понеделник, 22 декември 2008 г.

Марк Зукърбърг превърна „Фейсбук" в бизнес за милиарди

24 Часа - 22 стр.
Марк Зукърбърг превърна „Фейсбук" в бизнес за милиарди



Преди 4 г. Марк Зукърбърг е обикновен сту-.дент в Харвард. След две години зарязва следването, за да се посвети на голямата си страст -програмирането. Само след още 2 г. сп. "Форбс" го обяви за най-младия милиардер в света, който сам е заработил състоянието си. Това стана през март 2008 г., два месеца преди да навърши 24 г. Уникалното е, че Марк стартира онлайн портала си по време, когато доверието в бизнеса, свързан с интернет, бе сринато след масови фалити на онлайн фирми. Марк тръгва без амбиция да прави големи пари, създавайки сайта за запознанства „Фейсбук". Младежът отдавна се увлича по програмирането и решава да създаде интернет страница по подобие на годишника на Харвард, където всеки свободно може да създаде свой профил и да търси приятели с подобни интереси. Отначало достъпът е само за студенти от Харвард. После „Фейсбук" разширява обхвата си в цяла Америка, за да прекрачи всички граници скоро след това. Доларовият поток потича чак когато милиони потребители от цял свят се регистрират в сайта и създават свои виртуални социални мрежи от контакти и запознанства. Днес сайтьт се ползва от 120 млн. души
и броят им продължава да се увеличава. Някои просто искат да се похвалят с дълъг списък приятели, а за други комуникацията с интересни хора и съмишленици е много важна. Възможностите, които „Фейсбук" предлага на обикновените хора, са много. Регистрацията е безплатна, а на личната си страница всеки може да качва снимки, видео и текстове. На виртуална "дъска" се оставят съобщения, видими за всички. Друга опция е публикуването на блог - онлайн дневник. Освен това потребителите могат да чатят помежду си, без да бъдат видени от нежелани хора. Човек може да покани приятели или групи по интереси за определени събития.
Сайтьт предлага и възможност за публикуване на малки обяви, които могат да бъдат видени само от регистрирани.
Потребителите са разделени в мрежи. Има ученически, студентски, контактни борси, групи на регионален принцип или по професии. През 2007 г. „Фейсбук" се отвори и за програмисти, които гастролират на сайта със свои малки програми. „Ние даваме на потребителите сигурността, че самите те могат да определят какво точно от информацията за себе си, качена на сайта, да разкрият на другите посетители", заявява Зукърбърг. Критиците му, макар и малко, обаче са на друго мнение. На 7 октомври 2007 г. порталът оповести, че пуска индивидуална реклама
до регистрираните. За целта на 60 големи концерни и компании са предоставени лични данни, които освен общите сведения за възраст, пол, хобита, местоживеене съдържат и по-чувствителна информация за политически убеждения, образование и приятелски мрежи и дори за любими филми и книги.
Точно по тази линия идват приходите на "Фейсбук" от рекламодатели. За 2008 г. те ще са около 210 млн. долара. "Какво ще стане, ако си купите от „Амазон" книга "Да живееш със СПИН" и всеки един от твоите приятели узнае за това?", пита
критикът на "Фейсбук" Нейт Уайнър от САЩ. Според него проблемът е, че порталът дава все повече лични данни, чиито автентичност и опазване трудно се контролират. Дори американското разузнаване се възползва от обобщените сведения, натрупани в сайта. ЦРУ използва потребители, обединени в групата "Национална тайна служба", за да вербува бъдещи свои служители.
Самият Марк Зукърбърг изглежда изцяло погълнат само от
който обединява хората по света и провокира активното им участие в създаването на световната мрежа. Той не се е главозамаял от милиардите си, вълнува се основно от развитието на "Фейсбук". Доскоро живеел в скромно двустайно жилище в Сан Франциско. Няма часовник. "Събуждам се сам или някой от фирмата ми звъни, за да пита нещо. Отивам на работа към 10 ч и стоя до късно като повечето служители" - така описва делника си най-младият милиардер. Марк признава, че оценката на богатството му е ориентировъчна, защото акции на "Фейсбук "дори не се търгуват на борсата. Парите му не се намират в трезор, а са част от стойността на сайта, която зависи от много външни икономически фактори. Засега е оценен на 5 млрд. долара. „Майкрософт" обаче купи 1,6% от дяловете за $ 240 млн., а това вдигна цената му поне на теория до $ 15 млрд. Точната стойност ще се разбере, ако на борсата бъдат пуснати акции. Младият Зукърбърг обаче не бърза. Убеден е, че бизнесът с „Фейсбук" тепърва ще се разраства.
" Богаташътсгумените чехли" -така закачливо го описва в. "Зюд-дойче цайтунг" заради пристрастието да ходи с джапанки, макар и на " Адидас". В офиса обикновено е с тях на краката. Дори на публична дискусия Марк се появи с любимите гумени чехли. За младия богаташ удобството е на първо място, тъй като е роден в Ню Йорк в обикновено семейство.
***
Появата на сайта „Фейсбук" е в момент, когато жаждата за комуникация без граници е огромна. Всеки, регистрирал се във „Фейсбук", получава лична страница, на която може да качва свои снимки и видео. В наши дни потребителите на „Фейсбук" са около 120 млн. души. Дневно се качват по 30 млн. снимки.
Сайтьт е преведен на 20 езика. Именно обобщената лична информация за потребителите - възраст, пол, хобита, местоживеене, любими книги, филми, интереси, са ценната стока, която порталът продава на заинтересовани маркетингови фирми и големи компании.

Няма коментари: