събота, 26 април 2008 г.

Телевизионни новини

Капитал - 44 стр.
Телевизионни новини

Весислава АНТОНОВА
От май тръгват два нови канала -Re: TV и „Нова+"
Новини и риалити програми. Това според агенциите за измерване на аудиторията са два от основните формати, които карат хората да гледат телевизия.
От началото на следващия месец два нови канала ще разнообразят телевизионния пазар, като ще предлагат 24 часа в денонощието тези два формата.
За хората, които са се преситили от развлекателните предавания, доминиращи в праймтайма на повечето телевизии, и за тези, които искат да видят обобщение и анализ на най-важните новини от деня, е новият канал Re:tv. На високия рейтинг на риалити форматите пък са заложили от „Нова тв" с новия кабелен канал „Нова+".
Ново на пазара
От началото на май двата нови канала ще се борят за вниманието на аудиторията, като залагат на формулата да са ориентирани към един определен сегмент от аудиторията - хората, които търсят качествени новини и публицистика и които се забавляват с риалити програми.
Re:tv е първият проект на фондация „Граждански медии". Тя беше регистрирана в края на юли 2007 г. с мисията да подкрепя свободата на изразяване, разнообразието на мнения и качествената журналистика. Освен финансиста Светослав Божилов в съвета на дарителите на фондацията влизат Иво Прокопиев (издател на „Дневник" и „Капитал") и политологът Иван Кръстев.
Новинарската телевизия Re:tv ще започне да излъчва в началото на май. „Това ще е медия, която ще се развива върху диалога, която ще работи не „за", а „със" аудиторията. Това ще е и място, в което ще се ценят високо личностите и професионалната журналистика", коментира журналистът Асен Григоров, който е изпълнителен директор на телевизията. До неотдавна той беше продуцент на сутрешния блок по Канал 1 и автор на рубриката „Пресклуб". Re: tv ще е първата българска медия, чиято програма ще се излъчва изцяло във формат 16:9. Новата телевизия ще е с основен акцент върху новините, публицистиката и информацията, но по принцип е с политематичен профил. „Re:tv е избрала продукти на технологичните компании AVID Technology, Sony и Fujinon, за да предпожи кристален образ и картина", се казва, в официалното съобщение изпратено до медиите. Re: TV ще се разпространява чрез сателитни и кабелни оператори, като по този начин обхваща територията на цялата страна.
„Нова тв" също стъпва с нов проект на пазара на кабелни телевизии. От 12 май телевизионният канал „Нова+" ще излъчва основно риалити програми. Разпространението на канала ще бъде чрез кабелни оператори и сателит. „Нова+" ще започва излъчване в 7:00 ч. сутринта и ще завършва в 2:00 ч. след полунощ. Основно място в програмната схема ще заемат холандското издание на „Златната клетка" - от създателите на Big Brother. В праймтайма са също: най-успешното готварско шоу с оригинално заглавие Hells kitchen, в чиито английски и американски издания участват световни шампиони, медийни звезди, топмодели; „Пълна промяна на къщата", Exposed - шоуто на MTV за запознанства и срещи. През почивните дни са включени „Искам да бъда... Парис Хилтън" и др. Почти сто процента от продукцията по „Нова+" ще бъде дублирана на български език, а от следващата година тв каналът ще има собствено риалити шоу. В началото аудиторията ще може да си припомни най-силните моменти от Vip Brother с участието на Азис и Китаеца. В реално време ще се излъчват и части от предстоящите нови издания на Big Brother и Vip Brother.
Филми, риалити и още нещо...
През последните четири години медийните навици на хората се променят в много ясна посока, показват данните на две социологически агенции -Market Test TGI - България, и TNS/TV Plan. През този период се наблюдава тенденция на спад на телевизионната гледаемост. „Младите хора до 35-годишна възраст не разчитат на телевизията да ги информира, а на интернет. Най-активно и продължително средно дневно телевизия гледат хората на 45-годишна възраст", коментира изпълнителният директор на Market Test Ивайло Богомилов. Според него аудиторията в България „няма положителна нагласа към появата на нови тв канали, защото те обикновено копират модела на политематичните телевизии. През последните две години има много опити обаче да се развиват специализирани телевизии. Сегментирането на каналите и ориентирането им към точно определен тип аудитория е печелившият модел и със сигурност е предпочитан и от рекламодателите. Таргетираните канали разчитат на малка като брой, но ясна и лоялна аудитория. Зрителите вече държат много повече на качеството на програмата, отколкото на факта, че каналът е нов", коментира Богомилов. Подобни са данните на TNS/TV Plan, според които времето за гледане на телевизия през последните години е намаляло сред младите хора, които все повече насочват вниманието си към други платформи - интернет или списания.
Около 98% от зрителите гледат български канали, а 37% гледат и чужди телевизии. В периода 2003-2005 г. bTV като цяло губи зрители, но рейтингите на сутрешната й програма и новините в праймтайма рязко са се подобрили. Делът на аудиторията на bTV през 2007 г. е 40%. „Нова тв" също е повишила рейтингите си основно заради новите риалити формати. По данни и на Market Test и на TNS/TV Plan голям брой от зрителите не искат нови български телевизионни канали, а по-добро качество и по-голямо разнообразие на програмите на съществуващите телевизии. Продължава тенденцията на популярност на новинарските емисии сред зрителите, които неизменно получават високи рейтинги през последните шест години. bTV запазва водещата си позиция със средно 17% дял от аудиторията за новинарските си емисии в праймтайма през 2007 г. Другият национален ефирен канал -„Нова тв", също подобрява рейтингите на централната си новинарска емисия „Календар" - от 4% през 2005 на 9.3% през 2007 г. Само рейтингите на новинарските програми на Канал 1 бележат известен спад. През 2007 обаче се наблюдава увеличение на гледаемостта на емисията „По света и у нас" - до 10.9%.
По правило като най-достоверни за пазара са данните от пийпълметричните изследвания. Според TNS/TV Plan за периода! - 22 април водещи като среден рейтинг са пет развлекателни предавания на bTV - шоуто „Комиците", което е със среден рейтинг 20.8%, „Ясновидци" - 20%, Music Idol -18.7, Fort Boyard -18.2, и „Шоуто на Слави" -14.5. Новините на bTV също са с най-висок среден рейтинг за април -14.1 (от 22 часа, докато централната емисия от 19 часа е със среден рейтинг 13.2). Предаването с най висок среден рейтинг по „Нова тв" пък е играта „Стани богат" - 11.9. С най-висок среден рейтинг по „Канал 1" пък е „Шоуто на канала" - 8.8. Новинарските емисии на Канал 1 и „Нова тв" през април са със среден рейтинг съответно 7.5% и 6.8% по данни на TNS.
***
Аудитория
20% е средният рейтинг на предаването „Ясновидци" по bTV за април, което за втори пореде месец го прави фаворит преди музикалното риалити Musik Idol.
***
Рейтинг
12% е средният рейтинг за април на играта „Стани богат" по „Нова телевизия", което го прави най-гледаното предаване на медиата през този месец.
***
Текст под снимка
Re:tv ще си съперничи по техническо оборудване с най-развитите тв канали на пазара с
събота, 26 април 2008 07:11:06

Няма коментари: