четвъртък, 20 март 2008 г.

Златна рибка аз съм,мене хвани...*

Златна рибка аз съм,мене хвани...*
в. Дневник
Зорница Маркова

Бизнесът на чалга заведенията отдавна не е това, което беше в началото си - в тъмни и опушени дупки с лошо озвучаване. После мина през мутренския период на белите покривки, в който всичко се решаваше със сила, за да се превърне в това, което е сега. Днес част от чалга заведенията не само са представителни за нощния живот в София, но и със самочувствието на предпочитано място за развлечение на голяма част от политическия и бизнес елит, в неизменната компания на звезди от шоубизнеса.Промяната в имиджа премина през промяната на собствениците и, разбира се, на стратегиите за печалба.

За да изкараш много, трябва да вкараш много
Нито един от представителите на бизнеса с т.нар. попфолк не желае да разкрие какъв е реалният оборот от заведенията, които притежава.Няма счетоводни отчети във фирмените дела нито на "Син сити", нито на "Най клуб" - двете най-големи и посещавани заведения в центъра. Очевидно е обаче, че част от чалга клубовете в столицата въртят бизнес за милиони. Личи и по супермодерния и скъп дизайн, присъствието на звезди с четирицифрени хонорари и пълните до зори зали.Едно най-грубо изчисление показва, че оборотът в петък вечер в най-лошия случай би бил 30 хил. лв. Изходните данни за него са близо до реалността - 1000 посетители, платили вход по 10 лв. и консумирали средно за по 20 лв. Тази сметка не отчита особеностите, характерни за този тип заведения. Те много често са посещавани от хора, които за една вечер могат да оставят и няколко хиляди лева. За да си запазиш сепаре в "Син сити" например, трябва да платиш десетки левове, които не включват консумацията. А когато гостува нашумяла звезда, и входът е по-скъп. По някаква причина в чалга клубовете е модна игра със салфетки, като често се купуват цели табли за десетки левове. Отделно традицията изисква втъкмяване на банкноти в сутиените на кючеклийките и няма защо да се уточнява, че не са от дребните. Да си поръчаш поздрав също струва няколко десетачки, да не говорим за доставката на непозволени от закона субстанции.Всички тези неща качват значително направената по-горе базова сметка. Освен това съществен нюанс по отношение на приходите е и в коя част на града се намира заведението. Ходенето на чалга клуб в центъра е по-скъпо от Студентския град например. Но в тези с по-ниска категория се разчита на оборота от многобройните посетители.За да се държи на повърхността, заведението трябва и непрекъснато да инвестира в бизнеса си, казват представители на бранша, уверявайки, че колкото е по-посещавано, толкова повече и разходи има. Сред най-сериозните са хонорарите на гостуващите изпълнители. "Стандартните" певци и певици взимат обикновено по 2 хил. лв., по-търсените - 5-6 хил., а суперзвездите - 8-10 хил. на вечер. "През последните няколко години изпълнителите си коригираха тарифите на няколко пъти, водени от стратегията "Ние без вас не можем, но и вие без нас не можете", разкри вече бивш управител на заведение.

Възход и падение
През последните две-три години картата на чалга забавленията в София тотално промени топ местата си. облика си. Култови преди заведения вече са отишли безвъзвратно в историята. Или ако все още съществуват, в тях "вече никой не ходи". Мнозина вероятно си спомнят опашките пред "Нерон", радиорекламите на всеки половин час за "Файтона" - тука е купонът", а още по-назад в годините - и за студентските тълпи пред "Цецо Спасов". С времето те отстъпиха мястото си на нови реклами и нови опашки.Този сценарий обаче не е задължителен, ако се съди по метаморфозата на БИАД, чието бляскаво възкресение от пепелта се очаква с интерес.Създател на популярния чалга клуб на ъгъла на "Гурко" и "Раковска" в столицата е Слави Бинев. Заведението преживя десетилетие със славата на перла в короната на веригата "Куул хаус" , притежавана от бизнесмена таекуондист и настоящ евродепутат от "Атака". Под същата шапка в различно време влязоха "Библиотеката", клуб "Дали", ирландския пъб "Дъблин", нощният бар в столичния "Шератон". Всяко от тези заведение за поне пет години от създаването му беше на върха на успеха си, разказват тогавашните управители. Веригата наистина разцъфтяваше в смътните години на прехода, разширявайки обхвата си с ресторанти и кафенета на атрактивни общински места.Със смяната на караула в общинската власт започна и залезът на БИАД, не на последно място и заради възникналата силна конкуренция. По това време се появиха бързо придобилите популярност "Син сити", както и винаги пълният "Най клуб". Още с началните симптоми, че бизнесът на "Куул хаус" тръгва надолу, Слави Бинев реши да го да продаде. Първоначално се опитал да продаде веригата си накуп, разказаха играчи на този пазар, но не намерил купувач за целия пакет. Затова към момента всички заведения са на различни собственици."Дъблин" например е на простреляния миналата година Манол Велев; "Дали" официално е собственост на "Лагуна С" - дружеството, което Бинев е продал на "Диема груп холдинг".

БИАД умря, да живее БИАД
В продадения миналата година БИАД в момента тече усилен ремонт. По план заведението трябва да отвори в началото на април отново като попфолк дискотека и вече се очаква неговото бляскаво възкресение от пепелта.Новият собственик е компанията "МИГ груп А", в която мажоритарен дял държи Светослав Атанасов. Справка във фирмения регистър ДАКСИ показва, че съдружници в компанията са и собствениците на PR агенция "Апра" Томислав Цолов и Любомир Аламанов. И купувачът, и продавачът отказват да съобщят цената на сделката, не потвърдиха и информацията в някои медии, че става въпрос за 2 млн. евро. Интересно е да се отбележи, че сделката е за самия бизнес и марката, тъй като собственик на помещението продължава да е Федерацията на научно-техническите съюзи.С придобиването на БИАД Атанасов е на път да се превърне в една от водещите фигури в бизнеса със заведения в София. Той е собственик още на "Джим Бийм", "Ориент 33" и "Файър" в Студентски град, веригата ресторанти "При Яфата", ресторант "Витоша" на едноименния булевард, хотел "Акорд" в "Хаджи Димитър". Всички те се управляват от компанията "Макситур", която е в този бизнес повече от десет години.По информация на новите собственици БИАД ще запази името си, но драстично ще промени интериора си. За целта са наети международни дизайнери, които да "преоблекат" клуба изцяло. БИАД ще е и първото заведение в София с право да използва името на световната марка шампанско "Моет Шандон" (Moet Chandon).

Слуховете не повлияха на "Син сити"
През миналата година в България за няколко дни пристигна маркетинг гуруто Серджо Зийман. Стъпвайки в София, той пожела да отиде в "Син сити". На летището във Флорида бил чул от българи, че това е заведението, в което се събират най-лъскаво облечените хора.Попфолк дискотеката беше отворена през 2006 г. от хора, които дотогава работеха със Слави Бинев и управляваха неговия бизнес. Става въпрос за съдружие между десетина души. След като се отделиха от Бинев, между двата лагера непрестанно прехвърчат стрели. Последната беше една неотдавнашна публикация, че Бинев бил поръчал покушение върху хора от "Син сити".За времето на съществуването си "Син сити" разви сериозно бизнеса си и в момента в една и съща сграда се помещават няколко заведения - чалга клуб, ретро бар, нощен клуб, лоби бар с диско и хаус и кафене. Сградата е собственост на Красимир Георгиев, който притежава и хотелите "Централ" (срещу "Син сити") и "Форум" (бившият "Славия").Преди около година упорито се заговори, че дните на "Син сити" са преброени, защото сградата, в която се помещава, е продадена и на нейно място ще се строи съвременен бизнес център с офиси и магазини.От Столичната община обясниха, че преди около година чужд инвеститор е заявявал подобно намерение, но към момента няма подадени документи с искане за промяна на предназначението на терена. Справка в службата по вписвания също показа, че сградата не е продадена и все още е собственост на Георгиев.

Третият голям - "Най клуб"
Друг ключов играч в конкуренцията между попфолк дискотеките е "Най клуб" (наследник на "Ай клуб"). Юридически заведението е собственост на "Най клуб ентъртейнмънт плейс", в което един от съдружниците е Петър Лашов. Това е човекът, който заедно със застреляния Георги Илиев направи най-голямата дискотека в Слънчев бряг - "Мултиплейс". Лашов има и други заведения в София. Заедно с хотелиера Стефан Шарлопов е съдружник в ресторант "Москва" на ул. "Леге" и в гръцкия ресторант "Кумбаре". През последните години собствениците на "Най клуб" го превръщат в лидер на пазара, като канят звезди от световен ранг. Последният такъв случай беше гостуването на Горан Брегович.
*Песен на Камелия
стр.16

Няма коментари: