вторник, 26 август 2008 г.

Димитър Цонев, програмен директор: Някои смятат, че БНТ трябва да стои свита в черупката

Монитор - 20 стр.
Димитър Цонев, програмен директор: Някои смятат, че БНТ трябва да стои свита в черупката

Петя БАХАРОВА

Ограниченията, които държавата ни налага, не са оправдани нито политически, нито финансово, нито от гледна точка на регулаторната политика на ЕС
- Г-н Цонев, вече вървят рекламите за новото ви шоу, появихте се на билбордове в компанията на сладък мопс…
- По-важното за БНТ е не толкова моето предаване, а това, че от септември се променя изцяло програмната схема и опаковката на телевизията. На билбордовете съм с моя мопс. Вижда се също и новото лого на БНТ. Както може би сте разбрали, вече няма да има Канал 1, а БНТ 1. Думата “канал” в българския език не се свързва особено с телевизия. Още повече с цифровизацията ще имаме БНТ 1, БНТ 2, БНТ Спорт, БНГ Кино и т.н. Така че още повече не върви да използваме досегашното Канал. Подготвяме се за цифровата телевизия. Както е италианската РАИ, например. Тази телевизия в момента излъчва програми на около 9-10 канала. Подобно нещо очаква и България след 2012 г.
- Все пак какво да очакваме от 14 септември, когато стартира “В неделя с…”, който беше съпроводен със скандали?
- Стартираме на тази дата, защото тогава е Денят на отворените врати на БНТ. Тук трябва да спомена, че успяхме да наемем зала 2 на НДК за две години. Оттам ще излъчваме 3 живи предавания. На 7 септември ще бъдем готови с оборудването є, а на 10-и каним всички големи рекламни агенции и журналисти на презентация. На нея ще представим цялата продукция на БНТ такава, каквато ще изглежда от 1 октомври.
- А защо не ползвате голямото студио в НРТЦ?
- Оказа се, че голямото студио но НРТЦ досега е нямало акт 16. Всеки момент ще го вземем, което означава, че ще можем да започнем ремонта му, който е огромен като работа. Смятаме, че след 2 години, когато ни изтече договорът със зала 2, ще сме готови и ще се преместим в НРТЦ. Цялата техника, включително и декорите, които сега слагаме в залата, са съобразени с параметрите на НРТЦ. Така че съвсем безболезнено всичко ще бъде преместено от едното на другото място. Освен ако не се получи толкова голямо разширяване на продукцията на БНТ, че да се наложи да ползваме и двете студиа.
- Кои са трите предавания, които ще снимате на живо?
- Едното е “Референдум”, което ще се снима във вторник. Предаването е на дирекция “Информация”. Ще е социално-икономическо, с публика, ще се излъчва в праймтайма след централната емисия “По света и у нас” и ще продължава до 22 часа. Все още върви кастинг за водещ, но доколкото научавам, с най-големи шансове е един колега от сутрешния блок на Дарик радио. В четвъртък ще излъчваме “Бъди звезда”, предаването, което ще избира българската песен за “Евровизия”. А в неделя - предаването “В неделя с…”. Така че ще експлоатираме зала 2 максимално 7 дни в седмицата. И смятам, че възможността да излъчваме оттам 3 живи предавания с публика, с много интерактивност, с модерен декор и качествено осветление и звук ще помогне да променим за добро имиджа на БНТ. В началото ме попита за скандалите около “В неделя с…”. Те не са около това предаване, а около трите, които вече изброих. И то не за тяхното съдържание, а около финансирането им. Някои хора сметнаха, че БНТ трябва да си седи кротко в черупката и да играе с малки пари, но редовно. Това обаче се оказа абсолютно неефективно в последните 6-7 години. Защото bTV и Нова извадиха много продукти на пазара, от които се печели и не лошо, както се вижда от финансовите им резултати. В същото време БНТ правеше малки предавания, евтини, без декор и се оказа, че от това никой не печели, защото хората не го гледат, а рекламодателите не рекламират.
- На кои външни продуценти ще възложите да съживят програмата на БНТ?
- Трите предавания, за които говорих, са вътрешна продукция на телевизията. Външна продукция започваме да излъчваме от 29 септември. Става дума за всекидневно тв състезание на “Интерактив медия сървисис”. То ще е на живо от 18,30 до 19 часа.
Както вече се знае, Нико Тупарев ще прави за БНТ риалитито “Животът на другите”. В него публични личности ще попадат в нетрадиционни и парадоксални ситуации. В момента чакаме първите сценарии от екипа на Тупарев. Засега сме планирали 12 издания на това документално риалити. Пускаме и първи сезон на “Кафе признание”. Предаването е български формат. Водещи са барманката и барманът в кафенето, в което ще бъдат канени известни и не толкова известни личности, които ще коментират нещата от живота.
Няма да се впускам в повече подробности около новата програмна схема на БНТ, само ще кажа, че от понеделник до неделя в праймтайма ще излъчваме оригинална българска продукция.
- Как ще се отрази на БНТ навлизането на световни медийни компании на нашия пазар според вас?
-Това са сериозни инвеститори и принципно трябва да се отразят благотворно на тв пазара ни. Новите собственици на ТВ2 и Ринг, на Нова тв, както и очакваната продажба на bTV, означава признание за това, което може да се прави в България. Означава също, че тези чужди инвеститори очакват още по-голям ръст на рекламния пазар. Може би знаете, но средногодишният ръст на рекламите у нас е 25-30 процента. Затова парите, които бяха дадени за тези телевизии, показват, че новите им собственици имат сериозни бизнес планове. Те обаче са свързани пряко с програмната политика. И съвсем логично е да се мисли, че ще инвестират много пари в програмите на тези телевизии. Това до голяма степен ще рефлектира в БНТ. По незнайни за мен причини законодателят ни държи с вързани ръце с едни 15 минути на ден, в които можем да излъчваме реклами. При 12 минути на час при частните телевизии. Ние имаме и още едно ограничение - 6 минути в праймтайма.
- Ограничението е, защото БНТ се финансира и от държавния бюджет…
Бюджетът ни в сравнение с реалните нужди на една телевизионна медия е 1/5. Приходите на bTV от реклами за миналата година са 280 милиона, а бюджетът на БНТ е 60 милиона. След всички ограничения, които имаме за рекламното време, успяваме да докараме още 15 милиона. Значи БНТ се издържа със 75 милиона, което е ? от бюджета на bTV. В същото време трябва да сме пълноценни играчи на този пазар. Затова смятам, че ограниченията, които държавата налага на обществената телевизия, не са оправдани нито политически, нито финансово, нито от гледна точка на регулаторната политика на Европейския съюз. БНТ трябва да бъде оставен като реален играч на медийния пазар. Друг е въпросът, дали политиката е насочена към заздравяване и даване възможност на БНТ да съществува, или държавата иска да има една малка, натикана в дъното обществена телевизия, която да произвежда разни боклуци и да си вегетира.
***
Текст под снимка
“БНТ се издържа със 75 милиона, което е 1/4 от бюджета на bTV.”

вторник, 26 август 2008 04:53:27

Няма коментари: