вторник, 24 юни 2008 г.

Стояна Георгиева, главен редактор на Mediapool: Интернет е свободното медийно пространство в България

Пари - 20 стр.
Стояна Георгиева, главен редактор на Mediapool: Интернет е свободното медийно пространство в България

Боряна НИКОЛАЕВА

Въпреки големия ръст на онлайн медиите този пазар в България все още е джунгла
► Госпожо Георгиева, къде е мястото на Mediapool на медийния пазар в България?
- Mediapool навлезе в осмата година след старта на 1 януари 2001 г. като първия изцяло информационно-аналитичен сайт в България. Той успя да се утвърди и да се наложи, особено в днешните условия на невероятен бум и огромно разнообразие на информационни източници, най-вече в интернет. Това означава, че Mediapool отговаря на нуждите и интереса на потребителите от бърза, коректна и добре поднесена информация, придружена с анализи и коментари. Конкретният таргет са активните хора на възраст между 20 и 50 години. От проучванията, с които разполагаме, виждаме, че те са в частния бизнес, администрацията, политиката, има доста преподаватели и студенти, голяма част от читателите ни са в чужбина. Като конкурентни може да се разглеждат всички информационни сайтове у нас, но те са и доста сериозен стимул. Многообразието развива пазара и създава потребителски интерес.
► Какъв е профилът на Mediapool?
- Нямаме за задача да предоставяме всички новини. Мисля, че именно затова сме ценни за публиката, защото в безкрайното море от информация фокусираме погледа си към важни събития и тенденции и поднасяме нашата гледна точка за това, което се случва. Материалите най-общо се изготвят по следната „рецепта” - две трети чиста фактология, една трета анализ или коментар и здрав бекграунд. Стараем се да го правим съвестно и коректно.
► Кои са опорните точки на редакционната ви политика и основните козове, благодарение на които Mediapool се е съхранила до днес?
- Имаме вътрешен кодекс
- Mediapool е територия на независимата журналистика, мисията й да защитава свободния пазар, либералните бизнес взаимоотношения, правото на индивидуален избор, спазването на правилата (и най-вече наличието на правила). В България всеки твърди, че е независим, и с това доста се спекулира. Зад тези твърдения често стои много голяма лъжа от страна на медиите към обществото.
► В момента как влияе политиката върху медиите у нас?
- Ситуацията е по-различна от тази в зората на демокрацията, когато заплахата беше от влияние на правителството върху медиите. Сега заплахата е по-скоро от икономически или мафиотски интереси, от нездравото срастване на властта със съмнителни групировки. Това се отбелязва и от много външни анализатори. Политиката има влияние, но пък, за да може нещо да ти повлияе, зависи доколко ти си склонен да поддадеш. Глупаво би било, ако някой твърди, че е изолиран остров. Медиите не бива да бъдат възприемани като пасивен обект или невинна жертва. Те са основен играч в обществото и в политиката. По този начин като т.нар. четвърта власт са съотговорни за цялото състояние на страната ни.
► До какво ниво е стигнала рекламата в интернет пространството у нас?
- Въпреки подема на интернет бизнеса у нас той все още остава една джунгла, нерегламентирана територия. Тук не визирам процесите в глобален мащаб. Европейският парламент планира дискусии по повод на това какви регулации може да бъдат упражнявани върху интернет пространството, най-вече по отношение на блоговете. Подобна дискусия все още не се води в България, но предполагам, че скоро ще стигне и дотук. Мисля, че за рекламодателите проблем създава липсата на достатъчно надеждна статистика за реалните посещения на даден сайт, за читателския профил. В момента се отчитат и посещения, и импресии. С оглед на това, че интернет вече е все по-застъпен като перо в различните рекламни бюджети, самите рекламодатели биха имали интерес тази сфера да се регулира. Не мога да се ангажирам кога точно ще се случи, защото всички знаем, че в България нещата се случват бавно.
► Доволна ли сте от интереса, който рекламодателите проявяват към вас?
- Относително. Определено възможностите на интернет стават все по-големи, особено след като вече се предлагат видеоматериали.
► Какви бъдещи проекти планирате?
- Планираме редизайн до два-три месеца, с който да се опрости организацията на сайта, той да стане по-удобен за ползване и, надявам се, по-привлекателен. Ще включим видеорепортажи и новини, които ще обогатят информационното съдържание, а и ще бъдат допълнителна възможност за реклама. Ще стартираме и версия на английски език, въвеждаме и някои нови рубрики като спорт, най-вече защото над 70% от нашата аудитория са мъже.
► Партнирате ли си с чужди информационни агенции?
- Официално партньорство с чужди информационни агенции нямаме. Медийни партньори - да. Някои от тях са базирани в чужбина, други в България. Работим с всякакви информационни източници и смея да твърдя, че сме едни от малкото, които ги цитират коректно. Нас например редовно ни преписват, включително и големите всекидневници.
► Kaк интернет променя и влияе на традиционните медии?
- Смело мога да твърдя, че в момента мрежата е свободното пространство в България, значително по- плуралистично и представящо различни граждански и индивидуални позиции в сравнение с традиционните медии, особено големите, които са доста по-податливи на цензура. Оттам идва и изкривяването на медийното пространство. Докато в интернет играчите са многобройни - и малки, и големи. Ние имаме около 20-30 хил. уникални посещения на ден, което е много повече от тиражите на доста вестници. По-малките интернет медии също имат своите почитатели и именно това е истинският плурализъм на медийната среда. Но тук има и капан, защото безкрайното сегментиране и индивидуализиране са предпоставка за създаване на „гета” и бягство от общността. Покрай интернет възниква този нов социален феномен - в желанието си да задоволиш стремежа към индивидуализъм и различие губиш мостовете към другите. Всичко това е голямо предизвикателство за начина ни на съвместно живеене и общуване.
***
Визитка
► Завършила е философия и история и теория на културата, но никога не е работила в тази сфера.
► Започва работа в първите години на вестник Демокрация, където изкарва една година. Кариерата й продължава в аналитичното издание Дебати.
► Няколко години е част от екипа на радио Свободна Европа. Според нея това е била медията, свободна територия на истинската журналистика.
► От 1997 г. в продължение на две години и половина оглавява пресслужбата на министерския съвет.
► Историята на Mediapool започва от първия ден на новото столетие 1.01.2001 г. и до момента Стояна Георгиева е неин главен редактор.


вторник, 24 юни 2008 06:51:46

Няма коментари: