петък, 15 август 2008 г.

Мариана Брашнарова, изпълнителен директор на асоциацията на рекламните агенции: Ръстът на рекламния пазар е около 28%

Кеш - 18 стр.
Мариана Брашнарова, изпълнителен директор на асоциацията на рекламните агенции: Ръстът на рекламния пазар е около 28%

Севделина НИКОЛОВА

Най-силно е увеличението в интернет - 89 на сто
- Г-жо Брашнарова, след около две седмици започва Фестивалът на Асоциацията на рекламните агенции (ФАРА). Какво ще е деветото му издание?
- Тази година са подадени 565 заявки за участие във ФАРА. Те са с 15 процента повече от рекордния засега брой реклами - тези през 2007 г., когато са били 492. Категориите също са повече -миналата година бяха 14, сега са 16. Агенциите са по-малко: миналата година бяха 68, сега заявки са подали 63.
Тази година са подадени 565 заявки за участие във ФАРА - с 15 % повече от рекордния брой реклами през 2007 г.
- Какво е новото?
- Това са двете групи жури. Едната е от медийни директори на рекламни агенции. Те журират три категории. Останалите 13 се журират както и преди от криейтив директорите на първите 12 агенции (според точките, събрани на последните три фестивала).
- Вие какво очаквате от фестивала?
- Да бъде по-интересен. Почти сигурно е, че ще има повече участници от миналата година. Това е и малко притеснително, защото няма конгресна зала на морето, а във вариетето, 6 което се провежда фестивалът, трябва да се поберат над 1000 участници. Крайният срок за акредитация за фестивала е 21 август. Вече имаме към 900 участници, миналата година са били 950.
- Какво се промени в рекламния пазар от миналата година до тази?
Двете продажби на телевизии отпреди десетина дни говорят за това, че рекламният ни пазар има потенциал и се развива.
- Не само от миналата година досега, но в последните десетина години най-характерното за българския рекламен пазар е неговото постоянно възходящо развитие. Според статистиката най-високият ръст е през 2006 г. - над 35 процента. Около 50 на сто от рекламния пазар са за телевизията. През 2007 г. ръстът на рекламния пазар е с около 28 процента, като целият е около 243 милиона евро.
Къде е най-големият ръст?
- На интернет рекламата - 89 пооиента. При външната реклама
ръстът е 63 на сто.
- Понеже този пазар е доста тРУ9ен за измерване, достатъчно надеждни ли са средствата за това?
- Това са бюджетите по обявени цени. В тях не са включени отстъпките и бартерите. Но те няма как да се определят точно и оттук идва известно завишаване на практика.
- Има ли надежда да се обърне тенденцията големите производители да правят рекламите си за региона извън страната ни?
- По-голямата част наистина се снимат извън страната, но някои са направени у нас. Има случаи и български реклами да се разпространяват в региона - всеки случай е конкретен.
- Има ли статистика какъв е делът на българските реклами от всички, които се показват у нас?
- Няма такава статистика, но нашият фестивал е само за български реклами.
- Какви са предимствата и какви недостатъците на нашия рекламен пазар?
- Не знам дали е недостатък, но нашият рекламен пазар е малък. Той обаче се развива с доста високи темпове, каквито няма в Западна Европа. Двете продажби на телевизии отпреди десетина дни говорят за това, че рекламният ни пазар има потенциал и се развива.
- На какво no-скоро се научиха рекламодателите: да бъдат креативни или да управляват финансите си?
- Всяка реклама има маркетингови цели, които трябва да постигне. По света има два типа фестивали. ФАРА е фестивал за творчеството 6 рекламата. В неговото жури са творчески директори. Другият фестивал е фестивалът за ефективност, който асоциацията организира от миналата година по лиценз на Американската маркетингова асоциация. Фестивалът EFFIE е за ефективност в рекламата, в който 20 на сто от оценката е за творчеството, останалите 80 на сто са за постигнати маркетингови цели и резултати. Организирали сме само един фестивал EFFIE, a това е деветият творчески фестивал. Има световни статистики, в които след 1-2 години навярно ще се включим и ние, и те показват, че няма голяма разлика между победителите на двата фестивала. Двете тенденции вървят ръка за ръка. ***
най-много заявки за външна реклама на фара
Категорията „Външна реклама" е привлякла най-много заявки (91) за участие във Фестивала на Асоциацията на рекламните агенции (ФАРА), който ще се проведе от 3 до 6 септември в курорта Албена. Проектите са общо 565, което е със 73 повечв от миналогодишните. Заявките са подадени от 63 агенции, сред които New Moment New Ideas Company и Publicis са с най-много - 39. Най-малък е интересът към категорията „Медийна кампания", 8 която са подадени едва осем заявки.

петък, 15 август 2008 05:44:29

Няма коментари: