168 Часа - 15 стр.
Реални пари от виртуалното пространство
Анна УОЛФ
Секторът на интернет рекламите печели от световната финансова криза, очаква се 20% доход за 2008 .
Интернет рекламата е сектор, който не само не е застрашен от глобалната световна финансова криза, а дори обратното - отбелязва рекорден ръст. Според международната агенция за пазарни проучвания IDC разходите за интернет реклама се очаква да нараснат с 15 до 20 процента за 2008 г., въпреки че индустрията като цяло се свива с около 7 на сто. Приблизително такава доходност се очаква и от вложение в акции на най-големите публични дружества в този бранш. Като се има предвид и все още неразработвният капацитет на рекламите през мобилни телефони, инвеститорите могат спокойно да заложат, че компаниите от сектора едва ли ще отчетат спад в печалбите в следващите години. Компаниите, които ще извлекат най-голяма полза от
променящите се навици на потребителите, се разделят в няколко групи.
Първата - и може би най-известна от тях, са интернет търсачките Техен плюс е, че компаниите плащат за рекламите си на принципа „плащане след клик". За разлика от традиционните медии, където няма никаква гаранция, че клиентът просто не е прескочил съответната страница на вестника или е сменил каналите по време на рекламната пауза, при този метод компанията заплаща само при изразен интерес на потребителя. Това важи в особена степен в условията на глобална финансова криза, която принуждава мениджърите да търсят по-висока и гарантирана ефективност срещу разходите си. Феноменалният гигант „Гугъл" определено доминира в тази ниша, а най-силни негови конкуренти са Yahoo! и Microsoft c портала MSN. Акциите на Google Inc. се търгуват на фондовата борса Nasdaq пo 562,38 долара. Пазарната капитализация на компанията е 176,64 млрд. долара - двойно повече от Брутния вътрешен продукт на България за 2007 г., изчислен по паритет на покупателната способност. За първото тримесечие на 2008 г. общите приходи на дружеството надминават 5,186 млрд. долара, а нетната печалба възлиза на малко над $1,307 млрд.
Наскоро Google сключи споразумение с конкурента си Yahoo! за продажба на реклами, свързани с търсенето на потребителите. Това вбеси другия им съперник -
Microsoft, който твърди, че чрез договорената сделка интернет гигантът ще завземе 90% от тази пазарна ниша и ще получи властта да определя цените. Каквото и да решат антимонополните регулатори за случая, трудно може да се каже, че „Майкрософт" са в ролята на чиято и да било жертва. Макар че е известна най-вече със софтуерните си приложения, компанията има силни позиции и в интернет рекламата. Акциите й се търгуват на фондовата борса Nasdaq по 28,46 долара, а пазарната й капитализация надвишава дори тази на „Гугъл" - тя възлиза на 265,06 млрд. долара. За първото тримесечие на 2008 г. нетните печалби на дружеството бяха 4,388 млрд. долара, а общите приходи -14,454 млрд. долара. Пазарната капитализация на третия основен конкурент в тази група - Yahoo! Inc. e 31,52 млрд. долара, а книжата му се продават по 22,91 долара. Общите приходи за първото тримесечие на 2008 г. достигнаха близо $1,818 млрд., а нетната печалба възлезе на малко над 542 млн.
петък, 27 юни 2008 08:17:07
четвъртък, 26 юни 2008 г.
Реални пари от виртуалното пространство
Етикети: в.168 Часа
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар