Дневник - Компании&Финанси - V стр.
Лекарства за рекламен растеж
Зорница СТОИЛОВА
Фармацевтичните компании са едни от най-активните инвеститори през първото тримесечие на 2009
Рекламният пазар е обхванат от лека треска, придружена от температура. Липсват му витамини и жизненост и страда от продължителна настинка. Ако не вземе мерки, го чака тежък грип през втората половина на годината. Така може да се опише състоянието на рекламните инвестиции в България за първите три месеца според данните от мониторинга на изследователската агенция „ТНС/ ТВ план“. В миналия брой ви представихме приходите на печатните медии и телевизиите и спада, който регистрират почти всички. В условията на свити маркетингови бюджети в почти всички сектори на бизнеса и предпазливо рекламно поведение на компаниите резултатите за периода януари - март 2009 г. разкриват сериозно разместване и на позициите в топ 20 на най-големите рекламодатели*. Смяна на местата Логично за сезона лекарствените средства и лекарствата на билкова основа си намират място сред петте най-рекламирани продуктови групи. Тези два сектора са инвестирали общо 16.270 млн. лева в телевизия за този период. А в топ 20 на най-големите рекламодатели в телевизия има четири фармацевтични компании - Natur Produkt, Walmark, GlaxoSmithKline и „Брандекс“. Natur Produkt заема завидната втора позиция, изпреварвайки гиганти като Procter&Gamble и Henkel. Сред най-активно рекламиращите си остават и телекомуникациите, които са инвестирали общо 11.376 млн. лева в телевизия за първите три месеца от годината. В топ пет влизат още препарати за пране и козметичният бранш. За сравнение най-рекламираните продуктови групи през 2008 г. са били телекомуникациите, козметиката, сладкарските изделия и закуските, напитките и финансите. Единствената банка, която е запазила мястото си в топ 20 на тв рекламодателите, е Raiffeisen Bank с инвестиции от 1.830 млн. лева. Любопитно е и разместването сред първите пет компании. Традиционно това са позиции, запазени за Procter&Gamble, Coca Cola и двата мобилни оператора - M-tel и Globul. За периода януари - март обаче всички те значително са свили инвестициите си. Така например Coca Cola, които завършиха миналата година на четвърто място сред 50те най-големи инвеститора в телевизия с вложени средства от 24.698 млн. лева, сега изпадат на 19-а позиция с 1.912 млн. лева за първите три месеца. Най-голям рекламодател в телевизията става компания от бързооборотния сектор, хранителният гигант Nestle Bulgaria със сумата от 8.664 млн. лева. Лоялни рекламодатели Ръстът на рекламата в пресата през последните няколко години е захранван устойчиво от автомобилния и банковия сектор. И въпреки че тези два сегмента се оказаха най-жестоко ударени от кризата в световен мащаб, те продължават да бъдат най-големите инвеститори в пресреклама. Така петте най-рекламирани продуктови групи за периода януари март 2009 са автомобилите, телекомуникациите, депозитните услуги, модните къщи и козметиката. Тук не се наблюдават сериозни размествания спрямо миналата година. Разликата е, че през 2008 банките са рекламирали активно и кредитни услуги. Автомобилната компания, която инвестира най-много в реклама в пресата през първото тримесечие, е Porsche Bulgaria с 661 хил. лева. А на първа позиция в топ 20 за пресата е M-tel с 1.298 млн. лева. „На нашия пазар битката все още е за отстъпки, а това не е интересно състезание“, коментира настоящата ситуация Катерина Буюклиева, управляващ директор на медийна агенция Initiative Media Club. Според нея има сектори, които са много изненадани от развитието на нещата, защото са привикнали на двуцифрени ръстове, а сега влизат в нормалните граници. Добрата новина е, че рекламодателите се събудиха от летаргията, в която ги държеше непрекъснатият ръст на инвестициите. Лошата е, че не се знае кога рекламният пазар ще успее да преболедува кризисния си период. * Данните на “ТНС/ТВ план” са базирани на официалните тарифи на телевизиите и пресата и не отчитат комисионите, отстъпките за обем и бартерните сделки на рекламните агенции, медия шоповете и рекламодателите, купуващи директно рекламно време и площ. За получаването на по-реална представа за рекламните инвестиции от тези суми е прието да се вадят от 15% до 50%. Мониторингът също така не включва рекламите на sms игри, продажба на мелодии и картинки за мобилни телефони и концертна дейност, издателска дейност, рекламни и социологически агенции, игри, лотарии и т.н.
вторник, 28 април 2009 г.
Лекарства за рекламен растеж
Етикети: в. Дневник
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар