събота, 28 юни 2008 г.

В търсене на българския Facebook

Капитал - 52 стр.
В търсене на българския Facebook



Систематизирането на информацията в интернет е тежка задача, с която се сблъсква всеки уеб потребител. Съществуват най-различни варианти за решаване на този проблем - копиране на линкове в текстов файл, прибавяне на страница в "паметта" на браузъра, следене на специфични източници чрез RSS технологията и т.н. При всички положения обаче ясно се очертава една тенденция: масовият потребител все по-трудно се справя със систематизирането на информацията, докато технологичните хора намират, използват и съхраняват ежедневния поток от данни далеч по-успешно.
Платформа без аналог
Информационното наводнение в интернет отваря една сравнително нова бизнес ниша. Целта на българската компания Interactive Media е да се намести в нея, като улесни и подреди онлайн живота на масовия потребител. За да реализират това свое намерение, специалистите на фирмата повече от година и половина разработват интернет платформа, наречена FAVIT. През изминалата седмица компанията получи нов тласък на своя проект от рисковия фонд NEVEQ, който оперира в Югоизточна Европа. Според Константин Петров, управляващ съдружник в NEVEQ , тя "няма аналог" по света и именно с това е успяла да привлече вниманието и парите на технологично ориентираното инвестиционно дружество. Проектът, който след около два месеца, ще бъде завършен, представлява съвкупност от най-добрите инструменти, които в момента се намират в различни социални мрежи и уеб дестинации, твърди Константин Петров. В платформата са интегрирани добре познати функционалности, с които потребителите вече са се сблъсквали: свързаност на групи от хора по интереси, както е във Facebook; съхраняване на текстова, адио- и визуална информация в уебсреда, подобно на уебтопа jooce; потребителско генерирано съдържание като в новинарския сайт digg и т.н.
"FAVIT е завършена платформа, която "събира" услугите в глобалната мрежа на едно място, лесна е за употреба, ползва местния език, а и не изисква от потребителя да променя навиците си в използването на интернет. FAVIT дава възможност на масовия потребител да "консумира" интересното за него уеб съдържание, да комуникира и да общува с други потребители на базата на споделени интереси", допълва Константин Христов, изпълнителен директор на Interactive Media. Представителите на инвестиционния фонд и софтуерната компания описват новата платформа като различен, лесен за използване продукт, който скоро ще бъде достъпен за около 80 млн. интернет потребители (по данни от 2006 г.) на територията на България, Русия, Румъния, Турция, Гърция, Полша, Чехия, Словакия, Украйна и Естония. Официално проектът ще бъде стартиран в България след около осем седмици, а в рамките на десет месеца трябва да се появи и в останалите държави, при това локализиран на съответните езици.
По принцип инвестицията на NEVEQ и Interactive Media не е учудваща, тъй като
Интересът към социалните мрежи
и рекламата в интернет нараства лавинообразно през последните няколко години. Има две основни причини за това - намаляващите рекламни приходи при конвенционалните медии и нарастващото влияние на онлайн маркетинга, от една страна, и огромните маси потребители, които се групират около различни по вид социални мрежи - от друга. През миналата година дори софтуерният гигант Microsoft навлезе в тази сфера, закупувайки 1.6% от популярната социална мрежа Facebook за $240 млн. Все още обаче не е изяснен точният бизнес модел на подобни онлайн общности, който да превърне наличните потребителски маси в купчини долари. За момента се залага основно на класическа реклама, която поради ред особености, трудно се вписва в социалните мрежи. В резултат на това проекти от типа на Facebook не печелят толкова, колкото биха могли. Една от причините за това вероятно е, че повечето хора не са склонни личната им информация да бъде използвана, за да ги облъчват с таргетирани рекламни послания.
Въпреки всичко това целта на NEVEQ е чрез новата си инвестиция в Interactive Media да помогне на компанията да печели именно от онлайн реклама. Според Константин Христов платформата FAVIT ще предостави по-големи възможности за изпращане на платените послания до потребителите и ще е възможно съчетаване на реклами с различни промоции. Не е изключено към платформата да се интегрира и система за е-търговия, но това зависи от настроенията на самите потребители, коментира Константин Христов.
Колкото - толкова
На този етап конкретният размер на инвестицията на NEVEQ в Interactive Media не е оповестен. "Ще съобщим сумата на по-късен етап, защото технологията е нова и е търговска тайна колко се влага в нея", каза управляващият съдружник в NEVEQ Константин Петров, но подчерта, че парите са достатъчни, за да може Interactive Media да довърши своя проект, както и да увеличи бизнес и технологичния си ресурс. Със сигурност се знае, че вследствие на инвестицията ще се създаде ново дружество, в което NEVEQ ще притежава около 50%. Знае се също така, че към седемте служители, които към момента работят в Interactive Media, ще се присъединят още поне 15, като част от новите хора ще отговарят пряко за развитието на FAVIT извън пределите на България.
Инвестицията в компания, чийто основен проект е косвено свързан със социалните мрежи, е ход, който се вписва в дългосрочната стратегия на NEVEQ, коментира за "Капитал" Михаелена Дамянова, мениджър инвестиции във фонда. "Това е първата крачка, чрез която се целим в масовия потребител на регионален принцип. Обмисляме варианти след нея да бъдат реализирани още проекти, насочени към масовия потребител в глобален мащаб и към създаването на подобни интернет платформи за корпоративни клиенти или други специфични групи", допълва тя.
събота, 28 юни 2008 04:55:46

Няма коментари: