събота, 21 юни 2008 г.

Първи...във Facebook

Капитал - 48 стр.
Първи...във Facebook



Глобалната социалната мрежа стана канал за реклама на български
Спомням си, че когато за пръв път гледах българска реклама по MTV, първосигнално реших, че е по-вероятно да съм сбъркала канала. Някак си не можех да повярвам, че приятен глас представя продукт на родния ми език в глобалния ефир. Още се сещам и за самия телевизионен спот, както и за спонтанното чувство на национална гордост, която предизвика у мен.
Създателите на първата българска реклама в свръхпопулярната социална мрежа Facebook вероятно разчитат на същия ефект и преимуществото, че са пионери в тази област. И наистина - за около седмица, откакто тече кампанията на рекламната агенция Zed digital Cybermark, част от Publicis Marc Group, събитието намира място в много медии, блогове и т.н. Не е ясно обаче дали появата на тази реклама е толкова ключов момент в развитието на интернет маркетинга у нас. Както и дали би имало някакъв по-особен ефект от повторен опит на конкуренти за представяне във Facebook.
Конкретно
Първата българска реклама във Facebook достигна до нас благодарение на агенцията за интернет маркетинг Zed digital Cybermark в сътрудничество с медийна агенция "Пиеро 97". Кампанията е по поръчка на "Рено Нисан България" и представя новите предложения на модела Renault Symbol. Въпреки че проектът ще бъде запомнен заради използването на Facebook като комуникационна среда, банери има не само в социалната мрежа, но и в много чисто български сайтове, сред които Auto.dir.bg, Dnes.dir.bg, Econ.bg, Mail.bg, Rs-auto.bg, Sportal.bg и Start.bg.
Ако имате регистрация във Facebook и сте потърсили вече въпросната реклама, ще ви дадем жокер - става въпрос за стандартен хоризонтален банер, разположен в долната част на вътрешни страници като тези за Friends Requests, страници със снимки и т.н. Показването му е ограничено само до българските потребители. Освен това рекламата е таргетирана за хората над 25 години - логичната целева аудитория за продавачите на автомобили. Според Иван Иванов, управител на Zed digital Cybermark, минималният процент от импресиите на сайт, който агенцията му купува, е 10% от дневните показвания. Кампанията в социалната мрежа се очаква да продължи до края на този месец. По принцип пиковите месеци за реклами на автомобили са май-юни и октомври-ноември, което може би обяснява и позиционирането на тази кампания във времето.
Да бъдеш първият
Zed digital Cybermark е една от първите агенции в България, специализирани в интернет маркетинг. По думите на Иван Иванов екипът му е провел около 450 онлайн кампании от създаването си през 2000 г. досега. Същата агенция стои и зад дебюта на българска реклама в портала Yahoo - в този случай клиент е Hewlett Packard. Zed digital Cybermark е автор и на първата таргетирана онлайн кампания на "Фикосота Синтез", както и на премиерната българска реклама в пощата на Yahoo, където клиент е телекомът Orbitel.
Според Иванов най-важното в случая действително е, че това е първата наша реклама във Facebook. Това обаче не значи, че социалната мрежа е революционна като среда поне като начин, по който се продава реклама, добавя той. Facebook предлага два варианта за банери - вертикален в страничната лява колона и хоризонтален. Цената се калкулира на базата на брой импресии или на брой кликове. Таргетирането на съобщението лесно може да се управлява по локация, пол, възраст и т.н.
Досега във Facebook
Доскоро социалните мрежи често бяха критикувани, че привличат огромен човешки потенциал, но не могат да въведат печеливш рекламен модел, който да бъде приет добре от потребителската общност. Някои от вариантите са очевидно неуспешни, като например досадните светещи карета, разположени във външните приложения на социалната мрежа. Въпреки че още няма яснота кои варианти биха били максимално близки до нагласите на потребителите, е факт, че освен традиционното продаване на рекламна площ под формата на банери Facebook разполага с друг набор от инструменти за привличане към дадена кауза и за обвързване на хората с нея. Компаниите рекламодатели могат да създадат и поддържат своя продуктова страница, която, освен че дава информация и позволява интерактивност чрез посетителски коментари, е и обвързваща - потребителите са склонни да градят социалния си образ и като стават фенове на марки и личности.
За да се стигне до подобна страница, може да се добави и "навигация" чрез Facebook Social Ads. Такива реклами се позиционират директно в най-използваната част от социалната мрежа - личния News Feed, който проследява активност в приятелския кръг на потребителя, като се обвържат с интересите му или като се появят заедно с известие, че ваш познат е станал фен на същия продукт.
Това, че до момента не е имало други български банери във Facebook, изобщо не значи, че там са липсвали други форми на родна рекламна активност. Многобройни групи за популяризиране на събития като партита, изложби, вело- и екошествия и т.н., имат безплатни страници за разгласяване на своите инициативи. Именно моделът с директна препоръка от познат или word of mouth е голямата сила на социалните мрежи за създаване на обществена нагласа. Освен това няколко приложения предлагат безплатен еквивалент на малки обяви, а на страницата на българската общност от доста време може да видите обяви за продажби, за работа и т.н. Освен тези, които очевидно са просто шега, има и публикувани предложения за работа от сериозни компании, като например агенцията за недвижими имоти Source. Кой знае пък, може би пък точно във Facebook ще срещнете своя следващ работодател...
събота, 21 юни 2008 06:10:37

Няма коментари: