събота, 15 март 2008 г.

Кой иска да бъде хартиен милиардер

Кой иска да бъде хартиен милиардер
в. Капитал
Лилия АПОСТОЛОВА
Трудни времена очакват интернет гигантите. Залогът е висок - тяхното оцеляване. Онлайн индустрията напоследък предчувства краха на съществуващите бизнес модели и трескаво се оглежда за нови начини да печели. Каквото и да са продавали преди - софтуер, съдържание, достъп до мрежата - технологичните фирми все по-ясно осъзнават, че в бъдеще всичко, за което досега се е плащало, ще става все по-евтино или дори безплатно, а приходите ще идват предимно от продажба на реклами. Затова все по-рядко някой се впечатлява от космическите цени, които технологичните гиганти плащат за новосъздадени компании с, предполага се, добри идеи... или поне потенциал да привличат много посещения и да продават реклами.
Социалните мрежи се очертават като един от вариантите за спасение в онлайн икономиката. Поредната сделка е от изминалата седмица. Bebo, сайт за социални контакти, беше придобит от AOL, компания на Time Warner, срещу $850 млн. Гигантът AOL, който печели от продажба на интернет достъп, се стреми да предефинира бизнеса си и през последните години придоби няколко фирми за продажба на онлайн реклама. Купуването на генератор на съдържание е просто липсващата част от пъзела. Bebo има 22 милиона уникални посетители по света, което е доста по-малко от 109-те милиона на Myspace (собственост на News Corp.), но в Европа двата сайта са сравними по популярност.
И все пак най-обсъжданата история в Силиконовата долина си остава тази на 23-годишния Марк Цукерберг и създадения от него Facebook - сайт за социални контакти с над 60 милиона активни потребители, които обменят информация за себе си и за нещата, които им се случват. В Калифорния, където богатства се правят от нула, е естествено хората да се вълнуват от личността на младежа, който отказва да вземе милиард долара за наскоро започнатата от него компания и месеци по-късно тя е оценена на $15 млрд. Миналия октомври Microsoft придоби дял от 1.6%, за които плати $240 млн. Почти веднага след това и Ли Ка-шинг, бизнесмен от Хонконг, инвестира във Facebook сумата от $60 млн.
Шокиращото е не просто цената. Трудно се преглъща фактът, че за компанията не е сигурно от какво ще прави пари в бъдеще за да оправдае оценката си. Приходите на Facebook са, предимно от банерна реклама, в размер на $150 млн. за 2007 г., макар че се очаква значително да нарастнат през 2008 г. Шансовете са фирмата да открие как да увеличи приходите си значително, но как от критичната маса посещения ще се получи работещ бизнес засега не се знае. Facebook има в повече от конкурентите си, не толкова брой посещения, респективно импресии (видените от потребителите страници), защото такива имат и други социални мрежи. Различното в този сайт е, че хората прекарват там много време и ползват уникални услуги. Остава само да се измисли как да се печели от този факт. Първият опит - стартът на услугата Beacon, която дава информация за активностите на потребителите в други сайтове (като например покупки), беше шумен PR провал.
Все пак Facebook не спира да доказва амбициите си. Преди броени дни беше обявено назначението на Шерил Сандберг, бивш вицепрезидент на онлайн продажбите в Google, която ще отговаря за операциите във Facebook и ще бъде директно подчинена на Цукерберг. Сандберг беше на много висока мениджърска позиция. Тя е отговаряла и на практика е създала звеното за продажбите на реклами в Google - и е част от екипа още от 2001 г. - много време за компанията, която стана публична чак през 2004 г. На новата си позиция Сандберг ще се занимава с управлението на продажбите, маркетинга, развитието на бизнеса, човешките ресурси и др. Друго ключово назначение във Facebook е от миналата година. То е на финансовия директор Gideon Yu, бивш финансов директор на YouTube, сайта за онлайн видео, който беше купен от Google през 2006 за $1.65 млрд.
И ако вече ви се струва твърде объркващо как така невероятни суми се инвестират в неясни начинания - не сте сами. Кое колко струва е хлъзгав въпрос при сделките с интернет компании, за които инвеститорите нямат модел как да оценяват бизнеса. Вземете Google - компания, която към момента, когато пусна акциите си на борсата, имаше скромни приходи и нескромното желание просто да не бъде зла - Don't be evil. След като инвеститорите й повярваха, Google намери своя успешен бизнес модел - да слага платени текстови линкове до резултатите от търсенията в сайта си - и към настоящия момент има около 70% от пазара на контекстуалната реклама чрез търсачки (спонсорирани линкове) или около 45% от цялата онлайн реклама. И въпреки че този пазар расте с двуцифрени проценти през последните години, границите пред бизнеса на интернет търсачката като че ли не са установени и тя постоянно се оглежда за нови начини, с които да печели от интернет.
Най-очевидният пропуск към момента е провалът на Google да печели от банерна реклама в интернет (display advertising) - пазар, който се очаква да достигне около $28 млрд. през 2010 г., според анализатори от J.P. Morgan. По тази причина за Google беше от стратегическо значение одобрението, което Европейската комисия даде през миналата седмица и така позволи да бъде финализирана сделката за DoubleClick. Цената от $3.1 млрд. изглежда оправдана, като се има предвид колко съществена добавка е това към рекламните инструменти на търсачката. DoubleClick е фирма, която улеснява разполагането на графични реклами за клиентските си сайтове. Услугите на компанията се ползват от големите издатели на съдържание и от рекламните агенции, за да управляват онлайн рекламата си.
Дали Microsoft и Yahoo, заедно или поотделно, ще се представят достойно в борбата си с Google? Изглежда всичко зависи от това кой ще спечели при наддаването за най-популярните социални мрежи, но също и кой пръв ще намери начин да печели от тях чрез по-успешен модел за продажба на онлайн реклама. Залогът са не само хартиените милиарди на младия Mark Zuckerberg, но и оцеляването на компаниите легенди. Интересно, нали?
стр. 62-63

Няма коментари: