неделя, 16 март 2008 г.

Рекламна хирургия

Рекламна хирургия
сп. Тема
Българските тв спотове имат нужда от подплънки, лифтинг и ефекти. Софийското студио Cinemotion прави манипулациите с въображение и с компютър за няколкостотин хиляди евро
Капачката на бирата отскача веднага щом я погледнеш; колбасите розовеят като току-що шамаросани бузи; магданозът каиа Върху сандвича с неочакван финес; облаците плуват бавно по неестествено синьо небе; а на въдицата увисва златна рибка с дебели вежди, готова да изпълни всяко желание. Винаги сме си представяли реалността като слънчев пикник, но доскоро не знаехме къде да си я поръчаме. Накрая открихме мястото - софийско рекламно студио с артистичен интериор, рошав килим, големи прозорци и изглед към Витоша.
В Cinemotion (www.cinemotion.bg) реализират близо 50 на сто от българските тв спотове. Раздвижват набързо шрихирани идеи, изглаждат неравностите по вече заснетия материал и правят забележителни спецефекти. Тоест занимават се с анимация, дизайн и постпродукция. Екипът създаде симпатичния рибок на магазините 2bе и шавливото прасе от капачки на „Ариана", почисти целулита от моделските дупета в реклама на алкохол и добави апетитен цвят на парче народен салам
Също така нарисува хиляди кубчета лед и накъдри няколко метра ароматна пара от кафе.
Cinemotion събира под един покрив 11 професионалисти. Българското студио е десетина пъти по-малко от поделението за спецефекти на „Ню Имидж" у нас, но претендира да е по-ефективно заради отличната организация и контрол. Десетината експерти единствени в бранша ползват специална техника, а не разчитат на РС-та.
Решихме да проверим отблизо тази самореклама и без да искаме, се проявихме като нахални гости. Търкахме дивана в приемната за клиенти с овална форма, надничахме зад гърба на аниматорите, влязохме в монтажните, повисяхме в киносалона с цифров проектор. Накрая се навряхме в „килера", където домакините държат компютър за няколкостотин хиляди евро. Става дума за Silicon Graphics - комбинацията от хардуер и софтуер, с която са изпълнени ефектите на повечето холивудски филми. Машината тежи 370 килограма и е „опакована" в няколко големи шкафа.
Разполага с 64 харддиска
Под нея работи системата Inferno, благодарение на която в реално време и в кратък срок се осъществяват визуални фантазии (т.е. тук и сега ще ви покажат бомбена експлозия или изтъняване на нечии масивни глезени).
В света има около 220 такива компютъра, всеки от които на йена от 600 000 евро. В различните точки на планетата наемът им на час варира между 350 и 1000 евро. Екземплярът на българското студио е малко по-евтин, защото е купен от банкрутирала американска фирма. 60 минути в „компанията" му излизат 150 евро - най-ниския наем в Европа и едновременно най-високия, който може да понесе малкият ни рекламен пазар.
Първоначално клиентите оглеждат Silicon Graphics-a скептично, но в крайна сметка омекват пред възможностите му. Машината върши за два часа работа, която иначе отнема седмици.
Освен реклами в студиото се обработват и пълнометражни продукции. В момента са „заредени" два български филма. По специална технология изображението на кинолентата е дигитализирано, което позволява нанасянето на корекции - в осветлението, цветовете, стилистиката и т.н. Експертите могат да поемат и спецефектите на филм. Така да се каже, „разрушаването" на Ню Йорк е в техните възможности.
Cinemotion работят и с чуждестранни клиенти. Правили са уеб реклами за Comcast, Doritos, HP, за американската рекламната агенция на 2007 година Goodby, Silverstain & Partners. Последният им проект е за Hyundai и печели престижна селекция във Favourite Website Awards (thefwa.com). Ангажирани са и в създаването на 3 тв спота, които ще се излъчват по щатските телевизии. Клиентът отново е автомобилна компания.
Поръчката е прецедент - българско студио досега не е правило реклама за американския пазар.
Преди десет години създателят на Cinemotion Виктор Тричков не си и представял, че някой ден американците ще поискат услугите му. По онова време се мъчел сам с първата си поръчка за 10-секундна анимация за Nesquik. Спъвали го липсата на опит, на интернет, на добри графични програми и на колеги, от които да поиска съвет. По онова време разполагал с компютър само с една видеокарта. Възпитаникът на Софийската математическа гимназия и на Техническия университет обаче притежавал неограничена амбиция. Използвал я не само за да завърши проекта, но и шест месеца по-късно да сглоби малък екип. В момента разполага с достатъчно качествени човешки ресурси. И с рекламен пазар с балкански черти.
„Българският клиент все още се държи като чорбаджия - казва Виктор. - Няма пълно доверие нито на криейтив агенцията, нито на нас - производителите на рекламата. Понякога отхвърля идеите ни от притеснение, че ще надуем цената излишно. Междувременно открива твореца в себе си и започва да се меси в работата ни. Накрая е обиден и недоволен, но не знае защо."
Пестенето на средства винаги лъсва при това в праймтайма. Преди време в ефир се завъртя тв спот на българска бира, чиито главни герои бяха няколко целулитени дупета. Интернет форумите преляха от хапливи коментари за неестетичните задни части, дефилиращи в крупен план.
Потресени от гледката, от фирмата - поръчител на рекламата, потърсили „хирурзите" от Cinemotion. От студиото обаче не искали да им предложат най-бързия и лесен вариант „дупе, замазано като във фолк клип". Вместо това измислили специална технология, с която хем да изчистят дефекта, хем да запазят усещането за истинска кожа. Работата по отстраняването на портокаловия епидермис била трудна и отговорна, сравнима с тази на пластичните асове. Пред специалистите на всеки четири секунди преминавали 100 целулитни кадъра, които трябвало да оградят на ръка и да поправят.
В крайна сметка неравностите били изгладени и тв записът - подменен. Интернет потребителите обаче продължили да разискват казуса, без да си дават сметка за появата на филма „Задни части 2". Виделите само идеалната версия били шокирани от „злостните" коментари по адрес на дупетата.
***
ФЕРМАТА
Вълкът на GloBul
Според първоначалния замисъл вълкът в рекламата на GloBul трябвало да пее
на фона на „Месечина" на Горан Брегович, а изпълнението му да звучи така: „Ме-се-чи-на, ме-се-чи-на, аууу-аууу, аууу-аууу/ щом те видя, щом те видя ауууу-аууу, аууу-аууу/ сън не ме лови-и-и-и, главата ме боли-и-и/ хайде скрий се, хайде, скрий се, хайде, скрий се, хайде, скрий се от моите очи..."
Мобилният оператор обаче не могъл да купи правата на парчето заради конфликт между Горан Брегович и Емил Костурица. Затова сега хищникът рецитира с гласа на актьора Георги Тодоров. Криейтивът е дело на агенция Ashley&Holmes Sofia, а анимацията - на студио „Сокеров".
„Идеята на клипа е по забавен начин да покаже отношението на абонатите към месечната такса и да ги успокои, че тя вече не е задължителна", обясняват от GloBul.
За разлика от другите животни в комуникационния сектор - риби, кучета и пр., вълкът не е официално лице на компанията.
Прасето на „Ариана"
Преди няколко години по екрана бодро изприпка прасенце, направено от капачки и отварачки. Сукалчето бе част от рекламна кампания на производителите на бира, която призоваваше пиячите да събират запушалките и така да печелят награди. Свежата анимация на Cinemotion бе позиционирана по Коледа, когато оцеляват само „железните" свинчета.
Рибата на 2bе
„Избихте рибата" бе най-честият коментар след появата на водния герой в рекламата на веригата магазини. Създателите й са агенция Lowe Swing Communications, анимацията е дело на Cinemotion, продуценти са MVM International, a автор на музиката е Кирил Добрев. Кампанията върви като ситком с по два епизода месечно, а рибокът демонстрира специфично чувство за хумор и характер. Вероятно сте забелязали, че по Никулден се запъна и отказа да плува в ефир.
Кучето на Germanos
Куки е професионално куче-актьор, родено в Холандия. Избрано е за муцуна на Germanos след 6-месечен кастинг. За да прави любимата си разходка до магазините от веригата, четириногият получил хонорар от 20 000 евро. В България Куки е озвучен от Робин Кафалиев, който много добре знае езика на животните.
Жабите на Frog Mobile и М-Тел
В тв ефира се надкрякват две жаби -анимационната на Frog Mobile и натуралната на М-Тел. Слоганите са съответно „Говори безплатно с Frog" и „Защо да говориш с жаба, когато с М-Тел можеш да говориш за 33 cm.". Някои зрители съзряха връзка между двете кампании и дори заговориха за черна реклама.
стр. 70-71

Няма коментари: