събота, 15 март 2008 г.

15 март - Европейски ден на потребителите

15 март - Европейски ден на потребителите
в. Посоки
10 основни права
Защитата на правата на потребителите, тяхното благоденствие и благополучие са основни ценности на Европейския съюз (ЕС). Законодателството на ЕС има за цел да гарантира, че вътрешният пазар на ЕС е отворен и прозрачен и че позволява на потребителите да разполагат с истински избор и да бъдат обект на справедливо отношение. По-долу са изброени 10 права, които ви се полагат като потребители както в България, така и във всички останали страни на Европейския съюз.
Ако не работи, върнете го обратно
Ако изделието, което сте закупили не изглежда или не работи както е било рекламирано, имате право да го замените без допълнително заплащане или да вземете парите си обратно, ако замяната не бъде извършена в разумен срок. Минимална гаранция от две години се прилага за всички потребителски стоки, продавани в ЕС, включително в България.
Продуктите трябва да бъдат безопасни
Строги стандарти за безопасност, измежду най-високите в света, се прилагат към всички потребителски стоки (напр. домакински уреди, автомобили, козметика...), продавани в ЕС. Производители и дистрибутори носят отговорност за пускането на пазара само на безопасни продукти. Налице е всеобхватна Европейска система за сигнализиране на евентуално опасни продукти и за тяхното бързо изтегляне от пазара.
Купувайте каквото искате, където искате
Можете да правите покупки където и да е в ЕС и да ги занесете у дома без да плащате мито или допълнителен данък добавена стойност (ДДС). Това се отнася както когато пазарувате в други държави-членки на ЕС, така и когато поръчвате стоки по интернет, пощата или по телефона.
Бъдете наясно какво ядете, четете етикетите
Бъдете наясно какво ядете, четете етикетите. Законодателството на ЕС за етикетиране на храните ви дава възможност да знаете какво ядете. Етикетите върху храни трябва да съдържат пълни подробности относно съставките, в това число и тези, за които е известно, че могат да предизвикат алергии (напр. фъстъци, мляко, яйца). Ако даден продукт съдържа генетично модифицирани организми (ГМО) това трябва да е упоменато в етикета. Употребата на думата „биологичен" е също строго регламентирана, както и употребата на имена, асоциирани с качествени продукти от конкретни европейски региони (напр. prosciutto di Parma).
Договорите трябва да бъдат справедливи за вас
Европейското законодателство забранява договорни условия, които се считат за „несправедливи" независимо от това къде в ЕС подписвате такъв договор. Например клауза, според която депозитът, който току що сте платили, не подлежи на възстановяване дори в случай, когато продавачът не успее да изпълни своята част от сделката, се счита за несправедлива и затова няма задължителен характер по отношение на вас.
Понякога можете да промените решението си
При някои обстоятелства законодателството на ЕС предоставя на потребителите „време за преценка", през което те могат да обмислят договор и при желание да го анулират. Например, ако сключите застраховка „Живот" по телефона или по интернет, разполагате с период от 30 дни за размисъл, по време на който можете да промените решението си.
Можете лесно да сравнявате цени
Като потребители вие следва да бъдете в състояние да сравнявате продукти, за да прецените кой предлага най-доброто качество за съответната цена. Търговците трябва ясно да изложат пълната цена, включваща ДДС, на всички стоки, предназначени за продажба на потребители. Също и цената за единица мярка (напр. цена за килограм или за литър) трябва да бъде ясно обозначена. По същия начин дружествата за финансови услуги трябва да предоставят определена информация в стандартизиран формат, например при вземане на потребителски кредит.
Не трябва да бъдете подвеждани
С цел предоставяне възможност на потребителите да вземат осведомени решения при покупките си, европейското законодателство забранява реклама, която подвежда или мами потребителите. Например при предлагане на продукт е незаконно да се твърди, че продуктът ще излекува заболяване, ако не е налице научно доказателство в подкрепа на това твърдение. Освен това, когато сте клиент на компании за продажби по телефона, по пощата или по интернет, търговците трябва да са откровени и честни с вас.
Вашата защита по време на почивка
Законодателството на ЕС ви закриля в ситуации, когато например вашият туроператор фалира или реклама за пакетно туристическо пътуване съдържа фалшиви обещания. И
на почивка, и у дома, законодателството на ЕС ви защитава срещу безскрупулни търговци на схеми за съвместно временно владеене на недвижима собственост. Паспортите за домашни любимци могат да улеснят планирането на почивката ви, като ви позволят да пътувате с котката или кучето си в рамките на ЕС.
Можете да получите съдействие при уреждане на трансгранични спорове
Ако имате неуреден спор с търговец, не се отчайвайте! Съществуват редица варианти как да получите съвет или съдействие. В България съществуват няколко организации за защита на потребителите, които могат да ви окажат съдействие, а при трансгранични случаи можете да се обърнете към мрежата от европейски потребителски центрове ECC-Net. ECC-Net може да Ви информира относно вашите права и може да помогне при уреждане на проблеми с търговци, които се намират в други страни от ЕС. Европейски потребителски център бе открит тази година и в България (виж по-долу за контакти).
**
1Същите права се отнасят и ако се намирате в останалите страни от Европейското икономическо пространство Исландия, Лихтенщайн и Норвегия).
2 В някои страни определени магазини за търговия на дребно, както и определени стоки {напр. готови за консумация ястия, приготвени от различни продукти могат да бъдат освободени от това задължение.
14-16.03.2008
стр. 6

Няма коментари: