вторник, 17 юни 2008 г.

Провокативните рекламни акции на пътя - за или против

Класа - 11 стр.
Провокативните рекламни акции на пътя - за или против

Соня СТАМБОЛИЙСКА

"Сезонът на дините", както промотира една рекламна кампания, дойде. С него в телевизионния ефир и билбордовете в големите градове отново нахлуха и летните реклами на големите алкохолни марки у нас. Провокативни и разголени хубавици причакват потребителите на водка, мастика и бира от почти всеки ъгъл или във всяка рекламна пауза.Конкурентните водки Flirt u Maiy Jane заложиха на известни личности, докато мастика "Пещера" се обърна отново към попфолк певиците по оскъдно бельо. Някои от рекламите на алкохолните напитки спечелиха вниманието на аудиторията с по-скандалната си визия, други се съсредоточиха върху посланията, но всички разчитат на сексуалния подтекст. Водка Mary Jane, чиито производител е "СИС индъстрис", преди повече от месец пусна спота "Още една добра вечер", в който се разиграва любовен триъгълник. Режисъор и сценарист на клипа са Димитър Митовски и Генчо Генев от "СИА Адвъртайзинг". В ролята на разказвачката Мери е София Василева, позната от тийнейджърското предаване "Споко" и от "Рекламна пауза". Топ-моделът Александър Таков е прелъстителят, а партньорката му не само в рекламата, но и в живота е бразилка. Актрисата Ернестина Шинова пък е шивачка хипи. Този път Mary Jane не предизвиква гнева на СЕМ за разлика от кампанията си през 2004 г.. Тогава надзорниците съзряха в спота "Добре дошли на планетата Мери Джейн" асоциация с употребата на марихуана и глобиха няколко телевизии, излъчили рекламата. Конкурентната марка водка - Flirt на "Винпром Пещера", през 2006 г. заложи на сексапилността на адреналинките от "Господари на ефира" - Яна и Жана, а сега - на Владо Карама-зов и Аксиния. Клиповете "Игра за напреднали" са на TBWA. В единия Златка Райкова от "Островът на изкушенията" и Силвия и Калина от "Градски момичета" се опитват да изкушат водещия на Survivor 2, но вниманието му печели топмоделът Алекс Стоилова в ролята на по-срамежливото момиче. Друг продукт на "Винпром Пещера" - мастика "Пещера", откри сезона на дините, като завъртя в ефир миналогодишния клип с попфолк певиците Емилия и Галена. Във видеото участват и актьорите Атанас Бончев, познат като Наката от предаването "Аламинут", и Станимир Гъмов от "Рекламна пауза". Рекламата стана известна с фразата "Как са напращели?".
Алкохолната напитка преди дни пусна и билборд, на който Галена се появява по "динен" сутиен, а в ръцете си държи диня с изрязан триъгълник. Кампанията се прие нееднозначно и още с поставянето на първите постери из София предизвика струпване на минувачи. Провокативните пана отново възродиха дискусията дали оскъдно облечените дами по кръстовищата не предизвикват повече катастрофи по пътищата.
"В България няма отделен закон, който да контролира търговските послания. За по-скандалните реклами трябва да има ограничения", коментира пред "Класа" бившата депутатка и член на медийната комисия Юлияна Дончева. Според нея за това трябва да следят или общинските съвети в градовете, или да се създаде закон, който да регулира рекламите. На различно мнение е проф. Христо Кафтанджиев, преподавател по реклама в СУ "Св. Климент Охридски" и член на журито на престижния Нюйоркски рекламен фестивал. "Няма смисъл от подобен закон, защото няма да се спазва. Само пълним закони, а после не ги изпълняваме", коментира той, като добави, че за подобни стоки скандалът и сексуалният подтекст работят много добре, защото "психологическият низ на стоката е такъв". В западните страни с тази задача се е заело гражданското общество. В Англия, например, ASA (Advertising Standarts Autority) e независим регулатор, отговарящ за рекламите, промоциите
и директния маркетинг.
Гражданите могат да подават оплаквания за рекламите, които ги притесняват, като след това от регулатора се предприемат съответните мерки. Тази година ASA е спряла излъчването на рекламна кампания, в която тийнейджърки демонстрирали провокативно сексуално поведение. В други страни като Китай, Русия и Саудитска Арабия за регулация на търговските послания са предприети законови мерки.

вторник, 17 юни 2008 05:13:31

Няма коментари: