събота, 30 август 2008 г.

Телетекст 2.0

Капитал - 34 стр.
Телетекст 2.0

Асен ГЕОРГИЕВ

Intel и Yahoo! са на път да съчетаят интернет и телевизията в услуга, наречена Widget Channel
„Да, да го направим! Нека комбинираме телевизията с интернет. Това е толкова логично - нещо като да съчетаеш пържени картофи и бира."
Едва ли разговорът на високо равнище между мениджърите
* на Intel и Yahoo! е протекъл точно по този начин, но със сигурност е носил подобен смислов заряд. И нещо подобно наистина предстои да се случи...
Имайки предвид, че по данни на bbc.co.uk в момента над 1.3 милиарда домакинства разполагат с достъп до телевизия, а броят на потребителите на широколентов интернет расте стремглаво, това е един напълно очакван ход. Своеобразният кръстоносен поход срещу консервативното възприемане на телевизията като пасивно явление започва по инициатива на
«a Intel - най-големия производител на чипове в света и третата по размери интернет компания - Yahoo!. И въпреки че двете фирми теоретично разполагат с достатъчно средства, за
да реализират своя проект, има трудности, които биха могли да изиграят лоша шега на новообразувания съюз.
Една от причините да има известни съмнения относно успеха на подобно начинание е фактът, че идеята никак не е революционна. Различни по големина и дейност компании от години се опитват да обвържат двете най-солидни информационни платформи - интернет и телевизията, като използват различни технологии. От друга страна, сериозни пречки могат да се окажат нивото на приемственост от страна на зрителите; техническите проблеми, свързани с достъпа до достатъчно бърза интернет връзка; огромните инвестиции и силната конкуренция. Това са само малка част от потенциалните подводни камъни, с които двете компании ще се сблъскат в следващата година - период, в който смятат, че ще могат да стартират своя проект за доставка на интернет приложения директно на телевизионния екран.
Widget Channel
Грандиозният план за внедряване на леки (ненатоварващи) интернет приложения, наречени Widgets, към телевизионния приемник, бе разгласен от представители на Intel и Yahoo! no време на Intel Developer Forum, проведен в Сан Франциско, Калифорния, между 19 и 21 август. Ударното представяне на новите взаимоотношения между компаниите бе съпътствано от
1.3 млрд. домакинства разполагат с достъп до телевизия към момента според bbc.co.uk. На практика всички те са потенциални потребители на уебприложения. Ако сътрудничеството с Intel е ефективно, интересът към онлайн услугите на Yahoo! би могъл да се повиши значително.
Widget Channel ще предостави на телевизионните зрители достъп до интернет приложения като e-mail, jjaHHu за стоковите борси, новинарски емисии и други.
51.5 млрд. долара е очакваният приход, който ще генерира интернет рекламата през 2012 г., прогнозира анализаторската компания IDC.
презентации на т.нар. Widget Channel, който ще предостави на телевизионните зрители бърз и лесен достъп до интернет приложения като електронна поща, данни за стоковите борси, информация за метеорологичните условия, новинарски емисии и други. Всичко това ще бъде възможно, докато гледате телевизия, при това единствено като използвате дистанционното.
Плановете на двете компании са проектът им да бъде готов и да стартира през първата половина на 2009 г. „Сега е точният момент да доведем интернет при телевизията", казва Ерик Ким, старши заместник-директор и главен мениджър на Digital Home Group към Intel, цитиран от списание Forbes. Според него „телевизията ще промени изоснови начина, по който говорим, представяме си и използваме интернет", посочва онлайн изданието Foxbusiness.
2 в 1 - очаквана комбинация
Въпреки маркетинговите заклинания, които се изляха след обявяването на проекта, е очевидно, че всъщност той не е нищо повече от съвременен вариант на архаичния телетекст. Идеята за възраждането му е да се достигне удобството, което предлагат продукти като iPhone на Apple - крайно улеснен достъп до полезни уебприложения.
Intel и Yahoo! си представят всичко това по следния начин: докато гледате телевизия, ще имате възможност да извикате меню, което се показва в долната част на екрана. То обаче по никакъв начин не нарушава качеството на излъчваното виде-осъдържание. На демонстрациите, които циркулират в интернет, се вижда ясно присъствието на приложения, поместени в сайтовете на Yahoo!. Сред тях са Yahoo! Weather и Yahoo! Finance, както и пряка връзка със сайта за съхранение и разпространение на снимкови архиви Flickr (който също е собственост на Yahoo!). От друга страна, прави впечатление и наличието на eBay, Twitter, Disney-ABC, Joost, CinemaNow, MTV и услуги на много други компании, които вече са се съгласили да бъдат включени в Widget Channel-a. Планиран е и достъп до платени филми и съдържание, което да се купува с няколко клика, а също така и до сайтове за онлайн пазаруване. Както отчасти това в момента се случва при цифровата и В? телевизията, които позволяват внедряването на интерактивни менюта.
Козът на Intel
За да може даден потребител да се наслади на бъдещата услуга, неговият приемник ще трябва да притежава някои специфични хардуерни характеристики. Intel смята да пусне на пазара специален процесор, който да се интегрира в новите телевизори от техните производители. Това е първият чип на компанията, насочен изцяло към потребителската електроника. Новият процесор на Intel, наречен Media Proccessor 3100, ще бъде базиран на съществуващата архитектура, използвана в повечето компютри и сър-въри (х86) и ще поддържа видео с висока разделителна способност, аудио с високо качество, триизмерна графика и ще осигурява възможност за връзка с интернет. Целта е да се предложи на производителите един-единствен чип, който може да извършва много дейности, които в момента се поемат от цял куп електроника.
Media Proccessor 3100 ще струва около 35 долара на едро и ще започне да се произвежда в големи количества още през септември. Патрик Вари, заместник-директор в отдел Connected TV към Yahoo!, разказва пред списание Forbes, че плановете на компанията му са да се възползва максимално от телевизорите, изградени върху новите процесори на Intel, за да предостави версия на своите Yahoo! Widgets услуги. Всъщност те са базирани върху технология, разработена от Konfabular - иновативна компания, придобита от Yahoo! още през 2005, която работи в сферата на уебприложенията.
Производители на потребителска електроника като Sony, Motorla и Toshiba вече дават сигнали, че са заинтересовани от новата платформа на Intel, базирана върху SoC (system-on-chip) технологията, твърди Ерик Ким. Според Intel Media Proccessor 3100 ще намери приложения в телевизори, set-top-boxes и всякакъв вид други устройства, свързани с телевизията и би трябвало да ускори процеса по сливането на двете информационни платформи.
Рекламни хоризонти
Ако бъде успешен, съюзът между Intel и Yahoo! със сигурност ще има и маркетингови измерения. Приходите от интернет реклама ще достигнат 51.1 млрд. долара през 2012 г., прогнозира анализаторската фирма IDC. Според данните, цитирани в онлайн изданието Iinformationweek, това е удвояване спрямо приходите за миналата година, които са на стойност от 25.5 млрд. долара. 2012 ще бъде също така и годината, когато рекламата в интернет ще започне да генерира повече пари от тази в телевизията, предвижда анализаторската компания. Това са прогнозите към този момент, но ако проектът на Intel и Yahoo! се реализира, нещата могат да се променят значително. Подобно нахлуване на интерактивност в рамките на телевизионния екран ще позволи на зрителите да персонифицират своите любими widget-и, а на рекламните агенции - да насочват своите послания далеч по-прецизно. Точно както е в глобалната мрежа. По този начин ще се реши един от най-основните проблеми на телевизионната реклама - фактът, че всички зрители виждат едни и същи спотове, коментира изпълнителният директор на рекламната компания GroupM Ървин Готлиб, пред bbc.co.uk . Според него е възможно Wiget Channel да размие разликата между телевизия и интернет, което изцяло ще промени начина, по който се продават рекла-
***
Текст под снимка
Скоро подобни бутони ще присъстват върху всяко дистанционно
събота, 30 август 2008 04:27:31

Няма коментари: