понеделник, 17 март 2008 г.

Защо отбягват рекламите в Google

Защо отбягват рекламите в Google
сп. Business week
Катрин ХОЛАХАН

Кризата в потребителското харчене може да засегне и Google. На 26 февруари акциите на гиганта се смъкнаха с 4.7% след спад в кликванията върху рекламите и резултатите от търсенето в Google. Проучването на изследователската фирма comScore събуди страховете, че обеднелите потребители отбягват онлайн рекламите, а търговците ще намалят харченето по интернет. Освен това компанията опроверга предположенията на съучредителя Сергей Брин, че търсачката ще преуспее по време на рецесията, тъй като харченето за реклами ще придобие друго измерение. Проблемът на Google не идва само от забавянето в потребителското харчене. Все повече се налага схващането, че рекламният модел на компанията няма да осигури обещаното на рекламодателите. Google, Yahoo! и Microsoft отдавна поддържат тезата, че онлайн рекламирането е много изгодно, тъй като рекламодателите плащат само при кликване върху реклама. Но връзката между кликванията и продажбите става все по-непредвидима, а сърфиращите в мрежата кликват върху все по-малко реклами. В резултат Google, Microsoft и други компании разработват алтернативи. "Няма я вече тръпката от кликването" - твърди Майк Лео, главен изпълнителен директор на Operative, компания за консултантски услуги и софтуер за дигитални медии. Според проучване на comScore, медийната агенция Starcom USA и рекламната мрежа Tacoda, собственост на AOL, само 6% от сърфиращите в мрежата отговарят за над 50% от всички кликвания върху онлайн реклами, например банерите в началото на много уеб страници. А и повечето активни юзъри печелят по-малко от $40 хил. годишно и съставляват по-малко от 15% от действителните онлайн купувачи. "Само оптимизирането на кликванията гарантира готовността на потребителите да реагират" - твърди Даниел Джай, президент на Tacoda. Всъщност рекламодателите не се интересуват от кликванията. Те искат да продават продуктите и услугите си или да създават позитивен имидж на своя бранд пред клиентите. "В крайна сметка рекламирането няма много общо с кликването" -смята Лео от Operative. Google признава, че трудно убеждава рекламодатели да плащат за рекламни кликвания онлайн. Съучредителят Лари Пейдж обяви, че търсачката подготвя нов продукт, при който рекламодателите да плащат само ако се появи ноВ клиент - който купува продукт или се регистрира в списъка с имейли. Microsoft пък допуска рекламодателите ефективно да се разплащат според броя посетители, които са гледали даден видео клип, предоставили са имейл адреса си или са предприели друг желан ход. "Даваме на клиентите си модели, от които да избират най-изгодните" - твърди Джон Чандлър, главен анализатор в Atlas, част от рекламната мрежа на Microsoft. Ясно е, че Google получава по-голяма част от приходите си чрез кликвания. И че няма да се откаже напълно от този модел. Затова и инвеститорите бяха стреснати, когато comScore съобщи, че кликванията и рекламите в търсачката на Google в САЩ са намалели с 12% от последното тримесечие на 2007. Акциите на компанията са паднали с 36% от най-високото им ниво на 6 ноември -$741.79. "Това, което ще се случи с Google, ще очертае тенденцията за целия рекламен пазар при търсачките" - твърди Дейвид Халерман, главен анализатор в изследователската фирма eMarketer. стр. 21

Няма коментари: