Пари - 21 стр.
Николай Неделчев, изпълнителен директор на Публисис МАРК Груп: Рекламният пазар ще тръгне нагоре едва през 2010 г.
Боряна НИКОЛАЕВА
- Господин Неделчев, какво е състоянието на рекламния пазар у нас? Какви са очакванията ви за следващите няколко месеца?
- Състоянието на рекламния пазар е огледало и на цялата икономика. Рекламата е функция на бизнеса, ние следваме логиката на икономическите събития. По мои наблюдения през първите месеци на годината се наблюдава спад на рекламния пазар от порядъка на 25%. Това се обяснява с факта, че много от рекламодателите заемат изчаквателна позиция, наблюдават ситуацията и преценяват какво да направят с бюджетите. През второто тримесечие се наблюдават признаци на съживяване. Като цяло годината ще бъде тежка. Очаквам оживление и ръст на пазара едва през 2010 г. През следващата година ситуацията отново ще бъде трудна. Това, което ще се случи сред малките агенции тази година, е в две насоки - фалит на малките играчи или окрупняване. Факт е, че има агенции, които съществуват благодарение на един или два клиента. Както каза и изпълнителният директор на Saachi&Saachi Кевин Робъртс, следващата година ще бъде също толкова тежка. Аз също споделям мнението му, че тази ситуация е много сериозен тест за това кои компании са гъвкави и иновативни, кои бързо реагират на твърдите условия и успяват да се адаптират лесно. Както се казва - оцелява не най-силният, а най-гъвкавият. Успех ще имат тези агенции, които дават добавена стойност на клиентите си, които умеят да поемат премерени рискове.
- Удачно ли е в момента компаниите да правят промени в начина си на комуникация и в имиджа си?
- Това, което се случва в България в момента, е нещо, което е ставало много пъти на Запад. Други държави са минали през подобни ситуации и както обичам да казвам - този филм вече са го гледали. Дори и след най-силния дъжд изгрява слънце, няма значение колко дълго вали, бурите винаги преминават. Проучванията, правени по време на криза, показват, че компаниите действат по два възможни сценария. Първият е да намалят значително маркетинг бюджетите си. Другият, доказано по-добър вариант е да инвестират в реклама. Данните показват, че това е най-сигурният начин да спечелиш пазарен дял и след като рецесията приключи, да излезеш от нея като победител. В добрите времена една компания увеличава маркетинг бюджетите си и веднага конкурентът й прави същото.
В условията на криза обаче единият от тях може много по-осезаемо да дръпне напред. Ако продължиш да комуникираш по време на криза, това, което ще спечелиш, е пазарен дял. Това се разбира в момента, в който рецесията приключи и пазарът започне да расте. Нормална реакция на бизнеса е да свие парите отделяни за реклама. Това е като с инжекциите - знаеш, че са за добро, но те е страх и не ги искаш. На подобни смели стъпки обикновено се решават големи компании, които вече са минали по този път.
- До каква степен е възможно една компания да съкрати маркетинговите си бюджети? Може ли да си позволи да спре да рекламира или да прекъсне комуникацията с клиентите си?
- В ситуации като сегашната много от фирмите трябва да преосмислят бизнес стратегиите си. Историята помни марки, които са се наложили и без реклама. Например Starbucks – има ли някой, който да не ги познава? А те започнаха да се рекламират едва преди три години. Неизползването на реклама не означава компанията да спре да комуникира. Даже напротив, тук с особена сила изпъква ролята на PR и на алтернативните форми на комуникация.
Рекламата най-бързо създава бранд ефекта. Нещо, което може да стане за десет години, тя го прави за една. Комуникацията с потребителя и качеството на продукта са много важни в условията на криза.
- Кои медии са най-засегнати от кризата и за кои тя ще мине с най-малко поражения?
- В момента пресата е в най-деликатна ситуация. Наскоро говорих с мой приятел, който живее в Унгария. Оказва се, че там средният бизнес не може да си позволи телевизионна реклама, защото тя е най-скъпа. Тогава той прибягва го пресата като алтернативен вариант. А какво се случва у нас? Телевизиите драстично намалиха цените и вече компании, които не са си и помисляли, че могат да попаднат там, сега купуват рекламно време. Според мен ще има и ръст на рекламата в интернет, но на фона на миналите години той ще е много по-малък.
В последните няколко години ставахме свидетели на ръст от порядъка на 80%, а сега той ще е максимум 10-15%. Продължавам да защитавам тезата, че телефонът е следващото бойно поле на маркетинга. Но мобилният маркетинг тепърва прохожда у нас. В следващите 3-5 години той ще се развива с пълна сила.
***
Профил на агенцията
- Публисис МАРК Груп e наследник на създадената през 1995 г. от Николай Неделчев агенция М.А.Р.К. От 2002 г. до началото на 2009 г. тя беше франчайз партньор на Publicis Worldwide в България, след което глобалната комуникационна верига Publicis Groupe придоби мажоритарен дял от своя български партньор. - Подразделенията на
Publicis Groupe, представени в България чрез Публисис МАРК Груп, са: рекламна верига Publicis Worldwide; Saatchi&Saatchi; водещите агенции за медиа планиране, медиа купуване и интерактивен маркетинг ZenithOptimedia и ZedDigital; мрежата от ПР агенции Publicis Consultants и агенцията за корпоративен дизайн Carre Noir. - Част от Публисис МАРК Груп са и специализираните местни агенции за директен маркетинг - Марксман, за специални събития - Евентис.
***
Кой е Николай Неделчев
- Николай Неделчев е роден в Пловдив през 1967 г.
- Завършва английска гимназия в Града под тепетата, има и магистърска степен по международни отношения. - Кариерата му започва през 1992 г. като маркетинг мениджър на представителството на Apple България. - През 1995 г. създава компанията MАRC, чиято основна сфера на дейност са маркетинговите комуникации.
вторник, 16 юни 2009 г.
Николай Неделчев, изпълнителен директор на Публисис МАРК Груп: Рекламният пазар ще тръгне нагоре едва през 2010 г.
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар