Digital world - 58 стр.
Блогъри
Върху българската блогосфера за съжаление не са правени сериозни изследвания, така че не може да съдим емпирично какви са личните сили и причини, които карат бло-гърите у нас да пишат. Тук ще направим една лишена от всякаква статистическа достоверност класификация на видовете български блогъри - с нарочна (само)ирония и непретенциозност, каквато повечето от тях самите притежават, за щастие на читателите им. Неразположените Едни от най-често срещаните постинги в блогове-те са тези, писани в периоди на редовна физиологична или душевна неразположеност. Когато авторът се чувства зле, той го споделя с публиката, която от своя страна трябва да се почувства виновна. Пише щите в този стил са вечно недоволни от живота (си), нямат никакво чувство за хумор и спорят патологично с малцината читатели, които се осмеляват да ги коментират. Личните проблеми на неразположените блогъри понякога обаче прерастват в градивен бунт срещу системата, което може да има почти социални последствия, а и дори да породи симпатии. Разположените Опозиция на неразположените блогъри - те са щастливи от себе си, а понякога дори и от света около себе си. Пишат леко и неумозрително, излъчват ведрост и позитивизъм, а политиката и социалните каузи не са в кръвта им. Темите варират от „купих си нови обувки" до „честита шампионска титла на ЦСКА", но обикновено се ограничават до личния им лайфстайл. В периоди на не-щастие блоговете им опустяват. Писателите Те пишат добре. Обичат думите, думите също ги обичат, а есетата и разказите им понякога са сдобиват и с (реална) офлайн слава. Някои от читателите им са истински фенове, други са просто влюбени в тях и това неприкрито ласкае авторите. В нехудожествените им текстове може да открием следи от високо самочувствие и авторитаризъм, най-ясно изразен в отношението им към немалобройните коментари, публикувани обикновено след модерация, и в стил „Моля те, продължавай да пишеш все така!". Журналистите Този тип блогъри са журналисти по душа, а понякога и по професия, но въпреки това не обичат кой знае колко традиционните медии. Коментират злободневните проблеми и застават на категорични (политически) позиции, които не заемат на други места, въпреки че част от тях са публични фигури. Притежават добрия професионален навик да разграничават събитието от собствения си коментар, а понякога дори сами произвеждат новини. Пишат много и са четени много. Те са от малцината блогъри, за които може да се изкаже (скептичното) предположение, че влияят на „общественото мнение". Мисионерите За разлика от журналистите, политиката не е техен основен приоритет. Мисионерите се заемат с по-мащабни теми като екология, глобално затопляне и спасяване на белите мечки. Организират онлайн кампании, подписки, петиции, офлайн шествия и митинги. Не отделят огромно внимание на блоговете си, защото те са само част от изпълнението на цялостната мисия за спасение на живата и неживата природа. Обикновено са млади, красиви и карат велосипеди. Пророците Въпреки че са не по-малко патетични, те се различават от мисионерите лексикално, а често и генерационно. Темите им са главно политически и най-често се въртят около това виновен ли е Костов или не. Непрекъснато демонстрираната начетеност им дава основания да заклеймяват и слаВослоВят, да преВръщат и най-малкия Въпрос В международен проблем и да съзират във всяка критика заговор срещу демокрацията и срещу собствената им персона. Пишат много и разглеждат блоговете си като инструмент за пропаганда сред масите. Ако им предоставят по-широко поле за изява, ще създадат сюжет, равностоен на „Телевизионна мрежа". Професионалистите Професионалистите често поддържат няколко блога и се опитват да правят бизнес чрез тях. Влоговете са насочени към специализирана аудитория, която е теоретично привлекателна за рекламодателите. Сайтовете не произвеждат (съществена) пряка печалба, но пък са добър PR инструмент. Понякога съществуват и само заради безскрупулни SEO цели. Пишат за хардуер, софтуер и още нещо. Правят тестове дори на химикалките си, а когато си купят поредната джаджа, първата им задача е да публикуват нейно вещо ревю, придружено с много снимки и Видео. Яко open-source са, мразят Бил Гейтс, но също и Николай Василев. В блоговете им е възможно да срещнете шокиращи постинги, които се състоят само от код. Специализираните издания могат да завиждат. Ексхибиционистите С удоволствие разкриват тайните на личния си живот. Пишат много за секс, което ги изключва от официозните блог агрегатори, и ги прави малко ъндърграунд. Подвидовете блогове Варират от „Сексът и градът" до „Дързост и красота". За разлика от повечето останали видове блогъри, тук мъжете не са мнозинство. Лайфстайлърите Пишат за всичко, каквото се сетят по всяко време, в което се сетят. Имат изразен афинитет към хайку, електронна музика и актова фотография. Мразят политика, рядко се присламчват към онлайн кампании, подчертано не заявяват интерес към аудиторията си, но обичат да скандализират. Пишат както в моменти на лична драма, така и в периоди на пълна нирвана и хармония с природата. Понякога се правят на съвременни хипита. неделя, 29 юни 2008 01:33:20
понеделник, 30 юни 2008 г.
Блогъри
Етикети: Digital world
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар