петък, 1 май 2009 г.

Уволнен си, но ще държим връзка

сп. BusinessWeek - 48 стр.
Уволнен си, но ще държим връзка



С обострянето на световната криза мениджърите на отдел "Човешки ресурси" създадоха термин за хилядите служители, които биват уволнени - "алумни". Компании като Dow Chemical u JPMorgan Chase насърчават бивши служители да поддържат взаимоотношения като членове на по-широк корпоративен екип, почти както правят абсолвентите от едно и също висше учебно заведение, дори и ако те се преместят при конкурентните компании.
Идеята е да се запазят контактите с професионалисти, които могат впоследствие да станат бизнес партньори или дори да се върнат отново като служители.
Поради тази причина компаниите ги насърчават да ползват социални алумни мрежи. Приличащи много на
Facebook или Linkedln, тези мрежи дават възможност на бившите служители и вече пенсионираните да създадат профил и списък с приятели, да споделят новини и идеи с бивши колеги, да участват в блогове и уеб форуми. За разлика от големите социални мрежи, сайтовете на компаниите включват новини за бранша и за работни места. Те информират "алумните" за срещи с колеги и събития на компанията, някои дори предлагат изгодни оферти за здравно осигуряване. Алумни мрежите следват принципа на икономиката на знанието: личните връзки надхвърлят корпоративните граници. Офис служителите вече редовно използват Twitter и споделят новини във Facebook c дълъг списък от "приятели", които често включват бизнес конкуренти
u бивши колеги. Чрез алумни мрежите корпорациите се опитват сами да разрушат тези граници, като създадат за всяка компания широка мрежа от хора, които да държат връзка през професионалната си кариера, за да черпят един от друг знания и контакти. Някои компании смесват алумните с настоящите си служители, други ги държат разделени. Карен Скоропанос, която оглавява двегодишната KPMG Connect, твърди: "Имаме интерес да създаваме доживотни контакти." В KPMG Connect 17 000 алумни се свързват онлайн с 22 000 служители. Софтуерни компании като сиатълската Conenza и нюйоркската SelectMinds изграждат и управляват алумни мрежи. Броят на компаниите, които се включват, се увеличава бързо. Само SelectMinds ръководи повече от 60 мрежи, включително тези на IBM, Lockheed Martin u KPMG. Компанията пусна услугата преди 9 години като организационен инструмент, споделя изпълнителният директор на SelectMinds Ан Беркович: "Появихме се на пазара с идеята, че бившите служители са ценни. Беше по времето, когато компаниите не можеха да назначават достатъчно бързо." ЗАПАЗВАНЕ НА ТОПЛИ ОТНОШЕНИЯ Днес положението е съвсем различно. Компаниите "изхвърлят" през вратата векове опит и знания. И все пак, ако държат бившите си служители в алумни мрежите, запазват връзка с този опит и знания. В най-добрите случаи бившите служители имат да кажат нещо позитивно за компанията, превръщайки се в посланици на търговската марка, казано на HR език. А когато икономиката се възстанови, компаниите ще имат контакт с квалифицирани работници, които могат да бъдат отново назначени. Такива случаи се на ричат "бумеранг". Естествено, не всеки, който напуска компанията, бива пламенен посланик на търговската марка. Някои са ядосани, след като са съкратени или уволнени. Рискът е В това, че алумни мрежите могат да им предоставят отдушник за израз на гнева им. И все пак се оказва, посочват алумни и директори на компании, че недоволните са склонни да си изказват болката по саитоьете извън контрола на компаниите. Гуен Уелд, напуснала Microsoft през 2004 след 20 години в компанията, казва: "Има достатъчно други форуми за коментари и оплаквания. Алумни мрежата не е една от тях." За мениджърите алумни мрежата предоставя лаборатория да се учат. Като използват онлайн инструменти, те могат да локализират най-горещите теми, компании, продукти и споменати технологии. Докато търсят нови таланти, могат да изучават моделите на поведение на потребителите. Някои от участниците се оказват експерти в науката или технологиите, твърди Беркович. Други са ефективни служители в мрежата. Те често влизат в сайта, включват нови приятели и контакти, предоставят на хората връзки към знания или възможности. Компаниите домакини могат да използват софтуер, за да анализират динамиката в развитие на отношенията на всеки един човек. След използването на такава информация счетоводна фирма назначи 31 "бумеранга" чрез алумни мрежата си миналата година, според SelectMinds.

Няма коментари: