Какво търсят жените
в. Капитал
Калина КАЛЧЕВА
Онлайн-компаниите Yahoo и Ask.com профилират съдържанието си, загърбвайки "силния" пол
"Провери в интернет кой е по-изгодният ламиниран паркет." "Храня детето със зеленчукови пюрета, както пише във форума."
Това са реплики, които ще чувате все по-често. Вероятно те вече са част от фоновите разговори на колежките ви над 30 години. Все повече семейни жени се включват активно в онлайн пространството и търсят отговори на ежедневните битови въпроси в него. Тази тенденция явно не е убягнала и на маркетинговите специалисти в две от големите онлайн търсачки - Ask.com и Yahoo. Почти едновременно и двете компании обявиха, че ще се насочат приоритетно към женската демографска група.
Сухите цифри
също говорят в полза на твърдението, че глобалната мрежа става все по-интересна за "нежния" пол. Според прогнозите на анализаторската компания eMarketer през 2011 г. над 109.7 милиона американски жени ще влизат редовно в интернет. Това са 51.9% от всички щатски потребители. Подобни са и изводите на маркетинговата компания Experian. Нейно проучване от 2007 г. сочи, че 86% от жените с поне едно дете и 94% от бременните активно използват интернет. Като се добави и фактът, че жените прекарват повече време в разглеждане на даден сайт от мъжете, съвсем резонно е дамите да бъдат активно ухажвани от големите онлайн компании. Освен всичко друго жените са любима таргет група на рекламодателите - все пак като фактическа "глава на семейството" обикновено те са тези, които по-често инициират покупките за дома, решават избора на дестинация за ваканцията и т.н. Доскоро се считаше, че точно жените на средна възраст са пренебрегвани от сайтовете, които предоставят съдържание. След активизирането на Ask.com и Yahoo обаче може да се очаква, че тази пазарна ниша ще става все по-гъсто населена.
Попитай Джийвс
Името Ask.com вероятно не е първата асоциация в съзнанието ви, когато стане въпрос за търсене в интернет. Най-вероятно не е и втората.
Създадената през 1996 г. търсачка първоначално беше позиционирана като сърч енджин, който отговаря на граматически цели въпроси - така, както бихте ги задали в разговор с жив човек. Идеята за скъсяване на дистанцията до потребителите беше подплатена и с човешки образ - легендарният анимиран иконом Джийвс, основен герой от романите на Удхаус.
Амбициозните планове на онлайн компанията обаче не се увенчаха с успех. При търсенето с цели въпроси често се стигаше до грешни дори абсурдни резултати. Освен всичко друго AskJeeves не успя да се справи с бързото разрастване на Google. В резултат на всичко това компанията бе закупена от медийния конгломерат InterActiveCorp (IAC) през 2005 г. Новите собственици инвестираха в по-прецизен сърч-енджин и изтриха симпатичния иконом от името в желанието за по-сериозен имидж. И въпреки че по данни на comScore Media Metrix компанията Ask държи четвърто място в сферата на интернет търсенето за януари 2008 г. с дял от 4.5%, "Големият брат" Google е далеч напред с 58.5% пазарен дял.
Решението, с което Ask се опитва да излязат от незавидната ситуация, дойде неочаквано, но изглежда правилно - фокусиране върху по-малка, но лоялна, демографска група - тази на жените онлайн потребители. По данни на компанията ядрото на клиентите им - около 65% от посетителите на Ask.com, са семейни жени, преобладаващо над 35 години, съсредоточени в централните и южните щати на САЩ. Новата маркетингова стратегия на онлайн търсачката е да отговори именно на техните нужди от информация, фокусирайки се върху теми като красота, здраве, семейство и възпитание на деца. Според маркетинговите специалисти това е услуга, която досега е била силно пренебрегвана.
Yahoo става по-бляскав
Вторият по-големина играч при търсачките в момента - Yahoo, също се впусна в надпреварата за онлайн жените. На 31 март заплашената от враждебно изкупуване търсачка номер две в света представи нова услуга в портфолиото си, наречена Shine ("Блясък"). Съдържанието на сайта също е насочено към лайфстайл проблематика и е подредено в девет категории - мода, кариера, деца и семейство, здраве, красота, астрология и т.н. Освен собствени авторски материали, редакторите на Shine ще подреждат и микс от най-доброто от утвърдени женски списания като Cosmopolitan, Harpers Bazaar и InStyle. Самите потребители също могат да участват в генерирането на съдържанието чрез блог платформата, която Shine поддържа. Скот Мур, вицепрезидент на Yahoo Media, представя новия проект като опит да се даде по-актуална и подредена информация на жените, които започват деня си с Yahoo. По неговите думи те вече са над 40 милиона.
Новите хоризонти, към които са се насочили Ask и Yahoo, не са необитаеми и в момента - най-големите сайтове, посветени на женската аудитория, се радват на сериозна аудитория: NBC iVillage.com е имал над 17.8 милиона посетители през януари, а EverydayHealth.com - съответно 14.4 милиона. Друга подобна интернет страница - Cafemom.com, e на осмо място в класацията за най-бързо разрастващите се места в мрежата по данни на компанията за маркетингови консултации Compete. Посещаемостта на сайта се е увеличила с 2320% за 2007 г. и в момента е над 5 милиона потребители за месец.
На фона на непосилната надпревара с Google решението за фокусиране върху женската демографска група, което Ask и Yahoo ни предлагат, изглежда по-скоро логично. Най-вероятно обаче то е просто началото на още по-кървава битка, този път на по-малък, но ключов пазар.
стр. 49
събота, 5 април 2008 г.
Какво търсят жените
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар