събота, 19 април 2008 г.

Събраха 25 000 лева на благотворително ревю


дата : 18 април 2008 г. 16:13 ч.
автор : Весела Софева, club.bg
Водещ на събитието беше чаровната Радост от предаването "Огледала". Снимка: Божидар Тахмисян

Снимка: Божидар Тахмисян


25 000 лв. бяха събрани вчера за абитуриентите без родители на благотворително модно ревю в хотел "Хилтън".

Средствата ще бъдат използвани за закупуване на тоалети, куверти и други разходи за предстоящия бал на абитуриентите-сираци от контингента на Българския Червен Кръст.

По импровизирания подиум се разходиха манекени, облечени в спортно-елегантните облекла на марките Fox и Springfield. Представени бяха и официалните тоалети на Атанас Парушев и модна къща Mon Amour, които превърнаха вечерта в празник на красотата.

Гостите имаха възможност да закупят с благотворителна цел и 3 специални аранжировки от орхидеи.

Ревюто "Пролет в Мото-Пфое" се проведе за дванадесети път. Миналата година бяха събрани 23 234 лв., благодарение на които 44 момчета и момичета се подготвиха за абитуриентския си бал. До сега от благотворителната инициатива са подпомогнати 400 младежи.

И тази година компанията събра свои приятели, клиенти и партньори, които дариха пари, за да зарадват бъдещите абитуриенти.

Домакини на събитието бяха собствениците на Мото-Пфое - Карл Хайнц и Филип Пфое, който сподели с присъстващите: "От самото начало ние работим не само, за да печелим пари, но и за да помагаме". Управителите на компанията Димо Николов и Атанас Фурнаджиев също присъстваха на благотворителната вечер.

Водещ на събитието беше чаровната Радост от предаването "Огледала", а Веселин Маринов зарадва присъстващите с 2 свои песни.

Акцент на вечерта беше и обновеният Ford Focus, чието официално представяне у нас скоро предстои.

Дръж Гергов


Дръж Гергов

Капитал - 55 стр.

Прокуратурата отново се сети за рекламния могул
Необичайно струпване на новини около рекламния могул Красимир Гергов има през тази седмица. Името му присъства в медиите като герой на прокурорско досъдебно производство, нов председател на борда по туризъм и радетел за създаването на министерство по туризма. Не го подминава и светското издание „Слава", което намеква, че Гергов има връзка с водещата на предаването „Цветно" по БНТ Деница, която очаквала дете от него.
Софийската градска прокуратура (СГП) внезапно се присети за рекламния могул и за старо негово прегрешение. Ведомството реши да образува досъдебно производство за подкуп от 425 000 лв., предложени от Гергов на бившия генерален директор на БНТ Кирил Гоцев (в момента той управлява консултираната от могула ВВТ).
По този казус са били образувани три прокурорски проверки през 2006 г., когато в прокуратурата е внесен сигнал от тогавашния главен редактор на вестник „Дума" Евгений Станчев. Преди две години всекидневникът писа, че разполага с два записа на заповед, с които Гергов е предложил на Гоцев подкуп, за да не сключи договор за рекламно време с руската компания „Видео интернешънъл". Записът на заповед бе представен публично от журналиста Кеворк Кеворкян, който твърдеше, че под тази форма Гергов е платил подкупа на Гоцев. През 2006 г. СГП е образувала три проверки по случая, но е отказала да образува производство с мотив, че липсват достатъчно данни за извършено престъпление. По-висшестоящата Софийска апелативна прокуратура е отменила постановлението за отказ и е възложила на градската прокуратура допълнителна проверка. Така преди броени дни СГП е образувала досъдебно производство по случая срещу неизвестен извършител.
След като бе разпространено съобщението на СГП, тръгна слух, че Гергов е получил призовка за разпит веднага след края на пресконференцията, която рекламният бос даде в качеството му на новоизбран председател на Националния борд по туризъм. Пред вестник „Дневник" обаче той ги отрече. „Това са пълни глупости, нямам представа защо точно сега се захващат с този случай.
събота, 19 април 2008 05:42:36

Dir.bg отпразнува 10 години


Dir.bg отпразнува 10 години

today.bg


С пищно парти в столичния „Кемпински-хотел-Зографски” отбеляза снощи 10-годишнината си Dir.bg. На официална церемония бяха връчени номинации за принос към развитието на Интернет бизнеса у нас.
Собственикът на Dir.bg Владимир Жеглов връчи номинации за Рекламодател с най-голям принос на IBM България, Обединена Българска Банка и БТК.
Номинации за Рекламна агенция с най-голям принос спечелиха Инишиатив медия клуб, Сайбърмарк и Media S SMV. Личности с най-голям принос за развитието на Българския Интернет са Иван Иванов – Изпълнителен Директор на Сайбърмарк и Венцислав Костов - Медиа директор „Интернет медии” от Пиеро 97.
Призът за смели графични и издателски идеи, посветени на Интернет рекламата, отиде при Николай Чакъров - Творчески директор на РА Фрийлансер.
Dir.bg посрещна много специални гости и медии на партито, чиито водещ беше Ники Кънчев. Първият изпълнител, доверил се на мрежата за промотиране на свои mp3 - Графа - изпя няколко свои парчета. Въпреки високия градус на настроението по време на музикалните изпълнения, основен момент в официалната част на партито беше конкурсът, организиран от Dir.bg и Astella Atelier.
За Най-красива абитуриентка бе обявена Елена Коларова - красавица, която опровергава напълно мита, че красотата пречи на интелекта. Елена съчетава успешно моделската визия с мечтата да стане океанолог и да изследва неизвестни морски дълбини. Специална награда от организаторите на конкурса - дизайнерски бижута на Astella и излъчване на бала от Dir.bg, спечели Аяда Манчелари.
Специалната награда от световния конкурс Мис Галакси, връчена лично от лицензиантката на конкурса за България Теодора Колчева, спечели Бирсен Мустафова. Бирсен ще участва без кастинг на конкурса Мис Галакси България 2008, част от световната верига конкурси Мис Галакси 2009.
Амбициозната Доника Дончева ще има шанса Dir.bg и Astella Atelier да подкрепят бъдещата й успешна кариера като модел.
18.04.2008
събота, 19 април 2008 00:01:00

Прокопиев ТВ се прави на тайна


Прокопиев ТВ се прави на тайна

Евелина СТРАХИЛОВА
Поглед - 15 стр.

Незнайно защо от медията мълчат като партизани на разпит за старта си
Прокопиевата телевизия се прави на много потайна и крие официалният си старт, въпреки че датата циркулира в публичното пространство от месец насам. Re:TV тръгва на 20 април с авторското предаване на Иван Бедров, а от 23-ти - сутрешният блок, научи ПОГЛЕД от сигурни източници. „Още е рано да обявим точната дата на старта на Re:TV, заяви обаче пиарът на медията Мария Гоцева. - Задържаме нещата. Очаква се това да стане в края на април или началото на май, плюс-минус няколко дни".
Изпълнителният директор на новинарската медия Асен Григоров пък тайнствено каза: „В период на тайна сме. Ще ви дадем знак, когато тръгнем!"
Изглежда обаче, че тайнствеността е основният пиар ход на бъдещата телевизия. За нея се заговори, след като Асен Григоров тайнствено и внезапно напусна сутрешния блок на БНТ „Денят започва". Два месеца по-късно по същия начин Иван Бедров заряза предаването си „Реално" в Би Ти Ви.
Зад Re.TV стои фондация „Граждански медии", създадена през юли 2007 г., чиято цел е свободата на изразяване, разнообразието на мнения и качествената журналистика. Дейността й е финансирана от дарения и по международни програми. Председател на съвета на дарителите е финансистът Светослав Божилов, а членове са Иво Прокопиев, издател на вестниците „Дневник" и „Капитал", и политологът Иван Кръстев.
„Създаването на независима и свободна новинарска телевизия, която да следва световните професионални стандарти и да постигне висок рейтинг, е от ключово значение за развитието на гражданското общество. Фондацията е в обществена полза, a Re:TV е първият й проект", заяви Светослав Божилов.
Електронната медия ще се разпространява по кабел и сателит, а офисът й е позициониран в Парк-хотел „Москва".
събота, 19 април 2008 06:29:50

Каза ли нещо?


Каза ли нещо?

Капитал - 46 стр.

Или защо рекламните и PR агенции не участват в обществените поръчки
Комуникацията между държавните институции и бизнеса често наподобява детската игра на развален телефон. Дали едните не говорят достатъчно ясно или другите не чуват това, което им се иска, е спорен въпрос. Факт е обаче, че добрите намерения се губят по трасето, а на цялата схема с обществените поръчки продължава да се гледа с недоверие.
Подобен сценарий се разигра и около последното мащабно начинание на Министерството на държавната администрация и административната реформа, което обединява седем проекта, финансирани по Оперативната програма "Административен капацитет". По всеки от тях бяха обявени общо девет обществени поръчки, като повечето са свързани с изграждането на новия облик на администрацията и новия й стил на общуване с гражданите. Общата стойност на подписаните вече договори възлиза на 8 376 840 лева без ДДС.
По-малко конкуренция, по-лоши резултати
При всяка една от обявените поръчки веднага прави впечатление обаче или липсата на повече един кандидат, или участието на слабо познати фирми, за една част от които все още няма информация дори в системите АПИС и ДАКСИ. Така на практика се обезсмислят усилията на министър Николай Василев да гарантира прозрачността на процеса чрез разнообразяването на оценяващата комисия с представители от други министерства и експерти от неправителствения сектор. Защото липсата на адекватна конкуренция само засилва подозренията в опороченост на системата.
Самият министър заяви на публичното подписване на договорите със спечелилите конкурсите, че по-малкото конкуренция води до по-лоши резултати. От ведомството са наясно, че бизнесът няма желание да се занимава с държавата във всичките й форми. Юрий Алкалай, директор на дирекция "Електронно правителство", признава, че по неговите два проекта има само два кандидата, които съответно са спечелили, но държи да уточни, че критериите, които са поставени, не ограничават потенциалните изпълнители. Според него проблемът е сложността на самото предложение и усилията, които отнема подготовката на документацията. "Ако аз бях шеф на голяма агенция, дори нямаше да погледна един проект с печалба 20%", откровен е Алкалай.
Горан Ангелов, изпълнителен директор на консорциума "Ай Би Ес Норма", който спечели проекта за изработване на модерна и унифицирана визия на администрацията, се съгласява, че бюджетът не е голям ( 795 000 лева без ДДС е стойността на техния договор) и това крие риск за фирмата изпълнител. Но повдига рамене: "Проектът е отворен, учудва ме фактът, че нямаше конкуренция."
Правилата на коректната игра
Всеки да се застъпва за своите интереси е нормално. Абсурдното обаче е, че проекти, целящи да подобрят комуникацията на министерството, се провалят именно заради лоша комуникация. Така например в конкурса за организиране на събития и изготвяне на печатни и рекламни материали на държавната администрация не се яви нито една от големите комуникационни агенции, разполагащи с ресурса и професионализма да се справят със заданието. Двете фирми, които се конкурират в момента (след като трите останали бяха декласирани заради пропуски в документацията), са издателската компания "Сиела" и нефигуриращата в системата ДАКСИ "Ивент лаб".
Любомир Аламанов, управляващ директор на PR агенция APRA Porter Novelli , обяснява, че имат достатъчно големи и сериозни клиенти и втурването в един проект за държавна институция би довело до неглижиране на традиционните им партньори.
"Не се явявам на конкурси през последната година, защото съм демотивирана да го правя", по-категорична е Михайлина Абрашева, управител на PR агенция i2i communications, която традиционно кандидатстваше по обществени поръчки през изминалите 5 години. Последният й горчив опит със според нея нагласен конкурс за спортния тотализатор миналата година я обезсърчава трайно. Тя смята, че единственият начин да се привлекат отново сериозните агенции за участие е да им се гарантира коректна игра и добавя: "За да си спокоен, че не си се справил, но да имаш мотивацията да го направиш следващия път, трябва да ти се даде възможност да видиш проекта на спечелилия."
Критерият добра цена, според който 50% от оценката се дава за предложената сума, а останалите 50% за техническата оценка, е този, който интересува най-много възложителите от министерството. Но се оказва, че той е пречка за бизнеса. "Ние предлагаме интелектуален продукт и това не можеш да го оцениш с 50% добра цена", недоволна е Михайлина Абрашева. Хората от бранша коментират, че нямат стимул да вложат усилия в добри идеи, защото креативните им концепции се оценяват от юристи и счетоводители.
Галина Чулева, директор "Обслужване на клиенти" от рекламна агенция Leo Burnett Sofia, признава, че през последните години не следят обществените поръчки, но като проблем посочва и липсата на активна и директна комуникация от страна на държавните институции. Последното партньорство на агнецията с държавна институция беше спечеленият преди три години конкурс за туристическа реклама на България, възложен от Държавната агенция по туризъм.
В играта на развален телефон нарушената комуникация води до смешни ситуации, но, ако се стигне дотам българските данъкоплатци да връщат усвоените от еврофондовете пари заради некачествено свършена работа, ще видим кой на кого ще се смее.
събота, 19 април 2008 05:15:23

Всичко постарому



Всичко постарому

Капитал - 44 стр.

Рекламата в столицата няма да бъде регламентирана поне до средата на 2009 г., ега ти
Традициите не са това, което бяха, казваше една популярна реклама.
Не и по отношение на външната реклама в София, където нещата са си все така постарому. В столицата традицията повелява билбордовете да се поставят на общо основание. И най-вече всякакви опити за въвеждане на ред в рекламите из столицата да завършват безславно.
В края на миналата година кметът на София Бойко Борисов с помощта на пълното си мнозинство в Столичният общински съвет успя да прокара наредба, която да регламентира поставянето на рекламните съоръжения. Резултатът трябваше да бъде ясното дефиниране къде може и къде не може да се поставят билбордове, пана и т.н., както и колко трябва да получава общината за рекламната дейност, извършвана на нейна територия. След като в средата на март областният управител Тодор Модев от БСП реши да обжалва наредбата в нейната цялост, засега резултатът е само поредният нормативен акт на общината, представен на вниманието на Административен съд - София.
Според Модев общината няма право да определя "цена за право на рекламна дейност", а само за наем, ако рекламният елемент е поставен върху общинска собственост. От другата страна е кметската администрация, която твърди, че след като се използва градският ефир за търговски цели, трябва да има и съответната такса за това. Странното в случая е, че пряко засегнатата страна в лицето на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) подкрепя общината в това отношение. "Цена за рекламна дейност трябва да се плаща", коментира нейният председател Георги Ненков. БАВР също е подала жалба, но оспорва отделни елементи, а не наредбата в цялост. От асоциацията са недоволни от идеята спирките на градския транспорт да се ползват със специален статут, както и от неясните регламенти при провеждането на конкурси.
Докато страните се разберат и съдът се произнесе обаче, въвеждането на ред във външната реклама на София остава доволно напред във времето, общината продължава да получава неясни суми за рекламната дейност на територията си, а незаконно поставените съоръжения могат да бъдат свалени само от ураганните ветрове, но не и от ясно дефинирани изисквания.
На парче
Първото заседание на съда е насрочено за 30 май. Според администрацията до окончателно решение няма да се стигне поне до края на годината. Процесът ще се проточи още повече, тъй като работата по изработване на схемите за разполагане на съоръженията е спряна. При приемането на наредбата бе решено те да бъдат изработени в шестмесечен срок, договорите с фирмите - да бъдат предоговорени, а незаконните елементи - премахнати.
От администрацията обаче обясниха, че в момента работата е напълно спряна и усилията могат да се окажат напразни, ако съдът обяви наредбата за нищожна. Такава беше и съдбата на предишния текст, който Върховният административен съд отмени през февруари 2007 г. Така продължава да действа старата практика, рекламните елементи да се поставят на парче и без особен контрол от страна на общината. В повечето случаи тя не е уведомявана къде и какво се разполага, коментираха от кметството. Дори и в случаите, когато елементите се поставят на сгради, които не са собственост на общината, те трябва да са съобразени с определени изисквания, тъй като става въпрос за градската среда, към която кметството има определени ангажименти.
Без пари
Другият основен проблем е, че общината продължава да получава неясни суми за рекламната дейност, която кипи на нейна територия. За тази година зам.-кметът по финансите Минко Герджиков беше заложил в бюджета за 2008 г. 15 млн. лв. приходи от реклама. Това обаче няма да се случи, тъй като със спирането на наредбата цените за наем остават същите като преди. А според повечето съветници те са изключително ниски и общината ги събира в малък обем. В момента, ако някой реши да опъне рекламно пано на фасадата на някой жилищен блок, дължи наем само на собствениците. Кметството се радва на приходи само ако съоръженията са на тротоара, например, или на друг общински имот.
Председателят на БАВР Георги Ненков обаче е на друго мнение по отношение на това какво се плаща към момента. По думите му се извършват плащания "и по двете тарифи, въпреки че наредбата е в съда. А целта ни е да се запазят нормалните бизнес отношения с общината".
От друга страна, по думите на общинския съветник Владимир Каролев самата наредба е много сложна за прилагане, а процедурите - тромави. Така дружествата на градския транспорт, които биха могли да получават допълнителни външни приходи от реклама, се оплакаха, че рекламирането по колите на "Автотранспорт" и "Електотранспорт" по новата наредба е възможно само с разрешение на кмета. Те обаче могат да бъдат спокойни и да продължат да действат по добре познатия стар метод, тъй като работеща наредба в скоро време не се задава.
събота, 19 април 2008 05:13:49

Гибона и Топалов грейнаха в реклама


Гибона и Топалов грейнаха в реклама

Тема спорт - 24 стр.

Капитанът на националния отбор по Волейбол Пламен Константинов, бившият световен шампион по шахмат Веселин Топалов и певицата Мария Илиева се снимаха в новите рекламни клипове на Societe Generale Експресбанк. Имиджовата кампания на банката е под надслов „Успяваме заедно" и от скоро се излъчва по родните телевизии. Като популярни имена у нас тримата са най-добрият пример за лични постижения и придават допълнителна стойност на рекламата. Това не е първо участие за Топалов в подобен клип, тъй като той вече се снима за спонсора си „МТел". Гибона обаче дебютира на попрището, където вече стъпи селекционерът Мартин Стоев.
„Стават за актьори, доста добре се справиха и нямахме никакви проблеми с тях. Държаха се приятелски с всички, заради което и снимките вървяха бързо", коментираха от екипа на Валери Милев - режисьора, заснел рекламата.
събота, 19 април 2008 07:03:50

Джъд Лоу, лице на Dunhill


Джъд Лоу, лице на Dunhill

Експрес - 28 стр.

Английската марка за мъжка мода Alfred Dunhill избра за ново рекламно лице актьора Джъд Лоу. Според компанията именно той най-добре изразява ценностите на мъжествения стил, който определя колекцията им. В пролетно-лятната линия на Dunhill се налага бунтарски имидж, дрехите са свежи, но все пак запазват и класическия си елемент.
събота, 19 април 2008 06:22:27

Три години затвор за реклама на анорексия във Франция


Три години затвор за реклама на анорексия във Франция

Новинар - 5 стр.

До три години затвор и глоба до 45 000 евро заплашват интернет доставчици във Франция, които публикуват реклами с много слаби във физическо отношение модели, предаде АФП. Законът бе приет от Националната асамблея (долната камара на парламента), след като тя определи подбуждането към анорексия за престъпление. Според депутатка от управляващото мнозинство публикуването на снимки, изобразяващи прекалено слаби модели, подтиква много момичета буквално да откажат яденето. Това води до заболяването на психична основа анорексия. В момента жените във Франция, които страдат от тази болест, са между 30 000 и 40 000.
събота, 19 април 2008 05:15:17

Microsoft купи компанията Farecast


Microsoft купи компанията Farecast

News.bg

Oт Microsoft съобщиха за закупуването на компанията Farecast, собственик на едноименния портал с информация за пътешественици и туристи(разписания на полети, предлагане на хотели, прогноза за времето и др.), съобщава AP.
Освен това придобитата от Microsoft компания притежава редица технологии за търсене, оптимизирани за туристическия отрасъл.
Стойността на сделката не се съобщава.
Още преди самото поглъщане, през 2007 г. Microsoft и Farecast сa сключили договор, по силата на който данните на Farecast ще бъдат представени в портала MSN в раздел „туризъм".
От корпорацията отбелязват, че сега всички работещи във Farecast стават сътрудници на Microsoft, а всички технологии на Farecast са преминали в собственост на софтуерния гиганта.
По информация на AP, компанията Farecast преди се е наричала Hamlet и е била създадена през 2004 г. с помощта на инвестиционните фондове Sutter Hill Ventures, Greylock Partners и Madrona Venture Group, като за старта й са вложени около 20 милиона долара. 18.04.2008
събота, 19 април 2008 00:01:00

Дарик радио с нов сайт



Дарик радио с нов сайт

Поглед - 15 стр.

Дарик радио обяви старта на най-новия си проект в интернет - Zar.bg. Целта на новия уебсайт е да забавлява и развлича с интелигентна и стойностна информация. От 21 април пък darik.net влиза в международния портал hitotoki.org. Междувременно стана ясно, че тазгодишният конкурс „Мъж на годината" ще бъде финансиран от изпълнителния директор на радиото Радосвет Радев.
събота, 19 април 2008 06:31:03

Бившият маркетинг директор на "Манчестър Юнайтед" Питър Дрейпър: Спортните фенове могат да бъдат най-добрите клиенти


Бившият маркетинг директор на "Манчестър Юнайтед" Питър Дрейпър: Спортните фенове могат да бъдат най-добрите клиенти

Капитал - 47 стр.

"Манчестър юнайтед" пуска безплатно десктоп новинарско приложение за своите фенове." "Манчестър юнайтед" изкупува обратно дела си от Manchester United TV." "Манчестър юнайтед" стартира интерактивна DVD карта за подаръци."
Това е малка част от новините, произведени от може би най-маркетинговия футболен клуб в света. И то само през последните шест месеца. Дълго време отборът държеше и първото място по приходи сред английските клубове, но през 2007 г. бе изместен на втора позиция от "Арсенал".
Един от хората, играли ключова роля в превръщането на "Ман юнайтед" в маркетингова машина за пари, е Питър Дрейпър. Но според него основната заслуга все пак трябва да се отдаде на марката. "["Манчестър юнайтед"] има много интересен микс от умения. Също като самия отбор. Клубът има велика история и наследство, победна история на игралното поле, която е резултат от един определен начин на игра", обяснява Дрейпър. Историята и наследството са важни, но това, което ги превръща в търговска платформа, е съвременната им репутация. Друга голяма разлика между "Манчестър юнайтед" и останалите клубове според Дрейпър е, че те инвестират много повече в нефутболната част от бизнеса, отколкото останалите отбори.
АЗ ОБИЧАМ "Манчестър юнайтед"
Тези усилия в продължение на 15 години превърнаха клуба в добра марка. Но все пак има съществени разлики между нея и брандове като Ikea или Coca-Cola. Най-голямата според Дрейпър е страстта, която, ако бъде развита удачно, може да се превърне в доходоносна връзка между клуба и феновете. "Във взаимоотношенията на повечето марки с техните потребители има рационален (добър продукт на добра цена) или емоционален елемент (добър стил). Докато при футболните отбори преобладава емоцията - АЗ ОБИЧАМ този клуб", казва Дрейпър.
Въпреки очевидните разлики с другите марки и за спортните брандове телевизията ще остане доста важен комуникационен канал. Но, подчертава Дрейпър, мобилната телевизия ще става все по-важна както за феновете /клиентите, така и за собствениците на права върху излъчването на спортни събития. "Телевизията, интернет и мобилните комуникации ще се смесят, за да създадат една нова платформа", смята Дрейпър.
Най-добрите
Маркетинг специалистът казва, че спортните фенове имат потенциала да бъдат най-добрите клиенти на света, но ако правилните продукти и услуги им бъдат предложени по най-адекватния начин. Така, че те да не чувстват, че някой просто иска да им продаде нещо, защото имат някаква връзка с даден клуб или спортно събитие. "Грижата за клиентите е жизненоважна", казва Дрейпър и допълва, че повечето фенове с право могат да кажат, че към тях не се отнасят като към клиенти от десетилетия.
И тъй като не всичко е футбол, в края на интервюто питаме Дрейпър кои са най-важните неща, които ще движат спортния маркетинг през следващите години. Според него няма да има големи размествания в "големите спортове", а футболът ще продължи да доминира. Правата, които се плащат днес за излъчването на спортните събития, ще изглеждат незначителни след 10 години. Тези мероприятия, спортистите и отборите ще носят голяма медийна стойност на марките по света, които се обвързват с тях в различни спонсорства. Накрая той изброява: "Към феновете трябва да се отнасяте като към клиенти. Китай ще спечели голям, световен спортен форум до 10-12 години. Тайгър Уудс е феномен!"
***
Профил
Питър Дрейпър е маркетинг директор на "Манчестър юнайтед" до 2006 г. Той отговаря за глобалния имидж и развитието на бранда на спортния клуб, както и за спонсорските договори на отбора. Дрейпър има общо 23 години опит в спортния маркетинг. Преди "Ман юнайтед" в продължение на 13 години е заемал същата позиция в Umbro - един от най-големите производители на спортна екипировка. В момента работи като консултант на различни компании - от телекомуникации до безалкохолни напитки.
MIF 2
Дрейпър е първият лектор на второто издание на Marketing Innovation Forum, който ви представяме. Събитието, което "Капитал" организира, ще се проведе на 29 май в Народния театър "Иван Вазов". Тази година презентаторите ще бъдат четирима - Дрейпър, съоснователката на веригата заведения Coffee Republic Сахар Хашеми, продуктовият маркетинг мениджър на Google за Европа Шон Корнуел и соченият за баща на партизанския маркетинг Джей Конрад Левинсън. За повече информация - miforum.eu.

Глобулна промяна


Глобулна промяна

Капитал - 45 стр.

Ogilvy поема пълното рекламно обслужване на Cosmote в региона
Най-доброто тепърва предстои. Това е основното послание на мобилния оператор Globul, част от променената преди две години корпоративна идентичност на компанията
И това най-вероятно е вярно, но не и за Ashley&Holmes - гръцката международна агенция, която обслужваше цялата мрежа на Cosmote на Балканите. В България агенцията започна работа за Globul през 2004 г., когато превърна тогавашната агенция на оператора - "Фреш клуб адвъртайзинг", в основа за създаването на българския си офис. Но шокът за Ashley&Holmes - Гърция, е многократно по-голям - компанията обслужва Cosmote от деня на нейното създаване през 1997 г. (Cosmote е част от гръцкия телекомуникационен гигант OTE).
След повече от 10 години съвместна работа обаче OTE организира конкурс за избор на обслужваща агенция (на рекламен език - пич, от английското pitch) на мобилния оператор и веригата магазини Germanos (също част от OTE) и покани пет агенции. От тях на поканата са се отзовали три, но накрая победители са били гръцкият офис на Ogilvy. Тя ще обслужва Cosmote и Germanos в Гърция, Румъния, България, Албания и Македония (досега страната бе единствената, в която Ashley&Holmes не работеха за компанията, там мобилният оператор бе обслужван от местния офис на New Moment New Ideas). Рекламните послания на веригата магазини Germanos досега бяха създавани от DDB Sofia.
Третият губещ от промяната е медиа агенцията Sun Media, част от групата рекламни компании около MAG Advertising на бизнесмена Красен Кралев. Sun Media обслужваше и Globul, и Germanos.
От Globul само потвърдиха смяната, но отказаха да съобщят подробности, тъй като "все още е рано да коментираме бъдещата ни съвместна работа". Компанията е един от най-големите рекламодатели в страната, с 3.8 млн. лева бюджет за пресреклама (според TNS/TV Plan) и 15.9 млн. лева инвестиции в тв реклама (според "Маркет ЛИНКС") за 2007 г.
Управляващият директор на Ogilvy Sofia Екатерина Попова-Тупарева обясни, че практически работата им за Globul и Germanos ще започне през май, като подписаният договор е за две години с опция да бъде продължен още две. Той обхваща създаването на криейтив и медиа планирането и купуване за двете компании. "В различните страни ще се включат и PR, и btl (немедийните активности, под чертата - бел. ред.) в зависимост от готовността на агенциите", обясни Попова-Тупарева. Очаква се първата имиджова кампания, с която Ogilvy - Гърция, са спечелили конкурса, да стартира и тук, а българският офис очаква да получи три брифа (задания от клиента, на рекламен език). Попова-Тупарева обясни, че пропорцията между локално създавани кампании и регионални активности ще бъде приблизително 80 към 20. Тя очаква екипът на агенцията да се увеличи с около 25 души заради новия клиент, с което общият брой служители да наброява 110 души. На въпроса как ще се справят с недостига на хора тя казва: "Знаете ли вица: Вървят по Витошка 3 самураи. Хората ги питат: Кои сте вие? Седемте самураи, отговарят самураите. Е как седем, като сте само трима?! Ми като няма хора... отговарят самураите." Попова-Тупарева признава, че това е сериозен проблем за всички агенции "и може да се превърне в пречка за развитието на пазара. Но ние имаме дългосрочна стратегия за излизане от ситуацията".
събота, 19 април 2008 05:14:37

Бохеми на работа


Бохеми на работа

Капитал - 42 стр.

Хубава работа за тях означава по-малко стрес и повече удоволствие
Работата трябва да бъде предизвикателна, а предизвикателството трябва да бъде забавление. Това гласи корпоративната философия на "Гугъл" - най-уважаваната компания, за която искат да работят най-много американци, според класацията на сп. "Форчън".
Централата на "Гугъл" в Маунтинвю, Калифорния, прилича на колежански кампус.
Средната възраст на хората е под 30 години. Те се движат из Гугълплекс на скейтборд, с тротинетка или в компанията на домашния си любимец, който също е добре дошъл на работа.
Всяко от насядалите край басейна, в креслата и на тревата с лаптоп в скута хлапета може да си позволи спортна кола (но кара хибрид).
Събраните тук блестящи умове са облечени в дънки и суичъри. На тяхно разположение по всяко време са билярдна маса, стена за алпинизъм, масажен стол, фитнес зала, кухня, заредена със закуски, биопродукти и винаги прясно кафе. Накратко, работи здраво и разпускай здраво.
Една от най-страхотните програми в "Гугъл" е онази, която позволява на инженерите да посвещават 20% от работното си време на проекти, които сами си избират. Опитът показва, че освен радост за служителите тази практика носи и добър бизнес - половината от новите продукти, които "Гугъл" пуска, са всъщност резултат от заниманията по 20-процентната програма.
Сега натискаме zoom out и тази идилична картина остава в Маунтинвю, Калифорния.
А ние ще се занимаем с това как се променя представата за работа и как филмовият лаф на обирджиите "парите или живота" в реални условия се превръща в търсене на баланс между двете, даже все по-често е в полза на живота.
Бобо са новите юпита
Бобо е съкращение, измислено от Дейвид Брукс през 2000 г. Той събрал в една дума буржоа и бохем, за да означи една нова социална група - млади градски хора, които говорят като хипита, а живеят като юпита.
Бобо имат добре платена и обикновено креативна работа, която са избрали не заради парите. Парите, които все пак печелят, те инвестират в екзотични предмети, пътуване и създаване на социални мрежи. Общуват активно с приятелите си и дори създават бобо квартали, които веднага можем да познаем из европейските градове - стари райони с интересна архитектура. Бобо превръщат старото в стил, трансформират изоставените халета и заводи в галерии и клубове. Вкусът им клони към ретро шика. Можете да ги разпознаете по леко хипарското облекло, съчетано с gsm последен модел, настроен да звъни като аналогов телефон. Така изглеждат бобо, обобщени от Брукс.
Подобна група бавно, но сигурно се появява и в България.
Изследването "Състоянието на обществото", което анализира процесите, протичащи тук от 2002 г., показва някои изненадващи данни. Те се крият в отговорите на въпроса "За вас лично какво би било по-добре?", при който хората трябва да изберат между две възможности - "повече пари и повече стрес" или "по-малко пари и по-малко стрес".
През 2002 г. избралите второто са 23%, те спадат до 10% през 2006 г., за да достигнат до 16% през 2007 г.
Най-много от хората, които предпочитат работа с
По-малко пари и по-малко стрес
са живеещите в София, с висше образование и доход между 200 и 800 лева на член от семейството.
Въпросът е какво ни разказват променящите се данни.
"Работил съм и като икономист, на високи длъжности, добре платени, с привилегии, но не е интересно. Предпочитам да правя това, което ми доставя удоволствие, за по-малко пари, отколкото нещо, което не ми харесва, за повече пари." Така представя опциите 34-годишен мъж от Бургас.
Изборът на работа очевидно се влияе от много други фактори отвъд парите и стреса - гъвкаво работно време, повече свобода, възможност за развитие, но и интересна работа.
Ето защо все повече хора се опитват
Да превърнат хобито си в работа
Групата е малка (3.7%), но има всички шансове да се разраства и да става все по-влиятелна. Петдесет процента от хората, представени в тази група, са на възраст между 18 и 30 години. (Веднага можем да си представим как разрастването на тази група ще промени офисите и дрескода: костюмите все по-сигурно ще си отиват, уютът все по-уверено ще се настанява.) Спокойно можем да твърдим, че след десетина години точно те ще определят макротрендовете в нашето общество.
Много по-голяма е промяната, която българските бобо ще предизвикат в самата представа за професия. Тя ще се превърне в онова, което ти доставя удоволствие, ще стане част от свободното време. То е най-големият капитал за бохемите на работа. Него не биха жертвали. Те имат нужда от своята свобода, общуването с приятели, грижата за себе си. По това работещите бохеми силно се различават от останалите групи. Вместо да гледат телевизия, те спортуват, сърфират, пият чай и най-важното - непрекъснато са сред себеподобни. Работещите бохеми са потребители на културата много повече от всички останали - четат книги, ходят на театър, кино, концерти.
Това е група на оптимисти, които обаче съвсем не са наивни. Те оценяват позитивно промените, които им се случват, надяват се на още по-светло бъдеще и са готови да проявят снизходителност към настоящето.
Най-важното за тях е качеството на живот
приятно и смислено запълненото време.
Една стара реклама на "Икеа" гласи: "През 1968 променяхме света си, 1986 - да променим дома си". Въпреки че 1986 отдавна отмина, рефлексът да променят дома си е жив сред буржоата бохеми. Заниманието с домакинство едва ли е сред любимите им неща, но превръщането на дома в пространство на артистичен уют със сигурност е. Този факт отваря огромна пазарна ниша. За кафенета, ресторанти и прочее дори няма нужда да говорим. Те се появяват бавно, но сигурно.
За сметка на това новите и интересни промени в градското пространство предстоят. Вместо молове, стъкло, мрамор и метал можем да очакваме появата на малки магазинчета със задушевна атмосфера, а "Чайната" на ул. "Бенковски" и районът наоколо плачат за преобразяване в бобо квартал.
Само политиците нямат какво да очакват. Тази група едва ли може да си намери представител сред партиите в българското политическо пространство. Но тя и едва ли ще си потърси.
събота, 19 април 2008 05:12:52

Над 250 милиона европейци са онлайн редовно


Над 250 милиона европейци са онлайн редовно

Класа - 22 стр.

Над 250 милиона европейци, или почти половината от жителите на Европейския съюз, използват редовно интернет, като 80 на сто от тях имат широколентов достъп. Това е основната констатация в доклада на ЕК за постигнатите резултати в изпълнение на "Стратегия 2010" за използване на цифрови технологии в интерес на икономическия растеж и трудовата заетост. България все още заема незавидно място сред останалите страни по отношение на използването на интернет. По показателя "Брой на използващите интернет" страната ни е на предпоследно място, като зад нея е само Румъния, а пред нея - Гърция. А по "Проникване на широколентов интернет" заемаме последно място в класацията.
събота, 19 април 2008 06:45:06

Болярка" изнася бира за Испания и Кипър


"Болярка" изнася бира за Испания и Кипър

Класа -22стр.

"Болярка" пусна на пазара нова бутилка с прозрачен самозалепващ се етикет. Според изпълнителния директор на дружеството инж. Антон Ненов фабриката е инвестирала 1 млн. евро в иновативната разработка, която се прави по технологията Clear label. Това е най-новата технология, прилагана в производството на бира. Внедряването на новата технология донесе за "Болярка " и награда от министъра на финансите Пламен Орешарски "Ин - 5" -голямата награда на Българската стопанска камара - статуетка "Икар", сертификат и вписване в Почетната книга на БСК. Благодарение на новите шест цилиндрично-конични съда за ферментация и отлежаване на бирата, предвижда се продажбите да се увеличат с 5-10 %, а експортът за Румъния да се удвои. Болярка започва да изнася и бира за Испания и Кипър. Продажбите зад граница са разчетени да достигнат обеми от 70 до 100 хил. хектолитра бира. Изпълнителният директор разкри, че фабриката предвижда да пусне на пазара нова бира собствено производство, която ще бъде от нов клас и ще се произвежда в бутилки от 330 и 500 мл.

„Гугъл" с 30% ръст на печалбата


„Гугъл" с 30% ръст на печалбата

Труд - 39 стр.

Интернет гигантът „Гугъл" обяви отлични резултати за първото тримесечие на годината, като по този начин опроверга слуховете за срив на приходите от реклама в Мрежата, съобщиха световните агенции вчера. За първото тримесечие печалбата на „Гугъл" е нараснала с 30% до $ 1,31 млрд. Според шефа на „Гугъл" Ерик Шмид, причините за ръста са свързани с нововъведения в начините на търсене и реклама, както и с допълнителните приложения, които предлага компанията. За периода продажбите на компанията са се увеличили с 42% до $ 5,19 млрд. Любопитно е, че за първи път от създаването на „Гугъл" повече от половината от приходите идват от пазари извън САЩ. Отчасти това се дължи и на поевтиняването на долара, което увеличава размера на приходите, които не се котират в щатската валута. През ноември м.г. акциите на „Гугъл" достигнаха своя връх, като се котираха за $ 741,80. В четвъртък стойността на книжата беше $ 449,50, но след обявяването на добрите финансови резултати вчера те поскъпнаха със 17,78% до $ 529,46.
събота, 19 април 2008 05:34:00

"Агресия" облича делегацията за игрите


"Агресия" облича делегацията за игрите

в. Труд - 38стр.

Официалното облекло на олимпийците ни за игрите в Пекин ще изработи "Агресия. Решението взе Изпълнителният комитет на БОК, като офертата бе предпочетена пред тази на друга българска фирма - "Андрюс". Дрехите ще бъдат съобразени с жегите в Пекин, където се очаква през август температурите да са между 33 и 38 градуса. Спортната екипировка ще е от "Пума". Съставът на делегацията ни ще се гласува на 1 юли по време на общо събрание на БОК. Ако по-късно състезател вземе квота, автоматично влиза в групата. Председателят на БОК Стефка Костадинова ще има право да включва допълнително спортисти в състава. Комитетът има нов партньор - мобилният оператор "Глобул".
събота, 19 април 2008 05:31:26

18 млн. лв. за реклама в интернет


18 млн. лв. за реклама в интернет

Соня СПАСОВА
Труд - 16 стр.

През март 10 807 жени и 33 695 мъже с личен нетен месечен доход над 1500 лв. са чели нещо или са се забавлявали в интернет портала dir.bg, докато в страницата за бизнес новини expert.bg са влизали съответно 661 дами и 3776 господа от тази група. През същия месец над 135 000 тийнейджъри между 15 и 19 г. са прекарали средно по 7 часа26минутии31 секунди в сайта за запознанства aha.bg.
Това сочат данни на „Гемиус България", (част от полската компания „Гемиус груп") една от фирмите, които „измерват" потребителите в над 45 български сайта.
Целта на подобни изследвания е бизнесмените, които искат да рекламират в интернет, да се ориентират къде да го направят и къде ще има най-голям ефект. Все пак става дума за доста пари. През 2007 г. приходите от реклама у нас в този сектор са били 12,5 млн. лв.
За 2008 г. се очаква тези средства да стигнат поне 18 млн. лв.
За сравнение през 2007 г. рекламодателите са инвестирали в телевизионна реклама стряскащата цифра от 566 млн. лв. Тези пари са били разпределени между десет от най-гледаните канали (след които трите национални телевизии, „Фокс лайф" и „Диема"). Най-високи са били приходите от реклама в последните три месеца на годината.
Пазарният дял на пресата е бил 21 % и в нея са отишли 104 млн. лв. Повишението на рекламните бюджети на печатните медии е било 8%. Радиостанциите са си разпределили около 38 млн. лв. през 2007 г.
Според последните статистики от март 2008 г. над 2,5 млн. души ползват интернет редовно. Това е значителен скок в сравнение с миналата година. За първите три месеца на 2007 г. процентът на хората, посещаващи виртуалното пространство, е бил едва 19 %. Това означава, че едва около 1 милион и 300 000 души са имали достъп до интернет.
„С наша помощ рекламодателите могат да достигнат до желаната целева група със снайперистка точност", казва шефът на „Гемиус България" Веселин Ангелов. С помощта на пийпълметричната агенция например може да се разбере всеки един ден колко хора в Пловдив са отворили даден сайт.
Към момента ние сме единствените в България, които чрез сложен математически модел успяваме да предоставим данни за реални хора, методологиите на конкурентите ни допускат възможността един компютър да бъде преброен повече от веднъж за определен период, ако собственикът му изтрие опознавател-ния си номер, твърди Ангелов.
Какви хора четат над 120 български сайта (сред които netinfo.bg, dariknews.bg, mail.bg, investor.bg) следят от пийпълметричната агенция „Нилсън онлайн". Тази компания също планира да провежда демографски изследвания на уебаудиторията у нас. Ще се проучват навиците на потребителите на около 40 000 случайни потребители месечно, уточни Маргарита Боева, представителка на агенцията у нас.
В специални анкети ще се отчитат не само социални характеристики като пол, възраст, професия, доход, но и колко често ползват световната мрежа в рамките на деня, седмицата или месеца и какво точно четат там.
С това не само ще улесним рекламодателите, но и ще подобрим качеството на предлаганите сайтове, твърди Боева. Защото фирми ще рекламират там, където има повече информация и повече възможности за забавление, уточнява тя.
Миналата седмица на българския пазар се появи още една компания в услуга на рекламодателите в интернет - полската AdOcean.
Чрез нейната система може лесно да се управляват разнообразни форми на нестандартни банери {рекламни карета на стока или услуга, които отвеждат към фирмата която се рекламира - б. p.), обяснява Евгени Блажев, шеф на медийната група „Уебграунд;
(включва actualno.com, expert.bg и др.), която първа подписа договор с AdOcean. Това става с помощта на специален сървър, до който „Уебграунд" няма достъп. Така се гарантира достоверността на данните от рекламните кампании. Освен това рекламодателите получават информация в реално време.
Програмата позволява да се отчитат не само онези хора, които са отворили съответния банер, но и останалите, които само са минали върху него с мишката. Полската фирма предлага и „облъчване" на потребителите спрямо резолюцията на техния монитор или операционна система.
събота, 19 април 2008 05:47:14

петък, 18 април 2008 г.

Откриват конференция за цивилизациите и отговорността на медиите


Откриват конференция за цивилизациите и отговорността на медиите
дата : 18 април 2008 г. 8:30 ч.


Вицепремиерът и министър на външните работи Ивайло Калфин ще открие конференцията "Алиансът на цивилизациите и отговорността на медиите в мултикултурните общества".
Заедно с министър Калфин дискусиите ще бъдат открити от постоянния представител на Програмата на ООН за развитие (ПРООН) в България Хенри Джаклин.
България участва в инициативата "Алианс на цивилизациите" заедно с повече от 80 държави и организации от цял свят.
Заместник-министър Любомир Кючуков ще представи приоритетите в българската концепция за участие на страната ни в Алианса на цивилизациите и плана за действие.
В обсъждането на националните стратегии по инициативата ще говорят Феликс Гонзалес и Исмаил Арамаз - представители на Испания и Турция - двете страни, инициаторки на Алианса.
Организатори на конференцията са МВнР, ПРООН и Фондация "Междуетническа инициатива за човешки права".

Google поема уебрекламата на Yahoo

Google поема уебрекламата на Yahoo
Пари - 10 стр.

Yahoo ще продължи да си партнира с конкурента Google и дори вече е почти сигурно, че ще му повери отговорността за рекламата в интернет търсачката си. това е на път да стане след успешния тестов период на рекламните техники на Google. Стъпката на Yahoo е елемент от стратегията на компанията да потърси алтернатива срещу офертата на софтуерния гигант Microsoft, който напира да я купи за 44 млрд. USD. Другият елемент от стратегията е Yahoo да се слее с интернет компанията AOL, собственост на Time Warner, като в замяна от последната ще купят част от акциите на Yahoo. Решението на Yahoo да повери уебрекламата в търсачката си на пазарния лидер Google ще й позволи да се концентрира върху останалата част от своя онлайн рекламен бизнес, където има по-силни позиции. Сега пред двете водещи интернет търсачки стои въпросът как да се избегнат антитръстовите възражения на съда. евентуална сделка между Yahoo и Google може да доведе до ограничаване на общата им дейност в някои сфери. петък, 18 април 2008 04:31:31

Тръгва нов портал за имоти - imo.bg

Тръгва нов портал за имоти - imo.bg
Труд - 11 стр.

С близо 10 000 оферти за недвижими имоти ще стартира най-новият портал в българското интернет пространство - imo.bg. Проектът е съвместен на „Вестникарска група България", агенция „Янев & Янев" и компанията „E-card". Сайтът е насочен както към крайните потребители, търсещи и предлагащи имоти, така и към посредническите агенции, заяви Борислава Христова, директор „Продажби". На клиентите ще се предложи уникална услуга за резервиране на топ-място в сайта срещу SMS от 2 лв. За целта трябва само да се изпрати кодът на офертата на специален номер и тя ще влезе в графата „Подбрани имоти" на началната страница. петък, 18 април 2008 04:13:04

Ерата на интернет търсачките

Ерата на интернет търсачките
Политика - 28 стр.

Интернет търсачките отдавна не са просто слабо използвани инструменти за улеснение на отчаяно ровещ се потребител. Те са началната странила на почти всеки, който влиза в Мрежата, и предлагат много повече от намиране на информация. Гигантите в тази сфера имат множество странични приложения и разклонения и поглъщат всякакви други разрастващи се сайтове и медии. Същност Главните търсачки са вашият пътеводител в интернет, когато търсите нещо чрез ключови думи. Те осигуряват най-директния път за намиране на това, което ви трябва в Интернет. С тях се работи лесно - пишете думите, които ви интересуват в съответното поле, и натискате бутона за търсене. Резултатите ще бъдат подредени по значимост в следващите страници, които браузърът (IE, Mozzila или друг) ще отвори. След това можете да отваряте последователно страниците с резултати от търсенето, докато намерите това, което ви трябва. Ако имате проблеми с първите резултати, опитайте с добавяне на допълнителни ключови думи, или използвайте опцията подробно търсене. Повечето от главните търсачки предлагат тази опция за търсене с много допълнителни възможности за прецизиране на търсения обект. Коя от търсачките да използваме е въпрос на личен избор. Някои имат повече индексирани сайтове в каталога си, но други връщат по-адекватни резултати при търсене. Най-големите търсачки имат огромни и периодично обновявани бази-данни, добро поддържане и връщат полезни и адекватни резултати. За притежателите на интернет сайт главните търсачки са най-значимите заради възможния трафик, който биха генерирали, ако съответният сайт попадне в каталозите им. Все пак е нужна сериозна работа за оптимален уеб дизайн на сайта и неговата реклама в Интернет, преди достигане на добро класиране в търсачките и много посетители. Водачи Google е безспорният лидер в Интернет пространството за момента. Резултатите при търсене зависят от значението на съдържанието и популярността на интернет сайта. Всички страници, складирани в каталога на Google, могат да се видят във вида, в който са индексирани. Yahoo! показва резултати при търсене от своята собствена търсачка. В момента Yahoo! притежава платената търсачка Overture и доставчика на търсещи услуги Inktomi. Чрез Overture Yahoo! е собственик също и на търсачките AltaVista и Alltheweb, и двете сред най-популярните средства за търсене в мрежата. AltaVista предлага превод на резултатите и търсене на мултимедия. AHTheWeb е търсачка, целяща да индексира всичко в Интернет. С нея се търсят картинки, видео, МРЗ и FТР. MSN Search е уеб търсачка от Microsoft, чийто резултати се захранват от директорията LookSmart, модифицирани от собствен редакторски екип. MSN ползва собствени роботи за сканиране и индексиране на мрежата. LookSmart е уеб директория, съставяна от редактори, която се използва от търсачки като MSN Search, Excite и други партньори. Същевременно Microsoft работи по създаване на собствена търсачка. Ask Jeeves е търсачка, редактирана от хора, която позволява на потребителите да задават въпроси без да познават техниката на търсене в мрежата. При търсене Ask Jeeves включва и резултатите от търсачките Теома и Direct Hit, които са нейна собственост. AOL International позволява търсене в Интернет и своята директория. Резултатите при търсене за интернет сайтове идват от Open Directory, a Inktomi осигурява тези за уеб страниците. Каталогът на Inktomi е наличен само чрез нейните партньори, независимо че техните резултати малко се различават. Netscape Search предлага търсене в Интернет като резултатите идват от Open Directory и Google. Google възниква с средата на 90-те години като работа за кандидатстване в Станфордския университет. По онова време създателите му Сергей Брин и Лари Пейдж карат аспирантура във факултета по информатика, като Сергей изследва технологиите за събиране на информация, а Лари анализира Мрежата Двамата съвсем скоро стигат до извода, че двете теми имат много общо и обединяват усилията си, заемайки се с общ проект, представляващ технология за търсене и индексиране на информация в Интернет. Две години отиват за модернизиране и дооформяне на проекта, след което Сергей и Лари, анализирайки ситуацията, стигат до извода, че техният проект може да стане основа на търсеща машина, предлагаща по-добри резултати от всяка друга, съществуваща до момента. И така, през септември 1998 г. стартира бета версия на сегашния Google в Интернет. Същността на технологията на Google се състои в това, че търсещата машина не само индексира ключовите думи, съдържащи се в уеб страниците, но и прави оценка на това, от колко други страници има хиперлинкове към тази страница. Съвсем логично следва търсене на инвеститор. За разлика от Yahoo!, която е финансирана неколкократно, тук финансирането е еднократно, като пари дават Sequoia Capital и Kleiner Perkins Caufield & Byers, които през юни 1999 г. "наливат" в основите на Google капитал в размер на $25 млн. През 2001 г. Google успява да върне вложените средства и да излезе на печалба. В момента за компанията работят над 5000 души, които развиват не само търсенето, но и създават все нови и нови инструменти - Google Earth съдържа карта, изградена от сателитни снимки на цялата Земя, а наскоро се появи Google Moon (карта с повърхността на Луната), като се очаква и Google Mars. Лидерът купи и най-големият видео - портал Youtube, както и още много подобни сайтове. Вече има и офис пакет Google, който предлага всички опции на Microsoft Office, дори с някои добавки. Yahoo! При Yahoo! всичко започва от същото студентското градче на Стандфордския университет, откъдето са стартирали и създателите на Google. Началото е през 1994 г., когато Дейвид Фило и Джери Янг, калдидати за степен "доктор" по електротехника, пишат докторските си дисертации, седнали пред персоналните си компютри, наречени на имената на легендарните борци по сумо - Конишики и Акебоно. Акебоно съдържа и "отглежда" в себе си зародиша на бъдещото Yahoo!, a Конишики - всичките необходими програми. Пишейки дисертациите си, момчетата ровят из Интернет и за всичко, което намирали и смятали, че може да им свърши работа за дисертациите, добавят хиперлинкове към файловете върху твърдия диск на Акебоно. Размерът на файловете постоянно се увеличавал, така че в един момент Дейвид и Джери зарязват писането на Дисертациите и се заемат да систематизират натрупаните линкове, сортирайки ги по категории и разширявайки обхвата от теми. Създавайки нова тема, с натрупването на достатъчно количество линкове, те създават подтема, след това подтеми на подтемите, с което се оформя структурата на бъдещото Yahoo! "Yahoo" е акроним на Yet Another Hierarchical Officious Oracle, на български преводът би означавал нещо от рода на " Още един йерархичен оракул". Съвсем скоро след това момчетата се досещат, че и други хора биха могли да се възползват от колекцията им от хипервръзки, и публикуват списъците на страниците на едноименният сайт. Първите посетители и потребители на услугите на новият сайт са, съвсем логично, колегите и приятели от Станфордския университет, но след това популярността му напуска границите на университета и започва да расте в геометрична прогресия, което дава възможност на сътрудниците да отпразнуват към края на 1994 г. регистрирането на 100 000-ия уникален посетител на сайта. От там нататък, след осигурен нестихващ интерес, идва ред на осигуряването на финансирането за по-нататъшното развитие на проекта. За целта двамата-Джери и Дейвид се отправят към Силициевата долина, меката на компютърната индустрия, откъдето се връщат с $ 2 000 000 инвестиция от фирмата Sequoia Capital. През април 1996 г. акциите на компанията излизат на борсата при цена $13 за брой сутринта и достигайки $46 в края на деня. В компанията работят 49 служители. По това време е взето решение да се доразвие структурата на сайта и той да се превърне в портал, предлагащ не само колекция от линкове, но и онлайн услуги. петък, 18 април 2008 05:02:43

четвъртък, 17 април 2008 г.

Мадона се готви за грандиозно турне след 50-ия си рожден ден


дата : 17 април 2008 г. 20:05 ч.
Певицата ще завърши с голям концерт на




Поп звездата Мадона предвижда тази година голямо световно турне, което ще завърши с грандиозен концерт на стадион "Уембли" в Лондон, съобщи в. "Мирър".

Певицата сега съгласува последните детайли с организаторите. Предвижда се първият концерт да е през септември - само месец, след като отпразнува 50-ата си годишнина.

Организаторите обещават да подготвят необикновена хореографска програма. Последният албум на Мадона с лейбъла Warner Bros, озаглавен "Hard Candy", ще бъде пуснат в Европа на 28 април.

На следващия ден ще бъде представен и в САЩ. Това е първата плоча на изпълнителката след издаването на "Confessions on a Dance Floor" през 2005 г.

Мадона повече няма да работи с лейбъла Warner Bros, с който сътрудничеше през последните 26 години. Певицата е сключила 10-годишен договор за рекордната сума от 120 млн. долара с концертната промоутърска компания Live Nation Inc.

Споразумението е безпрецедентно, тъй като Live Nation получава правата върху всички проекти на Мадона: от продажба на албуми на DVD до концертни турнета и филми. Тя е първата звезда, подписала подобен договор. БТА

Глобиха 9 трезора за подвеждаща реклама

Монитор - 2 стр.

К омисията за защита на потребителите (КЗП) е съставила 9 акта от началото на годината за нарушения на законодателството при рекламиране на потребителски кредити.Това съобщиха от комисията, ръководена от Дамян Лазаров. Някои от банките, които са посочили в рекламните си съобщения лихвен процент или друго число, свързано със стойността на кредита, не са информирали потребителите за годишния процент на разходите по кредита и не са посочили представителен пример за стойността му, което е нарушение на законодателството, се казва в съобщението. Останалата част от санкционираните банки не са фиксирали този процент и той остава плаващ, което не позволява на потребителя да изчисли колко ще му струва ползването на кредита, който се рекламира.
Експертите на КЗП съветват гражданите при реклами за потребителски кредити с обявен лихвен процент да обърнат внимание какви са годишният процент на разходите по потребителския кредит и комисионата за банката при усвояване на кредита. Освен рекламните съобщения за потребителски кредити КЗП разглежда и договорите, които банките предлагат на своите клиенти за отпускане на кредити. От началото на годината са анализирани 22 договора. В някои от договорите са открити неравноправни клаузи по Закона за защита на потребителите. Нарушенията са свързани с въвеждането на задължение към потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка, с даденото изключително право на кредитора да тълкува клаузите на договора и с това, че нарушава равновесието между правата и задълженията на двете страни по договора. Клаузите, които нарушават Закона да потребителския кредит, са тези, при които кредиторът иска от потребителя например при забавяне на дължимите от него плащания по кредита обезщетение, което надвишава законната лихва. Някои от кредиторите въвеждат клаузи, които нарушават разпоредбите на закона при предсрочно погасяване на кредита, дължимите от потребителя разходи да не надвишават тримесечния еквивалент на годишния процент на разходите по потребителския кредит върху остатъка от кредита.
Друга незаконосъобразна клауза е пренебрегването на изискването, когато задълженията на ползвателя на кредита по договора са гарантирани чрез издаване на запис на заповед или на менителница, след плащането да се привежда незабавно в съответствие с остатъка по задължението. Някои банки не спазват задължението си всички изменения и допълнения към сключения договор за отпускане на потребителски кредит да се извършват в писмена форма и да се подписват от двете страни. На всяка от банките е изпратено писмо с настояване за премахване на неравноправните клаузи в договорите им.
стр. 2 - 3
четвъртък, 17 април 2008 06:35:30

Дал ли е тв бос подкуп, взел ли го е тв шеф?

24 Часа - 2 стр.

Невелин ГАНЧЕВ
Разследват 2 записа на заповед за 425 хил., които трябвало да бъдат дадени през 2004 г. на генералния директор на БНТ
Прокуратурата е почнала разследване срещу медийния бос Красимир Гергов по повод данни, че през 2004 г. е предложил подкуп на бившия шеф на БНТ Кирил Гоцев, съобщи агенция Фокус вчера.
Това потвърди градският прокурор Николай Кокинов. Той обаче уточни, че
разследването се води срещу неизвестен извършител
и на Гергов не му е повдигано обвинение.
Всъщност новината за делото, макар и по-завоалирано, се е появила в медиите още във вторник, а вчера "Фокус" пусна подробна справка за движението на преписката.
Досъдебното производство е
било образувано по чл. 302 и 304 от Наказателния кодекс и е свързано със сигнал, че бизнесменът е предложил рушвет на бившия шеф на БНТ Кирил Гоцев.
Сигналът е отпреди близо 2 г. Тогава Софийската градска прокуратура започнала проверка, която приключила миналия октомври с отказ да се образува досъдебно производство.
Мотивът на градските обвинители е бил, че липсват достатъчно данни за извършено престъпление. На 13 ноември 2007 г. материалите са били изпратени на Софийската апелативна прокуратура (САЛ) за служебна проверка, съобщава Фокус.
Месец по-късно тя отменя постановлението, с което е отказано разследване, тъй като според по-висшите обвинители то е необосновано. САЛ възлага допълнителна проверка. На 3 април СГП образува досъдебното производство. Вчера следобед наблюдаващият делото прокурор Милена Беремска обясни, че е заета и не може да отдели време за журналисти. Разследването
ще се занимава с два записа на заповед,
за които съобщи в. "Дума" през лятото на 2006 г. Според тях бизнесменът се задължава да плати на Гоцев общо 425 хил. лева.
Твърдеше се, че парите били предложени на генералния директор на БНТ, за да не подпише договор с руската компания "Видео интернешънъл" за продажба на рекламното време на държавната медия.
Договорът бе подписан от Гоцев на 28 януари 2004 г., но не бе одобрен и подкрепен от членовете на УС на БНТ. Заради него шефът на държавната телевизия бе уволнен от СЕМ през март 2004 г. По-късно
руската компания предяви иск срещу БНТ и поиска
обезщетение от 1 млн. лв.
за нарушаване на договора. Софийският градски съд го отхвърли и не е известно публично как е завършил спорът между БНТ и "Видео интернешънъл".
Още когато гръмна скандалът с рекламното време на БНТ, районната прокуратура започна проверка, но не е ясно как е приключила тя.
По повод скандала със записи-
те на заповед Кеворк Кеворкян писа писмо до главния прокурор Борис Велчев. Журналистът показа документи и в ефира на Нова тв.
Кой кой е. Красимир Гергов е сред най-често споменаваните имена, когато се говори за реклама и медии.
Той създава първата агенция за пълно рекламно обслужване - "Крес". Председател на управителния съвет на Асоциацията на рекламните агенции в България от 1996 г.
От 2001 г. е председател на Управителния съвет на Българска голф асоциация. От началото на 2007 г. е председател на търговско-рекламния отдел и член на Управителния съвет на ПФК ЦСКА (София).
Консултант на Болкан Нюз Корпорейшън - фирмата, собственик на bTV, GTV, FoxLife u други. Завършил е ВИФ и журналистика. Преди месеци, когато тръгна новата телевизия ТВ 2, Гергов се представи като неин медиен консултант.
Кирил Гоцев е инженер, бивш генерален директор на БНТ (2001-2004), в момента е програмен директор на Балкан Българска телевизия.
четвъртък, 17 април 2008 04:32:54

Искат 150 млн. за реклама на туризма

24 Часа - 9 стр.

Красимир Гергов бе избран вчера за председател на Националния борд по туризъм. Общото събрание на организацията прие единодушно предложението на управителния съвет, заяви изпълнителният директор Поли Карастоянова. През февруари Гергов бе определен за и.д. шеф, след като досегашният му председател Георги Гергов се оттегли.
Бордът по туризъм предлага създаване на министерство на туризма при предстоящите структурни промени, каза Красимир Гергов. Организацията иска да се отделят 1,5% от приходите в туризма за национална реклама на България и създаване на мрежа от представителства в чужбина. Нормално е да се отделят 150 млн. лв.
за реклама, каза Гергов. Според него не е реално браншът да се обедини в една организация, въпреки че това било най-добре.
Организацията ще проведе на 26 септември конгрес на инвеститорите в туризма под патронажа на президента Георги Първанов.
четвъртък, 17 април 2008 05:11:15

54 % от обществото вярва на българските медии

Money.bg - България


При откриването на Петата национална конференция "Морал в българските медии", директорът на Института по философски изследвания към БАН Васил Проданов цитира данните от социологическо проучване в САЩ и Европа, според което българските медии се ползват с 54 процента доверие от страна на обществото, съобщи БНР.
8 процента от българите имат доверие към политиците.
Той сравни тези данни със статистиката в Европа, където 39 процента от хората се доверяват на журналистите и 14 процента - на политиците.
На базата на тези данни той коментира, че българските медии имат много по-голяма морална отговорност към обществото. Проданов смята, че медиите в последно време стават среда за клевети. Според него презумпцията, че човек е невинен до доказване на противното, вече не действа. Според него различните канали на информацията и влиянието на интернет понякога превръщат едно твърдение, което не е доказано, във факт, преди то да бъде потвърдено от съдебната система.
Пред форума говори и членът на СЕМ Маргарита Пешева, която представи въпроса за морала в медиите в контекста на цифровизацията. Тя заяви, че въвеждането на цифровата телевизия е официална политика на ЕС и на България, като член на съюза. Според нея цифровизацията е политически въпрос, по-малко технологичен и много повече социален и етичен. Тя посочи трудностите при този процес и отбеляза необходимостта от промяна на техниката и нуждата от разяснителна кампания сред зрителите.
16.04.2008
четвъртък, 17 април 2008 00:01:00

Френската телевизия TF1 иска от YouTube обезщетение от 100 млн. евро

Инвестор - БГ новини

Най-големият френски телевизионен канал - TF1, е завел дело срещу сайта за споделяне на видеосъдържание YouTube, като иска обезщетение на стойност 100 млн. евро, съобщи Ройтерс, позовавайки се на информация на френския бизнес ежедневник Les Echos.
Говорител на YouTube, цитиран от френското издание, е заявил, че делото е заведено преди няколко дни в Калифорния, но ще се гледа в Париж.
По информация на други медии искът е за нарушаване на авторските права.
Срещу YouTube, който бе придобит от Google през 2006 г., са заведени дела за обезщетение на стойност 1 млрд. долара за нарушаване на авторски права от компанията Viacom.
17.04.2008
петък, 18 април 2008 00:01:00

Тв каналите в търсене на онлайн рекламен модел

Дневник - Компании&Финанси - VIII стр.

Мариана АСЕНОВА
Тези дни едно изследване, широко отразено и коментирано в британските медии, отново повдигна въпроса за все по - ожесточената конкуренция между телевизионните канали и онлайн медиите за бюджетите на рекламодателите. Основният извод, който правят анализаторите, е, че през следващата 2009 г. обемите на рекламите в интернет ще надвишат тези в телевизиите. Поне във Великобритания.
Ръстът на онлайн рекламата, регистриран на Острова през изминалата година, е 38%. Това означава, че спрямо 2006 увеличението на пазарния дял през 2007 е от 11.4 на 15.3 на сто. В реални бюджети може да се каже, че рекламодателите във Великобритания през изминалата година са похарчили в онлайн медиите 2.8 млд. паунда, или 5.5 млрд. долара. Увеличението на онлайн рекламата е регистрирано при всички формати - както при различните видове банери, така и при видеорекламите.
Според анализаторите от Internet Advertising Bureau (IAB), изготвили доклада в патрньорство с PricewaterhouseCoopers (PwC) и World Advertising Research Centre (WARC), именно интернет е водещият фактор за ръста на рекламния пазар през 2007 г. Онлайн пространството е най-предпочитаната от рекламодателите медия след (засега) телевизионните канали и пресата. Авторите на доклада обясняват, цитирам, „бума на онлайн рекламата във Великобритания" с нарастващото влияние на социалните мрежи в интернет, с появата на евтините лаптопи на пазара, както и с, внимание, все по-широкото разпространение на т. нар. catch-up TV, каквато предлага и BBC iPlayer например. И на рекламите, които вървят покрай тв програмите, разпространявани онлайн. Това обяснява и опитите в последно време на традиционните телевизионни канали да привличат рекламодатели за телевизионните си програми, които излъчват онлайн. Най-цитираният и обсъждан пример е този със CBS. Каналът по думите на специалисти пое необичаен риск и пусна през есента дебютно цял сериал онлайн въпреки опасността да загуби зрители за телевизионната си премиера. Нетрадиционното решение от днешна гледна точка се оценява като успешно. Сериалът Big Bang Theory (за двамата физици и красивата им съседка) е видян за една седмица от около 90 000 потребители на CBS.com и други сайтове. В същото време последвалата телевизионна премиера е привлякла неочаквано висок брой от 9.5 млн. зрители. Този пример дава основание на наблюдатели да правят извод, че традиционните телевизионни канали все по-често ще прибягват до „услугите" на интернет. И по-специално - до онлайн излъчване на популярни сериали и шоупрограми. Онлайн излъчване, което привлича зрители и рекламодатели и води до повишаване на пазарния дял на онлайн рекламата. Няколко ключови фактора доказват тази теза. На първо място, онлайн излъчването на телевизионни програми е единственият начин да бъде привлечено вниманието на аудиторията на младите. Съвременното младо поколение, включително и у нас, масово не гледа телевизия. Нещо повече, расте броят на хората, които дори нямат телевизори в домовете си. Телевизионните канали не могат да си позволят да загубят тази аудитория. Още по-малко рекламодателите, които предлагат стоки и услуги, насочени към възрастовата група на 18- или 23-годишните. Телевизионните канали ще продължат рисково да предлагат своите програми онлайн и защото трябва да задържат и лоялните си фенове. Фенове, които независимо от привързаността си към някоя програма и въпреки възрастта си живеят в този глобален свят. Което означава, че обемите на онлайн рекламите ще продължат да нарастват.
CBS например след успешния експеримент със сериала Bang използва формулата с авансовото представяне първо в интернет с още две програми - Dexter и The Tudors. И двете естествено придружени със съответните реклами. Всичко това ми напомня за още едно изследване, което също отговаря на въпроса защо маркетинг директорите отделят все по-големи бюджети за реклама в телевизионни предавания, излъчвани онлайн. Изследването на Simmons, поделение на Experian Research Services, излезе в края на 2007 със заключението, че потребителите са с цели 47% по-ангажирани към рекламите, които гледат с телевизионните програми онлайн на монитора, отколкото пред телевизионния екран. Нещо повече, зрителите следят много по-съсредоточено, с 25 на сто, съдържанието на самото тв предаване, ако го гледат онлайн, а не пред телевизора.
Изследването като параметри е достатъчно сериозно, за да бъде взето под внимание. Данните и изводите в него са направени на базата на отговорите на 75 000 интервюирани американци за тв програми, списания и уебсайтове, които съответно гледат, четат и посещават. Един от въпросите например, който се отнася до рекламите, е доколко хората са имали желание да видят дадена реклама и дали е била уместно публикувана в съответната медия.
Освен цитираните по-горе сравнителни данни за телевизионните програми и реклами онлайн според проучването потребителите са по-ангажирани (с 18%), когато гледат онлайн реклами в сравнение с печатната им версия. За списанията сравнението също е в полза на рекламите, публикувани в онлайн версията -15% са по-повлияни от онлайн рекламата, отколкото в печатната версия в списанието.
Един последен пример със сериали, които вървят успешно и у нас. ABC предлага на своите потребители две имена - Lost и „Отчаяни съпруги", по ABC.com. Мениджърите на канала обявиха намеренията си да увеличат броя на рекламите в онлайн версиите на успешните сериали, за да са толкова доходоносни, колкото и чисто телевизионните версии. Едно доказателство, че бъдещето очевидно е в този микс - тв шоу, излъчвано онлайн с порядъчна доза реклами.
четвъртък, 17 април 2008 06:18:19

2,7 млрд. долара приходи от реклама чрез GSM-ите в САЩ

Класа - 11 стр.

Ефективността на SMS-ume е висока, твърдят експертите
Маркетингът чрез мобилните телефони за 2007 година в САЩ възлиза на 2.7 млрд. долара. Очаква се той да надхвърли 4.6 млрд. долара през 2008 година и да достигне 19.1 млрд. долара през 2012 година, съобщава www.chicagotribune.com, цитиран от електронния сайт Брокер.бг.
В САЩ все повече рекламодатели и рекламни агенции желаят да изпращат рекламните си послания чрез мобилните телефони. Потенциалната аудитория е 255 милиона американци.
Най-честите форми на този тип маркетинг са кратките текстови съобщения (sms-u) и банери, появяващи се при браузване на уебстраници през мобилните устройства. Пазарът на тези маркетингови услуги е ограничаван от силния контрол, упражняван от телекомуникационните компании и регулаторните органи.
Все пак мобилният телефон е много по-лично пространство от компютъра и интернет пощата, например. За разлика от България потребителите 6 САЩ заплащат за получените SMS-u. Писането на съобщения и браузването в интернет набира скорост в Америка, като телекомуникационните оператори предлагат месечни такси за определен брой текстови съобщения или за
безплатно изпращане и получаване на такива. Същото се отнася и за сърфирането в интернет през мобилния телефон. Възможно е да се сключи по-евтин план за GSM-a, като част от разходите се покриват от рекламодател, банерът на който се зарежда при браузване в интенет през GSM-a, или пък за правото да ви осведомява със SMS-u за нови продукти и промоции.
Според рекламодателите ефективността на рекламата, разпространявана като SMS или рекламно съобщение, появяващо се преди браузване през телефона, е доста висока. Тази тенденция най-вероятно ще се запази, докато рекламните послания не станат прекалено много и не започнат да отегчават собствениците на мобилните телефони.
четвъртък, 17 април 2008 07:24:44

Социална мрежа плаща на потребителите

Монитор - 27 стр.



Нова социална мрежа за студенти (Qlique.com) ще плаща на своите потребители. Единственото условие е те да публикуват своите житейски истории. Това става ясно от наскоро пусната реклама в друга популярна социална мрежа - facebook.com. Разработчиците от Qlique.com намират подхода си за начин, по който да се отличат от другите подобни сайтове. Те ще плащат до десет долара на час за всеки потребител, който се престраши да сподели преживяванията си онлайн. Според интернет анализатори обаче подобен подход няма да се отрази добре на репутацията на новата студентска социална мрежа.
четвъртък, 17 април 2008 07:50:14

Онлайн телевизията стана хит в Мрежата

Монитор - 27 стр.

Елеонора СИМЕОНОВА
Следим любимите си предавания, без да докосваме дистанционното
Гледането на телевизия онлайн става все по-модерно.
Онлайн телевизията стана една от най-популярните услуги в интернет напоследък. С всеки изминал ден се появяват десетки нови сайтове, които събират на едно място множество предавания, филми и новинарски емисии. От друга страна все повече телевизии избират да излъчват и в интернет. Изключително богат на съдържание роден сайт е antenata.com. Програмите в него до момента са над 2500 и са разделени по жанрове и държави. Можете да гледате предавания от над 30 страни, сред които Франция, Германия, Унгария, Индия, Виетнам. След като се регистрирате, ще можете да подреждате любимите си канали, като така ще си осигурите по-бърз достъп до тях. Разработчиците са направили и специална графа "Топ 20", която показва най-гледаните предавания и програми. За почитателите на сериалите има и бърза връзка към списък с десетки торент файлове. Освен това можете да гледате програмите от antenata.com и на телевизора си. Достатъчно е само да имате видеокарта с TV изход и подходящ кабел.
Друг популярен български сайт за онлайн телевизия е bg.gledai.tv. На началната му страница всеки път ви посреща обновен списък с най-новите канали, като до всеки от тях ще виждате и данни за това от коя държава е, както и дали се предава на живо. За да гледате любимите си предавания чрез bg.gledai.tv, ще ви е нужна само последната версия на Windows Media Player, RealPlayer или QuickTime. След като изберете канал, той вече ще се отваря директно в браузъра. Подобен е и сайтът bgtelevizor.net. На началната му страница се показва програмата на най-популярните български телевизии. Особеност на страницата е, че освен името на предаването и канала, по който ще се излъчва, ще видите и колко минути остават до началото.
В Интернет можете да следите любимите си предавания.
***
За всекиго по нещо
Мултимедийният портал utv.bg събира на едно място връзки към множество печатни, електронни и интернет базирани медии от цял свят. В страницата има връзки към над 20 български, 130 образователни, 285 спортни и 320 музикални телевизии. Освен това можете да гледате в реално време изображението от над 250 уеб камери по целия свят. В utv.bg има и много връзки към различни радиостанции, които ще задоволят и най-капризните слушатели. Разработчиците предлагат и допълнителни линкове към различни информационни, културни и здравни портали, както и към много електронни вестници и списания.
четвъртък, 17 април 2008 07:45:34