София пред битка за рекламата
]в. Поглед
Николай КОЦЕВ
Абсолютната власт на главния архитект раздразни босове в бизнеса Лютата битка за преразпределението на рекламния пазар в София се отлага за пореден път. По всяка вероятност обаче след 6 месеца в доходния рекламен бизнес на близо двумилионния град ще влязат нови играчи, намекна пред ПОГЛЕД зам.-кметът по финансите Минко Герджиков. "В момента преподписваме договорите със сегашните наематели на билбордовете за 6 месеца. Целта ни е за това време да подготвим документите по тръжната процедура за рекламата в София, в която ще може да участва всеки, който отговаря на изискванията - каза Минко Герджиков. - Ще действаме според приетата още миналата година наредба, като цените за наем на билборд например са горе-долу същите. Разликата е в това, че посочените цени са базови, тоест ако на търга се явят нови участници, които предложат по-висока цена, те ще спечелят. Хубавото е, че по този начин приходите в столичната хазна ще растат". Така апетитният бизнес с билбордовете, преместваемите съоръжения и рекламата по спирките, от който падат тлъсти наеми, временно остава в ръцете на настоящите си собственици Ситуацията обаче напомня на затишие пред буря, защото сегашните играчи на рекламния пазар нямат никакво намерение да изпускат кокала, а кметът Бойко Борисов им е вдигнал мерника още от април миналата година, когато бе приета новата общинска наредба за рекламата в столицата. От Българската асоциация по външна реклама (БАВР) обаче обориха документа във Висшия административен съд (ВАС). Първоначално наредбата бе отхвърлена от Софийския градски съд (СГС). Съдът обяви наредбата за незаконосъобразна, защото изисква схеми дори за билбордовете, които са разположени върху частни терени, и разширява правомощията на главния архитект. Според документа единствено главният архитект на София, в случая Петър Диков, има право да издава разрешителни за отдаване под наем на билбордовете. В отхвърлената от рекламните фирми наредба сериозно се увеличаваха и правомощията на общината. С други думи, Борисов си запази правото да маха рекламно пано дори от частен имот. Рекламните босове всъщност се ядосаха най-много на главния архитект Петър Диков. Като главен мозък на отхвърлената в съда наредба той забрани поставянето на каквито и да било рекламни съоръжения в центъра на София. " Наскоро разговарях с представители на БАВР. Те бяха категорични, че няма никакъв начин новата наредба на СОС да мине пред съда", сподели пред ПОГЛЕД и общинарят от ДСБ Вили Лилков. След съдебната епопея силните фирми на рекламния пазар в столицата успяха да задържат бизнеса си, защото остана да действа старата наредба приета още в зората на ерата "Софиянски". Според арх. Диков след преразпределението на рекламния пазар само от тази дейност в София годишно ще постъпват с около 20 милиона лева повече. В момента общината събира около 240 лв. месечно от едно рекламно пано, докато наемателите го преотдават срещу 2000 лв. на месец. Цената скача значително, макар и неофициално, по време на предизборни кампании Мнозина са склонни да смятат, че шестте месеца "бонус", които Столичната община отпуска на досегашните акули в този бизнес, са само отсрочка, в която Бойко Борисов да подготви новата си стратегия. Всъщност, след като превзе общинския съвет и столичните фирми, рекламата в столицата остана последната все още нерешена битка на Борисов. Битката за билбордовете е напълно разбираема, защото те са доходен бизнес, който на всичкото отгоре не изисква особени усилия. На занижени цени външната реклама за цялата страна се оценява на около 40 милиона лева годишно (за 2006 г.), като близо половината от тях идват от София. Твърди се, че в този бранш големите играчи са няколко. Това са фирмите, близки до Красимир Гергов, агенция "Имидж" на телевизионерката Диляна Грозданова, "Рекламна мрежа 5" на Елена Урумова (съпруга на уволнения от Бойко Борисов зам.-кмет по образование Богдан Стефанов), бившият общинар Тошко Добрев (чрез агенция "Прима"), "Булмедия" на Георги Нейков, рекламното дружество "Кривицки" и "Интерфорум" на бизнесмена Еди Минасян. Има голяма вероятност същите лица да останат в този бизнес и след 6 месеца, коментират хората на Бойко Борисов на "Московска" 33, но на доста по-солена цена. Именно това е причината и за студената война между Столичната община и рекламния бизнес. Студена война с неизвестен край. стр. 11, 12
понеделник, 17 март 2008 г.
София пред битка за рекламата
Етикети: в. Поглед
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар