четвъртък, 20 март 2008 г.

Как се правят 137 евро млн. тт реклама върху екипите

Как се правят 137 евро млн. тт реклама върху екипите
в. Дневник
Лили ЧОЛАКОВА

За първия си спонсорски договор през 1973 г. германският футболен клуб "Айнтрахт" (Брауншвайг) получи 90 хил. марки. След неговото подписване на 24 март същата година играчите на тима излязоха срещу "Шалке 04" пред 15 500 зрители с логото на производителя на алкохол "Йегермайстер" върху фланелките си. Впоследствие "Хамбургер" започна да рекламира "Кампари", "Айтрахт" (Франкфурт) подписа договор с "Ремингтън", а "Браян Скот" стана спонсор на "Дуисбург". Към този момент футболните клубове от Бундеслигата генерират общо 418 млн. евро от реклама. Разнообразието от цветове върху екипите на футболистите вече е нещо напълно обичайно. За това, че всички 36 отбора от Първа и Втора бундеслига предоставят на разположение фланелките си на спонсорите, ще получат 137 милиона. Това прави по средно 4 млн. евро на тим, но разликите в договорите са гигантски. Вече Германската футболна лига (ГФЛ) забрани клубовете да рекламират цигари, алкохол с по-високо спиртно съдържание от 15% и, разбира се, политическата, религиозната и расистката пропаганда. Заради рекламните лога отборите бяха принудени дори да променят цветовете на екипите си при домакинските мачове и при гостуванията. Днес тимовете трябва да уведомяват съдията по електронната поща с какъв цвят ще играят. В миналото домакинът предоставяше този избор на гостите, но сега от спонсорски съображения нещата се обърнаха. Минаха времената, когато телевизионните коментатори казваха "гостите с тъмни екипи отляво надясно на екраните". Вече всичко е цветно, не само телевизията. Един екип може да има до четири-пет цвята. Имената на гърба на фланелките не трябва да са с по-големи букви от 7.5 см. По данни на в. "Велт" през сезон 2006-2007 една трета от общите приходи на шампионата се осигуряваше от продажбата на телевизионните права. В същото време обаче от реклама се натрупа една четвърт от постъпленията, а феновете по стадионите формираха една пета от цялата сума. Приходите от трансфери бяха 5.3% от всички постъпления, а продажбата на мърчандайзингови продукти осигури още 5%. Други 11% представляват наеми на ресторанти към ГФЛ и членски такси. От 2009 г. в центъра на вниманието ще бъде новият договор за ТВ правата на двубоите, от който централата трябва да получи 3.45 млрд. евро в рамките на шест сезона. стр. 21

Няма коментари: