skip to main |
skip to sidebar
Добре дошли в реалността
в. Капитал
"Необикновените пътешествия на Майкъл Палин"- DVD колекция на КапиталНезависимо дали го знаете или не, вие сте в Матрицата. Но не онази с Киану Рийвс, а в тази на социалните медии. Там, където всички ваши онлайн коментари, клипове и дискусии с познати захранват една гигантска мрежа за обмен на информация и... рекламни приходи.
Двигателят на социалните медии е колективният интелект на интернет населението
Това са всички хора, които едновременно търсят, свързват и разменят данни с другите посетители. За разлика от традиционните монологични информационни носители като печата, радиото и телевизията, съдържанието на новите медии се създава основно от техните потребители. Това е възможно благодарение на непрестанно развиващите се онлайн технологии. Интернет предлага все по-бърз и лесен достъп и все по-голямо пространство за съхраняване на дигитална информация.
Новинарският сайт Digg представлява нагледно упътване за това как работи една социална медиа. Неговите посетители коментират и гласуват за актуални събития, които най-много ги вълнуват. Най-популярните новини достигат на първа страница, където хващат окото на още повече хора. Южнокорейският сайт OhMyNews пък разчита на хиляди обикновени граждани, които го затрупват с журналистически материали в реално време. Отвореният модел на YouTube ви е добре известен - всеки посетител има право да качва свободно видеоклипове на най-разнообразни теми, като изпълнението на "Кен Лий" от Music Idol например. Между другото то вече е регистрирало над 900 хил. гледания от потребители по цял свят.
Преди да изберете къде да почивате това лято, в сайта TripAdvisor може да прочетете десетки мнения на туристи, които вече са били там. Чрез Twitter пък ще можете да отговорите съвсем телеграфно (в 140 символа) на въпроса "какво правя в момента". Двегодишният микробележник вече е регистрирал над 750 хил. профила, а в САЩ вече изчисляват колко милиарда долара пропуска икономиката заради служители, които вместо да работят, публикуват в Twitter. При годишен ръст на трафика от 4368% само в САЩ едва ли някой е изненадан. В същото време във виртуалните светове на SecondLife и World Of Warcraft бродят общо 20 млн. души. И разбира се, стълбът на знанието - Wikipedia, също събрал на едно място усилията на милиони потребители. Всички те свободно пишат и редактират статии в онлайн енциклопедията, привличаща над 400 млн. импресии всеки месец. Най-модерното течение в общия поток на виртуалните общности са социалните мрежи. Тяхната концепция е близка до тази на сайтове за запознанства като Yahoo Personals, DatingDirect, PlentyOfFish, Match и други. Там също въвеждате биографична информация за себе си, както и своите контакти, интереси и т.н. Така създаденият личен профил е вашето лице пред милионите други участници в социалната мрежа. Можете да обменяте помежду си съобщения, мултимедийно съдържание, да организирате събития и да създавате общи групи с взаимни интереси...
Флагман на социалната индустрия e империята MySpace, който е онлайн от 1999 г., следвана от Facebook. Последният започва през 2004 г. първо като вътрешен проект в "Бръшляновата лига", която обхваща най-елитните университети в САЩ. Подсилен от рекламни договори с Microsoft, сайтът излиза извън академичната общност се разраства до социална мрежа №2 в света. Дълго време творението на Mark Zuckerberg е затворено за хора извън колежанските кръгове, но от септември 2006 г. вече всеки желаещ може да се регистрира. Facebook залага на неограничено място за съхраняване на снимки и интерактивни приложения като игри и тестове за съвместимост.
След 2005 г. икономиката, движена от социалните мрежи, получи гигантско ускорение. Сериозно влияние оказа директното влизане на Рупърт Мърдок и неговата News Corp. на пазара с покупката на MySpace за $580 млн. Постепенно се нароиха социални мрежи, покриващи най-тесни ниши. Потребителите, търсещи бизнес контакти, се насочват към LinkedIn, Flixster привлича любители на филми, а Last.fm е окупиран от меломани.
Независимо дали ги възприемате като естествено разширение на електронната поща и индивидуалните уебстраници, социалните мрежи са вече тук. Участниците в тях са милиони и засега няма признаци, че броят им ще намалява. Виртуалният пейзаж става все по-фрагментиран, привлича все повече инвестиции. А вашето участие дори не изисква взимането на синьо хапче...
стр. 62-63
Няма коментари:
Публикуване на коментар