четвъртък, 1 май 2008 г.

Сделката за „Hem Инфо"

Капитал - 52 стр.
Сделката за „Hem Инфо"

Асен ГЕОРГИЕВ, Андриан ГЕОРГИЕВ, Лили АПОСТОЛОВА
Как и защо Sanoma придоби 68% от българския онлайн лидер
Въпреки че почивните дни обикновено имат способността да притъпяват интереса на обществото подобни новини, погледите естествено се насочиха най-голямото придобиване в историята на българския интернет.
Според официалната информация за сделката SMI придобива 68% от „Нет Инфо.БГ", като става въпрос за дялове на частни акционери и „няколко компании за рисков капитал". В тях попадат и 17-те процента на съоснователя на дигиталната интернет медия Любен Белов, който окончателно напуска управлението й, както и 33 процента, притежавани от регистрирания в Люксембург „Тайгър холдинг". Според Виктор Пенев, изпълнителен директор на „Нет Инфо.БГ", дялове в компанията запазват само служители, а тези на акционерите извън нея ще бъдат изкупени. „Освен това в договора е предвидена възможност SMI да придобие 100% от акциите на „Нет Инфо.БГ" до 2011 г.", каза Виктор Пенев.
Дискретните преговори за придобиването на „Нет Инфо. БГ" от SMI се водят по-сериозно от края на миналата година. Интерес най-голямата дигитална медийна компания в България са проявили и други западни инвеститори, споделя Виктор Пенев. С одитирани приходи за финансовата 2007 на стойност от 4.6 млн. лева лидерът на пазара на онлайн реклама регистрира ръст от 54% в сравнение с миналата година. Те са генерирани предимно от банерна реклама. Важен е също бурният ръст на местния онлайн пазар - 60% през миналата година, или размер от около 12 млн. лева за 2007 г., според „ИнвесторБГ" АД. Според прогнозите тази година пазарът ще достигне 18-20 млн. лв. Виктор Пенев, който остава изпълнителен директор на компанията и след придобиването от страна на SMI казва, че стратегията на „Нет Инфо" е да задоволява пет основни нужди на интернет потребителя. Това са необходимостта на българските юзъри от комуникация (чрез пощенската услуга abv.bg и софтуера за текстови съобщения АБВ*ICQ), информация (новинарските сайтове netinfo.bg и sportni.bg), търсене (gbg.bg) и социализация (zoom.bg) и още една нова сфера, която за момента е формулирана като „организация на живота". Така че придобиванията на компанията могат да бъдат класифицирани в някое от тези пет направления. Така например в частта социализация/забавление влиза покупката от „Нет Инфо.БГ" на популярния български сайт за обмен на потребителско видео съдържание vbox7.com. Съответно дяловете в svejo.net и lubimi.com са социални мрежи, a bgreporter. com е в частта новини (където съдържанието се генерира от потребителите).
Новата звезда на българския онлайн небосклон Sanoma Magazines International е част от групата Sanoma Magazines, която до момента е представена в България със своето подразделение „Санома Блясък" АД (издател на списанията „Блясък", Cosmopolitan и други). Купувачът е сред най-големите издатели на списания в Европа. Намерението на SMI да навлезе по-дълбоко в онлайн измерението е силно изразено и доказателство за това са няколко други придобивания, които тя реализира в региона. На 9 април Sanona Budapest, също част от SMI и една от водещите интернет компании в Унгария, закупува портала mobilport.hu. С това сайтовете в портфолиото й стават 24. Две седмици по-късно, на 25 април, SMI купува и 55% от руския издател на списания Lux Media, затвърждавайки позициите си по отношение на основния й бизнес. „SMI са лидери на интернет пазара в Холандия и Унгария, в този смисъл „Нет инфо.БГ" се вписва добре в цялостната им визия", коментира за „Капитал" Берт Вихърс, директор „Нови медии" в SMI. „Покупката е част от експанзията на SMI в региона", допълва той. Бъдещето според Вихърс предлага интересни възможности по отношение на интернет пазара, но засега той е пестелив откъм детайли за плановете на неговата медийна група. Това, което заявява със сигурност, е, че няма да има промени в мениджърския екип на „Нет Инфо. БГ". Тази информация бе потвърдена и от Виктор Пенев, които изтъква това като една от основните причини да приеме сътрудничеството с чуждестранния инвеститор, който оставя необходимата свобода за развитието на българската интернет компания. За момента не е планирано сливане между българския издател на списания „Санома Блясък" АД и „Нет Инфо.БГ". Двете компании ще запазят своята автономност. Според изпълнителния директор на „Санома Блясък" Димитър Друмев „основен елемент в стратегията на SMI е да се утвърди като лидер в пазарите, където присъства - както в издаването на списания, така и в интернет пространството". Чрез придобиването на дял в „Нет Инфо. БГ" SMI постига тази своя стратегическа цел на местно ниво и разширява влиянието си извън Холандия и Унгария, където вече е основен играч на интернет пазара.
***
Колко ли струва НетИнфо?
За 2007 г. „Нет Инфо.БГ" отчита 4-6 млн. лв. приходи от продажби и 195 хил. лв. печалба преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). Показателите могат да се съпоставят с тези на един от най-големите конкуренти - „Инвестор. БГ", публична компания със съответно пазарна цена на акциите. Така оценката на „Нет Инфо.БГ" попада в доста широки граници - на база приходи тя достига 49 млн. лв., но на база EBITDA е под 10 млн. лв. Като се има предвид, че приходите в последните години растат стабилно с по над 50% (а за 2006 г. с над 100%) и „Нет Инфо.БГ" е лидер по пазарен дял в онлайн рекламата, оценката на компанията отива no-скоро в горния край на диапазона. Още повече че въпреки нетната загуба за 2007 г. (близо 500 хил. лв.) компанията стои оперативно добре и генерира положителен паричен поток от основната дейност. Дори при по-скромни темпове на растеж през следващите години това предполага стабилен паричен поток, респективно по-висока оценка.
***
12 млн. лв. е размерът на българският пазар на онлайн реклама по данни на интернет компанията Инвестор БГ.
***
4.6 млн. лв. са одитираните приходи на „Нет Инфо.БГ" за 2007 г. Това е 54% ръст спрямо предходната година.
четвъртък, 1 май 2008 03:42:55

Няма коментари: