понеделник, 17 март 2008 г.

Дигиталната тв варди от снежинки

Дигиталната тв варди от снежинки
в. Поглед
Надежда НЕНОВА

Освен по-хубав образ, цифровизацията ще създаде истинска конкуренция Цифровата телевизия от лукс все повече става необходимост. Взискателността на зрителите и качеството на новите телевизори крещят за качество на програмите. Като дългогодишни потребители на аналогова телевизия знаем, че невинаги получаваме качествена и стабилна картина на приемниците си. Понякога каналите отсъстват, а друг път са изцяло осеяни с бели снежинки. Поради техническото естество на сигнала при цифровата телевизия няма каквито и да било смущения. Освен по-олекотени изисквания към преносната среда, цифровата телевизия осигурява една екстра, която може да бъде единствено мираж за аналоговата. Въпросната екстра се нарича интерактивност и на практика дава възможност абонатът сам да определя какво, как и кога да гледа. Сред най-популярните услуги от този вид е т.нар. видео по заявка (video on demand) - срещу определено заплащане абонатът може да гледа пожелани от него актуални филми и програми. Самата поръчка се осъществява посредством дистанционно управление. Ако операторът на мултиплекса прецени, може освен телевизионни програми да осигури достъп до интернет (който също ще е безплатен), плащане на ток, вода и парно, т.нар. електронно банкиране, и дори звукови титри. Последната екстра е за хората с увредено зрение. Досега те имаха възможност да следят единствено диалога. Звуковите титри ще им дават възможност да следят цялото действие. Вследствие на технологичното развитие и все по-масовото навлизане на интернет в живота на хората зрителите се засипват с все по-разнообразни аудиовизуални продукти. И стават все по-претенциозни към качеството не само на излъчването, но и на съдържанието. Програмите, качени на мултиплекс, са реални конкуренти, тъй като всеки ден трябва да защитават привилегированата си позиция, както и да си гарантират финансирането за скъпоструващото удоволствие цифрова ефирна телевизия. Всичко, казано дотук, би трябвало да е част от рекламната кампания за цифровизацията, която държавата трябваше да осигури за населението си. Вместо това тя директно отряза финансирането на кампанията от проекта на ДАИТС за цифровизацията. Би могла да осигури някакво предимство на телевизионните оператори, ако те я осъществят за своя сметка. Би трябвало въобще да направи нещо, за да разберат тези 30% от хората, които гледат само телевизори със стайна антена, как ще се спасят от звездичките, и то само срещу някакви си 50-60 лева. Най-малкото, защото за цифровизация в медийните среди не се говори от вчера, а вече от доста години. стр. 8

Няма коментари: