събота, 26 април 2008 г.

От какво печелят кабелните телевизии

Труд - 16 стр.
От какво печелят кабелните телевизии

Соня СПАСОВА
Още една, 197-а поред, кабелна телевизия ще тръгне на 12 май. Това е „Нова+", която ще се разпространява и чрез сателит. Първоначално малката „сестричка" на Нова тв ще повтори най-силните моменти от „ВИП брадър 2", а следващите сезони на шоуто ще излъчва в реално време. Рано е да говорим за рекламни тарифи, сега сключваме договори с кабелните оператори, коментира шефът Иван Тодоров.
Логично е обаче и тази телевизия да се включи в битката за големите пари, които идват от реклама. За 2007 г. за търговски съобщения в десет от най-гледаните тв канали са инвестирани над 566 млн. лв. Това показват данните на агенция „Маркет линкс", публикувани в „Капитал". От тях лъвският пай е за Би Ти Ви, Нова тв и БНТ, а за седемте кабелни телевизии остават около 68 млн. лв. От тях трябва да се приспаднат между 10% и 50% за отстъпки за обем и повтаряемост на рекламните клипове. Но каквото и да си говорим, от кабелни телевизии явно се печели. Иначе те нямаше да се роят една след друга. А и според статистиката към 70% от българите имат кабелна телевизия. Рекламодателите пък все повече разчитат на профилирани канали,за да адресират по-точно своите послания.
Основните приходи на кабелните канали идват именно от реклама (виж таблицата горе) и от таксите, които им плащат операторите, за да ги разпространяват. Малки суми получават и от отдаване под наем на студиа или техника.
За да се преборят за „четвъртото място" след националните ефирни телевизии, медии като „Фокс лайф", „Диема" и Тв 7 например влагат големи суми в собствена продукция и техника, купуват сериали и атрактивни футболни първенства. Това са и основните им разходи. За дублаж или субтитриране на филми цените се движат между 4 и 8 лв. на минута. Говори се, че за купуването на правата върху Европейското първенство по футбол, което ще се проведе през лятото в Австрия и Швейцария, „Диема вижън" са дали над 2 млн. евро. Вече сме продали почти цялото рекламно време и сме „избили" цената на правата, обясни търговската директорка на медията Антоанета Арсова. Нормално е от европейско първенство да се печели, добави тя, но без да каже точни числа. Цената нат. нар. „златен пакет", който включва 68 излъчвания на 30 сек рекламни клипове по време на мачовете, е 299 000 лв. (без ДДС).
Завършихме 2007 г. на печалба, призна пред „Труд" Живко Калотов, изпълнителен директор на „SBS България", които у нас притежават телевизия The Voice. Според данните на „Маркет линкс" приходите на музикалната медия от реклама за м. г. са били над 1,8 млн. лв. По неофициална информация операторите плащат най-често между 6 до 25 евроцента на абонат, за да ретранслират кабелните телевизии. Но те ни „спестяват" много голям процент абонати, смята Светлана Василева, шеф на „Фокс интернешънъл ченълс" за Балканите. Според нея, ако се обяви действителният брой на домакинствата с кабел, приходите им ще скочат петорно.
Чуждите канали пък разчитали най-вече на приходи от разпространение и работели повече за името си, отколкото за голяма печалба.
събота, 26 април 2008 06:03:49

Няма коментари: