събота, 28 юни 2008 г.

Българското общество се разбунтува срещу рекламата-подигравка с нацията ни

дата : 27 юни 2008 г. 12:03 ч.
Днес българската рекламна агенция "Saatchi & Saatchi - България" изпрати по една фино бродирана риза от българска национална носия на сътворилите обидната реклама. Снимка: БГНЕС



Обидната реклама на ръчно изработените ризи, която представя българите като нация без финес и изтънченост, вече предизвика бурна реакция в българските он-лайн форуми за реклама и сериозен обществен отзвук в България. Към австралийската агенция вече валят писма по електронната поща, в които българи изразяват възмущението си.

Днес българската рекламна агенция "Saatchi & Saatchi - България" изпрати по една фино бродирана риза от българска национална носия на австралийския клон на рекламна агенция "M&C Saatchi" и на компанията "Herringbone", които правят обидни заключения за българите.

Двете австралийски фирми ще получат и писмо, в което българската агенция ги призовава да върнат получената на Рекламния фестивал в Кан сребърна награда за тази реклама и да се извинят за нанесената обида.

В рекламата, озаглавена "Защо никога не бива да си купувате ризи, ушити от българи?", чрез текст и визия се прави сравнение между "малките ръце" на шивача на компанията и "ръцете на българите, чиито пръсти са като големи салами".

"Факт е, че рекламите често използват метафори, сравнения, преувеличения, дори черен хумор, за да може по оригинален начин да се подчертаят основните характеристики на рекламирания продукт. Но е недопустимо в една реклама да се накърнява достойнството на цяла една нация и да се погазват морално-етичните норми, при това като се използват нереални факти и визии", каза Милин Джалалиев, изпълнителен директор на "Saatchi & Saatchi - България".

"Австралийската рекламна агенция "M&C Saatchi" няма никаква връзка с рекламната верига "Saatchi&Saatchi", нито с българското й представителство", уточнява той.

"Твърденията на австралийската агенция могат лесно да бъдат опровергани, като припомним дългогодишните традиции на страната ни в текстилната промишленост още от времето на Добри Желязков и фабриката му в Сливен, открита през 1836 г. Можем и да споменем многото световни марки, като Versace, Joop, Boss, Rollmann, Benetton, Tom Tailor, които шият продукцията си у нас.

Но не това е нашата цел. Ние се противопоставяме на непрофесионалния принцип, по който е създадена тази реклама с невярна, подвеждаща и унизителна за цяла една нация информация. Искаме създателите й да спрат използването й, да се извинят и да се откажат от получената награда", допълва Милин Джалалиев.

"Предполагам, че целият бранш у нас е учуден как журито на престижен фестивал, като този в Кан, е допуснало такова нещо. Колкото и артистичен и свободолюбив да е светът на рекламата, никой не бива да забравя, че има морални граници, които не бива да бъдат преминавани", изрази възмущението си Джалалиев.

Няма коментари: