и най-важна част от процеса, зашото то предизвиква емоция и обратната реакция у зрителя. Рибата беше приета много добре. В момента правим 17-и неин вариант, защото кампанията ще върви до Коледа. Героят е харесван и защото не те приканва да си вземеш телефон или друга техника, а разказва истории. Осигурява „почивка" в агресивния рекламен блок, който постоянно агитира: „Купи най-доброто, най-красивото, най-бързото."
-Генерално обаче българската анимационна реклама не е на почит. Защо?
- Според мен това е грешка, но разбираема грешка. Качеството на анимацията доскоро беше ниско и клиентите смятаха, че не си струва да вложат пари в нея. Надявам се, че сме променили това тяхно мнение с рибата. Когато правим анимация, винаги сме ентусиазирани, защото екипът ни е много добър.
-Според вас зрителят усеща ли некачественото изпълнение на рекламата?
- В нашата област редица неща са невидими за невъоръженото око. Само професионалистът съзира определени грешки. В чуждите телевизии има качествен контрол. Тук стига да си плащаш и ще излъчат материала, заснет дори с домашната ти видеокамера.
Що се отнася до зрителя, той усеща, когато нещо не е наред. Баща ми е на 59 години и нищо не разбира от нашия бизнес. Но нарича „гнусен" хищника от рекламата на мобилен оператор. Изглеждал му като препариран и след това раздвижен.
В нашата професия продуктът е на показ, постоянно е на тв екрана. От една страна, е голям гъдел, че толкова много хора могат да видят какво си направил. От друга, това е основният недостатък на медията. Ако се издъниш, резилът ти лъсва пред огромна аудитория.
-Производството на реклами у нас е в съкратени срокове, често се прави за броени дни. Каква е причината?
- Постоянно общувам с рекламни агенции. Смея да твърдя, че работят стихийно, от днес за утре. Образно казано, опитват се да стигнат от София до Бургас за половин час. От нас изискват да направим продукта за ден-два само защото на клиента не му се чака. Никой не взима под внимание обективни параметри - например, че ако рекламата е снимана на кинолента, проявяването й в лабораторията отнема време.
Разбира се, кратките срокове не са оправдание за лошото изпълнение. В крайна сметка клиентът плаща и не пита имал ли си време и какви са били трудностите ти. А и рекламата не излиза с етикет „Направена само за три дни". Наше-
то студио е отказвало проекти, които е трябвало да бъдат изпълнени в невъзможно кратки срокове.
-Бихте ли откроили тенденция във вашия бранш?
- В последно време има една отчетлива тенденция. Преди рекламните агенции печелеха от техния криейтив, сега вече все по-често гледат алчно и към продукцията и постпродукцията. За тяхно съжаление обаче материята е изключително сложна и създаването на качествен продукт е съвкупност от хиляди фактори (технически и артистични). А лошият продукт вреди на имиджа на клиента и не оправдава парите му.
-Как намирате кадри за студиото си?
- Трудно, защото нашата работа съчетава артистични и технически компоненти. Разбира се, кинематографското образование би помогнало - в рекламата важат правилата за композицията, динамиката, движението, драматургията, монтажа. Разучаването на софтуера от своя страна отнема години. Трудно ще станеш добър в професията само ако разчиташ на специализирано висше образование. Трябва и голям ентусиазъм,
стр. 72
Няма коментари:
Публикуване на коментар