Монитор - 17 стр.
Рекламният блок - от диария през вафла и превръзки
ЛИЯНА ПАНДЕЛИЕВА
Когато производител плати рекламата му да бъде излъчена в праймтайма на някоя телевизия, той знае за кой часови пояс се отнася, но не може да знае в компанията на кои други реклами ще бъде нареден. И най-вкусната вафла не е особено сладка, когато е "закачена" за щастливата новина, че микробите в клозета ще умират с милиарди. И веднага след нея следва привлекателно съобщение за копринено-меки дамски тампони, които попиват два пъти повече. И тъй като рекламните блокове са дългички, следва изкусително предложение за сладолед. Комбинациите между диария, сухи бебешки дупета на отлична цена, бонбони, слабителни хапчета и превръзки може да смути стомаха и на най-безразличния към рекламни съобщения случаен зрител. Вестникарските реклами обаче не са много по-назад в абсурдната подредба. Популярна напитка се предлага с надписа "Когато сме най-зле, така да сме". На същата страница обаче могат да бъдат прочетени следните заглавия: "Старица изнасилена от рецидивист"; "Взривиха джипа на Пешо Кривогледия", "Четирима изгарят в кола след удар в дърво", "Кон побесня, стъпка стопанина си". И докато погледът се плъзга по заглавията, уплашен да се спре и на съдържанието, следва и "Когато сме най-зле, така да сме!". Ами така сме - шега в това няма! Преди година на подобна страница грейна реклама с лика на министъра на културата Стефан Данаилов по повод 24 май. От заглавията на страницата буквално се вдигаше дим и бе попиляна разпръсната плът, а над усмихнатото лице на министъра пишеше: "Най-светлият ден за всички българи."Подредбата на рекламите в електронните медии е въпрос, над който сякаш рекламодателите не разсъждават много. Докато едни до други звучат (или се виждат) "безболезнено отстраняване на хемороиди" и две секунди по-късно някой изкусително отхапва от десерта си, никой не печели симпатии. Нито една социологическа агенция у нас не е направила проучване чрез фокус групи как се отразява на възприятията подредбата на рекламните съобщения. За да е пълна кашата, в последно време в от отделително-хранителните послания се добавиха и тези на кандидат-депутатите. Така става още по-емоционално, ароматно и…цветно. Едни след други се подреждат диария и битката с нея; милиарди микроби ще загинат; политик, който иска да спре нещата и после да рестартира; мека тоалетна хартия с 20% повече късове.Дори в политическите реклами, изречението "Купуването и продаването на гласове е престъпление" доби различно звучене. У едни то е тържествено, бавно и сякаш по-значимо от самото клипче. Други партии са ускорили това изречение и то изпищява "кпувнетоипрдвнетонаглсвеепрстплние". Почти същото е като "прдиупотрбапрочттелиствкта". И в двата случая остава усещането, че човек трябва да преглътне нещо…неприятно. Обикновеният потребител би помислил, че който дава пари за реклама, би проявил и малко любопитство по какъв начин тя ще бъде приета от аудиторията. В крайна сметка качествено изготвените послания се сливат с водопада от безумия, заради които зрителите сменят канала за времето на рекламния блок.Навлизането на цифровата телевизия разреши драмата на хората, които мразят да им прекъсват предаванията, сериалите, мачовете и всички приятни неща с ненужни картинки и послания - те просто прехвърлят рекламните блокове. Най-големите рекламни дивотии. Кутийка за превръзки. Някому е хрумнала добрата идея, че хигиенният продукт може да бъде съхраняван на отделно място. От появата на кутийката по магазините особено тийнейджърките масово си я взеха, защото е удобна. Откак тръгна масираната тв реклама за нея обаче, девойките също така масово я изхвърлиха. "Трябва да си безпределно тъп, за да кажеш на целия свят, че всяко момиче с цветна кутийка в ръка всъщност отива в тоалетната да си смени "памперса"." Това гневно каза десетокласничка, чиито съученици също гледат телевизия и са започнали да подвикват след всяко момиче с кутийка в ръка. Майките на девойките постъпиха по същия начин.Търговецът, решил да промотира с фанфари продукт, който предполага дискретност, го утрепа чрез серия реклами. Пиво за бунтари. "Тази реклама са я правили много стари и лоши хора, защото татковците не са такива." Коментарът е на 9-годишно момиченце по повод изключително нелепото послание към любителите на определена марка пиво. Много мъже унищожават цветята на балкона, ритат кучето, трошат посудата, късат прането и защо - защото всичките зли жени в живота им не са им давали мира. И с огромен митинг те вдигат наздравица за постигнатата свобода. В случая не става дума за бунт срещу нещо, за противопоставяне на половете, а за откровена глупост. Като такава я приемат на първо място мъжете. Вафла за разрушители Лятото сякаш размекна мозъците на рекламните създатели. Онези, дето се разхлаждат с напитка, откриха, че жените са им криви. А другите, които биха искали да хапнат "фафличка", се оказаха вандали, които трошат компютри, офиси, коли, витрини, нападат и накрая… отхапват от вафла. Салта в каданс ала "Матрицата", истерични звуци и всичко е в името на някакъв десерт.Идеята за младежкия бунт е изкривена до абсурд и рекламата буди звукова досада и пълно недоумение. За слабителното - в черно. Две засукани моми, стилно облечени почти в еднакви траурни тоалети, излизат от тоалетни. Едната е "успяла", другата се е опитвала. Оказва се, че първата познава слабителното, другата - не. Накрая си отдъхваме, защото и втората ще го опознае.
***
СНИМКА sveja-idea.com
Подредбата на рекламите в електронните медии е въпрос, над който сякаш рекламодателите не разсъждават много.
четвъртък, 18 юни 2009 г.
Рекламният блок - от диария през вафла и превръзки
Етикети: в. Монитор
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар