вторник, 4 ноември 2008 г.

Интернет вече избра новия президент на САЩ

Сега - 14 стр.
Интернет вече избра новия президент на САЩ

Деница ТОДОРОВА

MySpace и YouTube изместиха центъра на управление на предизборните кампании от традиционните медии и политическите стратези
Броени часове преди да стане ясно кой е следващият президент на САЩ, интернет потребителите почти единодушно избраха своя победител. Към днешна дата в профила на Барак Обама в MySpace са регистрирани 825 339 души в списъка му с "приятели" и 2 358 168 в профила му във Facebook срещу 215 762 за Джон Маккейн в MySpace и 617 405 във Facebook. Предизборната битка отдавна се пренесе от страниците на USA Today и The New York Times в мрежите на MySpace и Facebook, а медиите обявиха, че това ще са първите YouTube избори в историята. Създателите на най-бързо развиващите се интернет страници приемат със задоволство използването на отрочетата им за агитационната цел въпреки първоначалната им идея да създадат онлайн пространство, където хора от различни държави да завързват контакти и да обменят идеи. А и как не, като засиленият интерес към двата сайта повиши прилива на реклами напук на глобалната финансова криза. Самият президент на MySpace Том Андерсън се ангажира с изграждането на профил на чернокожия политик Барак Обама. Въпреки несъмнената подкрепа на екипа му към кандидата на Демократическата партия той посочи като причина за появата на http://www.myspace.com/barackobama "инициатива на две млади госпожици, които ни умоляваха да създадем страница на любимеца им". Не всичко със сайта обаче беше толкова розово. Оказа се, че потребители са използвали акаунта, за да свалят симпатизантки на младия сенатор от Илинойс, и колкото и невероятно да звучи, много жени са се хванали на флиртовете на мнимия политик. От Facebook също не крият предпочитанията си към кандидата на демократите. Един от четиримата създатели на страницата - 24-годишният Крис Хъгс, призна в интервю за The New York Times, че дори е работил за Обама преди време. Встрани от събирането на привърженици медийните анализатори вече се оглеждат и за по-невидими ефекти от преместването на кампанията в социалните мрежи на интернет, пише Financial Times. "Кандидатите се научиха да канализират силата на интерактивната култура в интернет, но все още не я владеят напълно, нито пък могат да я регулират", казва преподавателят в Масачузетския технологичен институт Хенри Дженкинс. За разлика от обичайните кампании тази не се храни основно от реклама - за агитация в интернет са отишли по-малко от 1% от общите рекламни бюджети на кандидатите. Вместо това тя има нужда от кратки и евтини клипове, които чрез социалните мрежи да стигнат до максимален брой гласоподаватели. В последната седмица например екипът на Обама качва по 20 нови клипа на ден в YouTube.
Лагерът на Маккейн се появи със закъснение на това бойно поле, но напоследък според оценките демонстрира драматично подобрение. Въпреки това и в сайта за видеообмен републиканците губят катастрофално - клиповете на Обама са гледани 77 млн. пъти към началото на октомври при 20 млн. посещения за тези на Маккейн.
Влиянието на интернет върху политическия диалог тепърва ще се анализира. Някои ефекти обаче се виждат и отсега - потопът от клипове например удавя ясните послания. Потребителите на свой ред променят съдържанието и създават пародии, а после ги споделят с приятели, с което изземват контрола на кампанията от авторите й. Изобщо възможността гласоподавателите да гледат рекламни клипове, когато си пожелаят, и да подбират кои от тях да препратят към други хора измества центъра на управлението от традиционните медии и политическите стратези.
В тези процеси падат и жертви. Пародиите по вечерните шоута на Сара Пейлин например се радват на голяма популярност в YouTube и допълнително карат зрителите да търсят в архива други клипове. Така рано или късно всички стигат до катастрофалното интервю на кандидатката за вице по CBS, а тя едва ли си мечтае точно за това.
***
ВЪПРЕКИ КРИЗАТА
Тази кампания доказа, че всичко в Америка е по-голямо, включително и политиката, заключи с малко горчивина британският "Гардиън" тези дни. И се вглежда в рекламните сметки на двамата кандидати за президент. За реклама по телевизията, радиото и даже в компютърните игри Барак Обама е похарчил 3.5 пъти повече от Джон Маккейн по данни на Campaign Media Analysis Group. Всеки ден екипът на демократите дава средно 3.5 млн. долара за реклама, без да се брои безпрецедентният 30-минутен клип, за който по слухове са платени 3 млн. долара на големите тв компании.
Дори когато не плащат, кандидатите владеят ефира. Последният президентски дебат е гледан от над 60 млн. души, а CNN и MSNBC са увеличили аудиторията си в праймтайма със съответно 165% и 81% в сравнение със същото тримесечие на миналата година. Да не говорим пък за ефекта "Сара Пейлин". Нейната реч пред конгреса на републиканците надмина по зрители "Оскарите", откриването на олимпиадата и даже финала на American Idol. Другите големи печеливши са комиците от вечерните шоута. Техният рейтинг порасна покрай кампанията с до 44%, а някои програми регистрираха най-голямата аудитория в историята си. "Изборите се превърнаха в национална мания - даже заклети спортни фенове следят новините, за да видят кой ще спечели", удивлява се продуцентът от MSNBC Бил Улф. На страхотен интерес се радват и новинарските сайтове. За Politico.com увеличението на посещенията е с 219%. Вестниците също имат глътка въздух насред падащите тиражи - сайтовете на LA Times, Wall Street Journal, New York Post, Boston Globe са увеличили посетителите си с около 100%. Какво обаче ще стане, когато изборите свършат днес? Дали рейтингите ще оцелеят? Според анализаторите сайтовете за новини и видеоклипове ще съумеят да задържат част от новите си посетители. Затова днес може би не само Маккейн или Обама ще спечели.
***
Текст под снимка
В YouTube-изборите гласоподавателят може да изтипоса кандидатите във всякакви пародии и да ги разпространи до произволен брой други гласоподаватели.

вторник, 4 ноември 2008 04:02:42

Няма коментари: