петък, 4 юли 2008 г.

Три начина за пробив

сп. BussinesWeek - 56 стр.
Три начина за пробив

Татяна ЯВАШЕВА

Кое е общото между Yahoo, Google, Amazon, между българските Истисофт, Нетейдж, Моите пари? А как световноизвестната корпорация Intel стартира в края на 60-те години с бизнес план, написан на пишеща машина? Общото между всички тях е, че са родени като една добра идея, подкрепена от бизнес ангели. Това са физически лица или фондове за рисков капитал, склонни да дадат финансово рамо при стартирането на млада компания.
Понякога търсенето на бизнес ангел започва с намирането му - ако си на правилното място с правилната идея. Такава е историята на Деян Василев. Съдбата го среща с американски филантроп, продаваш, руски картини в Америка. Именно така стартира през 2000 неговата софтуерна компания Истисофт. Днес, 8 години по-късно, Деян обяснява, че бизнес ангелите обикновено са частни инвеститори, които не предприемачът убеждава в своята идея, а често самите те са нейни носители. Инвеститорите залагат на личността на предприемача, за да реализира идеята. И още - преценяват дали да се доверят на избрания човек.
ПЪТИЩА КЪМ БОГАТСТВОТО
Казват, че днес е най-подходящото време за стартиране на бизнес. Не вярвате? Българските компании Истисофт, Мелън Технолоджис, Нетейдж Сълюшънс, Уебгейт, Орбител, Невек, Дейси Мултимедия са повярвали. И са доказателство, че ако се заложи на оригинална идея, парите не са пречка.
Ако мечтаете един ден да се събудите много богати, захващайте се с реализирането на мечтата си. Доброто вложение на личните финанси може да е свързано с развитието на нова дейност. Ако парите не стигат, трябва да се потърси финансиране за старта на фирмата. Една от възможностите са бизнес ангелите. Те инвестират от 50 хил. до 350 хил. евро в такъв тип проекти, твърди Борислав Бориславов, управлавящ партньор в Българската мрежа на бизнес ангелите. Ако имате опит в даден сектор и искате точно В него да разбиете печеливш бизнес, но не знаете какъв точно, консултация с мрежа на бизнес ангелите е наложителна, тъй като там разполагат с подходящи проекти. "Осъществявате среща с предприемача и ако видите перспективата в него, заедно стартирате бизнеса. Тогава освен със средства, помагате и с менторство, което не е оперативен мениджмънт, а помощ за осигуряване на пазари, поръчки, клиенти, стратегическо управление", обяснява още Бориславов.
Третата опция е левъридж вариантът -имам идея, имам и пари, но не стигат. Инвестирам своите пари, но търся и допълнително финансиране. То може да дойде от различни източници - банка, борса или венчър кепитъл фонд. Когато бизнес ангелът не може да поеме целия финансов риск, се обръща към други бизнес ангели за т. нар. инвестиционно синдикиране.
ПРОФИЛЪТ
Защо един бизнес ангел решава да инвестира, за да подпомогне старта на млада компания? Възвръщаемостта от подобни начинания е много голяма, а рискът се намалява от това, че се създава дейност в бранш, който бизнес ангелът очевидно познава добре.
1 Имате 10-20 годишен опит в IT сектора, намирате добър IT проект, влагате срества и развивате нова компания. Бизнес ангелите са заети хора, а и често не демонстрират самоличността си. Тяхната мрежа филтрира проектите според инвестиционния профил, дефиниран предварително от бизнес ангела, когато той стане член на мрежата: сектор, възвръщаемост, към която се стреми, какво конкретно предлага на бъдещия предприемач.
2 Бизнес ангелите са хора с кариера, имат инвестиции в недвижими имоти, в рискови взаимни фондове, пари на депозит. Те търсят алтернативи, които да им донесат допълнителни финансови средства.
З В момента IT фирмите и зелената енергия са хит за подкрепа от бизнес ангели. Голям е интересът към проекти В сферата на медицината, фармацията, биотехнологиите, енергоспестяването. Определящо е качеството на проекта, добрата бизнес идея и предприемачът, който да я защити.
Две организации в България са медиатор за такъв род проекти между предприемачи и инвеститори - Българска мрежа на бизнес ангелите и Асоциацията на българските бизнес ангели (АББА). Мрежата е със стопанска цел, а асоциацията - с нестопанска. Всеки кандидатства с потенциала на своята идея или на своя малък бизнес. "Асоциацията е създадена през март, а вече разполага с близо 100 апликационни форми на идеи за стартиращ бизнес, като 40 от тях са с патенти у нас и в чужбина. Около 90% са иновативни научни идеи и проекти. Те са високо рискови и по-трудно намират финансиране, но бизнес ангелите са склонни да залагат на иновациите", коментира Николай Мавроматис, президент на АББА.
ЗЛАТНАТА ТРЕСКА
Историята на Деян Василев е любопитна. "Моят първи инвеститор Джим Дабакис напълно ми се довери и заложи на нас, когато бяхме никои", признава Василев. Ако в този отворен свят някой накъде е сгафил, измамил, или има лош background, трудно ще убеди някой да му довери парите си. Историята и репутацията са важни, дори и в дребни постъпки. Преди да предприемат важно решение, инвеститорите се допитват до хора с авторитет. Това важи и за предприемача. Той също трябва да провери що за човек е инвеститорът. Може да е агресивен, алчен, да мисли за бърза печалба, а една млада компания има нужда от дългосрочна визия и гъвкаво справяне с проблемите.
Когато една компания е малка, нещата в нея наистина са много лични. Решаващи са партньорството между инвеститор и предприемач, както и синхронът във визията за развитие.
Има доста примери за бизнес ангели, които опитват сами да управляват фирмата. Така те отчуждават предприемача, който иска да се развихри. Инвеститорът има сложната роля да направлява, като дава пари, а не да задушава дейността. Предприемачът трябва да управлява парите като собствени и да защитава интереса на инвеститора. Ако предприемачът е недобросъвестен, може по различни начини да подведе инвеститора. Това не е добра практика, тъй като реално отрязва мостове занапред. Понякога може да се започне с един инвеститор, после да дойде друг. Всяка компания по свой начин намира верния път. Това е деликатен танц, той се играе по правила, обобщава изпълнителният директор на Българския финансов пътеводител Моите пари Деян Василев.
През 1998-1999 започва интернет бумът. В медиите се обсъжда как да се направи софтуерна фирма, да се развие услуга или продукт и бързо да се завладее пазарен дял, без много инвестиции. "Като четях това, очите ми се уголемяваха. Беше времето на златната треска. Имаше много IT кадри, които не бяха на топместа и беше лесно да се намерят добри служители. Този период отмина и поради недостиг на специалисти вече не е лесно да се стартира IT компания", признава Деян.
Той не е IT специалист, но преди да се хвърли в дълбоките води на своя бизнес, натрупал опит в анализиране на финансови и бизнес процеси като консултант в Price WaterhouseCoopers. При разработването на бизнес плана Василев установява, че при силния тогава долар, 60 хил. ще са достатъчни. Така фирмата стартира и бързо достига персонал от 25 души. До 2005 работят предимно за пазара в САЩ - създават бизнес приложения по поръчка. Впоследствие на този аутсорсинг пазар маржовете все повече изтъняват, а и няма достатъчно програмисти. Започват да търсят нов фокус и го намерат във финансовия пътеводител Моите пари. Идеята за създаването на портал за kpegumu идва om Том Хигинс, следващият бизнес ангел в историята на Деян Василев. По онова време Хигинс е изпълнителен директор на Българо-американската търговска банка и бивш управител на Българо-американския инвестиционен фонд. За него казват, че е инвеститор, който гледа на пазарите като на гора, а не се взира в отделните дървета. Екипът на Истисофт става нещо като софтуерен отдел на Моите пари и на подобните портали в Румъния и Турция под бранд FinZoom, които създават през 2006. Паралелно с тях образуват фирмата за кредитно сътрудничество Кредитланд, подобни компании сега основават в Румъния и в Турция. "Търсим подходящите партньори, които да искат да развиват там такава дейност, като се ползва нашето ноу-хау и софтуер, в които са вложени много средства. На всеки пазар битката за утвърждаване се води сама за себе си, макар синергията да е от значение. Не е достатъчно само да стартираш портал например, необходими са и човешки ресурси,
маркетинг, продажби, налагане пред потребителите. Успехът ни е в това, че точно когато пазарът имаше нужда от такова нещо, ние го създадохме."
О, ВРЕМЕНА
Според експертите вече е трудно за стартиращите с малък капитал компании, тъй като в България идват големи западни играчи, които купуват готови екипи в разработени компании. Мина времето на аутсорсинга. Сега IT компаниите се ориентират към разработване на продукти, като малък брой програмисти обслужват стотици клиенти. Повечето фирми се профилират. Те вече не се конкурират по това колко са евтини. А успяват, когато продукт или услуга са търсени на чуждестранен пазар. Поради факта, че заплатите у нас скочиха, ставаме все по-неконкурентоспособни в сравнение с пазарите на изток от нас - Индия, Китай, Виетнам.
В момента хит са сайтове и портали, отговарящи на нови потребности. Много компании търсят да инвестират 6 социални мрежи, подобно на Facebook в САЩ. Има няколко такива проекти в България, някои от които обхващат и съседни страни. Но идеите идват с все по-голяма скорост и все по-бързо отшумяват. Преди 2-3 години бяха много актуални сайтовете за продажба на имоти, създадени от българи в Лондон. Но и това замря. Сега се създават фирми, които скоро след основаването си ще бъдат продадени на стратегически инвеститор.
***
КАК ДА РАЗВИЕМ НОВА КОМПАНИЯ
Бизнесът започва с една идея, но са нужни партньори за развитието й.
Онова, за което предприемачът мечтае, може да не съответства на точния пазарен момент за осъществяването му.
Предприемачът и компанията търсят своята ниша и непрекъснато се приспособяват към условията на пазара.
Птичето може да кацне на рамото ви само ако сте в движение.
Източник: Финансовият пътеводител Моите пари
***
ИДЕАЛНИЯТ ПРЕДПРИЕМАЧ
Да е амбициозен, с творческо мислене и уверен в работата си
Да има добра репутация и да е оптимист в живота
Да има оригинален, дори революционен продукт или стратегия, с които да запазва конкурентно предимство
Да има реалистични очаквания за процесите и резултатите
Да притежава лидерски умения, опитен и мотивиран мениджърски екип
Да има добър и убедителен бизнес план, предназначен за външни инвеститори
Да демонстрира пазарен потенциал с перспектива за растеж, да може да предостави препоръки
Да работи упорито за постигане на целите си в сътрудничесто с инвеститора, но да не подражава на даден стереотип за предприемач
Да създава необходимост от максимално бързо публично предлагане на компанията под формата на акции
***
Текстове под снимки
Николай Мавроматис: Успешните проекти носят голяма възвръщаемост
***
Деян Василев: Когато моментът настъпи, аз бях готов
***
Борислав Бориславов: Бизнес ангелите преценяват струва ли си вложението

петък, 4 юли 2008 06:57:00

Няма коментари: