Банкер - 38 стр.
Интернет заплашва жълтите страници
Когато каналите се запушат, климатикът ви отказва или пък животът ви „зависи" от някого, който доставя готова храна по домовете, тогава непременно почвате да прелиствате телефонния указател. В повечето страни издателите на този вид справочници притежават значителна част от рекламния пазар и се радват на едни от най-добрите печалби в медийния бизнес. Но сега, при широко разпространените ИНТЕРНЕТ услуги, инвеститорите са изплашени. Акциите на британската групировка „Йел" (Yell Group), която притежава фирми, публикуващи телефонни указатели в Англия, Америка и Испания, паднаха с 26% в края на май, след като тя обяви последните резултати от отчета си. Акциите на „Йел" вече са отбелязали 75% спад през последните 13 месеца. Това отчасти се дължеше на намаляващия темп на икономическия ръст и на нарастващото дългово бреме на компанията, но също и на несигурността на съдбата й в дългосрочен план.
На развитите пазари проблемът на справочниците „Жълти страници" е, че хората все повече прибягват до местни онлайн услуги. Допитване на Световния център за проучване на рекламния пазар е установило, че през 2005-а 57% от европейците биха се обърнали най-напред към печатните издания на „Жълти страници", когато търсят стоки и услуги. Година по-късно броят на предпочитащите книжните справочници вече е паднал на 51%, а 24% са споделили, че първо биха потърсили информация в ИНТЕРНЕТ, докато през 2005 г. този процент е бил 20. Малките и средноголемите компании, които са по-голямата част от рекламодателите в „Жълти страници", забелязват тази промяна и вече се появяват основателни опасения, че те ще последват публиката и ще напуснат „потъващия кораб" заради ИНТЕРНЕТ.
„Преди десет години малките и средноголемите предприятия имаха само един вариант за реклама - печатните „Жълти страници". Сега те могат да си купят място в сайта Yell.com или да заобиколят книжните указатели, създавайки своя собствена ИНТЕРНЕТ страница, или просто да закупят ключови думи в база данните на търсачка, като „Гугъл" например. Вече има признаци, че по-големите от тези фирми, които са и по-добре технологически информирани, правят точно това. Издателите на „Жълти страници" също се пренасочват към ИНТЕРНЕТ, но са изправени пред голяма конкуренция в мрежата, за разлика от печатните си справочници, където са почти монополисти. В Англия Yell.com вече привлича по-малко посетители от „Гугъл мапс" (Google Maps) - местната търсачка на гиганта. Само три големи компании за „Жълти страници" - във Франция, Норвегия и Швеция, са запазили господстващата си позиция и в ИНТЕРНЕТ. Най-голямата от тях е „Паж жон груп (PagesJaunes Groupe) във Франция, която бие „Гугъл мапс" по броя на посетителите си. Това, което й е помогнало, е, че клиентите вече са познавали местния предтеча на ИНТЕРНЕТ- „Минител" (Minitel), представил групата „Паж жон". Освен това фирмата е започнала да инвестира в своя уебсайт преди десет години. Други издатели на „Жълти страници" се опитват да запазят печатните си продукти за сметка на онлайн развитието си.
Трудност при преориентацията на издателите на справочници към ИНТЕРНЕТ е и това, че не се осмеляват да допускат критики и препоръки, тъй като печелят пари от реклами. Но хората днес искат да знаят повече от това, което им предоставя един каталог, пълен с рекламодатели - те предпочитат реклама от типа „от уста на уста" и се чувстват комфортно, когато са част от една общност, каквито са потребителите на глобалната мрежа.
Компаниите издатели на „Жълти страници" имат две големи предимства, което означава, че залезът им ще бъде постепенен. Първо - информацията, която предлагат, все още е много по-обширна и надеждна от това, което може да бъде намерено в ИНТЕРНЕТ в повечето случаи. „Гугъл" признава този факт и плаща на фирми, публикуващи указатели по цял свят, за да използва тяхната информация. Второ - малките компании остават верни на книжните „Жълти страници", тъй като виждат резултатите си. В Испания, където „Йел" е собственик на „Пагинас амарияс" (Paginas Amarillas), осем от всеки десет търсения в телефонния указател са завършвали с обаждане към малка компания. „Пайрътс кейв чандлъри" (Pirate's Cave Chandlery) - английска фирма, доставяща стоки и оборудване за корабоплаване, в която работят шест души, е открила свой собствен уебсайт преди месец, но не възнамерява да напуска „Жълти страници" поне засега, тъй като много хора все още нямат компютри, а компанията не би искала да ги загуби като клиенти.
събота, 7 юни 2008 06:38:15
събота, 7 юни 2008 г.
Интернет заплашва жълтите страници
Етикети: в. Банкер
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар