Пари - 21 стр.
По-малки печалби, но оставаш на пазара
Боряна НИКОЛАЕВА
Медиите през следващите години ще намаляват - това е сигурно. Мога да се обзаложа за 100 EUR, че след 10 години те ще са наполовина, прогнозира пред в. Пари Ян Кучмаш, регионален мениджър на AMI Communications за България, Румъния и Словакия. В Чехия например преди 10 години имахме 13 ежедневника, а сега са само 6. Процесът така или иначе ще се случи - кризата просто ще го ускори.
Подходът
Когато на пазара има много медии, те не са достатъчно силни, конкуренцията между тях не е голяма и от гледна точка на PR експертите те не са най-добрият начин за комуникация. В Чехия ежедневниците са по-малко на брой. За всеки един от тях работят между 80 и 120 журналисти, а в най-големия са около 150. В най-големите ежедневници в Германия работят между 200 и 300 журналисти. Какво означава това? Колкото повече журналисти има в една медия, толкова повече те се конкурират помежду си и отделят повече време на работата си. А работата на PR експертите e да комуникират много по-прецизно с тях. В страни като България и Румъния комуникацията се осъществява предимно чрез пресконференции и съобщения, в Чехия подходът е различен. Срещаме се отделно с журналистите от вестниците и списанията, имаме и индивидуални срещи с определени представители на медиите. Подходът е по-скъп, но и по-ефективен. Доказано е, че работи и клиентите са готови да плащат повече пари за подобни комуникации, казва Кучмаш. Намаляването на медиите в България ще доведе след себе си и този начин на работа. И телевизиите, и печатните издания ще намалеят. Няма да има голяма промяна единствено при развлекателните списания, които хората четат за забавление.
Печелившите
В нашия район бюджетите не са толкова големи, колкото са в Западна Европа, затова и няма да се наблюдава голям спад. Друга особеност е, че на PR бизнеса в Източна Европа все още не се гледа като на силно маркетингово оръжие и за него не се отделят толкова средства, колкото в развитите пазари. Някои клиенти, които не осъзнават важността на PR, ще орежат бюджетите и ще спрат да комуникират. На другия полюс са клиентите, които разбират важността на PR. Те ще засилят връзката с аудиторията си. Намаляването на бюджетите обикновено идва от централите на компаниите и е валидно за другите пазари, на които те оперират. Имам много пресен пример как се отразява липсата на комуникация между бизнеса и клиентите. Строителна компания продава апартаменти в центъра на Братислава на безумно скъпа цена за пазара там. Клиентът ни се обърна към нас, за да направим кампания, която да промотира продукта. Ние показахме на хората, че цената си заслужава заради прекрасното място, на което се намират апартаментите. Преди няколко месеца обаче бюджетите на този строител за PR бяха орязани и сега хората виждат в офертата единствено високата цена - това не е предпоставка за успешни продажби. Затова не мога да предскажа какво ще се случи с клиентите ни, но има ясни тенденции, валидни за агенциите. В Чехия например заплатите на PR експертите вече спряха да се покачват. Досега те бяха в непрекъснат възход, но тази тенденция ще затихне.
Промените
Този процес, както и възможните фалити на по-малките агенции, е резултат от намалените бюджети. Част от колегите ни се стремят да запазят печалбите си от миналите години. В условията на криза това няма как да се случи, затова част от тях ще затворят врати. Има и други, към тях се присъединяваме и ние, които искат да са на пазара след
10 или 15 години. Ние гледаме напред и осъзнаваме, че печалбите ще са по-малко, но ще продължим да присъстваме на пазара и ще запазим името си.
Рекламата
Рекламният бизнес ще бъде засегнат в много по-голяма степен от кризата. Причината е, че за PR се отделят около 5-10% от бюджета за реклама. Нормално е в такива случаи да се съкращават първо големите разходи. Не трябва да забравяме, че е много важно за кои пазари говорим.
САЩ и Западна Европа например ще бъдат много по-засегнати от Източна Европа.
Комуникацията
Онлайн PR става все по-сериозна част от комуникациите. Той има три нива - комуникация с журналисти от традиционните медии, с аудиторията като цяло и третото, най-сложно ниво е комуникацията с блогърите. Нашият опит показва, че много важно условие за успеха на една интернет PR кампания е връзката с така наречените
лидери, които се ползват с уважение в блог комуникацията, казва Кучмаш. Това е така, защото една от най-силните реклами е препоръката.
Не бива да се забравя, че медиите не са единственото оръжие на PR комуникациите. Вярно е, че до 90% PR е свързан с медиите, коментира Кучмаш. Във Великобритания например само 50% от PR дейностите са свързани с медиите, докато в посткомунистическите държави не е така. Кучмаш отговаря и за кризисния
PR в държавите от групата на АMIC и наблюденията му са, че след промените медийният бизнес изживява бум и непрекъснат възход. В Европа може да се определят 3 нива на развитие на медиите, казва той. Първото е валидно за България и Румъния - тук медиите са много, но нестабилни. Второто е валидно за държави като Унгария и Словакия, където медиите са относително стабилни, и третото ниво са развитите европейски държави - там медиите са малко, но стабилни.
вторник, 24 февруари 2009 г.
По-малки печалби, но оставаш на пазара
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар