Колко струва един ПР
в. Дневник
Светлана САВОВА, V+O Communication
Събитията не бива да са самоцелни, за да „влязат в новините“ Все по-голяма популярност набира изразът „един ПР", даже не PR. Каква е тази нова мерна единица? Как се измерва? Колко струва? Или пък какво ще кажете за „голям ПР си направи", т.е. влезе в новините, без да заслужава. Е, може да се дочуе и „тя е голяма ПР-ка" - знак за равенство с момиче, което, както се казва, „има търговски вид". Всъщност и това помага, но не води веднага със себе си професионална PR подготовка. Ще кажете: и какво толкова, поне става все по-популярна думата, пък оттам сигурно и професията. Но дали на това сме свидетели, или просто с прекалена и често неправилна употреба ще направим трайно неразбрана същината на понятието PR? Ако нещо е неразбрано, то най-вероятно няма да бъде използвано, предлагано и развивано правилно. В търсене на PR В интересни времена живеем. Това е добра новина, още повече ако умеем да вземем достатъчно от момента, и то по правилния начин. Любопитството към онова, което стои зад името на дадена компания, расте. Развитието на PR пазара в България за поредна година ще отбележи също положителен ръст. Оттук и растящият спектър от PR практици и агенции. Съществува и търсене, и предлагане. И въпросът как се подбира PR съветник става актуален. Нека тръгнем тогава по логичните стъпки за избор. Те обикновено са следните: подготовка на списък с имена на участници, изготвяне или не-изготвяне на задание, определяне или неопределяне на бюджет, разглеждане на предложенията, вземане на решение и уведомяване или неуведомяване на участниците в конкурса за резултатите и реализация на идеите. От кого да пазарувам За да избереш най-доброто, първо трябва да знаеш какво търсиш и къде ще го намериш. Подготовката на списък с агенции, които ще бъдат поканени, невинаги е лесна задача. Но не е необходимо и да познаваш PR пазара в България задължително. Помага, ако обаче потърсиш съвет или информация кои от PR играчите имат съответния опит и познания, за да предложат сполучлива идея. Лесно може да се получи правилен съвет от журналист в дадения сектор или от компания, която стои добре с публичното си присъствие. Така вече изборът е фокусиран и остава да открием състезанието. Ако PR играчите знаят с кого се състезават, това само улеснява процеса и го прави прозрачен. Какво точно търся Заданието за PR конкурс е представата за покупка. Много често тази представа е предадена по начин, който трудно би гарантирал, че ще се получи очакваното. Информация за особеностите на съответния сектор, целевите аудитории, очаквани резултати и бюджетни рамки биха спестили време и допълнително биха гарантирали правотата на избора. Често се оказва, че най-тежащият критерий за избор е точно скромността на бюджета. Но дали ниската цена говори за качество и трайност? Може би не. Е, тук знаем немалко пословици и поговорки, които подкрепят казаното. Банка за идеи И така, конкурсът е приключил, идейните предложения са представени и тръпката на очакването започва. Всеки участвал в надпреварата би оценил дълбоко навременен отговор или информация за развитието на конкурса. Това е добър знак за взаимно уважение и ангажимент. А когато отговорът се отложи дълго във времето и носи посланието, че поради бюджетни ограничения няма да се използват външни услуги, тогава остава горчив вкус и едно нездраво любопитство дали няма да припознаеш „твоето щракване", вече реализирано, но не по начин, който би стоял логично в цялостна добре пипната програма. Фабрика за новини Много често всички сме впрегнати в стремеж да впечатлим аудиторията с нещо, което е толкова невиждано, че чак на моменти странно. Всеки се стреми да изненада, да зададе неочакван въпрос или да „тийзва" (от англ. tease - дразня) нищо неподозиращите хора. Или пък на всяка цена да покани на събитие всички налични VIP-ове, за да „влезем в медиите". Май започва да става досадно. Хубаво е да се случват интересни неща, но не просто заради самото случване. Добре е те да казват нещо и да помагат за истинска информираност и обогатяване. Всъщност точно ние, PR специалистите, насърчавани от нашите клиенти и партньори, имаме ролята с любопитство да следим тенденции и процеси, които се случват или ще се случват в света около нас, и да ги направим достояние на аудиторията в България. Ако световните потоци са толкова услужливи, загуба на момент е да не се възползваме от тях, а да продължаваме да се надяваме, че едни и същи инструменти ще донесат различен резултат. Ако стимулираме любопитството си, ангажираме се по-настойчиво с изграждане на ясни стандарти за развитие на PR в България, имаме апетит към новите подходи в професията и създаваме същия апетит у партньорите си, тогава най-вероятно няма да се налага да създаваме с усилия новини. А това винаги си личи. И прави разлика. стр. 17
вторник, 18 март 2008 г.
Колко струва един ПР
Етикети: в. Дневник
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар