събота, 22 март 2008 г.

Говори интернет

Говори интернет
в. Капитал
Андриан ГЕОРГИЕВ

Напук на всички прогнози радиото така и не изчезва от медийния хоризонт. Дори напротив - всеки ден се появяват нови и нови станции. Неговата еволюция достигна най-различни форми - то от години се разпространява чрез сателит и през интернет. Съдържанието е същото като на наземния събрат, а интересът към тази медийна форма постоянно нараства. Особено силен е ръстът при интернет станциите. От началото на новото хилядолетие аудиторията на онлайн радиата се покачва годишно с 27%, съобщават от JP Morgan. Според съвместно изследване на Arbitron и Edison Media Research само в САЩ 33 млн. души на възраст над 12 години седмично слушат програми от интернет. След като осъзнават потенциала, станциите започват да търсят начини как да привлекат и рекламни инвестиции
Една от компаниите, разработващи тази ниша, е TargetSpot. Маркетинговата агенция съществува от близо година, но вече обслужва повече от 500 интернет радиа. Сред станциите са едни от най-големите играчи като CBS Radio, но също така и съвсем любителски програми. Те могат сами да създадат своите рекламни послания и да ги излъчват единствено в желаната аудитория. Елизабет Олсън, журналист в New York Times, дава следния пример. Чрез радиооблъчване една пицария може да се фокусира само върху мъже между 18 и 21 години, тъй като те харчат най-много в този тип заведения. Нещо повече, нейната реклама може да се пусне точно в 6 вечерта, когато е прието, че клиентите са най-гладни. По същата методология мениджър на хипотетичен ресторант на "Таймс скуеър" може да установи в 11 сутринта, че за обяд има няколко свободни маси. От сайта на TargetSpot за броени минути той може да запише реклама и чрез специфични филтри да изготви нейното прецизно планиране. За тази цел той може да избира формата на радиостанцията като и да въвежда демографски критерии, данни за местоположение (като пощенски код), часови пояс и т.н. Така мениджърът може да подкани местната аудитория (например само тази, печелеща повече от 75 хил. долара годишно), да се възползва от празните места за обяд. Именно тази способност за свръхточно таргетиране се определя като най-силната черта на онлайн станциите. Представители на TargetSpot смятат, че технологията им ще заинтересува най-вече дребния и средния бизнес. Една от причините е, че в сравнение с традиционното радио, рекламирането в интернет програми излиза много по-евтино. От маркетинговата агенция нямат изисквания за големината на рекламните бюджети, като може да започнете кампания и с 50 долара
Пред изданието Forbes изпълнителният директор на TargetSpot Дъг Пърлсън сравнява технологията на компанията си с тази, извела Google до първото място на рекламните мрежи в интернет. Той смята, че потребителите вече са претоварени от останалите формати като текст, банери и видео. Пърлсън добавя, че в целия този шум радиото има най-голям потенциал да се открои и да достави своето съобщение на желаната аудитория. Освен постоянно нарастващата публика онлайн станциите имат и други преимущества, смята директорът на TargetSpot. Сред тях са все по-ниската цена на създаване на професионално озвучени радио реклами и възможността за получаване на обратна връзка в реално време. Мнението на Пърлсън е, че този рекламен модел ще популяризира онлайн станциите повече от сателитни радиа като XM и Sirius, които залагат на абонаментни планове.
***
Направи си сам
Ето как да създадете собствено онлайн радио. Посетете shoutcast.com и оттам изтеглете SHOUTcast Win32 console. Ако искате да пускате музика, ще ви трябва и клиент като WinAmp. От същия сайт си изтеглете и софтуерната добавка DSP. След като инсталирате SHOUTcast, стартирайте файла sc_serv и сървърът ще започне работа. От настройките на WinAmp въведете описание на радиостанцията си и с какво качество на звука ще излъчвате. Изберете Connect и пуснете пробно някоя песен. За да популяризирате своята радиостанция, трябва да знаете само своя IP адрес. Процесът е визуализиран стъпка по стъпка в този видеоклип.
стр. 71

Няма коментари: