неделя, 22 юни 2008 г.

Вестниците чезнат

сп. BussinesWeek - 63 стр.
Вестниците чезнат



В началото на юни известният журналистически сайт на Джим Романеско публикува послание от Дейб Бътлър, изпълнителния редактор на San Jose Mercury News, издание на MediaNews Group. B него той обмисля да се свие обемът на вестника в понеделник и вторник, когато няма много реклами. Mercury News не е единственият всекиднев-
ник, който планира такъв ход, казват специалистите. Според тях големите издания подготвят още крайни мерки - да се доставят вестници по домовете само някои дни от седмицата, да се намалят притурките и дори да се спрат платените вестници няколко дни от седмицата, а на тяхно място да се предлага по-малък и безплатен продукт. А сайтовете им да запълват информационните празнини в дни, когато печатното издание е по-пестеливо. Страховити разходи Тези промени надминават предвижданията на Ранди Майкълс, главен административен директор на Tribune, който породи малък бунт сред медиите, когато наскоро заяви, че 9-те вестника, издавани от компанията му, ще намалят обема си с общо 500 страници на седмица. Удивително. Но и времената, в които живеем, са удивителни. В скорошен доклад аналитикът на Deutche Bank Пол Джинокио предрече, че общите приходи на вестникарските издания тази година ще паднат с още 11.2% след миналогодишния спад от 9.4%. Той добавя, че печалбата на вестниците от някои специализирани реклами също намалява - вероятно заради онлайн конкуренти като craigslist. Тази есен цените за печатане - най-големият разход за вестниците, може да се вдигнат с $200 на тон спрямо 2007. Цените на бензина също натискат бранша, който все още разпространява продуктите си на палети (оттук и предложенията да се намалят доставките по домовете). В обръщението си към Конгреса на Световната организация на вестниците на 2 юни изпълнителният директор на MediaNews Дийн Сингълтън заяви, че 19 от 50-те най-големи американски вестника са на загуба. И предупреди, че броят им ще расте. "Такава е реалността - каза ми сухо Сингълтън по-късно. - Ако не си дадеш сметка за нея, няма да изплуваш." Чувам от вестникарските босове неща, които не бях чувал преди. Привеждайки аргументи за свиването на някои издания, един от тях каза: "Често предлагаме повече журнализъм, отколкото може да бъде изконсумиран за конкретния ден." Това според него води до зараждането на някаква вина сред читателите, които нямат време да четат дълго и на спокойствие сутрешния си вестник. Може би е така, но едва ли ще има някой ентусиазиран, че срещу парите си получава само 10-те страници, които най го интересуват. Големите всекидневници, поели удара от трусовете в бранша, нямат много място за маневриране. Колкото и шантаво да звучеше това преди време, днес съм убеден, че в близките 18 месеца пазарът ще загуби някои издания. (Сингълтън и Мърдок, които със сигурност знаят повече от мен, приемат това твърдение с изключение на срока.) Така стоят нещата с вестникарския бизнес. А какво ще се случи с новините? Оптимистичен пример ще намерим в музиката. Докато все повече рок и поп стават по-достъпни за потребителите, животът за големите звукозаписни компании, които са в основата на този бизнес, става все по-труден. Но тази метафора не важи за новините. Записването и разпространението на един албум може да е и много евтино, докато някои форми на журналистиката изискват значително количество време, работна ръка и ресурси. Не искам да кажа, че съкращенията ще доведат до края на новинарството. Най-малкото, защото градските медийни екосистеми доказаха, че са достатъчно жизнени и постоянно раждат нови местни блогове. Най-добрите (никога не подценявайте силата на волтажа, който един енергичен репортер може да създаде) са равностойни или надминават традиционните си конкуренти в много отношения. Но не всички. Вестниците все още правят незаменими неща. За съжаление съвсем скоро ще разберем кои са те.
неделя, 22 юни 2008 02:43:26

Няма коментари: