Рекламна пауза
сп. Тема
Калин ОРЛИНОВ, Светослав СПАСОВ
Стотици билбордове ще изчезнат скоро от софийските улици и най-вече от фасадите в градския център. Докато рекламният пазар се окрупнява, дребни собственици на апартаменти и домсъвети ще загубят добро перо за ремонт и поддръжка на сградите си
Намерението на Столична община да въведе ред в рекламната дейност вече се радва на добра реклама. Според съобщения от „Московска" 33 градската управа подготвя цялостна проверка за нагледната търговска агитация върху общински и частни терени, в ход е и изборът на фирма, която ще сваля незаконно поставени съоръжения.
Борбата с митичните билбордове-фантоми датира още от края на 2005 г. - само месец след като Бойко Борисов спечели първия си частичен кметски мандат. Новият градоначалник участва в зрелищна акция за демонтиране на 14 рекламни пана, поставени върху терени на общинска фирма „Озеленяване" по инициатива на ръководството й. От общината тогава коментираха, че са издали разрешения за поставянето на 900 билборда в града, а други 500 са незаконни. Шефът на сектор „Реклама" Евгени Радев обяви, че приходите от тази дейност в общинската хазна са около 2 милиона лева, а кметът настоя, че трябва да бъдат събирани поне пет пъти повече. За целта беше написана и нова наредба, но впоследствие тя бе отменена по съдебен път.
20 неправомерно поставени билборда бяха свалени от софийските улици и в началото на декември 2007 г. Досегашната практика показва, че борбата се води с променлив успех, а след всяка акция по демонтирането на незаконната реклама никнат нови съоръжения. Този път от управата са категорични, че замислената акция ще е мащабна. Тя ще започне от началото на май по възловите кръстовища и ще продължи през цялата година. „При всички положения числото на демонтираните билбордове ще бъде трицифрено, а може да стигне и до четирицифрено", обяви пред „ТЕМА" главният архитект Петър Диков.
През 2005 година неправителственият интернет портал www.anticorruption.bg публикува изследване, според което за над 10 години управление администрацията на бившия кмет Стефан Софиянски не е организирала нито един търг или конкурс чрез който да се отдадат рекламни площи. Въпреки че изискване за провеждането на такива имало още в наредбата от 1996 година. Случайно или не обаче, състезания не се провеждали, а договорите били сключвани директно с избрани фирми. Пак случайно или не най-апетитните зони от града попаднали в ръцете на бившия секретар на партията на Стефан Софиянски Диляна Грозданова и на съпругата на бившия заместник-кмет по образованието Богдан Стефанов Елена Урумова. Изчисленията на www.anticorruption.bg показаха, че при среден наем от около 300 лева на месец за общината приходите на фирмите възлизат на около 2000 лева от преотдаването на билбордовете. Към тогавашния момент фирмата на Грозданова „Имидж" например предлагала на клиентите си общо 52 пана.
Положението не се промени особено и при заместника на Софиянски - Минко Герджиков. Дори напротив - по негово време общински съветници от ДСБ алармираха, че в мандата на временния кмет са удължени голяма част от договорите, сключени от администрацията на предшественика му.
Ако екипът на Борисов наистина осъществи намеренията си, в задаващата се масова сеч ще паднат не само съществуващи от години полулегални съоръжения, но и пана, които не отговарят на новите изисквания. От 20 декември 2007 г. общината има нова наредба за рекламната дейност, приета с решение на СОС, която извежда билбордовете от градския център. „Силно урбанизираната среда в един исторически център, наситен с паметници на културата, предполага намаляване на рекламните елементи. Хората са недоволни от това, че градът е задръстен от тях", казва арх. Росица Пангарова, началник-отдел „Преместваеми съоръжения и реклама" в дирекция „Архитектура и градоустройство". Според нея такава е практиката в повечето големи европейски градове като Париж, Виена, Рим и Франкфурт и София ще последва примера им, като разположи рекламните пана по входно-изходните магистрали и първостепенната улична мрежа. Според новата наредба защитена от билбордове ще бъде територията в т.нар. втори градски ринг, заключен между Орлов мост, бул. „Евлоги Георгиев", бул „Ген. Данаил Николаев", пл. „Сточна гара", бул. „Сливница", бул. „Инж. Иван Иванов" u бул „Пенчо Славейков". В първа зона, популярна още като „жълтите павета", трябва да бъдат премахнати всякакви рекламни пана с изключение на „светещи ажурни надписи" върху покривите на сградите. Новост е и изискването билбордовете да се поставят поне на 25 метра преди и на 15 м след кръстовищата. Между големите рекламни пана трябва да има разстояние от поне 100 м по първостепенните булеварди и 50 м по малките улици. За да бъде един софийски билборд изряден, на 25 м от него не трябва да има друг рекламен елемент. Билбордове няма да се поставят и върху тесни тротоари, тъй като са предвидени отстояния за минимум 5 м от фундамента на сградата и поне 1 м от външния ръб на бордюра. Засега сред големите фирми в рекламния бизнес не се забелязва ентусиазъм да се съобразят с новите изисквания, макар че наредбата е била съгласувана с тях. „Първоначално някои от отстоянията бяха доста по-завишени, но след среща с фирмите ги намалихме, защото по-важно е правилата да се спазват, отколкото да има норми, които никой не спазва", коментира арх. Диков.
Общината ще започне да събира такси и от мрежите, които се спускат върху ремонтиращи се сгради. В последно време е масова практика те да носят рекламни послания. На мода е фирми да предлагат почти безплатно саниране на фасади на жилищни кооперации, разположени на възлови места в града със силен трафик.
Печалбата на строителите идва от рекламата върху мрежите. Сега те ще трябва да плащат на общината по левче месечно за квадратен метър от надписа.
Освен да хигиенизира градската среда новата наредба ще трябва да доведе и до сериозно увеличаване на приходите от реклама в общинския бюджет. Тя въвежда минимални цени за ползване на рекламни съоръжения. Градската управа прави и плах опит да въведе конкуренция при наемането на общинските пана. В документа е указано, че се въвежда състезателен принцип при отдаването на билбордовете, но СОС тепърва трябва да реши за конкретния механизъм, по който той ще бъде прилаган - дали чрез конкурси или чрез концесии. Последният и единствен конкурс, който е провеждан досега, датира от далечните 1995-1996 г. и е бил само за част от съоръженията на бул „Цариградско шосе". В момента всички наематели са на 6-месечни договори, подписани от кмета на София, до провеждането на конкурсите. Но срокът им вероятно иде се удължи още няколко месеца, докато общината подготви тръжните процедури. Очакванията се резултатите от новата рекламна политика да станат видими към края на годината. Че предстоящата акция няма да мине безпроблемно, подсказва и разнобоят, който вече демонстрират различни общински звена. Според главния архитект Диков демонтажът на билбордове ще започне от неправомерно поставени съоръжения на охранителната фирма „Егида" край подлезите. Управителят на дружеството Момчил Ямаков обаче не е притеснен от подобна перспектива. Той потвърди, че „Егида" е собственик на 35 билборда, но не упражнява пряко рекламна дейност, тъй като те са отдадени под наем на рекламна агенция. В официално становище на общинската фирма се казва, че за всички съоръжения разполагат с утвърдени проекти и разрешения за монтаж от ДАГ. Дружеството е побързало да се съобрази и с новата наредба, като е предоставило изискваните документации в Столична община, като по тях не са получени никакви възражения и забележки. Според началника на сектор „Реклама" Евгени Радев в момента се водят преписки за около 40 неправомерно поставени билборда. Процедурата по принцип била мудна и заради сложното установяване на собственика на терена, върху който са монтирани съоръженията. Преди време служителите на Столична община „разкрили" на тротоара в близост до метростанция „Сердика" билборд, който не е бил регистриран в сектор „Реклама". Те побързали да го демонтират, водени от презумпцията, че тротоарите са публична общинска собственост. Като изненадващ собственик на съоръжението обаче се явила компанията „Софийски имоти" ЕДЦ. По неведоми съображения 6-те квадратни метра от тротоара били обявени от СОС за частна общинска собственост и включени в капитала на общинското дружество. Заради това билбордът бил възстановен, а на Радев му се наложило в продължение на месеци да се отбива до прокуратурата и да пише обяснения.
Засега от „Московска" 33 държат под секрет набелязаните за сваляне съоръжения с мотив да не се осуети планираната акция. Ясно е само, че тя ще започне в централната градска част. Според запознати сградата на НДК, която е окичена с рекламни съоръжения, също е попаднала в полезрението на общинските инспектори.
Основните потърпевши от акциите обаче най-вероятно ще бъдат дребни собственици - предимно домсъвети в сгради, които са сключили договори с по-малки рекламни агенции за поставяне на билбордове и рекламни пана върху фасадите. Подобни сделки осигуряват добро перо за ремонти на жилищните кооперации и за общите разходи по поддръжката им. Съгласно новата наредба обаче върху жилищни сгради не могат да се поставят рекламни съоръжения. Така освен хигиенизирането на градската визуална среда отпадането на стотици подобни билбордове ще доведе и до окрупняване на рекламния пазар в София. От което големите играчи в бизнеса едва ли ще са недоволни.
Текст под снимка
Предпазните мрежи на ремонтиращите се сгради са последният хит в рекламния бизнес
стр. 26-27, 28
неделя, 30 март 2008 г.
Рекламна пауза
Етикети: сп. Тема
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар