вторник, 24 юни 2008 г.

Александър Дурчев, директор на All Channels Communication: Родният PR трябва да се легитимира пред света

Пари - 22 стр.
Александър Дурчев, директор на All Channels Communication: Родният PR трябва да се легитимира пред света

Боряна НИКОЛАЕВА

Класациите на PR агенции на базата на обороти не дават реална картина на пазара
Наскоро кампанията „От любов към живота. AVON срещу рака на гърдата”, организирана от All Channels Communication, получи златно отличие на престижния международен конкурс SABRE Awards 2008. Наградата беше връчена в категорията Cause-Related Marketing (Кампания, свързана с кауза), където агенцията пребори сериозни конкуренти от Франция, Великобритания, Италия и Австрия. Това е второто международно отличие на All Channels и засега тя е единствената българска PR агенция, носител на приз SABRE Award. Наградите SABRE се организират за 11-и път от Група Холмс (Holmes Group), световен лидер в областта на PR проучванията, експертизата и анализ на световните тенденции в сферата на връзките с обществеността.
Наградите
Печеленето на награди е голям стимул, защото е признание за труда ни. Проблемът е, че българските конкурси са все по-слабо посещавани от големите агенции и това твърдо се наложи като тенденция през последните години, коментира за в. Пари Александър Дурчев. Получава се така, че се състезаваме сами със себе си или с 2-3 други добри агенции. Това води до застой на едно ниво, което не позволява да се даде точна картина на пазара.
Пробивът
Първият пробив на българска агенция в чужбина беше на United Partners. Преди 3 години и ние се престрашихме да опитаме, разказва Дурчев. Първата година получихме номинация, а втората година награда от SABRE. Никога няма да забравя как на първото ни излизане на подобен форум при нас дойдоха англичани, които искаха да ни пипнат и се радваха, че вече и у нас има PR. Тъжно е, че българските агенции нямат желание да участват на международни конкурси, защото освен лично признание това е легитимация на българския PR бизнес по света, допълва Дурчев.
Контрол
Жалко е, че в България все още я няма практиката, която е характерна за развитите пазари, а именно да има мониторинг на таксите, които агенциите взимат от своите клиенти. Това е необходимо, защото понякога се получават аномалии. Оборотът не дава ясна картина за ръста на пазара. Таксите, взети от клиентите, са точният показател. Почти никой, включително и ние, не прави мониторинг на таксите си, отбелязва Дурчев.
Преди и сега
През последните 7-8 години много от агенциите се редуцираха, голяма част от тези, които имаха политически гръб, сега просто изчезнаха, коментира Дурчев. Друга част от тях, които се занимаваха с политически процеси, се преориентираха към корпоративни дела, което ги спаси. Навлязоха много чужди агенции, но тяхното влияние не се усеща особено. Това са структури, които не се впуснаха смело в този бизнес, както го правят в други държави например. Много малка част от агенциите в България са собственост на чужди компании - големите отвън стъпват на пазара като партньори на родните агенции. Тяхната роля е предимно имиджова към момента, използване на чуждо ноу-хау. Друга промяна на пазара е по-положителното отношение на медиите към PR специалистите.
Влияние
Интернет променя коренно не само медиите, но и PR индустрията и прогнозирам, че до 2 години нещата ще се изместят 50 на 50 към онлайн средата, коментира Дурчев. Няма да се случат смелите прогнози на някои анализатори за замирането на пресата и телевизията - те просто ще станат по-интерактивни. Интернет е изключително силно оръжие, когато става въпрос за обществено мнение, и заема все по-голямо място в ежедневието на хората. Той е вторият живот на медиите.
***
Фирмено CV
► All Channels Communication е създадена в края на 2001 г. Aгенцията работи за публичното представяне и корпоративния имидж на компании, като Пощенска банка, AVON България, Еко българия, Фикосота Синтез, Шнайдер Електрик, София Ауто (официален вносител на Opel и Chevrolet) и водещи български и световни марки като Jim Beam, American Express, Ехо Савекс, Калиакра, бесел, Левитра и др. от края на 2005 г. в консорциум с полската консултантска компания ЕФиКом и Американския университет в България агенцията изпълнява информационната и комуникационната програма на Представителството на ЕК в България.
► All Channels Communication е член на българската асоциация на PR агенциите (БАПРА), одит бюро по тиражите и Глобалния договор на ООН (UN Global Compact).Communication.
***
Визитка
► Александър Дурчев е на 31 години, завършил е в Софийския университет специалност връзки с обществеността, по-късно специализира във Виена.
► В момента е директор на All Channels Communication и преподавател по PR в нов български университет.
***
Акценти
► Правителството трябва да направи реформи, които да накарат инвеститорите да останат в България, а не да използват страната ни като трамплин за другите балкански държави.
► Рекламата ще продължи да бъде лидер, защото тя дава гаранция за бърз
успех на компанията.
► PR и реклама могат едно без друго, но е най-добре, когато вървят ръка за ръка.
► Всички големи компании искат да имат социално ориентирани кампании, проблем е, че медиите не са склонни да ги отразяват.
***
Цифра
35 процента е ръстът в приходите на компанията за периода юни 2007 - юни 2008 г.
***
Прогнози
► Оптимистичните прогнози, които имах, се сбъдват, но по-бавно от това, което всички очаквахме.
► Професията на PR се развива и променя. Ще продължи навлизането на чужди агенции, което ще доведе до разместване на структурите.
► Това няма да навреди на родните агенции, а напротив - ще ги стимулира да бъдат по-професионални.
► Не мога да се ангажирам с конкретна цифра на растеж, защото едва ли някой знае колко точно пари има в този бизнес, коментира Дурчев.
► Голяма част от PR агенциите предлагат и рекламни услуги, което размива още повече ситуацията.
► Напредъкът, обединяванията, изчезването на някои агенции, професиона-лизирането на други са все неща, на които ще бъдем свидетели през следващите години.
***
Позиция
► Средната възраст на хората, занимаващи се с PR у нас, е между 25 и 35 години, което според Дурчев е аномалия не само в България, но и по цял свят.
► Липсата на достатъчно добри кадри, динамиката на пазара са част от причините, довели до тази тенденция.
***
Текст под снимка
Тъжно е, че българските агенции нямат желание да участват на международни конкурси, казва Александър Дурчев

вторник, 24 юни 2008 06:54:43

Няма коментари: