вторник, 24 юни 2008 г.

Ноко Тупарев, тв продуцент: Ники Кънчев по bTV срещу "Биг Брадър"

24 Часа - 17 стр.
Ноко Тупарев, тв продуцент: Ники Кънчев по bTV срещу "Биг Брадър"

Паола ХЮСЕИН

Аз и Нова тв си дадохме много един на друг
Нико Тупарев е един от първите независими продуценти у нас и произвежда предавания за всички големи телевизии. Той вкара в българския ефир най-популярната игра „Стани богат". На практика промени телевизионния пейзаж, след като заедно с Нова тв посмя да реализира първия риалити формат - „Биг Брадър". Наложи и модата всяка телевизия да прави интересно готварско предаване, след като пусна „Вкусно" с Ути Бъчваров по БНТ. Женен е, синът му Тома е на няколко месеца.
- Г-ни Тупарев, защо се получи такъв конфликт кой ще прави "Биг Брадър"?
- Като продуцент на предаването няма да участвам в този проект. На нас ни беше предложено да го правим, но отказахме. Причината е недопустимо отношение на шеф на телевизия към продуцент.
Неприятна е ситуацията, че една уважавана медия може да манипулира за такава глупост. Това е вътрешноведомствена буря в чаша вода. Ние се караме и изведнъж телевизията започва да казва, че отново „СИА Адвъртайзинг" ще го прави. Да, но сме 4-ма съдружници и сме се разделили от началото на годината. Те са трима и беше нормално при тях да остане името. Успяхме да се разделим, без някой да разбере. Те ме помолиха да не го обявявам, защото имаха международни проекти в киното, а в тези фондове са доста чувствителни към промени. Моите бивши съдружници се занимават с реклама и кино, аз с телевизия. Сега и те тръгват към телевизията, което е тяхно право.
Да, договорът за „Биг Брадър" досега е бил със СИА, но предаването е правено от екипа. Благодарение на нас се разви риалити пазарът. Затова е обидно от страна на телевизията.
- Но на финалите на „Бйг Брадър" и вие сте били обвинявани в манипулация.
- Ние се занимаваме с риалити и нито веднъж не сме си позволили да манипулираме. Колкото и да проверяваха телефоните и SMS-ите. Не може с това, с което си вадиш хляба, да лъжеш. Имахме едно верую - каквото и да става в риалитито, е за добро. И така ни се връщаше.
Постигнали сме много и ще ми е интересно какво ще направят другите. Вероятно ще стигнат до крайни ходове, за да ни надскочат.
- Какви ще са те?
- Нямам представа, не съм в този екип. Когато много се вторачиш в нещо, винаги става издънка. Така беше обявен и трансферът на годината - Слави прави предаване, въпреки че Нова тв знаеше, че Слави няма да участва в това предаване. Много бих се радвал, ако bTV приемат с екипа на предишния „Биг Брадър" да направим предаване срещу „Биг Брадър", който ще е през септември.
- Риалити ли предлагате на bTV?
- Ще видим, но това вече е спортна злоба.
- Всъщност не един, а 7 проекта ще правите за bTV. Какви?
- Ако ни дадат зелена светлина, ще ги коментирам. Аз съм се опитвал да се запазя независим. Сега с екипа ми имаме повече работа, отколкото можем да свършим, по отношение на bTV. Ho бях принуден да се откажа от Нова тв, където съм почнал. Каквото и да се говори, ако те не ни бяха повярвали и дали тези проекти, не знам къде щеше да бъде Нова тв, както и аз самият. Взаимно е - колкото съм получил от тях, толкова съм им дал. Конфронтацията не е полезна за пазара. Той трябва да се развива на базата на партньорството между продуцент и телевизия, между останалите продуцентски компании и чрез феърплей.
Не трябва водещото да са парите и заради тях да се минават някакви граници на отношение.
- Какво ще се случи с Ники Кънчев, който е един от най-успешните тв водещи?
- Няма да прави „Биг Брадър". Аз никога не съм предявявал никакви претенции към него да не работи за „Дарик", още повече, че ако сме половината му семейство, радиото е другата половина. Така и той не се е двоумял какво решение ще вземе, независимо от парите, които могат да му предложат. Това ме прави изключително ангажиран към него и към екипа, останали зад нас. Затова нашето предложение за водещ на това предаване срещу „Биг Брадър" е Ники Кънчев.
- Преди години продуцентите направихте опит да се обедините, не стана.
- Защото сме първо поколение. Най-старите сме на по 10-12 години. От нашите родители сме слушали за проблеми с доносите примерно, а не за корпоративни отношения. Нямаме традиция. С Маги (Халваджиян -б.р.) и Слави (Трифонов -б.р.) спазваме неписани правила. Не съм взел и един човек от екипите им, те също с малки изключения. Теоретично няма човек, който да не може да бъде купен, но няма смисъл да го правиш.
- Отстрани изглежда, сякаш телевизиите ще се сбият за продуцентите. Защо е такъв интересът към вас?
- Защото авторското съдържание освен по-висок рейтинг носи имидж на телевизиите. Втората причина е повишаването на цените на филмите и сериалите.
Едно време филм струваше 1000-2000 долара, сега е 20 хил.- 40 хил. долара. Когато трябва да купуваш скъпо, излиза по-евтино да правиш продукция. Лошото е, че продуцентите не сме единни и продаваме евтино труда си.
- Какъв е следващият жанр, чрез който телевизиите ще се конкурират?
- Сериалите.
- Значи БНТ има всички шансове да бие частните, тъй като инвестира в кино, откакто съществува.
- Когато започне битката със сериалите, БНТ има потенциал да се върне в играта. Тя има амбициозна програма и не трябва да бъде отписвана като медия.
- Кум на сватбата ви стана рекламният бос Красимир Гергов, как го избрахте?
- Познавам го от години, защото сме на един пазар. Напоследък сме по-близки покрай жена ми, която е приятелка с него. С нея сме малко ексцентрични и аз избрах кумата, а тя - кума. Кумата е Олга Лозанова, а Краси е кумът.
Много смешна двойка, но съчетават нещо важно за мен. Олга е много ценна в морален аспект, по християнски начин. Краси е близък на Катя и е един от най-успешните българи. Така Олга като символ на жената в едно семейство и бизнес моделът на Краси се допълват и са идеалът, който искам да имам - успешен бизнес, добро семейство и висок морал.
- Вярно ли е, че кумът ви е помогнал bTV да се отвори по-лесно за вас?
- Отиването в bTV е естествен ход от поведението на Нова тв. Но колкото е по-силна Нова тв, Би Ти Ви ще трябва да прави повече. Става пинг-понг ефект. Тогава ще има повече работа за продуцентите, ще са по-скъпи продукциите. Тук се разминават интересите ни с bTV, която иска да е най-силна и все първа, а другите - слаби. От позицията на продуцента това не е здравословно.

вторник, 24 юни 2008 07:28:33

Няма коментари: