сряда, 27 август 2008 г.

Белот с високи залагания

Седем - 3 стр.
Белот с високи залагания

Рени НЕШКОВА

Политиката е станала опасно зависима от пиара. В известен смисъл двете професии са станали, кажи-речи, неразличими. При все по-видимата липса на политика пиарът я замества и се настанява като кукувица в опразненото гнездо. Той изглежда вече не е в помощ на политиците и политиката, а е техен, къде по-сполучлив или по-нескопосан, ерзац.
Опасността е за скъпия избирател, който масово купува опаковки и панделки, без да го е еня за съдържанието на кутията. На нея дори със ситни букви няма означение за съставките, начина на употреба, противопоказанията и срока на годност.
Никой не знае какво трябва да направи клиентът, ако в пакета вместо желания артикул открие друг или няколко подобни, които приличат на желаната стока, но само външно. Не е предвидена защита на потребителя от съда, намеса на някой и друг омбудсман или поне изказване с насоки и препоръки от страна на еврокомисаря Меглена Кунева.
В този вид сделки дори не е напълно ясно кой кого купува. Във всеки случай цената на потребителя се вдига с всеки изминал ден поради недостатъчни количества, с извинение за грубия израз. Социолозите наричат това явление отлив от гласуване. Дефицитът на политическо съдържание се замества с псевдо политическа визия с много кратък период на трайност.
Някои твърдят, че това било световно явление. Политикът се е превърнал в кукла за имиджмейкъра, който я облича, съблича, гримира, измисля й пози и подходящи думи, а понякога и цели изречения.
Маркетингови млади лъвове, завършили престижни училища на Запад, всяко лято се чудят как е възможно курортистите по Черноморието да изкупуват тонове невероятни боклуци от скалъпени сергии и да бъдат мамени с лекота от нахакани продавачи с нечестни усмивчици.
И всеки изборен сезон, досущ като горните спецове, видни политолози, анализатори, социолози и антрополози се изумяват как така уж пълнолетни и донякъде образовани хора проявяват такова детинско лековерие и биват заблуждавани от селски тарикати, доказани лъжци и примитиви от сорта на Митьо Пищова. Удивително е наистина с каква жизнерадост, веселие и карнавално лекомислие протичат изборите в някои населени места, където политикът е известен само като имагинерно число, фабрично сбъркана точка върху бюлетината или в най-добрия случай като плакат с тъпа снимка и копирано от предишни избори чуждо послание.
И съвсем естествено четвъртата власт ще заема все по-важно място в политическия пиар. В това отношение двата вацови вестника, но особено по-гъвкавият от тях - "24 часа", отдавна се е специализирал в политически пиар. Какво толкова, това го има навсякъде, ще каже някой, който не чете български вестници. Не става дума за обикновен пиар и платени публикации за освещаване на офис.
Всекидневникът се е превърнал в своеобразно студио за разкрасяване на политически или обществени трупове, нещо като погребално бюро, ама с екстри като пластични операции и липосукция. Незабравими ще останат четирите страници, посветени на живота и творческата кариера на бившия шеф на парното Вальо Топлото. Ако Холивуд би рекъл да купи сценария на този сюжет, само Ал Пачино би могъл да се превъплъти в ролята на човека, направил от държавната "Топлофикация" един малък Клондайк, и то не по време на сух режим, а на преход към демократични промени и членство в ЕС.
На страниците на газетата дефилират батковци и техните адвокати, държавни глави с разклатен имидж и премиери, спешно нуждаещи се от обществено признание. Жълтите вестници тъкмо се бяха отчели пред публиката с пикатно августовско четиво за любовни забежки на президента и страданията на първата дама, малкият вацко със светлинна скорост отвърна на удара с цяла страница и снимки за почивните дела на президенската фамилия в компания на младите Добреви. Първанов-джуниър и годеницата му, щерка на починалия Николай Добрев, близък приятел на Първанови. Клановото сплотяване върви по всички линии, но любовта, както е известно, не се съобразява с условности.
Миналата седмица в "24 часа" цъфна и самият Румен Петков. Той също като повечето държавни мъже и жени избрал да почива в "Евксиноград". Не толкова заради луксовете, обяснява всекидневникът, а защото зад железните огради на комплекса началниците "остават скрити от погледи на зяпачи и папарашки обективи". Но няма препятствия за обективите на този вестник. Репортерите не само са прескочили високите дувари, но са успели да засекат разжалвания вътрешен министър, издокаран с сране лка с логото на "24 часа". Научаваме, че Румен Петков и колегата му от Комунистическата партия Александър Паунов заедно с приятели от студентските години, понастоящем депутати, играят белот. Петков, разбира се, печели. Преди време часовоят на политическия имидж на властта пак така случайно успя да засече министъра (тогава все още на поста) в родния Плевен да млати чергите на възрастните си родители пак с рекламата на "24 часа". Добро момче, грижовно, не се е възгордяло от министерския пост.
Отново миналата седмица, докато все още е отдъхвал в "Евксиноград", Румен Петков се появи в същия вестник, но на другия ден. Усмихнат, с костюм, вратовръзка и цигара в ръка. Информацийката е малка, но съдържателна. Ексминистърът демонстрирал железния си характер, като отказал цигарите до победата на БСП на изборите догодина. Той правел аналогия с отказа на Фидел Кастро да се бръсне в името на победата на партизанската война срещу Батиста. "20 години от живота си съм отдал на политиката на лявата идея, като през цялото време съм пушил. Сега мога да направя още една жертва в името на успеха на изборите", заявява този воин на партията.
Маркетинговите специалисти знаят, че еднообразната нискокачествена и често вредна пластмасова продукция не би заливала сергиите, ако не се харчеше. Медиите също са наясно, че когато политиката е мутирала единствено до пиар акции, самите медии стават първата власт, ако не и единствената. Още повече, че класическите три власти са с изтъняващи граници.
Но случаят с Румен Петков навежда и на други мисли. Кой кого рекламира всъщност? Кой на кого плаща? Толкова ли са изпаднали вацовите издания, та да възлагат на един провален министър да е рекламно лице на изданието? Или сделката е подплатена с нещо друго? Дружба навеки, скрепена от опасни тайни и каре белот с високи залагания.

сряда, 27 август 2008 05:57:56

Няма коментари: