вторник, 23 декември 2008 г.

Глобалните разходи за реклама ще се свият през 2009 г.

Дневник - Компании&Финанси - VI стр.
Глобалните разходи за реклама ще се свият през 2009 г.



Задълбочаващата се финансова криза в САЩ ще доведе до глобално намаляване на разходите за реклама за първи път от 2001 г. насам, съобщи агенция „Блумбърг”, като цитира прогнози на две от големите комуникационни компании - „Зенитоптимедиа” (ZenithOptimedia) и „Интерпъблик груп” (Interpublic Group of Cos.). Според очакванията на „Зенитоптимедиа” инвестициите в реклама през 2009 г. ще са 490.5 млрд. долара, като в САЩ те ще намалеят с 6.2%. През октомври компанията очакваше ръст на пазара за 2009 г. с 4%, а още по-рано -през юни, прогнозите сочеха скок на инвестициите с 6%. Прогнозата на „Зенитоптимедиа” за глобалния рекламен пазар през 2008 г. е ръст от 1.3%, което се
равнява на 491.6 млрд. долара. Според Робърт Коен от „Интерпъблик груп” глобалните разходи за реклама през 2009 г. ще намалеят едва с 0.2%, но в САЩ свиването ще е с 3%. По-рано през декември инвестиционната банка „Мерил Линч” прогнозира, че рекламният пазар в САЩ ще намалее с 4.2% през 2008 г. и с 5% през следващата. В същото време очакванията на компанията са 2008 г. да приключи с увеличение на глобалните комуникационни разходи с 0.4%, а през 2009 г. те да намалеят 1.6%. Като главна причина за това се посочва намаляването на рекламните бюджети на автомобилната индустрия, където разходите ще се свият с цели 15%.
Специалистите все пак уточняват, че свиването на разходите през 2009 г.
няма да е толкова жестоко, както през 2001 г., когато медийните компании губеха заради появата на ин-тернет като конкурент в привличането на рекламодатели, а също и заради атентата от 11 септември, когато много компании преразгледаха бюджетите си за последното тримесечие на годината. Тогава глобалните разходи за реклама спаднаха с 3.6%. Друга разлика с 2001 г. е, че развиващите се региони са способни да компенсират загубите в развитите държави, поясняват експертите. Според очакванията в Латинска Америка обемът на рекламния пазар ще нарасне с 15%, а в Африка и Близкия изток - с 11%. Въпреки неблагоприятните прогнози очакванията са инвестициите за реклама в интернет да продължат да нарасват с 18% както в САЩ, така и в световен мащаб. Телевизионната реклама, която в Америка заема най-голям дял от пазара, ще намалее с 6.7%, а разходите за списания - с 5%. Рейтинговата агенция „Фич” също потвърди прогнозата, че 2009 г. ще е най-лошата за рекламния пазар от 2001 насам. Като причина отново се посочва автомобилният бранш, който осезателно ще намали комуникационните си разходи. Много компании са принудени да осигурят запазване на капиталите си и ликвидност и няма да се стремят да увеличават продажбите си, поради което и няма да рекламират усилено, обясняват от „Фич”. Това ще се прояви най-вече и сред големите търговски вериги, финансовите услуги, авиокомпаниите, хотелите.

Няма коментари: