четвъртък, 25 декември 2008 г.

Търговците са най-търсени кадри за декември, фокусът пада и върху рекламата

Инвестор - Имената на бизнеса
Търговците са най-търсени кадри за декември, фокусът пада и върху рекламата



Най-търсените кадри през месец декември са търговците, сочи проучване на Инвестор сред компаниите за подбор на персонал. Търговци се търсят най-вече в сектора на бързооборотните стоки, където има складирана стока, която трябва да бъде пласирана, както и в логистиката (мениджъри, асистенти). През месеца има непопълнени позиции за мениджъри отдел “Международни продажби”.
ИТ специалистите отново остават сред най-желаните за попълване от работодателя позиции за месеца. Търсенето в тази сфера е насочено предимно към Java - програмистите (най-вече J2EE), разработчиците на софтуерни продукти от различен вид, консултантите в областта на SAP ситемите и специалистите по контрол на качеството (QA).
През декември продължава засиленото търсене на строителни инженери, както и на финансисти. Сред свободните позиции за строителни инженери се нареждат такива за конструктори и главни инженери. Сред финансистите най-търсени са финансовите контрольори и счетоводителите.
Сред най-желаните за попълване позиции този месец попадат застрахователните агенти, технически и административни асистенти, машинните оператори в производството, работниците в текстилната промишленост и общите работници в производството. Продължава търсенето на работна ръка в областта на: ел.техници, стругари, топлоенергетици, шлосери, сервитьори, кроячи. През месеца силно внимание се обърна и на рекламата.
От Manpower прогнозират че през януари ситуацията на пазара на труда ще е малко по-премерена. От компанията посочиха, че всеки ще може да си намери работа, но това ще става много бавно.

вторник, 23 декември 2008 г.

Глобалните разходи за реклама ще се свият през 2009 г.

Дневник - Компании&Финанси - VI стр.
Глобалните разходи за реклама ще се свият през 2009 г.



Задълбочаващата се финансова криза в САЩ ще доведе до глобално намаляване на разходите за реклама за първи път от 2001 г. насам, съобщи агенция „Блумбърг”, като цитира прогнози на две от големите комуникационни компании - „Зенитоптимедиа” (ZenithOptimedia) и „Интерпъблик груп” (Interpublic Group of Cos.). Според очакванията на „Зенитоптимедиа” инвестициите в реклама през 2009 г. ще са 490.5 млрд. долара, като в САЩ те ще намалеят с 6.2%. През октомври компанията очакваше ръст на пазара за 2009 г. с 4%, а още по-рано -през юни, прогнозите сочеха скок на инвестициите с 6%. Прогнозата на „Зенитоптимедиа” за глобалния рекламен пазар през 2008 г. е ръст от 1.3%, което се
равнява на 491.6 млрд. долара. Според Робърт Коен от „Интерпъблик груп” глобалните разходи за реклама през 2009 г. ще намалеят едва с 0.2%, но в САЩ свиването ще е с 3%. По-рано през декември инвестиционната банка „Мерил Линч” прогнозира, че рекламният пазар в САЩ ще намалее с 4.2% през 2008 г. и с 5% през следващата. В същото време очакванията на компанията са 2008 г. да приключи с увеличение на глобалните комуникационни разходи с 0.4%, а през 2009 г. те да намалеят 1.6%. Като главна причина за това се посочва намаляването на рекламните бюджети на автомобилната индустрия, където разходите ще се свият с цели 15%.
Специалистите все пак уточняват, че свиването на разходите през 2009 г.
няма да е толкова жестоко, както през 2001 г., когато медийните компании губеха заради появата на ин-тернет като конкурент в привличането на рекламодатели, а също и заради атентата от 11 септември, когато много компании преразгледаха бюджетите си за последното тримесечие на годината. Тогава глобалните разходи за реклама спаднаха с 3.6%. Друга разлика с 2001 г. е, че развиващите се региони са способни да компенсират загубите в развитите държави, поясняват експертите. Според очакванията в Латинска Америка обемът на рекламния пазар ще нарасне с 15%, а в Африка и Близкия изток - с 11%. Въпреки неблагоприятните прогнози очакванията са инвестициите за реклама в интернет да продължат да нарасват с 18% както в САЩ, така и в световен мащаб. Телевизионната реклама, която в Америка заема най-голям дял от пазара, ще намалее с 6.7%, а разходите за списания - с 5%. Рейтинговата агенция „Фич” също потвърди прогнозата, че 2009 г. ще е най-лошата за рекламния пазар от 2001 насам. Като причина отново се посочва автомобилният бранш, който осезателно ще намали комуникационните си разходи. Много компании са принудени да осигурят запазване на капиталите си и ликвидност и няма да се стремят да увеличават продажбите си, поради което и няма да рекламират усилено, обясняват от „Фич”. Това ще се прояви най-вече и сред големите търговски вериги, финансовите услуги, авиокомпаниите, хотелите.

Силвия Николова, изпълнителен директор на рекламна агенция JNL+: Добрата идея e основата на всяка успешна кампания

Пари - 27 стр.
Силвия Николова, изпълнителен директор на рекламна агенция JNL+: Добрата идея e основата на всяка успешна кампания

Боряна НИКОЛАЕВА

Слоганът ни е Да възвърнеш инвестициите благодарение на идеите
- Получихте награда, която отбелязва бурното развитие на агенцията за скромния срок от 2 години. На какво отдавате успехите си?
- Българската търговско-промишлена палата отличи Джей Ен Ел Плюс Юръпиън Адвъртайзинг Ейджънси с първо място сред фирмите в категорията Топ 50 фирми с приходи от продажби през 2007 г. до 3900 хил. лв., класирани по изменението на приходите от продажби. Критериите, които палатата използва, са класически и безпристрастни и са изключително от икономически характер. Те се прилагат в световните класации на Форбс и Форчън. Ето защо това отличие е голямо признание за JNL+ и усилията, които положихме през миналата година. Успехът се дължи на балансираното съчетаване на международния опит на колегите от Гърция, на задълбоченото познание за спецификите на българския рекламен пазар и умелото управление на финансите. Ключов момент за развитието на JNL+ бе спечелването на конкурс за пълно рекламно обслужване на Alpha Bank България, което даде огромен тласък на агенцията и спомогна за реализирането на голям обем от продажби. Заслуга за успеха на JNL+ има доверието, което ни гласува ръководството на банката.
- Вие сте част от гръцката рекламна агенция JNL+. Различава ли се по нещо фирмената ви философия?
- Предпоставка за успешното ни развитие са фирмената философия, политика и култура, които следват всички представителства на агенцията. Слоганът на JNL+ е ROI х ROI (Return On Investment by Reason Of Ideas) - Да възвърнеш инвестициите благодарение на идеите. Всички ние, които работим в JNL+, се борим за завладяването на нови пазарни позиции и територии на нашите клиенти с всички изразни средства, които ни позволява рекламата. Ние вярваме, че добрата идея е основата на всяка успешна кампания - тя може отлично да въведе и да лансира даден продукт, бранд или услуга. Ето защо наричаме себе си Creative fighters или кре-ативни борци и вярваме, че носим сърцето на боец и финеса на творец, като визуализираме себе си с бразилския боен танц капоейра. Робите в Бразилия не са имали право да упражняват бойни изкуства, затова са ги завоалирали в танц. Така се е зародила капоейрата.
- Как оценявате нивото и развитието на рекламния бизнес в България?
- Рекламният бизнес е следствие от развитието и израстването на икономиката. Рекламата не е изолирано звено от бизнеса, а по-скоро негово огледално отражение. Появата на интересни продукти и услуги провокира създаването на успешни и оригинални кампании. През изминалите година-две се наблюдава застой в продуктовата гама, което води до ограничаване в развитието на рекламния бранш. Въпреки това забелязвам все по-впечатляващи рекламни послания, което означава, че рекламата в някои отношения изпреварва бизнеса като цяло. Вместо да бъде следствие, тя се превръща понякога във водещ фактор за налагането на марка, продукт или услуга. Ето защо смятам, че съпоставена с бизнеса като цяло, рекламата в България е на високо и съизмеримо със световните стандарти ниво.
- Каква беше изминалата 2008 г. за рекламния бизнес?
- Динамична и като цяло успешна. Беше много интересна година, с редица стойностни социални и комерсиални кампании. Много рекламни агенции направиха качествени, работещи и стилни кампании в различни сфери. Това показва, че обществото ни пораства. С всяка изминала година се забелязва израстване на рекламния
пазар в количествено и качествено отношение, т.е. нарастват бюджетите като цяло и паралелно с това се усъвършенства креативното мислене. Ако направим паралел с гръцкия, ще забележим, че те отдавна са минали по този път и ние за 2 години правим това, което те са направили за 5-6. През изминалите 12 месеца имаше голямо движение в областта на медиите, а това се отрази и върху рекламата, защото все пак нейната основна цел е да стигне до хората. Появиха се нови комуникационни канали, някои от тях сменяха профила си. 2008 г. беше бурна, но даде възможност на много агенции да стъпят на здрави основи и да гледат по-надалеч.
- Има ли нови тенденции, които очаквате скоро да са валидни и за България?
- Не бих казала. Ако трябва да говоря за интернет например, моите наблюдения върху Гърция показват, че интернет комуникацията там е по-зле развита от тази в България. Ние сме интернет нация. Интернет ще продължи да се развива, но сякаш сме изпреварили другите балкански държави.
- Най-големите проблеми или предизвикателства, пред които е изправен браншът?
- Един от проблемите е световната икономическа криза. Другият проблем са усъвършенстването на законодателството и въвеждането на саморегула-цията. Това е начин хората в бранша сами да се сезират за това дали една реклама е подходяща или не от етична гледна точка. Когато рекламата е готова, тя се пуска за одобрение в общността. Този подход е въведен в цяла Европа и работи успешно.
Надявам се догодина да стане факт за целия бизнес у нас, не само за Сьюза на пивоварите, където се практикува и в момента. Предизвикателство за ре-кламистите е и създаването на стройна и единна система за отчет на ефективността на кампаниите, независимо дали те са рекламни, PR или BTL.
- Какви са очакванията ви за 2009г.?
- Предстои трудна и интересна година, която ще изправи българския бизнес пред нови предизвикателства. България преживя няколко кризи в годините на своето демократично развитие, което направи българския бизнес по-далновиден и стабилен. Очаквам през 2009 г. да станем свидетели на нов етап в развитието на политическия маркетинг и като цяло окрупняване на бизнеса. Във време на криза има два типа реакции: първият е да се свиеш и притаен да чакаш да отмине, а вторият е да анализираш ситуацията, своите силни страни, предимствата и възможностите и да акцентираш на това, което би имало успех за момента. Нашата агенция майка JNL+ е създадена по времето на Втората световна война през 1941 г. и Се е развивала независимо от различни финансови, политически и икономически бури и кризи. Ето защо вярвам, че ще успеем отново да намерим подходящата формула за оцеляване не само за себе си, но и за нашите клиенти.
- Финансовата криза ще се отрази ли на рекламния бизнес?
- Финансовата криза вече се отразява на рекламния бизнес. Едно от първите звена, които се съкращават, са средствата за реклама. Фирмите ще започнат да редуцират рекламните бюджети и да изискват от агенциите да постигат с минимални средства максимален резултат. И досега беше така, но днес тази тенденция ще се задълбочи. Клиентите ще стават все по-прецизни при изразходването на рекламните бюджети, ще търсят правилно и точно таргетиране на кампаниите като цяло.
- Ще продължи ли окрупняването на агенциите и навлизането на нови играчи на пазара?
- Възможно е окрупняване, сливане на агенции и фирми, както и обединяване на усилията при реализирането на. различни кампании и проекти.
***
ОТ ПЪРВО ЛИЦЕ
- Силвия Николова е родена в Монтана.
- Завършила е музикално училище в Котел и Националната академия За музикално и танцово изкуство в Пловдив, специалност диригент на народен хор и оркестър.
- Притежава магистърска степен по маркетинг.
- Работила е като музикален педагог в Монтана, директор на кабелна телевизия Огоста, PR специалист в АРА мюзик и маркетинг директор на варненския Канал 8.
- От 1 юли 2006 г. е съуправител на JNL+.
***
Фирмено CV
- JNL+ European Advertising Agency зае първо място в класацията на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) в категория Топ 50 фирми с приходи от продажби през 2007 г. до 3.9 млн. лв.
Заради 139 пъти увеличение по показателя. - Агенцията е създадена през 2006 г. като официално представителство на първата рекламна агенция в Гърция JNL+, която разполага с мрежа от офиси в Гърция, Кипър и Румъния.
- Портфолиото на JNL+ European Advertising Agency включва пълен обхват от услуги в рекламни направления като криейтив, корпоративна идентичност,
дизайн на продукти и реклами за електронни медии.
- Агенцията реализира кампании в сферата на банковото дело, модата, търговията и фармацевтичната индустрия.

Google натрапва своя браузър Chrome

News.bg - У нас
Google натрапва своя браузър Chrome



Google доста агресивно се опитва да наложи своя браузър Chrome, след излизането на първата официална версия на програмата, съобщава PCworld.bg. Сега браузърът ни се натрапва и при инсталиране на популярния софтуер Google Earth. При това, възможността за „инсталиране на браузъра Chrome за Windows" е включена по подразбиране. Отметката може да бъде премахната, но Google е наясно с това, колко потребителя ще натиснат на „съгласи се и инсталирай", без да си направят труда да прочетат съдържанието на страницата. Преди този трик се използваше от компанията и за налагане на Google Toolbar (отново заедно с Google Earth). Подобни хитринки са забелязани и от страна на Microsoft, която помести реклама на своя продукт Silverlight на всички страници на Microsoft.com. Компанията Sun също прилага този метод - при обновяването на JRE предлага да си инсталирате OpenOffice.org. Да се надяваме, че Google все пак има чувство за мярка и няма да ни се наложи да си инсталираме Chrome, за да използваме търсачката на компанията.

понеделник, 22 декември 2008 г.

СЕМ създава експертен съвет, свиква публична дискусия

Класа - 11 стр.
СЕМ създава експертен съвет, свиква публична дискусия



Експертен съвет като консултативен орган към Съвета за електронни медии (СЕМ) създава регулаторът във връзка с проблемите за враждебната реч и езика на омразата в медиите. Това стана ясно от декларация на СЕМ, която съветът прие на извънредно заседание в събота. В експертния съвет ще бъдат поканени за участие известни експерти от различни области на обществения живот. Като друга мярка регулаторът организира публична дискусия на тема "Враждебната реч и езикът на омразата в електронните медии". Тя ще се проведе на 15 януари 2009 г. в заседателната зала на БТА. В обсъжданията ще се включат всички заинтересовани организации. В декларацията на регулатора се посочва още, че проблемът с езика на омразата в медиите би могъл да се реши единствено с общите усилия на операторите, регулаторните органи и неправителствените организации.

“Монитор” и “Телеграф” с награди от МВР

Монитор - 10 стр.
“Монитор” и “Телеграф” с награди от МВР



"Монитор" и "Телеграф" обраха по-голямата част от тазгодишните награди на МВР. Двата вестника бяха отличени с призовете PoliseR, които бяха раздадени на журналистите по време на коледното тържество на силовото министерство.
"Телеграф" бе отличен с първа награда в категорията "Екшън трилър" за заглавието "Скелетът от асансьора умрял от любов, полицаите ще умуват за пола" заедно с вестник "Експрес" за "Клиент вади око на крадлива проститутка".
"Телеграф" взе награда и в класацията "Приложна анатомия" за "Миски духат на полицаи".
Високотиражният вестник бе отличен и за заглавията "Полицайки скриха топките на мъжете" и "Без КАТ при леко чукане".
Компания на "Телеграф" най-често правеха "Монитор" и "Експрес". След като МВР раздаде първите по рода си награди за журналисти, министър Михаил Миков заяви, че ще внимава какво говори.
"Никога не съм предполагал, че ще дам толкова идеи за заглавия, които сега звучат смешно. Занапред ще си меря думите", през смях обясни Миков.

Марк Зукърбърг превърна „Фейсбук" в бизнес за милиарди

24 Часа - 22 стр.
Марк Зукърбърг превърна „Фейсбук" в бизнес за милиарди



Преди 4 г. Марк Зукърбърг е обикновен сту-.дент в Харвард. След две години зарязва следването, за да се посвети на голямата си страст -програмирането. Само след още 2 г. сп. "Форбс" го обяви за най-младия милиардер в света, който сам е заработил състоянието си. Това стана през март 2008 г., два месеца преди да навърши 24 г. Уникалното е, че Марк стартира онлайн портала си по време, когато доверието в бизнеса, свързан с интернет, бе сринато след масови фалити на онлайн фирми. Марк тръгва без амбиция да прави големи пари, създавайки сайта за запознанства „Фейсбук". Младежът отдавна се увлича по програмирането и решава да създаде интернет страница по подобие на годишника на Харвард, където всеки свободно може да създаде свой профил и да търси приятели с подобни интереси. Отначало достъпът е само за студенти от Харвард. После „Фейсбук" разширява обхвата си в цяла Америка, за да прекрачи всички граници скоро след това. Доларовият поток потича чак когато милиони потребители от цял свят се регистрират в сайта и създават свои виртуални социални мрежи от контакти и запознанства. Днес сайтьт се ползва от 120 млн. души
и броят им продължава да се увеличава. Някои просто искат да се похвалят с дълъг списък приятели, а за други комуникацията с интересни хора и съмишленици е много важна. Възможностите, които „Фейсбук" предлага на обикновените хора, са много. Регистрацията е безплатна, а на личната си страница всеки може да качва снимки, видео и текстове. На виртуална "дъска" се оставят съобщения, видими за всички. Друга опция е публикуването на блог - онлайн дневник. Освен това потребителите могат да чатят помежду си, без да бъдат видени от нежелани хора. Човек може да покани приятели или групи по интереси за определени събития.
Сайтьт предлага и възможност за публикуване на малки обяви, които могат да бъдат видени само от регистрирани.
Потребителите са разделени в мрежи. Има ученически, студентски, контактни борси, групи на регионален принцип или по професии. През 2007 г. „Фейсбук" се отвори и за програмисти, които гастролират на сайта със свои малки програми. „Ние даваме на потребителите сигурността, че самите те могат да определят какво точно от информацията за себе си, качена на сайта, да разкрият на другите посетители", заявява Зукърбърг. Критиците му, макар и малко, обаче са на друго мнение. На 7 октомври 2007 г. порталът оповести, че пуска индивидуална реклама
до регистрираните. За целта на 60 големи концерни и компании са предоставени лични данни, които освен общите сведения за възраст, пол, хобита, местоживеене съдържат и по-чувствителна информация за политически убеждения, образование и приятелски мрежи и дори за любими филми и книги.
Точно по тази линия идват приходите на "Фейсбук" от рекламодатели. За 2008 г. те ще са около 210 млн. долара. "Какво ще стане, ако си купите от „Амазон" книга "Да живееш със СПИН" и всеки един от твоите приятели узнае за това?", пита
критикът на "Фейсбук" Нейт Уайнър от САЩ. Според него проблемът е, че порталът дава все повече лични данни, чиито автентичност и опазване трудно се контролират. Дори американското разузнаване се възползва от обобщените сведения, натрупани в сайта. ЦРУ използва потребители, обединени в групата "Национална тайна служба", за да вербува бъдещи свои служители.
Самият Марк Зукърбърг изглежда изцяло погълнат само от
който обединява хората по света и провокира активното им участие в създаването на световната мрежа. Той не се е главозамаял от милиардите си, вълнува се основно от развитието на "Фейсбук". Доскоро живеел в скромно двустайно жилище в Сан Франциско. Няма часовник. "Събуждам се сам или някой от фирмата ми звъни, за да пита нещо. Отивам на работа към 10 ч и стоя до късно като повечето служители" - така описва делника си най-младият милиардер. Марк признава, че оценката на богатството му е ориентировъчна, защото акции на "Фейсбук "дори не се търгуват на борсата. Парите му не се намират в трезор, а са част от стойността на сайта, която зависи от много външни икономически фактори. Засега е оценен на 5 млрд. долара. „Майкрософт" обаче купи 1,6% от дяловете за $ 240 млн., а това вдигна цената му поне на теория до $ 15 млрд. Точната стойност ще се разбере, ако на борсата бъдат пуснати акции. Младият Зукърбърг обаче не бърза. Убеден е, че бизнесът с „Фейсбук" тепърва ще се разраства.
" Богаташътсгумените чехли" -така закачливо го описва в. "Зюд-дойче цайтунг" заради пристрастието да ходи с джапанки, макар и на " Адидас". В офиса обикновено е с тях на краката. Дори на публична дискусия Марк се появи с любимите гумени чехли. За младия богаташ удобството е на първо място, тъй като е роден в Ню Йорк в обикновено семейство.
***
Появата на сайта „Фейсбук" е в момент, когато жаждата за комуникация без граници е огромна. Всеки, регистрирал се във „Фейсбук", получава лична страница, на която може да качва свои снимки и видео. В наши дни потребителите на „Фейсбук" са около 120 млн. души. Дневно се качват по 30 млн. снимки.
Сайтьт е преведен на 20 езика. Именно обобщената лична информация за потребителите - възраст, пол, хобита, местоживеене, любими книги, филми, интереси, са ценната стока, която порталът продава на заинтересовани маркетингови фирми и големи компании.

неделя, 21 декември 2008 г.

Absolut създаде първата бутилка, която можеш да съблечеш!

сп. Максим - 109 стр.
Absolut създаде първата бутилка, която можеш да съблечеш!



Известната водка посреща празниците, пременена в текстилна опаковка с 3238 блестящи червени пайети!
По традиция в края на всяка година от ABSOLUT ни изненадват с нова празнична опаковка на своята бутилка, т.нар. втора кожа (second skin). През 2005-а тя бе бяла със снежинки, през 2006-а се появи златистата, а миналата година бе в диско стил. Сега за първи път тази специална опаковка е от текстилна материя. ABSOLUT MASQUERADE е естествено продължение на стартиралата по-рано през годината рекламна кампания, чиито лайтмотив е, че в ABSOLUT-ния свят всичко е възможно. В случая червеното "облекло" ни напомня, че всяка една вечер може да се превърне във вълнуващ маскарад. Проверявай редовно сайта www.absolutwo_rld-bci.com - екипът на ABSOLUT VODKA България подготвя страхотни тематични партита в по-добрите заведения в София и страната. Освободи се от задръжките и се отдай на мистериозността и елегантността, вдъхновени от венецианския карнавал!

Пари при пиари отиват

сп. Тема - 59 стр.
Пари при пиари отиват

Светослав СПАСОВ

Big Brother 4 показа колко е важно да бъдеш със сериозен имиджмейкър зад гърба си. Om bTV научихме, че зрителите предпочитат веселите
Преди дни бизнесменът Константин Хаджииванов, наречен Коце Маца, изброи какво съдържа формулата, която позволява на човек да му е спокойно - добър адвокат, добър счетоводител и добър свещеник. На списъка на Коце Маца може да се вярва, защото е изстрадан от собствен опит. Хаджииваноб не крие, че не обича много-много медиите. Вероятно затова в селекцията му не присъства още една професия, която напоследък гарантира на клиентите нелош просперитет -имиджмейкърът. Без такъв вече дори не може да се спечелят 300 000 лева в Къщата на Big Brother, показа последният сезон на риалитито. Липсата на добър PR край себе си изпита най-силно на собствен гръб финалистката Наталия, видяха зрителите. До средата на решителното шоу миналата неделя шуменката бе на една ръка разстояние от премията. В един момент дори почти докосна парите, стопявайки преднината на победителя Георги от внушителните 60 на 40 до обнадежващите 52 на 48 на сто. В този момент обаче в подкрепа на Наталия реши да се изкаже членът на т.нар. Страшен съд в Big Brother 4 - Ива Николова. Преди да удари едно рамо на Наталия и да я изхвърли от състезанието, Николова вече бе сринала рейтинга на лесбийката Даниела-Манол. „Да не даваме парите на Георги само защото той бил обещал да даде част от тях на Даниела, с които тя да погаси дълговете на задлъжнелия си брат" - започна пледоарията бившият заместник главен редактор на вестник „Монитор". - Това ми прилича на долнопробен пазарлък." Последва срив във вота за Наталия. Негативните гласове срещу нея се увеличиха и когато пийналата състезателка несръчно помоли публиката за помощ. Макар и също на градус, съперникът й Жоро успя доста по-добре да мобилизира аудиторията. В крайна сметка тя подари 300-те хиляди лева именно на него. В полза на градинаря бяха пуснати около 60 на сто от всички над 500 000 sms-a, съобщиха от Нова телевизия. „Big Brother 4 за пореден път доказа, че от PR гледна точка е грешка подкрепата за един човек да се гради чрез обиди и нападки към друг - коментира защитникът на победителя Кристина Патрашкова. Освен на Страшния съд, бившият кадър на „24 часа" бе член и на Великата инквизиция във Vip Brother 1 преди години. - Опитът ми в тези състезания сочи, че ако общественият защитник иска да направи добро на своя човек, той трябва да изтъква неговите силни страни, а не да обижда съперника. Това важи не само за риалити-програмите, а за почти всички публични прояви. Подкрепата на Ива Николова за Наталия щеше да е по-пълноценна не с квалификации от рода на „Жоро ми е един такъв безличен". По щеше да проработи аргументът, че тя е едно добре осигурено, дори богато за българските стандарти момиче, което обаче иска да постигне само нещо в живота. Аз щях да заложа на тази теза, ако на финала трябваше да я защитавам. И щях да я изложа още в самото начало, защото понякога след това разговорът се превръща в едно голямо надвикване." Всеки член на Страшния съд сам е избрал кого да подкрепя на финала, признава Патрашкова. Николова още отначало се проявила като фен на Даниела-Манол, а продуцентът Магърдич Халваджиян - на Наталия. Самата Патрашкова за момент се поколебала дали да поеме нея или Георги. „В крайна сметка избрах Жоро, защото той не скри чувствата си към ромката Таня – пояснява бившата инквизиторка. - Дори и след финала, момчето си призна, че тя не му е безразлична и че вече не са заедно не заради етническия произход, а заради несходството в характерите им. Жестът с обещаните 27 000 лева за брата на Даниела също бе силен коз, който ме накара да предпочета него. По време на дебатите аз често напомнях на хората за това обещание, защото бях сигурна, че то ще развълнува мнозина." Според Патрашкова Big Brother може да се окачестви като пошло шоу, ако зрителите са съсредоточени единствено върху сексуалните закачки между състезателите. От събитията в него обаче може да се направят и сериозни обобщения. „На мен например доста интересна ми беше Иванина, макар че никога не бих си пожелала да защитавам точно нея - признава водещата от TV2. - Мисля, че тя е типичен представител на все по-различимата група на изрусените момичета със си-ликонови бюстове. Начинът, по който разсъждава и действа Иванина, показва как тези момичета търсят реализация в живота. Струва ми се, че за нея оттук нататък ще продължи да се говори, което дава основание на всички останали да се замислим какво е обществото, в което живеем днес." В Big Brother не харесаха нападателните имиджмейкърки, а в Dancing Stars no bTV - амбициозните танцьорки. Ден след като Георги си тръгна с 300 000 лева от Къщата в Нови хан, вокалът на група „Каффе" Орлин напусна магазин „Деница" в столичния квартал „Младост" с 6-килограмова дискотопка. Той спечели приза си в не по-малко люта битка с чаровната и все по-известна актриса Виолета Марковска. Орлин допадна на зрителите, защото демонстрира непринуденост и до известна степен самоирония, коментира след финала водещата Радост Драганова. Виолета също бе любимка, както се видя от вота на полуфинала. Накрая остана втора може би защото и тя, и партньорът й Атанас Месечков бяха леко пренавити. 1 400 000 зрители са гледали 6 неделя последните писъци на Наталия и последните глътки Водка на Георги 6 Къщата на Big Brother 4, съобщиха от Нова телевизия. Почти 2 000 000 пък са си тананикали латинопарчетата от Dancing Stars no bTV. Нова обаче е прибрала повече пари от своето шоу в сравнение с това на конкуренцията, изчисли „Труд" - почти 26 милиона срещу малко над 12 милиона лева. Сметката не отчита направените отстъпки на рекламодателите. 30 секунди реклама в Big Brother 4 струваше 7500 лв. без ДЦС срещу 8265 лв. в Dancing Stars. „Всички видяхме, че това не беше най-силният сезон на Big Brother, докато в същото време екипът на Dancing Stars видя грешките си и успя да ги поправи в движение - коментира конкурентите си продуцентът Магърдич Халваджиян, който тази есен нямаше свое предаване в праймтайма на двете телевизии. - Според мен основният проблем на Big Brother 4 бе прекалено големият брой участници, които влязоха в Къщата - общо 26. Аз самият не успях да запомня имената на много от тях, въпреки че бях част от Страшния съд. SIA трябваше да изписва на екрана имената на състезателите поне месец, за да се ориентира публиката кой кой е. От друга страна, в Big Brother 4 се събраха много колоритни хора, чиито характери обаче малко се припокриха. Така тяхната различ-ност се загуби и предаването до известна степен доби формата на лудница. Продуцентите залитнаха и към свръхрежисиране на събитията в Къщата, като в същото време почти нито една от сюжетните линии не бе разгърната докрай. Резултатът при двата финала показва още, че в момента просто bTV е по-гледаната телевизия. Все още повече хора имат рефлекс нея да пускат вечер."

Телевизия при поискване

IT Forum - 5 стр.
Телевизия при поискване

Ваню КРЪСТЕВ

Когато в забързаното ежедневие искаме да проследим някое интересно телевизионно предаване, разчитаме преди всичко на WebTV - пренос на телевизионно съдържание през уеб, което може да се възпроизвежда на различни мобилни устройства. Но Мрежата като преносна среда за доставка на различни услуги е доста нехомогенна и не предлага достатъчно надеждни механизми за качество, затова основното й предимство си остава преди всичко мобилността.
Когато обаче човек се прибере вкъщи с планове да прекара няколко часа в гледане на телевизия, го интересува не мобилността, а качеството на картината и звука, както и възможността по някакъв начин да може сам да дирижира какво да гледа. В момента телевизионният зрител, освен да изразява предпочитание за някой TV канал (което и без това е трудно поради големия им брой), друго не може да прави. И ако той се разсее за момент, пропусната култовата сцена от филма изчезва безвъзвратно в миналото. А когато при смяна на каналите попадне на интересен епизод, не знае кога е започнал той и има ли смисъл да продължава да го гледа.
Платформите за цифрова телевизия, базирани на IP протокол (IPTV), променят неравенството между зрител и телевизор, а добрата вест е, че компанията Вестител има идеи как всичко това може да се случи. За тях ни разказва Александър Въгларов, изпълнителен директор на дружеството, което е част от семейството на Овергаз.
По-интелигентната навигация
на телевизионното съдържание е в основата на проекта на компанията. Това означава зрителят да може да управлява бъдещето. IP базираните телевизионни платформи предлагат електронен програмен гайд (EPG), който позволява на зрителя да навигира напред в различни телевизионни програми – например ако гледате bTV, но след 15 минути по Discovery Channel започва любимо предаване, телевизорът предупреждава за неговото начало или направо сменя канала. Друго удобство е статус барът с информация кога е започнал даден филм, за да може зрителят да прецени струва ли си да го гледа. Цифровите платформи позволяват и жанрово подреждане на телевизионните програми с информация кои канали излъчват в момента предаване от този жанр (филми, музика, публицистика и т.н.).
Но това не е всичко. Потребителят получава достъп да информационен портал, приличащ на уеб страница и предлагащ новини от различни информационни източници, които се ъпдейтват онлайн. Нещо като добрия стар телетекст, но с много повече опции. През TV портала на Вестител, крайният клиент ще има достъп и до различни тематични онлайн радиа без реклами.
IPTV платформите предлагат и възможност за навигация в миналото (Time-shifted TV). С нея зрителят ще може да гледа новините, излъчени в 20 часа, когато се прибере късно, но иска да проследи интересен репортаж. “Това е на пръв поглед несложна услуга, но всъщност за да бъдат съхранявани предаванията на сървър на Вестител, трябва да има договорка с доставчика на телевизионно съдържание, която касае авторските права”, пояснява Въгларов.
Платформата на Вестител ще предлага и навигация за Video on Demand (видео по поръчка), която ще става в реално време. Това означава потребителят да наема филм за 24 часа или 3 дни (има различни схеми) на определена цена, който да бъде гледан n брой пъти с всички опции, присъщи на домашния видеорекордер (превъртане, паузиране и т.н.). Възможни са дори интерактивни услуги, като коментари, чатове, рейтинги на филмите и т.н.
Достъп до всичко това се получава чрез началната навигационна страница на телевизионния портал на Вестител. Тя позволява персонализация на настройките – ограничаване на достъпа до канали с ПИН код или направо тяхното забраняване на телевизора в детската стая.
Услугата на Вестител не минава през уеб,
а през IP базирани мрежи, направени така, че да гарантират максимално качество. “Такива могат да бъдат мрежите на ISP или телеком оператори, включително и ADSL мрежата на БТК, но всеки от тях трябва да извърши тестове за необходимото качество, за приоритизиране на трафика и т.н., защото повечето мрежи са с концепция за интернет и без преработката им, дори теоретично да имат пропускателна способност за TV услуги, могат да възникнат проблеми”, пояснява директорът на Вестител.
Схемата на компанията за пренос на TV услуги до крайния потребител е да използва изградените мрежи на различни партньори, а IP платформата на Вестител ще им позволи те да развиват собствени услуги. На базата на подобна интеграция може да става и конвергенция на услуги - например партньорът на Вестител може да предложи на крайните си клиенти, когато някой ги потърси на фиксирания телефон, номерът му да бъде изведен върху горната част на екрана на телевизора и с помощта на дистанционното повикването да бъде прехвърлено на телефонния секретар или отказано.
“Избрахме пътят на партньорството, защото нито ние можем да пораснем толкова бързо самостоятелно, нито останалите играчи на пазара. Нашата идея е да консолидираме партньори, които имат желание да предлагат IPTV и на базата на общия брой абонати (в рамките на няколкото броя мрежи) да осигурим не само интерактивно, но и значително по-добро, забавно и интересно съдържание от това, което в момента кабелните телевизии могат да предложат”, коментира Въгларов. Според него проблемите пред IPTV са следните - големите кабелни оператори имат натрупана клиентска маса и собствени ресурси да развиват IPTV, но по-старият стандарт на цифрова телевизия през кабелните мрежи в момента е значително по-евтин за развитие от IP базираната (например крайните Set-Top Box устройства са на по-ниска цена); повечето от домакинствата имат над два телевизора, а цифровата технология налага на всеки да има Set-Top Box устройство, за което трябва да се плаща поотделно; аналоговите кабелни оператори имат много възможности да “поскриват” абонати от доставчиците на телевизионно съдържание и да не плащат за него, и т.н.
Марката Tivia
е регистрирана преди месец и е насочена както към крайни, така и към бизнес клиенти. “Направихме много сериозно социологическо проучване с фокус групи от хора с различен социален статус, възраст и пол, за да проверим дали продуктът, който предлагаме, ги интересува - разказва Людмила Йорданова, ръководител на отдел “Маркетинг Комуникации”. - Нагласите им бяха много положителни, което ни даде самочувствие да продължим напред.”
Засега освен Спектър Нет компанията има втори партньор, с който работи усилено, както и още седем, с които прави интензивни тестове. С три от тях вече е на финалната права - уреждат се отделните клаузи по договорите, разговаря се за цени.
“В момента се опитваме да кажем на потребителите, че такава услуга съществува, защото на базата на сравнително малкия брой абонати, които имаме, не можем да договорим атрактивно съдържание и да доставим по-интересни филми”, пояснява Въгларов. Основният фокус на Вестител през 2009 г. ще бъде да увеличи броя на услугите, които ще могат да се ползват през TV портала и най-важното – да осигури максимален брой партньори, с които да започне да трупа абонати. Паралелно с това ще работи върху осигуряването на добро базово телевизионно съдържание, а в началото на годината ще пусне HD.
В по-далечен план платформата на Вестител ще позволи гледането на телевизионното съдържание да става и върху други устройства – например компютър, но със съответните нива на защита. Това ще става с добавянето на специализирани софтуерни модули (Conditional Access System - CAS), които да отговарят за криптирането и декриптирането на съдържанието. Има няколко световни производители на CAS и определен вид съдържание, като на Sony Pictures, Disney, Warner Bros и др. могат да се достъпват само ако в IPTV платформата на доставчика има подобен софтуер. Той гарантира, че съдържанието ще бъде достатъчно защитено и няма да може да се копира в цифров вид.

Блогърската журналистика -голямото преобръщане

IT Forum - 1 стр.
Блогърската журналистика -голямото преобръщане



За разлика от традиционно най-силната медия - телевизията, интернет е много no-индивидуално насочен, каза медийният експерт и антрополог Георги Лозанов по време на откриването на събитие, посветено на 10-годишнината на Нетинфо. В глобалната мрежа аудиторията не е пасивна, тя не е просто зрител, "Там всеки може да бъде свой програмен директор." Според Лозанов този факт намалява възможностите за манипулация. "Традиционните медии все повече спазват конформистки граници, а рисковите критикуващи послания, казващи неудобните истини, се оттеглят именно в интернет пространството." Появява се т.нар. блогърска журналистика, тоест такава, правена от самите потребители. Той очаква все повече гражданският глас да се чува по този начин, все повече потребителите на журналистиката ще й дават основните послания. Лозанов определи този медиен феномен като изключително голямо преобръщане, което противно на очакванията не крие риск от депрофесионализиране в сферата като следствие. Дори напротив ~ дава шансове за по-детайлен анализ на настроенията и желанията на обществото. "Един журналист може да стане добър само тогава, когато бързо вниква в темата, открива проблемите и това, от което се интересуват хората." Засегната бе и нашумялата тема за брутално пребития пред столичен ресторант Огнян Стефанов, главен редактор на Frognews.bg. Лозанов определи случая като показателен, тъй като е свързан с новата свобода на посланията в интернет. Кои са специфичните проблеми при организирането на отговорността за написаното 8 Мрежата, изброи експертът по медийно право Нели Огнянова. Според нея на първо място е по-сложната връзка между говорещия и получаващия посланията, като често във формулата се намесват и многобройни странични, повече или по-малко дейни участници. Следва липсата на централизиран контрол, както е при телевизията, където е ясно къде точно е редакционната отговорност. На трето място е известната анонимност (и вероятно нарастващата като следствие смелост), която интернет дава на потребителите. Глобализацията също може да бъде разглеждана като пречка. Чие законодателство трябва да се спазва
- това в държавата, където е написано посланието, или там, където е прочетено? Според Огнянова в момента, когато става дума за интернет, често се чуват взаимно изключващи се гледни точки, като веднъж той е определян като терен на шансовете и друг път
- на рисковете. В известен смисъл тази технология може да има двойна употреба. "Въпросът е къде е балансът", заключи тя.

ICYGEN с оперативен мениджър

Computerworld - 17 стр.
ICYGEN с оперативен мениджър



Александър Ценов, професионалист с 14-годишен опит в областта на информационните технологии, пое поста оперативен мениджър на интерактивна агенция ICYGEN. Това е изцяло нова позиция в компанията. Преди да се присъедини към висшия управленски състав на дружеството в началото на месец октомври, Александър Ценов е бил ръководител на звеното за софтуерни разработки в Райфайзен банк и мениджър “Софтуерни разработки” в Брейнсторм. Преди да се заеме с управленска дейност, Ценов е изминал целия път от младши разработчик до лидер на екип в различни развойни технологии. През кариерата си е натрупал сериозен опит в областта на отчетността и изготвянето на финансови отчети, както и в системите за управление на предприятието (ERP). Има дългогодишен опит в управлението на екипи, занимаващи се с програмиране, както и такива отговарящи за бизнес анализ, управление на проекти и поддръжка. Като оперативен мениджър на ICYGEN, той отговаря за всички проекти на фирмата у нас и в чужбина от момента на влизането им във фаза производство до внедряването им при клиента. Негова е задачата да осигури ефективна интеграция между отделните производствени звена на фирмата използващи различни развойни технологии, а така също и да дефинира и оптимизира работните процеси. Александър Ценов е дипломиран магистър по математика и информатика от Великотърновския университет. Той е специализирал в областта на управление на кадри, социален инженеринг, управление на проекти, както и Agile методологии (управлението на проекти в динамична среда). От началото на тази година Ценов е проектен ръководител за гъвкави процеси и методологии (Certified Scrum Master).