вторник, 28 април 2009 г.

7 начина да привлечете вниманието на медиите

Класа - 27 стр.
7 начина да привлечете вниманието на медиите



Гуруто на младите предприемачи дава рецепта за успешна комуникация
Всички го искат, но малцина знаят как да го получат. За собственика на бизнес споменаването на името на компанията му в голямо списание, вестник или бюлетин е сбъдната мечта. Първо, то е безплатно (любима дума на закъсалите компании); второ, повдига реномето и общественото признание (нещо, с което младите предприемачи често се борят); трето, това е най-добрата форма на реклама, защото е напълно обективна. В повечето случаи този PR е печеливш за всички: вие получавате отразяване 6 пресата, а журналистът - нова и интересна история за писане.
За предприемача работата с медиите е вероятно една от потенциално най-печелившите дейности. Тя обаче може да бъде и много объркваща, стресираша, дори неблагодарна. Най-големият проблем при привличането на PR-u е, че бизнесмените не знаят кои са хората, към които трябва да се обърнат.
Журналистите също са в бизнеса и подобно на вас, са изправени пред натиск, крайни срокове, изненади и, да, човешки животи. Ако смятате, че животът ви е стресов, следвайте няколко дни един журналист. Помнете, че като предприемачи стресът при вас идва отвътре, защото сами сте решили да ръководите. Журналистите зависят от милостта на мнозина други, които често контролират всеки техен ход. Така че, ако им покажете, че разбирате и уважавате работата им, те ще получат поощрението, което им е нужно, за да ви отделят времето, а понякога и приятелството си.
Както става и при всички други отношения, за да си осигурите успех, трябва да инвестирате времето и усилията да разберете какво мотивира хората, с които си имате работа, и особено какво ви прави ценни за тях. Когато разберете тези основни нюанси, бизнес връзките ви ще се умножат и ще станат по-печеливши.
За да изградите основите на ползотворните отношения с медиите, вземете предвид следните стъпки:
1. Защо те трябва да пишат за вас?
Съставете списък с различни гледни точки към историята си, които журналистите да могат да използват, когато пишат статия за вас и бизнеса ви. Решете какво ви прави достойни за пресата. Може би сте необичайно млади?
Може би сте основали необикновена компания? Или пък печелите прекалено много пари за човек с вашето положение? А защо да не сте поставили сериозна заплаха за първенството на някои големи марки?
След това съставете списък с прилагателните, описващи предприятието ви, които могат да се използват като ключови думи или улавящи вниманието фрази. Това могат да бъдат например думи като "жена собственик на бизнес", "ки-бернаркоман", "виртуална корпорация", "зелен" (съобразен с околната среда), "международен" и т.н. Ако четете търговските списания и сайтове за отрасъла си, не би трябвало да срещнете проблем в това да откриете ключовите фрази от сферата.
2. Направете собствен списък от медии
След това подредете изданията и медийните източници (вестници, списания, радиопредавания, ток-шоута и новинарски програми), които според вас най-вероятно могат да използват вашата история. Съберете цялата информация за тях - пълното име на компанията, адреса, телефона и факса, както и подходящия човек за контакт, ако това е възможно. Подбирайте. Не изпращайте данните си на хора, които очевидно не работят с вашия отрасъл, тема или публика/клиенти. Журналистите са непрестанно бомбардирани с необмислени прессъобщения, така че не губете тяхното време и своите пари, като им пращате литература върху бизнеса си, залагайки на отчаяния шанс те да направят изключение за вас. Най-лошото, което можете да направите, е да провокирате някой журналист да ви помоли да не се свързвате повече с него. Един млад предприемач, когото ще наречем Tog, прати по мейла непоискано прессъобщение на главния редактор на голям вестник. Няколко часа по-късно редакторът му отговорил грубо и поискал от Tog "да свали името му от списъка си за джънк мейл".
В най-добрия случай трябва сами да четете изданията или поне да сте прегледали няколко броя в библиотеката, за да видите кои журналисти се специализират 6 темите, свързани с вас.
3. С кого да се свържа?
В бизнес изданията изпращайте материалите си на главния редактор, на зам.главния редактор или на шефа на "вашия" отдел. Това са хората, които ръководят написването на статиите и обикновено преценяват вариантите за нови материали. В изданията с по-широка аудитория трябва да намерите името на един от редакторите, които отразяват вашия ресор.
Ако имената на отделните журналисти или редактори не са обнародвани, обадете се директно в компанията (във всички издания има информация за връзка, обикновено в тясна колонка, наречена "каре", на първите или последните страници на вестника или списанието). Никога не притеснявайте издателя -помнете, че 8 света на печата издателят е бизнес мениджърът на компанията, а не журналист. Често издателите дори не работят на същото място като редакционните отдели и затова най-вероятно няма да обърнат внимание на информацията ви или ще я пратят в грешната посока.
4. Кога да предложите историята си
Създайте собствен медиен календар, за да можете да планирате предварително PR кампаниите си. Едно добро начало е да изучите бизнес циклите на компанията и отрасъла си. Кога са най-заетите месеци? Ако например предлагате съвети за ориентиране на студенти, бизнес циклите ви ще са в зенит около май и декември, когато студентите най-вероятно ще си търсят работа. Ако в това време обърнете внимание на целевите си медии, ще видите, че и те следят завършващите студенти. Това е моментът, когато нуждата те да разберат кои сте е най-голяма.
Първо определете дали целевите ви медии излизат ежедневно, седмично или месечно. Честотата на издаване, без значение дали става дума за седмична новинарска програма или специален годишник, до голяма
степен диктува кога е най-подходящият момент да се свържете с медийните си източници. Да речем, че например искате за компанията ви да бъде написана статия в месечно списание. Повечето такива започват работа по броя три месеца предварително. В медийния си календар вие трябва да следите "месеците на целевите медии" или месеците, когато бихте искали информацията ви да се отпечата. След това се върнете два месеца назад от целевия период и отбележете датите, когато броят затваря. Върнете още един месец назад и си отбележете датите за изпращане на прессъобщенията.
Пример: декември е месец на целевата медия (пиков период за бизнеса). Ноември, октомври - декемврийският брой затваря. Септември - изпрати прес-съобщения/помощни материали. (Не забравяйте, че този пример се отнася само за месечните издания.) Ако се стремите към някое ежедневно или седмично издание, най-добрият момент да изпратите информация е съответно няколко дни или седмици преди броя. За останалите цикли на разпространение важи правилото да се обадите направо в редакцията и да попитате кога затваря броят им. (Отделът за рекламни продажби също може да ви помогне в това отношение. Календарът ще ви покаже точните дати, когато изданието планира да пусне специализирани статии. Проверете дали не можете да свържете своя PR c една от тези дати. Колкото повече информация имате за заглавието, толкова по-добри ще излязат статиите и броят ще се продаде по-доб-ре.) Ако разберете кога съществува най-голяма вероятност журналистите да се заинтригуват от историята ви, ще си спестите много време и значително ще увеличите шансовете си да ви споменат в някой материал.
5. Бъдете надежден източник
Бъдете добър източник за медиите. Ако някой журналист или редактор ви се обади за информация за компанията ви или дори за отрасъла ви, скачайте! Не бъдете свенливи, а им дайте всичко, което искат, че и повече - но накратко. Ако ви кажат, че имат краен срок (а те ще ви го кажат), ограничете кореспонденцията си до кратки справки, факсове, гласови съобщения или бързи обаждания, ако ви помолят лично да се свържете с тях. Колкото по-загрижени се покажете към техните нужди, толкова по-вероятно ще бъде да продължат да поддържат връзка с вас. Всички журналисти имат група от контакти, които считат за лични източници на информация по различни въпроси; ако успеете да станете един от тях, рано или късно ще бъдете възнаградени с чудесна реклама.
6. Отговаряйте
Изпращайте благодарствено писмо за всяка статия или интервю, които ви направят - дори и да сте били интервюирани, но за вас да не пише в статията (а това често се случва), пак им благодарете.
Много е лесно да се разстроите, след като сте прекарали дълго време в търсене и предлагане на информация на някой медиен агент и накрая не получите признание за това, но не позволявайте на такива неща да убиват добрите ви маниери! Друго важно нещо, което трябва да помните, е, че на журналистите се налага да отхвърлят голяма част от информацията, която получават, защото мястото в изданието е ограничено.
7. Поддържайте връзка
Изпращайте от време на време бележка или мейл на медийните си контакти, за да им покажете как компанията ви се променя, разраства или разнообразя-ва и да ги осведомите за последните новини. Това е чудесен начин да ви помнят и без усилие да следят напредъка ви.

Няма коментари: