събота, 7 юни 2008 г.

Размисли и страсти

Капитал - 44 стр.
Размисли и страсти



В началото бе Слави.
Преди няколко години той беше първият голям, независим телевизионен продуцент. След това за доста дълъг период компаниите, които произвеждаха външни продукции за телевизиите, бяха не повече от две и дълго време конкуренцията беше между Слави, Sia Advertising и Global Films. Постепенно обаче този пазар се разви и сериозните играчи в него станаха няколко.
Драматичните раздели от последните седмици между съдружници в тв продуцентския бизнес създадоха впечатлението, че той се променя - някогашните големи вече не са сами. И вече не са толкова големи.
След като бяха заедно в бизнеса 10 години, Слави Трифонов и неговият сценарист и съдружник Росен Петров се разделиха. Прогнозите за Росен Петров пък са, че той ще създаде собствена продуцентска компания, а от bTV и "Нова тв" дават ясни индикации, че биха работили с него. "Седем осми" доказа, че създава добри продуценти, такъв е примерът с Евтим Милошев, който, преди да създаде собствена компания, работеше за "Шоуто на Слави".
Другата емблематична раздяла в тв продуцентството е между Нико Тупарев и съдружниците му от SIA Advertising. Тупарев затвърди позициите си като тв продуцент, след като направи три успешни сезона на Big Brother и два на неговата VIP версия. Оказа се обаче, че раздялата със съдружниците му е раздяла и с формата. Причината не стана съвсем ясна, но очевидно преговорите между него и "Нова тв" в лицето на Павел Станчев са били трудни. "Между два тв сезона винаги се водят преговори, прави се равносметка на изминалия сезон и се планира. В този аспект е възможно да настъпят промени, ако страните не се споразумеят", коментира дипломатично програмният директор на "Нова тв" Павел Станчев. Според него "проблемът на пазара е, че телевизиите са много повече от продуцентските компании. Всички те искат да инвестират в качествено съдържание и обикновено работят по няколко големи проекта. Телевизиите имат нужда от някакъв ексклузивитет, когато работят с даден голям продуцент", допълни Станчев.
Каквато и да е истината, размириците и разделите доказаха, че пазарът на продуцентски услуги има нужда от нови играчи, защото телевизиите и амбициите им са много, а продуцентските компании способни да работят по големи проекти - малко. Двете частни национални телевизии bTV и "Нова тв" вече влизат в схватки за възможността да работят с най-добрите в бизнеса, при това приоритетно, но очевидно вече е отминал и периодът, в който пазарът е ясно разпределен на зони - Нико Тупарев например да не може да работи с никой друг освен с "Нова тв", а пък Слави Трифонов е само за bTV.
След раздялата Слави - Росен, Нико - SIA ще има още две нови компании, които обещават да създават силни проекти. От тази ситуация ще спечели, "който излезе с по-рейтингови програми, както обикновено, ще е печелившият. Разместванията нагнетиха страстите, уголемиха амбициите на продуцентите да се доказват отново и ето ги - свежи и нахъсени влизат в новия сезон, което е добре дошло и за телевизиите, и за зрителите. Що се отнася до падане на цените, тази посока на развитие на нашия пазар е напълно нелогична и затова невъзможна. Цените постоянно се качват и ще продължават да го правят, и това не е страшно, докато следват логиката на пазара", коментира програмният директор на "Диема" Олга Лозанова. По малките тв канали като TV7, "Диема" и амбицираната да стане четвърта национална телевизия ТВ2 са привлекателни места за реализация на продуцентски проекти и вече го доказват.
Според програмният директор на bTV Апостол Пенчев е възможно да "дойде момент, когато телевизиите ще трябва да създадат и собствени продуцентски звена, защото е по-добре да се инвестира повече в продукт, а не в нарастващи продуцентски печалби. Телевизиите имат нужда от повече собствено изковани лидери на продуцентско ниво. "За мен не е положителен фактът, че продуцентите не инвестират в обучението на екипите си и това ще създава проблеми при старта на амбициозни проекти като създаването на местни сериали", коментира председателят на борда на директорите на "Нова тв" Силва Зурлева. Според Пенчев рискът пред новите сериали също е "липса на кадри, база и традиции. Всичко се създава от кота нула, а се сравнява с образци, произведени от много напреднали държави. За да има реални постижения, са необходими години обучение и натрупан опит. Зад "Отчаяни съпруги" например стоят 60 години традиции, опит и безупречен професионализъм", коментира той.
Краят на независимите продуценти, разбира се, е все още далеч. Освен че телевизиите са задължение от медийния закон да отделят твърд процент от програмата си за тях (10%), услугата, която те предлагат, все още е смислена. Сигурно е обаче друго. Пазарът на външни продуценти вече е толкова конкурентен, че те са загубили някогашната си власт да диктуват тв модата.
Отсега нататък тонът в ефира все по-често ще се задава от телевизиите...
събота, 7 юни 2008 06:37:55

Няма коментари: