Капитал - 36 стр.
Телевизия от ново поколение
Re:TV е първият канал, който ще излъчва програмата си във формата 16:9 През последните три години медийният пазар в България беше застигнат от една световна тенденция - все по-голяма сегментация на тв пазара или създаване все повече нишови канали. Причината за задълбочаването на тази тенденция е нагласата на зрителите, които все по-често използват дистанционното, за да превключват каналите и да гледа определени неща в удобно за тях време. Пред "Капитал" генералният директор на Fox International Channels България Светлана Василева още преди три години прогнозира, че "ще има още инвестиции тв канали и то именно в специализирани нишови телевизии". След като специализираните филмови, развлекателни и спортни канали приближават пика в развитието си (в сегмента вече са се наложили телевизии като Fox Life, Fox Crime, AXN, Diema, National Gegraphik, "Травъл тв" и др.) на играчите на пазара не им остава нищо друго, освен да развиват медии и в други сегменти. Новата новинарска телевизия с кабелно разпространение Re:TV, която започна излъчване тази седмица, прави сериозна заявка да се развива в нишата на медиите, които залагат на новините, бизнес информацията и коментарите. "Екипът ни вярва, че в България има значителна група хора, за които обективната и навременна информация е от съществено значение, за тях процесите в страната са част от европейските процеси. Тези хора искат да бъдат информирани, без да бъдат подвеждани или манипулирани. Спечелването на доверието на тази обществена група е основна цел на Re:TV", обясни изпълнителният директор на телевизията Асен Григоров (известният журналист до скоро водещ на сутрешния блок на "Канал 1"). Той е убеден, че пазарът "на т. нар. универсални телевизии малко по малко отминава и това е световна тенденция. По принцип всяка по голяма медиа започва да прави специализирани канали и да търси пазарни ниши, в които да позиционира новите си тв канали чисто потребителски. Причината за това е, че по-лесно таргетираш аудитория. По-лесно е и за рекламодателите и за теб като медиа да развиваш програмата си", обясни Григоров. Според управителката на медиа агенция MediaS Zenith Таня Лозович "интересът на рекламодателите ще зависи от съдържанието на тв канала, но мисля, че като нишов канал за новини и бизнес трябва да изчакаме да видим как ще се развие. Дали ще говори на бизнес аудиторията си например на нейния език, или ще се опита да обучава и други публики, чак тогава може да се прави прогноза за отношението на рекламодателите към телевизията. Любопитно е дали каналът ще е български вариант на CNBC, или пък ще се развива в посоката, в която се разви тв "Европа". Стартът на Re: TV обаче е знак, че и нашият пазар е узрял за такъв тип телевизия, каквито на другите пазари има много отдавна", каза тя. Re:TV е първият канал, който ще излъчва програмата си във формата 19:6. Предаванията ще могат да се гледат в реално време и на www.retv.bg, като достъпът до тях ще е без регистрация. Това е една от сериозните инвестиции в проекта, защото гледането на тeлевизия с добро качество изисква голяма скорост на трансфер на данни по интернет от доставчика. Партньор на медиата в това отношение е SpectrumNET. Потенциалната аудитория на Re:TV са хора с висше образование и доходи 2.5 пъти над средните за страната. Според предварително проучване, поръчано от Re:TV на TNS TV Plan, 10% от зрителите в България очакват тв програма, която да ги информира за всички важни икономически и политически събития в страната и по света. "Това, което ми направи впечатление при представянето на Re:TV, е категоричността, с която е упомената целевата аудитория на канала. Към това има две гледни точки. Положителното е, че медиата се позиционира като модерен бранд, представя се и се позиционира високо и има добре дефинирана ниша - заможни висшисти. Това обаче, което ме притеснява, е броят на извадката от този тип хора, която е малка в изследванията, които следим", коментира управляващият директор на Initiative/Media Club Катерина Буюклиева. Re:TV се излъчва на територията на цялата страна чрез "Евроком кабел", CableTel и ITV Partners, както и чрез някои регионални кабелни разпространители. От септември Re:TV ще продължи да развива програмата си и ще предлага и нови авторски предавания. Re:TV изгражда кореспондентска мрежа в областните градове на България и в повечето европейски столици - Брюксел, Лондон, Париж, Москва, Белград, Скопие, Мадрид, Бон. Re:TV е проект на фондация "Граждански медии", която бе регистрирана в края на юли 2007 г., с мисията да подкрепя свободата на изразяване, разнообразието на мнения и качествената журналистика. В съвета на дарителите на фондацията влизат Иво Прокопиев (издател на "Дневник" и "Капитал"), финансистът Светослав Божилов и политологът Иван Кръстев. *** Re: Profile Сутрешният блок на Re:TV e Re:Start и се излъчва от 7.00 до 9.00 ч., от понеделник до четвъртък. От петък до неделя се излъчва предаването Re:Fresh. В блока има новини, гости в студиото, информация от репортери и агенции, коментари и преки включвания от мястото на събитието. Водещи в сутрешния блок ще са двойките Веселина Петракиева (доскоро водещ в "Дарик радио") и Явор Стаматов (новинар от БНР). Другата двойка са Невена Василева и Николай Чадаров. Водещите ще поставят новинарските акценти, които телевизията ще следи и ще развива през деня, а вечер ще обобщава и коментира в други предавания. Основното публицистично предаване на Re:TV е "Булевард България" на Иван Бедров. Излъчва се от понеделник до петък от 19.00 ч. - във вечерния новинарски блок, който е от 19.00 до 21.00 часа. Телевизията излъчва новинарски емисии на всеки 30 минути, 30-минутни спортни новини, икономически новини. В 14.00 ч. ще са централните обедни новини, а от 22.00 ч. - вечерните с водещ Евелина Топалова. От 20.00 ч. е обзорно информационното предаване "20.00 часа", с водеща Ралица Ковачева.
събота, 10 май 2008 06:22:59