вторник, 18 март 2008 г.

Мария Гергова, съсобственик на United Partners: Бизнесът предпочита PR пред директната реклама

Мария Гергова, съсобственик на United Partners: Бизнесът предпочита PR пред директната реклама
в. Пари
Боряна НИКОЛАЕВА

Мария Гергова завършва Технически университет, специалност текстилен инженер. След това завършва финансов мениджмънт в УНСС и икономика и PR в Софийския университет. Започва кариерата си на PR специалист през 1993 г. Следват множество специализирани курсове no PR и комуникации.4 години е в съвета на IPRA - международната PR асоциация, 4 години 6 борда на директорите на IPRA, a през 2009 г. ще заеме поста президент на IPRA. Тя е най-младият президент в историята на международната асоциация, единственият от Централна и Източна Европа. United Partners е създадена в началото на 1997 г. изцяло с български капитал. Агенцията е собственост на Мария Гергова и Гергана Василева. Вече П години на българския пазар, United Partners е спечелила доверието на клиентите и партньорите си и има договори с няколко международни вериги 3а PR обслужване. През последните 5 години е била 3 пъти на първо място в класацията на PR агенциите в България. Има редица международни и национални награди. Голямата гордост е кампанията БГТийн, разработена и реализирана за Проктър и Гембъл, избрана за най-добра социално отговорна кампания в света през 2002 г. Сред основните клиенти са Проктър и Гембъл, ING, Western Union, Philips, ОББ, Unicef, Autodesk, БТК, Лаваца, Ромпетрол и много други. От няколко години United Partners има франчайз на London School of PR u предлага специализирани практически курсове no PR. Присъствието на чужди PR агенции у нас е здравословно За развитието на PR бизнеса в България - Госпожо Гергова, какво се промени на PR пазара през изминалата година? - PR пазарът се разви доста динамично. Появиха се нови агенции, нови компании, направиха се сериозни инвестиции, повиши се търсенето на PR услуги. Изискванията и очакванията от PR дейностите стават все по-големи. - Какви са предимствата на PR пред директната реклама? Какво е съотношението между тях? - PR е предпоставка за по-достоверна информация. Потребителят има по-голямо доверие на дейностите, които са резултат на PR кампании. Хората не вярват толкова на рекламата, тъй като всички знаят, че рекламните послания са контролирани от рекламодателя и обикновено са в превъзходна степен. Все още това е средството, което носи повече приходи, но и PR набира скорост. - От януари 2009 г. ще бъдете президент на международната PR асоциация IPRA. Какво печелят българските PR специалисти от членството си в нея? - Много съм горда с тази крачка. Най-после и България ще се открои на световната PR карта. Предвидили сме доста мероприятия, които ще допринесат за усъвършенстването и развитието на PR специалистите в България. Надявам се да допринесем и за имиджа на страната ни по света, след като повече експерти в световната PR индустрия ще разберат за нас. В началото на 2009 г. в България ще се проведе за първи път световна среща на борда на директорите на IPRA, както и на съвета на консулите на IPRA. За първи път в София ще се съберат над 40 водещи PR специалисти от цял свят. Разбира се, ще използваме тази чудесна възможност за създаване на контакти и обмяна на опит между PR специалистите от България, региона и света. - На българския пазар навлязоха много чуждестранни PR агенции. Как влияят те на този бизнес у нас? - Конкуренцията е предпоставка за повишаването на качеството на услугите. Така че присъствието на чужди агенции е здравословно за развитието на PR бизнеса в България. Внасянето на чуждия опит на развитите западни PR пазари в бързоразвиващ се пазар, какъвто е българският, е само от полза за нас и за клиентите на този тип услуги. - Какво още липсва на българския PR, зa да достигне нивото на страни със стабилни позиции в този бранш? - Малко повече усилия в образоването на клиентите на PR услуги би било от полза за всички. Недостатъчно се знае за потенциалните ползи от PR дейностите, което води до разминаване в очакванията на клиентите и това, което PR може да постигне. - Какво е необходимо, за да се направи PR кампания на високо ниво? - Необходими са на първо място добър екип, достатъчно опит, познаване на бизнеса на клиента или организацията, за която работим. Нужна е добра кооперативност между клиента и агенцията, добро планиране, координация при изпълнението на кампанията, обръщане внимание и на най-малките детайли. - Кои са клиентите и кампаниите, които са гордост За вашето портфолио? - Много се гордеем с всяка наша кампания и с всеки клиент. За последните 10 години имаме над 500 кампании за над 100 различни продукта и услуги. Сред нашите настоящи и дългогодишни партньори са компании като Проктър и Гембъл, ING, Western Union, Philips, Unicef, Autodesk, БТК, Лаваца, ОББ и др. - Какви са вашите прогнози за PR пазара в България през 2008 г.? Какви са тенденциите в световен мащаб? - Наблюдават се тенденции на растеж на PR пазара както в България, така и в световен мащаб. Има нужда от нови услуги в сферата на PR, които ще създадат нов пазар за тази индустрия. - Кои са основните проблеми на този бизнес? - Един от основните проблеми е присъствието на некачествени услуги на пазара, които намаляват доверието в PR услугите. Като че ли имиджът на PR специалиста не е на ниво. Както е казал народът - обущарят ходи бос. - Реални ли са цените на PR услугите у нас? - За съжаление са по-ниски от реалните, но трябва да се съобразяваме с конюнктурата на пазара. В интерес на истината в цял свят има проблем с така наречения overservice в сферата на PR бизнеса. Извършват се повече дейности, отколкото часове се фактурират. - Какви са оборотите, средствата, които компаниите отделят 3а PR в световен мащаб и в България? - Малко под 2 млн. лв. са оборотите на United Partners Group за 2007 г. За изминалата година имаме близо 30% ръст. Надявам се да го задържим за 2008 г. По изследване на StevensGouldPincus PR оборотите в САЩ са се увеличили за последната година, очаква се темпът на растеж да се запази и тази година. - Ще има ли хляб за всички рекламни и PR агенции в България? Предстои ли им окрупняване? - За тези, които държат на качеството на услугите, работа винаги ще има. Възможно е да се наблюдава окрупняване с цел повишаване на обхвата на услугите и географските региони. Но така или иначе има различни клиенти - някои предпочитат малки агенции, защото смятат, че ще получат повече внимание, други се доверяват на по-големите заради опита и знанието. - Кои са големите играчи на PR сцената у нас? Колко са според вас? - Мога да откроя няколко агенции - МЗ Communications, APRA, MARK Communications, All Channels. Те са сред основните и най-стари играчи на българската PR сцена. - Смятате ли, че големите компании ще започнат да наливат пари за реклама в онлайн изданията? - Интернет става все по-силна медия. Големи световни корпорации вече имат вътрешни екипи, които разработват стратегии за използване на интернет и новите социални медии. Не съм сигурна, че ползата е в рекламата в интернет, защото хората използват глобалната мрежа предимно за информиране и прескачат рекламата. По-скоро ще се търсят начини за хитро и атрактивно предоставяне на информация чрез новите медии. В музикалната индустрия вече има световно успели артисти, използващи само интернет инструменти. - Какви цели си поставяте за настоящата година? - Целите за настоящата година са, първо, да се преместим в новия офис, да развием нови услуги. Имаме намерение да разширим екипа си и да развием проекти на регионално ниво. Вече имаме няколко успешни регионални проекта - SeeMe - South East European Music Event и Templeton. И двата проекта обхващат над 5 държави от Централна и Източна Европа. Имаме перфектно функционираща мрежа от партньорски агенции по света, което е добра предпоставка за успешни международни проекти. *** Прогнози Клиентите на PR услуги в България трябва да знаят повече за ползите от този бизнес. Ще се търсят атрактивни и нестандартни начини за поднасяне на информация чрез новите медии като глобалната мрежа например. Интернет не е най-доброто място За рекламиране нито сега, нито в близкото бъдеще. *** Акценти PR е предпоставка за достоверна информация. Цените на PR услугите в България са по-ниски от реалните. Имиджът на PR специалиста не е на достатъчно добро ниво. PR бизнесът има нужда от нови услуги. Има разминаване в очакванията на клиентите и това, което PR може да постигне стр. 26-27

Няма коментари: